Gå til innhold

Brukt tørrgjær, heves ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget boller og brukt tørrgjær istedenfor fersk. Brukte lunken væske, blandet melet, sukker og tørrgjæren sammen før jeg tok væsken oppi. Har stått og hevet i 35 minutter nå, men ser ikke forskjell, de er fremdeles pittesmå. Oppskriften sa at bollene skulle trilles med en gang, ikke noe forheving, så det har jeg gjort.

De skal stå å heve en time, men jeg synes de burde har hevet hvertfall litt.

Noen som vet om jeg kan gjøre noe? Har sittet brettene på badegulvet.

Er ikke så vant til gjærbakst :sjenert:

Skrevet

Når du bruker tørrgjær skal deigvæsen være varmere enn ved vanlig gjær.

Runt 40 gr.

Kan det være feilen da?

Skrevet

Eller at du har hatt alt for varm væske?

Skrevet (endret)

Tørrgjær tåler ganske mye hva temperatur angår, og TS skriver jo lunken væske, så jeg tror neppe den var for varm. :) Jeg pleier å bruke ganske varm væske når jeg baker, 40-50 °C kanskje? Det hever som et uvær. Setter ofte bakebollen enten på gulvet på badet (varmekabler) eller i varmt vann i oppvaskkummen.

Men gjærdeig som ikke forheves...? :klø: Bollene blir da mye luftigere hvis de får heve to ganger? Jeg innbiller meg også at de hever fortere andre gangen, når prosessen har kommet godt i gang.

Endret av Virvel
Skrevet

Jeg gidder sjelden forheve, får luftige boller likevel. Hadde prøvd å heve dem over varmt vann i en times tid.

Skrevet

Beste er å blande ut gjæren i vannet før du tilsetter det tørre. Husk at sukker hindrer heving om det blandes direkte med gjæren. Tilsett derfor melet først........så sukker & salt.

Skrevet
Beste er å blande ut gjæren i vannet før du tilsetter det tørre. Husk at sukker hindrer heving om det blandes direkte med gjæren. Tilsett derfor melet først........så sukker & salt.

Sukker hindrer ikke heving! Sukker er "mat" for gjæren. Men det er riktig at salt kan drepe hevinga.

Jeg pleier å ta en del av vannmengden (ca 38-40 grader varmt) og tilsette gjæren og litt sukker. Snart vil det begynne å skumme, da heller jeg det sammen med resten av vannet igjen og tilsetter melet. Funker alltid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...