Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hæ? Leser du det du selv skriver? OG når du leser det tenker du da, jupp dette er ren og skjær fornuft???

Jeg må jo si at jeg ikke helt forstår hvor du har fått det i fra at jeg ikke er villig til å tilpasse meg? Begge må tilpasse seg har jeg skrevet hele tiden. Sånn er det alltid.

Jeg har heller aldri ment at jeg skal BESTEMME, EIE, BRUKE og KONTROLLERE ... alt.

Men du mener kanskje at dama skal bestemme ..... alt i stedet? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære Steinar, det er jo nettopp det du har skrevet side opp og side ned om i hele debatten.

BRUKSrett, det betyr å BRUKE

EIENDOMSrett, det betyr å EIE

BESTEMME har du nå skrevet en skokk med ganger, det samme med å ha KONTROLL.

Jeg begynner å lure på om du lider av drypp, jeg Steinar? Straks du har skrevet noe så, vips, er det glemt?

Skrevet
Kjære Steinar, det er jo nettopp det du har skrevet side opp og side ned om i hele debatten.

BRUKSrett, det betyr å BRUKE

EIENDOMSrett, det betyr å EIE

BESTEMME har du nå skrevet en skokk med ganger, det samme med å ha KONTROLL.

Jeg begynner å lure på om du lider av drypp, jeg Steinar? Straks du har skrevet noe så, vips, er det glemt?

Du svarte ikke på mitt spørsmål?

Jeg vil kunne bruke kroppen din, ja. Jeg vil eie deg på den måten at ingen andre enn meg kan bruke kroppen din. Jeg vil selvfølgelig også være med på å bestemme i forholdet og sette klare grenser for begge. Da føler jeg at jeg har (en viss) kontroll.

Skrevet

Spørsmålet ditt?

Jeg er svært konservativ, jeg Steinar. Allikevel mener jeg at mannen og kvinnen sammen skal bestemme, kommunisere og bli enige.

I det inngår verken å eie eller å bruke hverandre.

Og folk med store kontrollbehov burde vel strengt tatt ikke forholde seg til en partner.

Skrevet
Spørsmålet ditt?

Jeg er svært konservativ, jeg Steinar. Allikevel mener jeg at mannen og kvinnen sammen skal bestemme, kommunisere og bli enige.

I det inngår verken å eie eller å bruke hverandre.

Og folk med store kontrollbehov burde vel strengt tatt ikke forholde seg til en partner.

Helt uten kontroll blir det bare kaos. Er det bra da?

Nå tror jeg nok at det generelt er naturlig at menn har større behov for kontroll enn kvinner. Og dermed forstår jeg jo at kvinner kan bli redde for dette.

Mannen er jo også som regel fysisk sterkere og kan da utøve denne kontrollen.

I tillegg var jo kvinner undertrykte tidligere - og er det fortsatt i mange kulturer - av mannen i et forhold etc.

Imidlertid kan jeg si at jeg ikke har et slikt behov. Mitt behov er godt samarbeide og selvfølgelig det å ha praktisk nytte i et fungerende forhold.

Skrevet

Det motsatte av harmoni er ikke kontroll, kjære deg. Man kan ha det harmonisk uten å kontrollere. Respekt og kommunikasjon er så utrolig mye viktigere og riktigere enn å bestemme over og styre.

Ved å lese tråder på KG, vil du se at flere av kvinnene her har vært i forhold med kontrollerende og tidvis voldelige og psykopatiske menn.

Husk at vold ikke nødvendigvis er fysisk. Det å bestemme at kvinnen i ditt ikke får lov til å gå ut, har meldeplikt, må ringe når hun kommer hjem fra jobben, ikke får lov til å ha mannlige kompiser, det er vold, Steinar- rett og slett vold i hjemmet.

Jeg tror at flere av kvinnene her, som har opplevd dette kjenner på et gufs fra fortiden i dine forkvaklede og kvinnefiendtlige holdninger.

Det at du stadig bortforklarer deg, hehe'er og bruker smiley gjør det ikke bedre. Virkelig ikke. Det er slik psykopater gjør for å rettferdiggjøre sine handlinger.

Skrevet
Problemet er bare at det er ikke sikkert at man har valget av en eller flere grunner.

