BananaFurby Skrevet 30. august 2009 #1 Del Skrevet 30. august 2009 Jeg har en venninne som nylig erklærte at hun har sluttet å spise kylling på det grunnlag at de blir så dårlig behandlet, både når det gjelder oppvekst, transprt og slakt. Da jeg spurte hvor hun har det fra sa hun: mange steder. Jeg vil ha dette i klartekst. Er det noen som har bevis for at vi av samvittighetsgrunner ikke bør spise kylling som er produerst i Norge? Hvordan foregår oppdrett, transport og slakt, og er det forsvarlig? Noen som vet noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 30. august 2009 #2 Del Skrevet 30. august 2009 Industriproduksjon av kyllingkjøtt og egg er vel noe av det minst dyrevennlige som foregår i Norge, og jeg syns venninnen din er veldig fornuftig. http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/69/135 http://www.dyrevern.no/Emner/landbruk/68 http://www.dagbladet.no/kultur/2008/09/23/547766.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest j19 Skrevet 11. september 2009 #3 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg har vært på noen kyllinggårder, og det har sett relativt bra ut der.. kyllingene hadde goood plass å gå på, de var ikke bura inne, og de ble ikke mata med noe rart heller.. en del kyllinger blir jo hakkekyllinger, men det kan man vel ikke unngå. Og de fikk jo dessverre ikke fikk leve mer enn 30 dager, for de skulle jo slaktes.. trist Men jeg har hørt mye rart om kyllingene til norsk kylling/solvinge, så jeg unngår å kjøpe kylling derfra, hvis jeg skal handle kylling går jeg på en annen butikk enn rema 1000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superlady Skrevet 11. september 2009 #4 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg har vært på noen kyllinggårder, og det har sett relativt bra ut der.. kyllingene hadde goood plass å gå på, de var ikke bura inne, og de ble ikke mata med noe rart heller.. en del kyllinger blir jo hakkekyllinger, men det kan man vel ikke unngå. Og de fikk jo dessverre ikke fikk leve mer enn 30 dager, for de skulle jo slaktes.. trist Men jeg har hørt mye rart om kyllingene til norsk kylling/solvinge, så jeg unngår å kjøpe kylling derfra, hvis jeg skal handle kylling går jeg på en annen butikk enn rema 1000. Kan egentlig ikke tenke meg at det er så mye bedre hos Prior, men kyllinger som får gå fritt ute (slik som du beskriver) smaker ihvertfall nydelig og jeg innbiller meg at de også er litt sunnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 11. september 2009 #5 Del Skrevet 11. september 2009 Kan egentlig ikke tenke meg at det er så mye bedre hos Prior, men kyllinger som får gå fritt ute (slik som du beskriver) smaker ihvertfall nydelig og jeg innbiller meg at de også er litt sunnere. I økologisk kyllingproduksjon får fuglene faktisk oppleve dagslys (de skal ha mulighet til å være utendørs), og det er nok en noe mer dyrevennlig produksjonsmåte.. mens ved konvensjonell drift får kyllingene ikke gå ut. Jeg tror heller ikke at Prior er noe som helst bedre enn Solvinge / Norsk Kylling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest j19 Skrevet 11. september 2009 #6 Del Skrevet 11. september 2009 De gårdene jeg har vært på er Prior. De gikk ikke ute, men innendørs, men de hadde veldig god plass da. Og det var veldig varmt og temperert der inne, tror de hadde fryst i hjel om de var ute (på vinteren hvertfall). Tror de kyllingene hadde det fint jeg, selv om de sikkert hadde hatt det finere om de fikk ha et normalt liv i friluft. Men dette gjelder jo kanskje ikke for alle Prior-gårder heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 12. september 2009 #7 Del Skrevet 12. september 2009 Det er utrolig hvilke meninger man kan opparbeide seg på grunnlag av noe man bare "har hørt". Kylling produseres selvsagt for slakt. I dette landet som i andre. Vil man spise kjøtt, må man akseptere realitetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 12. september 2009 #8 Del Skrevet 12. september 2009 Det er utrolig hvilke meninger man kan opparbeide seg på grunnlag av noe man bare "har hørt". Kylling produseres selvsagt for slakt. I dette landet som i andre. Vil man spise kjøtt, må man akseptere realitetene. Øh. Om man vil spise kjøtt så går det faktisk an å velge kjøtt som produseres på en mer dyrevennlig måte enn det industrikyllingkjøtt blir! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 12. september 2009 #9 Del Skrevet 12. september 2009 Øh. Om man vil spise kjøtt så går det faktisk an å velge kjøtt som produseres på en mer dyrevennlig måte enn det industrikyllingkjøtt blir! Mye av kritikken mot kjøttproduksjonen går ut på at hele produksjonstanken er horribel. En aksept av det faktum at kjølediskvaren ikke eksisterer uten produksjonen, er faktisk helt nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frosk Skrevet 12. september 2009 #10 Del Skrevet 12. september 2009 Mye av kritikken mot kjøttproduksjonen går ut på at hele produksjonstanken er horribel. En aksept av det faktum at kjølediskvaren ikke eksisterer uten produksjonen, er faktisk helt nødvendig. Vel, spørsmålet fra trådstarter gjaldt kyllingproduksjon - og det er vel noe av det minst dyrevennlige som foregår i Norge. Det går an å være en selektiv og bevisst forbruker selv om man velger å spise kjøtt - og det er det heldigvis stadig flere som er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
julieh81 Skrevet 17. november 2009 #11 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg spiser alltid norsk kylling, viktig å støtte det norske jordbruk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 17. november 2009 #12 Del Skrevet 17. november 2009 Prior hadde en sak på seg for noen år siden hvor kyllingene ble satt på steroider, klarte ikke gå rundt grunnet dårlig plass og dårlig helse, levde i sin egen møkk m.m. , men jeg håper virkelig de har endret drastisk på dette etter dette. Selv velger jeg oftest noe lokalt. Gjerne fra en gård som jeg kan stikke innom om jeg føler for det, og virkelig se at dyra har det bra. Velger man lokalt, så støtter man oppunder det norske gårdsbruket, kyllingene har det ikke så tettpakka så de kan leve mer eller mindre normalt og i tillegg så fraktes de ikke så langt, ergo vil utslipp, slitasje på veier og mye mer reduseres. Så ja, jeg spiser kylling med god samvittighet (ikke så ofte norsk kylling da, men svensk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå