Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er det ingen som har sagt her, Steinar, at du skal bli kvinne. Ingen har sagt at det ikke finnes forskjeller mellom kjønnene, heller. Det er ikke dét denne "debatten" handler om. Det er en helt annen sak.

Dine holdninger er utdaterte, ingen tvil. Blant både kvinner og menn. Det vil sikkert finnes yngre menn, usikre menn, bitre menn, som vil ha slike holdninger. Men i en alder av åtteogtredve må jeg si at de aller, aller fleste menn jeg har forholdt meg til, av brødre, venner, kjærester, venners ektemenn, onkler, arbeidskolleger, you name it, de har ikke hatt noe problem med å være venn med kvinner, ei heller med at deres kvinner er venn med menn.

Nei, det stemmer sikkert. Men det avhenger også av settingen. Hva slags omgang, hvor mye og ofte etc. Og så er alle forskjellige. Vanskelig å komme forbi dette faktum.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fix_*
Skrevet
De mennene som har svart i denne tråden - har vel ikke direkte vært enige - snarere tvert i mot.

Og det er nok for enkelt å skylde på dårlige erfaringer - at det er derfor vi er så "aggressive".

Vel - de fleste av oss er nok mer erfarene enn deg - men for de fleste oppegående mennesker har ikke eiendom - bruksrett og lov til - noe å gjøre i et forhold.

Helt 100 % ærlig her. Tror jeg.

Jeg skjønner Steinar sine tanker godt. Og synes faktisk at dere fleste damer som diskuterer her, kun tenker i sine egne baner, og ikke har evner utenfor hva som betyr noe for akkurat dere.

JEg vet, at venn/elsker/kjæreste kan være det samme, men for de fleste er de helt adskilt. Dog mine generelle erfaringer tilsier, at ting skjer. Man må nok innse at man må ha en dame man kan stole på, og bygge opp en tillit som tåler kompiser og venniner, kansje tilogmed litt klinings? Eller?. JEg har ikke hatt dame som har likt at jeg klemmer og koser på mine veninner, men jeg vil gjerne akspetere at det er greit for meg.

Man må faktisk være jævlig tøff mot seg selv for å akspetere dette, spesiellt med tanke på den nye "bermen" av seksuellt frigjorte(og til de grader) kvinner som tror de kan gjøre hva de vil.

De finnes, og hvordan beskytter man seg mot dem??? Kondom?.

Det finnes to typer kvinner. De som tenker, og de som ikke tenker. Samme kan vel sies om oss menn. Det bør man ha i bagasjen, men det viktigste av alt, er når du faktisk møter en du klikker med og tror på... Da legger du faen meg igjen den skepsisen og gir henne den friheten hun trenger til å blomstre! Og det gjelder like mye dere damer. Dere projiserer det på en litt annen måte, og viser usikkerhet, når vi menn, tar en pils med gutta eller lignende. Det kommer fram på den eller den andre måten.

Dere damer er vel innerst inne litt sårere, når det gjelder dette her, og elsker å angripe en som Steinar, som ikke legger noe immelom.

Skjerp dere alle som en. Det stikker langt dypoere enn hva vi alle tror.

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet
Dine holdninger er utdaterte, ingen tvil.

Og derfor får ikke menn ha slike holdninger, fordi du har bestemt at de er utdaterte? Det finns mange menn som ikke vil at dama skal ha guttevenner. Finito.

Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet
Jeg skjønner Steinar sine tanker godt. Og synes faktisk at dere fleste damer som diskuterer her, kun tenker i sine egne baner, og ikke har evner utenfor hva som betyr noe for akkurat dere.

Dere damer er vel innerst inne litt sårere, når det gjelder dette her, og elsker å angripe en som Steinar, som ikke legger noe immelom.

Hadde det vært nok menn her hadde vi fått bekrefta at Steinar is the man.

Skrevet
Helt 100 % ærlig her. Tror jeg.

JEg vet, at venn/elsker/kjæreste kan være det samme, men for de fleste er de helt adskilt. Dog mine generelle erfaringer tilsier, at ting skjer. Man må nok innse at man må ha en dame man kan stole på, og bygge opp en tillit som tåler kompiser og venniner, kansje tilogmed litt klinings? Eller?. JEg har ikke hatt dame som har likt at jeg klemmer og koser på mine veninner, men jeg vil gjerne akspetere at det er greit for meg.

Man må faktisk være jævlig tøff mot seg selv for å akspetere dette, spesiellt med tanke på den nye "bermen" av seksuellt frigjorte(og til de grader) kvinner som tror de kan gjøre hva de vil.

De finnes, og hvordan beskytter man seg mot dem??? Kondom?.

Det finnes to typer kvinner. De som tenker, og de som ikke tenker. Samme kan vel sies om oss menn. Det bør man ha i bagasjen, men det viktigste av alt, er når du faktisk møter en du klikker med og tror på... Da legger du faen meg igjen den skepsisen og gir henne den friheten hun trenger til å blomstre! Og det gjelder like mye dere damer. Dere projiserer det på en litt annen måte, og viser usikkerhet, når vi menn, tar en pils med gutta eller lignende. Det kommer fram på den eller den andre måten.

Skjerp dere alle som en. Det stikker langt dypoere enn hva vi alle tror.

Dette innlegget må jeg innrømme at jeg skjønte lite av... :klø:

Og derfor får ikke menn ha slike holdninger, fordi du har bestemt at de er utdaterte? Det finns mange menn som ikke vil at dama skal ha guttevenner. Finito.

Jeg har ikke "bestemt" at de er utdaterte. Jeg lever i verden, og det har jeg gjort i snart førti år, og jeg har selvfølgelig erfaringer jeg baserer meg på. Det gjør sikkert du, også. Sannsynligvis er du veldig ung, og sannsynligvis har du andre erfaringer. Ja, det finnes menn som ikke vil at dama skal ha guttevenner. Disse mennene må regne med å 1) finne seg underdanige damer eller 2) forbli kjæresteløse.

Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme hvilke holdninger menn skal "få" ha. Jeg prøver bare, som mange andre her, å forklare Steinar at han kommer ikke langt med sine holdninger. Og vi har jo inntrykk av at Steinar gjerne kunne tenkt seg dame, eller hva?

Gjest Gjest_fix_*
Skrevet
Det er det ingen som har sagt her, Steinar, at du skal bli kvinne. Ingen har sagt at det ikke finnes forskjeller mellom kjønnene, heller. Det er ikke dét denne "debatten" handler om. Det er en helt annen sak.

Dine holdninger er utdaterte, ingen tvil. Blant både kvinner og menn. Det vil sikkert finnes yngre menn, usikre menn, bitre menn, som vil ha slike holdninger. Men i en alder av åtteogtredve må jeg si at de aller, aller fleste menn jeg har forholdt meg til, av brødre, venner, kjærester, venners ektemenn, onkler, arbeidskolleger, you name it, de har ikke hatt noe problem med å være venn med kvinner, ei heller med at deres kvinner er venn med menn.

ehem. Hva man forholder seg til er ikke ofte hva man tror man forholder seg til.

Dere damer bestemmer jo ikke hva denne debatten handler om, det er en prosess som vi finner ut av etterhvert.

Og jeg tror faktisk det er akkurat det debatten handler om. At det er forskjeller mellom kjønnene, og at det er vanskeligere for menn å akspetere guttevenner, av den enkle grunn at vi har knulla en del av jentevennene våres. Det krevees en ekte mann å bygge tillit på de erfaringene. VI ER MENN, DET ER VI SOM TAR BYRDEN,

Gjest Gjest_FIX_*
Skrevet
Dette innlegget må jeg innrømme at jeg skjønte lite av... :klø:

Jeg har ikke "bestemt" at de er utdaterte. Jeg lever i verden, og det har jeg gjort i snart førti år, og jeg har selvfølgelig erfaringer jeg baserer meg på. Det gjør sikkert du, også. Sannsynligvis er du veldig ung, og sannsynligvis har du andre erfaringer. Ja, det finnes menn som ikke vil at dama skal ha guttevenner. Disse mennene må regne med å 1) finne seg underdanige damer eller 2) forbli kjæresteløse.

Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme hvilke holdninger menn skal "få" ha. Jeg prøver bare, som mange andre her, å forklare Steinar at han kommer ikke langt med sine holdninger. Og vi har jo inntrykk av at Steinar gjerne kunne tenkt seg dame, eller hva?

Bombe.

Har gitt damer en del Braindamage før for å si det sånn.

Skrevet
ehem. Hva man forholder seg til er ikke ofte hva man tror man forholder seg til.

Dere damer bestemmer jo ikke hva denne debatten handler om, det er en prosess som vi finner ut av etterhvert.

Og jeg tror faktisk det er akkurat det debatten handler om. At det er forskjeller mellom kjønnene, og at det er vanskeligere for menn å akspetere guttevenner, av den enkle grunn at vi har knulla en del av jentevennene våres. Det krevees en ekte mann å bygge tillit på de erfaringene. VI ER MENN, DET ER VI SOM TAR BYRDEN,

Hvor gammel er du, fix?

(Det er ikke så rart at gjesten over ikke forstod innlegget ditt, du har en del temmelig merkelig setninger der)

Skrevet

Interessant tråd dette. Hvis kona mi hadde insistert på å tilbringe endel alenetid med sin bestekompis ville det ha vært bekymringsfylt.

Jeg er overrasket over at så mange damer her ikke ser konflikten i å opprettholde nære vennebånd med mannekompiser. Tolererer gubben deres at du tar deg en alenetur ut en kveld med kompisen? Dette høres helt merkelig ut for meg. Jeg tror nok kona hadde klikket hvis jeg hadde tatt meg en tur en senkveld ut til en av damene jeg kjenner.

Jeg ser ikke noe problemer hvis kompisforholdet foregår i vennegjengen men all kontakt utover det lover ikke godt...

Skrevet
Interessant tråd dette. Hvis kona mi hadde insistert på å tilbringe endel alenetid med sin bestekompis ville det ha vært bekymringsfylt.

Jeg er overrasket over at så mange damer her ikke ser konflikten i å opprettholde nære vennebånd med mannekompiser. Tolererer gubben deres at du tar deg en alenetur ut en kveld med kompisen? Dette høres helt merkelig ut for meg. Jeg tror nok kona hadde klikket hvis jeg hadde tatt meg en tur en senkveld ut til en av damene jeg kjenner.

Jeg ser ikke noe problemer hvis kompisforholdet foregår i vennegjengen men all kontakt utover det lover ikke godt...

Det er selvfølgelig forskjell på å flere kvelder i uka tilbringe "alenetid" med bestekompisen og å ha mannlige venner man treffer når det faller seg naturlig. Dessuten handler det også mye om åpenhet (nei, da snakker jeg ikke om at man spør om lov), dvs. at kjæresten også kjenner, i hvertfall vet godt hvem er, damas mannlige kompiser. I de fleste tilfellene vil jo han også kjenne damas mannlige kompiser.

Dessuten diskuterer Steinar i hovedsak prinsippet her: Dama hans "får ikke lov" til å ha mannlige kompiser.

Jeg har et par-tre veldig gode mannlige kompiser (jeg er singel) som jeg aldri har vært noe annet enn kompis med. Dersom jeg får meg kjæreste, tar jeg for gitt at det er uproblematisk at jeg opprettholder forholdet til disse personene. Men det er også naturlig for meg at min kjæreste blir introdusert for disse vennene, og vice versa. Sannsynligvis vil jeg tilbringe mindre tid med disse kompisene dersom jeg fikk kjæreste, men det ville ikke vært fordi kjæresten ikke tillot eller likte det, men fordi jeg ønsket å være sammen med kjæresten. Jeg tror også det ville være naturlig for disse kompisene å spørre både meg OG kjæresten min om vi ville bli med på kino, framfor å spørre bare meg. I hvertfall holde det helt åpent at han kunne bli med. Men her snakker vi prinsipp like mye. Det er en selvfølgelig at jeg skal få beholde mine mannlige kompiser, like selvfølgeilg som det er at han får beholde sine kvinnelige. Åpenhet, er selvfølgelig et opplagt stikkord.

Skrevet

Er det ikke på tide at myten om at kvinner og menn ikke kan være bare kompiser legges død?

Skrevet
Er det ikke på tide at myten om at kvinner og menn ikke kan være bare kompiser legges død?

Jo, helt enig The kitten! :5:

Skrevet
En venninne av en vennine lever i et slikt forhold.

