Gjest Helene 8 Skrevet 8. august 2003 #1 Del Skrevet 8. august 2003 Tanker: Tok ut seperasjon, - før ferien. Har en rasende og sint mann til enhver tid. Han ble ikke mindre rasende etterpå. Han hentet sakene sine for noen dager siden. Min svigermor var med, og det første hun sa var; Da du stod i kirken og lovte å leve med xxx i all framtid, da visste jeg at du kom til å forlate han. Jeg visste at du bare skulle bruke han og sko deg som best du kan. Heldigvis varte ikke dette ekteskapet lengre. Du har lurt min sønn nok. Jeg så da at xxx var en blåkopi av sin mor... Uansett hva jeg sier blir det snudd mot meg. Uansett hva jeg gjør er det feil. Trodde det var noe feil med meg, men så snakket jeg med en lege, krisesenter og advokat. Mannen er psykopat. Hva gjør man med slike folk? Hvordan kommer man seg ut av psykisk mishanding? Han er jo så stille, grei og koselig blant folk. Ingen tror at det kan ha vært så ille hjemme. Men vi klarer ikke mer. Nå er det nok. Er egentlig veldig lettet over å ha tatt det første skrittet. Men vet ikke riktig hva jeg skal gjøre med alle truslene som har kommet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bridget Skrevet 8. august 2003 #2 Del Skrevet 8. august 2003 Stakkars deg *stor trøsteklem* og hurra for at du kommer deg vekk! Kjenner meg litt igjen - min eks var et glansbilde utad og ikke like glitrende hjemme... Han var dog ikke psykopat, såvidt jeg vet så de vet jeg ikke så mye om. Men innbiller meg at de ofte bare har det i kjeften. Snakk med legen du har pratet med og spør om han råder deg til å ta det på alvor eller ikke. Finn noen du stoler på og som tror deg og støtter deg. Venner, familie og bekjente som er der for deg og tror deg betyr så uendelig mye i en slik situasjon! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venus Skrevet 8. august 2003 #3 Del Skrevet 8. august 2003 Hei du..... Gratulerer. Du klarte å bryte ut,,all honnør til deg. Det du skal gjøre med truslene er å melde de til politiet. Det med å true noen tar de ikke lett på. Spesielt om man blir truet på livet -----Jeg har selv anmeldt en person for trusler, og jeg fikk en utrolig god respons og behandling !!! Nøl ikke; Anmeld han i dag ------hos nærmeste politi. Det er det eneste riktige. :o Ellers håper jeg du har mennesker rundt deg som kan støtte deg i denne vanskelige perioden. Ta imot all hjelp du kan få. Nå er det DIN tur til å bli passet litt på. :blunke: Massevis av lykke til videre, og vær glad for at du klarte å komme deg unna. Klem fra Venus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 8. august 2003 #4 Del Skrevet 8. august 2003 Det er ikke sikkert det er drapstrusler - det kan være andre måter å true på. At han skal prate dritt, ødelegge ryktet ditt osv. Men er det drapstrusler - så ta en telefon til politiet. Ikke innlat deg på noen diskusjoner. Du vil alltid komme ut som den tapende part mot en psykopat. Jeg har selv vært borti folk som prøvde å psyke meg ned - og lærte etterhvert. Jeg svarte bare et kort: " Ja vel? " Det gir ikke stort rom for noen videre dialog. Og husk at det er lov å si "Ja vel?" tjue ganger etter hverandre, dersom han fortsetter å kverne... Også svar som: "Du må få lov å mene hva du vil, jeg er ikke interessert i dine meninger..." - lager en barriere mellom dere. " Det har du sagt før, så det er jeg klar over at du mener. " - stopper ham effektivt. ) Lurt også å ikke forsvare seg - bare jatte med: "du har sikkert rett, men jeg bryr meg ikke om hva du mener eller ikke mener, dessuten har du ikke mer med meg å gjøre, så la være å blande deg..." osv. Boka "Sjarmør og Tyrann" av Dahl anbefales. Du kan bestille den via biblioteket dersom de ikke har den inne. Hold kontakt med legen din - er viktig å ha noen å snakke med, for venner og familie har vel stort sett bare sett de positive sidene til eksen din - og da vil de ikke skjønne hva du snakker om, og tro at du overdriver. Er litt trett i hodet nå. Ble litt for detaljert dette med eksempler på dialog-sperrer, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 8. august 2003 #5 Del Skrevet 8. august 2003 Obs. Ikke vær frekk, la all prat foregå i en rolig tone. Det er ikke noen vits i å hisse opp stemingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #6 Del Skrevet 8. august 2003 Fint for deg at du har kommet deg bort fra han Men ikke gå rundt og kall noen psykopater uten at du har en psykologisk rapport som har gitt han den diagnosen. Psykopat ordet blir brukt for den minste lille ting, men det må en veldig lang utredning til for å sette den diagnosen på et menneske. la han være i fred, truslene hans er mest sannsynlig bare trusler, men truer han deg på livet eller noe slikt ikke nøl å ta kontakt med politiet, for slike trusler skal du aldri ignorere håper alt ordner seg til det beste for deg store klemmer på din vei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 10. august 2003 #7 Del Skrevet 10. august 2003 Du er sterk og flink som kommer deg vekk fra en manipulerende sinnatagg! Det finnes nok en samtalegruppe eller lignende hvor du kan møte andre kvinner som har opplevd noe av det samme, hvor du kan søke råd, støtte og utveksle erfaringer. Legen din kan sikkert hjelpe deg på vei. Det er ingen diagnose som heter psykopati, det heter dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse. Man har en liste med punkter man ser hvordan passer inn på personen, og hvis mange matcher så kan personen helle mot psykopati. Glad i fart er et eksempel på ett av dem. Men alle som er glad i fart er ikke nødvendigvis manipulerende, skjønner? Denne artikkelen var litt informativ, selv om jeg ikke vet noe som helst om kilden (bruk saltklypen). http://www.radikal.net/filosofi/psykopati.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krystall Skrevet 10. august 2003 #8 Del Skrevet 10. august 2003 Det er ingen diagnose som heter psykopati, det heter dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse. Noen vil si at den betegnelsen som kommer nærmest den gamle psykopat-diagnosen er narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 10. august 2003 #9 Del Skrevet 10. august 2003 GRATULERER!!! :D Hadde egentlig ikke tenkt å skrive fler innlegg inatt, men dette måtte jeg bare svare på. Jeg har vært der du er nå. Du har gjort noe som jeg aldri klarte.. Jeg prøvde å gjøre det slutt, men han fikk, ved sin ekstreme handlemåte, meg til å ta ham tilbake. (Da det ikke var mer å hente her, gikk han av egen fri vilje, etpar år siden) Jeg er full av beundring for noen som klarer å komme seg ut av en sånn situasjon! Syns du takler situasjonen på en flott måte i og med at du søker hjelp hos nevnte instanser. Hold kontakten med dem! Selv trengte jeg all den hjelpen jeg kunne få etter bruddet mer enn det jeg trodde selv der og da. Først etter nærmere et år klarte jeg å se hvor manipulert og redd jeg egentlig hadde vært. Det er utrolig deilig å være (nesten) seg selv igjen. Hadde nesten glemt hvor skjønt det er å leve. :D Jeg vil råde deg til også å ta kontakt med sosial vakttjeneste. Jeg har iallefall fått den mest verdifulle hjelpen derfra. (kan naturligvis være avhengig av personen som hjalp meg, men verdt et forsøk? ) Nå er det laaangt over sengetid for meg, så jeg avslutter her for inatt. Kommer innom her på en mer anstendig tid imorgen. Fortsett å være sterk. Tror du har alle forutsetninger for å komme deg ut av dette på en anstendig (og til og med produktiv) måte. Celine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym i natt Skrevet 10. august 2003 #10 Del Skrevet 10. august 2003 Henger meg med i denne "kjente" debatten. Klart det må være en "synder", uheldigvis så er det deg som bærer denne tittelen. Slik er det engang, en må være "offeret". Du kommer nok over det, når alt har stilnet! Det gjelder for deg å være fortsatt sterk, noe du tydeligvis har klart utmerket, siden du kom deg igjennom tiden før separasjonspapirene ble underskrevet. Bare det er noe stort du har fått til, får det er et h...forarbeid! Tror ikke du skal henge deg opp i hva din svigermor sier og mener. Som ordspråket sier: blod er tykkere en vann. Hvordan man en vrir på det, kan det ikke snues på. I tillegg kan du trøste deg med at hun mest sannsynlig er livredd for at hun må ta seg av sønnen sin igjen. Der kommer morsinstinktet. Når det gjelder fagfolk du har kontakt med. Vel og bra det, men vær litt obs på at de tross alt er vanlige mennesker. Noen har dessverre lettere for å bli partisk, og sier kanskje vel mye, uten å tenke på at brukeren "svelger" alt bokstavelig. ( i dette tilfellet du) Du spør videre hva man skal gjøre med slike folk. Det må nesten fagfolkene kunne svare deg på. Rettighet, lover og regler. Det er videre veldig kjent at blandt andre folk er man stille, grei og koselig. Trøst deg med det at slik er det dessverre i mange hjem. Du har så absolutt fått med deg mye visdom, videre i livet. Ta godt vare på det du har lært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå