Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Det eneste man kan gjøre er vel å ikke være så naiv at man tror at utroskap ikke eksisterer. Blind tillit er aldri fornuftig, og det kan være smart å prate litt om risker og deres konsekvenser etc. i ulike settinger med partneren sin tror jeg. Det kan jo være preventivt i seg selv.

Det er langt mellom det å prate om utroskap og å aktivt forhindre henne å dra på ferie med venninner og vinkveld med Trond. Mange, mange mil mellom.

Tillit er en helt essensiell del av et forhold. Og den er ikke blind som du sier, den er basert på at man kjenner hverandre godt og elsker hverandre. Om jeg er i et forhold hvor jeg ikke føler at jeg kan ha "blind" tillit, så er jeg ikke i et forhold jeg vil være i.

Utroskap eksisterer ja, men man går ikke inn i et seriøst forhold med forventning om at partneren vil være utro. Akkurat det er en av de tingene i livet man må ta HVIS det kommer, ikke en antagelse man skal bygge hele forholdet og livet sitt rundt. Da blir det bare usikkerhet og problemer og i det hele et svært lite trygt og godt forhold. For min del er det noe galt med forholdet i det øyeblikket man begynner å mistenke og frykte at partneren er utro. At du faktisk gjør det fra dag 1 forteller meg at du aldri har opplevd et ordentlig og trygt kjærlighetsforhold. Og du anklager MEG for å ikke vite hva det går i!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I dette innlegget er jeg enig med deg, man bør prate om risker, grenser og konsekvenser. Men utover det er det opp til partneren om han velger å være tro eller ikke. Han må stole på meg og jeg på ham.

Jeg har ikke noen tro på at risken er større for menn, de kan tenke og resonere like godt som noen kvinne, og de er like annsvarlig for det de tar seg til og hvilke settinger de setter seg selv i.

Joda, finner ikke noe å være uenig med deg i dette :)

Skrevet
Jeg har aldri sagt at dette ER meg. Dette er et begrenset inntrykk av meg i svart-hvitt. Og derfor får også du og KateW dette inntrykket - naturlig nok. Har ingenting med noen ryggrad å gjøre. Dette er en diskusjon.

Ekstremt klønete retorisk retrett. En av veldig mange. Jeg sier det igjen, du får ikke med deg essensen og konsekvensen av det du selv skriver engang. Da blir det fort parodisk. Som nå.

Skrevet
Det er langt mellom det å prate om utroskap og å aktivt forhindre henne å dra på ferie med venninner og vinkveld med Trond. Mange, mange mil mellom.

Tillit er en helt essensiell del av et forhold. Og den er ikke blind som du sier, den er basert på at man kjenner hverandre godt og elsker hverandre. Om jeg er i et forhold hvor jeg ikke føler at jeg kan ha "blind" tillit, så er jeg ikke i et forhold jeg vil være i.

Utroskap eksisterer ja, men man går ikke inn i et seriøst forhold med forventning om at partneren vil være utro. Akkurat det er en av de tingene i livet man må ta HVIS det kommer, ikke en antagelse man skal bygge hele forholdet og livet sitt rundt. Da blir det bare usikkerhet og problemer og i det hele et svært lite trygt og godt forhold. For min del er det noe galt med forholdet i det øyeblikket man begynner å mistenke og frykte at partneren er utro. At du faktisk gjør det fra dag 1 forteller meg at du aldri har opplevd et ordentlig og trygt kjærlighetsforhold. Og du anklager MEG for å ikke vite hva det går i!

Jeg prater egentlig ikke om å forhindre henne å dra på ferie med venninner og vinkveld med Trond. Jeg forutsetter egentlig at hun har såpass godt vett selv. Ellers passer ikke hun og jeg i sammen i et forhold.

Og jeg er enig med deg i at man ikke skal gå rundt å forvente utroskap fra dag 1, men det er uansett ikke dumt å prate i sammen og vite om riskene og konsekvensene som finnes der for begge parter.

Skrevet
Ekstremt klønete retorisk retrett. En av veldig mange. Jeg sier det igjen, du får ikke med deg essensen og konsekvensen av det du selv skriver engang. Da blir det fort parodisk. Som nå.

Ja, da har jo du god underholdning i hvert fall.

Skrevet
Jeg prater egentlig ikke om å forhindre henne å dra på ferie med venninner og vinkveld med Trond. Jeg forutsetter egentlig at hun har såpass godt vett selv. Ellers passer ikke hun og jeg i sammen i et forhold.

Og jeg er enig med deg i at man ikke skal gå rundt å forvente utroskap fra dag 1, men det er uansett ikke dumt å prate i sammen og vite om riskene og konsekvensene som finnes der for begge parter.

Og her er du og jeg grunnleggende uenige, jeg mener at det bare er hun som kan vite hvor hennes grenser går og at om hun mener at vinkveld med Trond og venninetur er safe så er det sannsynligvis det.

Om vinkveld med en vennine eller guttetur er noe du ser at du ikke vil kunne gjennomføre uten at det er en mulighet for at du er utro så holder du deg unna sånnt. Det betyr ikke at alle ville være utro i de samme situasjonene.

Skrevet
Og her er du og jeg grunnleggende uenige, jeg mener at det bare er hun som kan vite hvor hennes grenser går og at om hun mener at vinkveld med Trond og venninetur er safe så er det sannsynligvis det.

Om vinkveld med en vennine eller guttetur er noe du ser at du ikke vil kunne gjennomføre uten at det er en mulighet for at du er utro så holder du deg unna sånnt. Det betyr ikke at alle ville være utro i de samme situasjonene.

Så derfor mener du at hun ikke behøver å ta noen hensyn til sin partner og bare gjøre akkurat som hun selv vil?

Hvis man bare skal gjøre akkurat som man selv vil - hva er da poenget med å være i et forhold? I min verden er et forhold å dele livet i sammen og samarbeide.

Skrevet
Så derfor mener du at hun ikke behøver å ta noen hensyn til sin partner og bare gjøre akkurat som hun selv vil?

Hvis man bare skal gjøre akkurat som man selv vil - hva er da poenget med å være i et forhold? I min verden er et forhold å dele livet i sammen og samarbeide.

Men tar du så mye hensyn da? Om du rett og slett legger ned forbud mot venninne kvelder og samvær med kamerater uten "tilsyn". ?

Syns det blir en nedvurdering av hun da skal ha som kjæreste. Møter du en oppegående og smart dame, så trenger hun nok ikke belæres om faren og risikoene ved utroskap, og heller ikke mer "muslimske" synspunkt på at hun ikke kan være alene med andre menn. Spesielt om du skal ha en dame på din alder, så er hun vel absolutt voksen nok til å ha fått med seg dette. Tror det eneste du oppnår da er at hun - med god grunn - blir kraftig fornærmet og skremt av deg og således spankulerer av gårde ut i det "frie".

Skrevet

Jeg vil dele hverdagen, sorger og gleder, støtte og bli støttet. Men selv om man er i ett forhold eksisterer det en verden utenfor også. Man tar hensyn til partneren, men det at partneren ikke stoler på meg eller vil velge mine venner er ikke noe jeg er intressert i.

Har han problemer med sjalusi er det noe han må jobbe med.

Min mann drar på hytteturer med kameratene to ganger i året, dette er kamerater som bor spredt rundt i norge. Jeg synest at det er fint at han klarer å holde kontakten med sine barndommsvenner og tenker ikke videre på hva han foretar seg.

I følge deg er dette uforenelig med ett godt forhold?

Skrevet
Men tar du så mye hensyn da? Om du rett og slett legger ned forbud mot venninne kvelder og samvær med kamerater uten "tilsyn". ?

Syns det blir en nedvurdering av hun da skal ha som kjæreste. Møter du en oppegående og smart dame, så trenger hun nok ikke belæres om faren og risikoene ved utroskap, og heller ikke mer "muslimske" synspunkt på at hun ikke kan være alene med andre menn. Spesielt om du skal ha en dame på din alder, så er hun vel absolutt voksen nok til å ha fått med seg dette. Tror det eneste du oppnår da er at hun - med god grunn - blir kraftig fornærmet og skremt av deg og således spankulerer av gårde ut i det "frie".

Jeg skrev vel tidligere at det var fint om hun har så godt vett selv.

Ei dame som bare skal gjøre alt hun selv vil uten å ta noen hensyn til meg, vil aldri kunne fungere. Og det samme gjelder om jeg ikke viser henne noen hensyn.

Altfor ulike personligheter går ikke i sammen.

Dette er meget viktig å finne ut på et tidlig tidspunkt.

Skrevet
Jeg vil dele hverdagen, sorger og gleder, støtte og bli støttet. Men selv om man er i ett forhold eksisterer det en verden utenfor også. Man tar hensyn til partneren, men det at partneren ikke stoler på meg eller vil velge mine venner er ikke noe jeg er intressert i.

Har han problemer med sjalusi er det noe han må jobbe med.

Min mann drar på hytteturer med kameratene to ganger i året, dette er kamerater som bor spredt rundt i norge. Jeg synest at det er fint at han klarer å holde kontakten med sine barndommsvenner og tenker ikke videre på hva han foretar seg.

I følge deg er dette uforenelig med ett godt forhold?

Nei, absolutt ikke. Dette høres fornuftig og helt normalt ut for meg :)

Hvis han derimot prioriterte denne hytteturen fremfor å reise på ferie sammen med deg, så mener jeg at det blir feil. Forutsetter her at begge deler ikke var mulig.

Skrevet

Hvis han derimot prioriterte denne hytteturen fremfor å reise på ferie sammen med deg, så mener jeg at det blir feil. Forutsetter her at begge deler ikke var mulig.

Så dersom jeg vil på tur med venninner er det greit så lenge jeg setter av tid og penger før eller etter for å dra på tur med deg?

Skrevet
Greit så lenge det ikke skjer ofte, og det ikke er overnatting borte, og du kommer hjem til meg eller i hvert fall drar alene hjem til deg selv.

Greit så lenge det ikke er åpenbar flørting og eneste fysiske kontakt er ved eventuell normal dansing.

Her måtte du hatt en meget god grunn. Det normale er at paret reiser på ferie i sammen i min verden.

Det hadde nok ikke blitt aktuelt i min verden.

Hadde du overhodet ikke respektert mine ønsker og vilje etter at jeg forklarte deg hvordan jeg så på det, så hadde jeg blitt jævlig sur sikkert hehe Det hadde ikke akkurat vært positivt for samarbeidet i forholdet. Er det urimelig?

"Det hadde ikke akkurat vært positivt for samarbeidet i forholdet".

Hvilket samarbeid, spør jeg bare... :filer:

Du sier at det er greit at dama kan dra på fest uten deg, så lenge det ikke skjer så ofte, og at det ikke er overnattinger borte. Hva hvis dama di finner ut at det letteste vil være å bli med sin gode venninne Mari hjem etter festen og sove hos henne, er det uaktuelt for deg det da? Vil du at hun skal spørre, sånn at det er opp til deg å bestemme? Sykt...

Skrevet
Jeg skrev vel tidligere at det var fint om hun har så godt vett selv.

Ei dame som bare skal gjøre alt hun selv vil uten å ta noen hensyn til meg, vil aldri kunne fungere. Og det samme gjelder om jeg ikke viser henne noen hensyn.Altfor ulike personligheter går ikke i sammen.

Dette er meget viktig å finne ut på et tidlig tidspunkt.

Du viser ikke dama hensyn når du klipper av a vinga, Steinar!

Jeg tror ikke du vil at dama di skal ha noen personlighet, jeg. Det beste ville være å finne ei nikkedukke..

Skrevet

Nå høres du ut som et hysterisk kvinnfolk..

Skrevet

Vett til hva da? Å ikke dra på jentetur eller drikke vin med Trond?

Skrevet

Guriane, - ikke glem at steinar kanskje har visse erfaringer som gjør at han vet det han gjør idag?

Tror du steinar for eksempel var sjalu før han visste hvordan utroskap utvikler seg?

Skrevet
Så dersom jeg vil på tur med venninner er det greit så lenge jeg setter av tid og penger før eller etter for å dra på tur med deg?

Det var også et spørsmål hehe Men tja, i prinsippet sikkert greit nok. Det kommer jo an på hvor og varighet etc.

Skrevet
"Det hadde ikke akkurat vært positivt for samarbeidet i forholdet".

Hvilket samarbeid, spør jeg bare... :filer:

Du sier at det er greit at dama kan dra på fest uten deg, så lenge det ikke skjer så ofte, og at det ikke er overnattinger borte. Hva hvis dama di finner ut at det letteste vil være å bli med sin gode venninne Mari hjem etter festen og sove hos henne, er det uaktuelt for deg det da? Vil du at hun skal spørre, sånn at det er opp til deg å bestemme? Sykt...

"Problemet" med et forhold er at da har man plutselig ikke bare seg selv lenger å ta hensyn til. Hvis du syns det er sykt å ta hensyn til din partner så deg om det.

Meg passer du da garantert ikke i sammen med i hvert fall.

Skrevet
Vett til hva da? Å ikke dra på jentetur eller drikke vin med Trond?

Jeg tror du må gå ut fra begge deler.

Ikke ferie på oss sammen altså :grine: - og du får ikke drikke vin med Trond ... men jeg kan :fnise:

... eller det ble kanskje feil :klø:

- du var jo i forhold med en mann som stoler på deg du - og vet at du har vett til å tenke selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...