Har du venninner BM? :fnise:

Skrevet
Hvorfor får jeg følelsen av at noen har logget ut for å svare på sine egne innlegg :nei:

Har man nok folkevett til det, mon tro? :cool:

Skrevet
Grunnen måtte jo være for å ikke komplisere et (eventuelt) seriøst forhold.

Men det er jo bare et forhold med deg som ville komplisere dette. De mennene jeg kjenner ville aldri, ALDRI kommet med så rigide hodlninger og utsagn som du kommer med.

Kristian, det er forskjell, ja. Å ha en flørtevenn som man treffer i hemmelighet mens man er i et forhold, kan være tvilsomt.

Jeg snakker selvsagt ikke om det. Jeg har mannlige venner fra rundt tjue til bortimot sytti. Dersom noen tror, eller min kjære hadde trodd, at hver gang jeg traff en av dem så pulte vi som kaniner, så tar man feil, gitt.

Skrevet

Man må faktisk sette ting litt i perspektiv.

Jeg har en kamerat som jeg elsker over alt på jord, (som en venn) det har aldri vært noe seksuelt mellom oss, og det er sånn det er. Vi har vært på turer sammen, vi har jobbet sammen, vi går på kino sammen, har film og godis-maratons, går ut og spiser osv. Har jeg "venninne-kveld" så inviteres han ofte, vi har sett hverandre gjennom kjipe og gode perioder, og han betyr verden for meg.

Hadde en kjæreste sagt til meg at du får ikke lov til å treffe ham, fordi da kommer dere til å pule, så hadde det vært kjæresten som hadde måttet gå.

MEN, jeg hadde aldri dratt på weekendtur med denne kameraten, framfor å tilbringe tid med kjæresten. Jeg hadde også introdusert dem først, sånn at kjæresten kan se at det ikke er noe som minner om seksuell kjemi mellom oss, før jeg eventuelt tilbrakte en kveld på café med kompisen.

Dette handler ikke om egoisme, eller å ikke prøve å forstå kjæresten, men det handler om å respektere hverandre og hverandres frihet i et forhold.

Dersom min kjæreste skulle dra og besøke ei venninne, så hadde jeg ikke letta et øyelokk. Naivt? Nei, for jeg vet at det er meg han vil ha. Hvorfor i helvete skulle han da ødelegge det ved å ha seg med ei venninne han ikke har hatt seg med de siste tjue årene?

Skrevet

Dette bunner i usikkerhet fra mannfolkenes side. Tror noen av dem er dårligere enn oss kvinner til å vurdere om det er seksuell kjemi mellom folk. Pluss at de er usikre på seg selv, når de ser enhver mann som en potensiell trussel. Heldigvis er ikke alle menn slik, så det gjelder bare å styre unna dem. Så bare bevar usikkerheten deres, KG-menn. Utgjør ingen fare for oss bevisste kvinner. :)

Skrevet
Jo, det er klart, men det er en fin linje mellom tillit og det å ikke bry seg.

Kvinner setter ikke akkurat stor pris på en mann som ikke bryr seg heller.

Nei, det tror jeg ikke. Men hvis jeg lar henne gjøre akkurat som hun selv vil til enhver tid, så kan jo det tolkes som at jeg ikke bryr meg. Altså at jeg ikke viser henne noen interesse.

Du kan vise interesse på andre måter enn å kontrollere hvem hun treffer, vet du. Og du kan bry deg om, og ikke med hva hun gjør, det er stor forskjell på de to.

Du kan høre på henne når hun vil fortelle deg noe, du kan gi henne komplimenter for hår og klær, du kan huske at hun liker ditt og ikke datt. Kommer jeg hjem, glad og fornøyd, til en kjæreste som er sur og mistenksom, og bare lurer på om jeg traff Per i løpet av dagen / kvelden, så blir i alle fall jeg skuffet.

Skrevet
Dette bunner i usikkerhet fra mannfolkenes side. Tror noen av dem er dårligere enn oss kvinner til å vurdere om det er seksuell kjemi mellom folk. Pluss at de er usikre på seg selv, når de ser enhver mann som en potensiell trussel. Heldigvis er ikke alle menn slik, så det gjelder bare å styre unna dem. Så bare bevar usikkerheten deres, KG-menn. Utgjør ingen fare for oss bevisste kvinner. :)

Ja, det finnes en del menn som ikke bryr seg i det hele tatt.

Er det bedre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...