Nei, det kan vi skjønne....

Skrevet
Det motsatte av harmoni er ikke kontroll, kjære deg. Man kan ha det harmonisk uten å kontrollere. Respekt og kommunikasjon er så utrolig mye viktigere og riktigere enn å bestemme over og styre.

Ved å lese tråder på KG, vil du se at flere av kvinnene her har vært i forhold med kontrollerende og tidvis voldelige og psykopatiske menn.

Husk at vold ikke nødvendigvis er fysisk. Det å bestemme at kvinnen i ditt ikke får lov til å gå ut, har meldeplikt, må ringe når hun kommer hjem fra jobben, ikke får lov til å ha mannlige kompiser, det er vold, Steinar- rett og slett vold i hjemmet.

Jeg tror at flere av kvinnene her, som har opplevd dette kjenner på et gufs fra fortiden i dine forkvaklede og kvinnefiendtlige holdninger.

Det at du stadig bortforklarer deg, hehe'er og bruker smiley gjør det ikke bedre. Virkelig ikke. Det er slik psykopater gjør for å rettferdiggjøre sine handlinger.

Greit nok, jeg forstår hva du sier. Men akkurat når det gjelder å ha mannlige kompiser så mener jeg fortsatt at det lønner seg å være konservativ.

Jeg er altså hverken voldelig eller psykopat - men jeg vet jo at de finnes dessverre.

Jeg er heller ikke kvinnefiendtlig - selv om du/dere kan ha fått dette inntrykket her. Inntrykket er altså feil.

Og dere bør tenke på at en kvinne faktisk også kan utøve (psykisk) vold i et forhold.

Skrevet

Ikke prøv eller begynn en gang, med å vri dette til å være kvinnenes feil, Steinar. Du lever jevlig farlig nå!

Skrevet
Ikke prøv eller begynn en gang, med å vri dette til å være kvinnenes feil, Steinar. Du lever jevlig farlig nå!

Har jeg generelt sagt noe som helst om det?

Men det blir jævla teit å innbille seg at alle kvinner er feilfrie og alle menn er bare dritt.

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Mannen er jo også som regel fysisk sterkere og kan da utøve denne kontrollen.

:overrasket:

Måten du uttrykker deg på blir verre og verre..

Du kan ikke eie en kvinnes kropp, kroppen min vil jeg alltid eie selv. Jeg vet ikke om du er klar over hvor store mørketall det er når det gjelder voldtekt innenfor ekteskap, den logikken din om at man kjøper et skjøte på kroppen til kvinnen når man gifter seg er mye av grunnen til det.

Jeg skal ikke anklage deg for å være en voldtektsmann, men vit at holdningene dine er helt spinnville. Kontroll er IKKE en del av et forhold. Begge parter eier seg selv, og kan gjøre nøyaktig hva de vil. Ting som f eks det å være trofaste mot hverandre er noe som kommer helt naturlig i et godt forhold. Man trenger ikke kontrollere den andre, kvinner har faktisk selvkontroll. Ethvert forsøk på å kontrollere vil skyve partneren fra deg, og viser at du ikke er trygg på forholdet eller vil hennes beste. Elsker du noen, så lar du dem være fri. Jeg kan ikke se for meg at du noensinne vil finne en kvinne som passer deg når du har disse holdningene. Ikke bare bør hun være fullstendig venneløs, men om hun har venner så forventes det at hun praktisk talt skal kutte dem ut og bare være med deg.

Her bruker jeg ordet venner som kjønnsnøytralt, fordi det er det for meg. Du kan jo sette inn venninner i stedet for venner i den setningen og se hvor skrudd det virkelig høres ut.

Skrevet (endret)
Greit nok, jeg forstår hva du sier. Men akkurat når det gjelder å ha mannlige kompiser så mener jeg fortsatt at det lønner seg å være konservativ.

Jeg er altså hverken voldelig eller psykopat - men jeg vet jo at de finnes dessverre.

Jeg er heller ikke kvinnefiendtlig - selv om du/dere kan ha fått dette inntrykket her. Inntrykket er altså feil.

Og dere bør tenke på at en kvinne faktisk også kan utøve (psykisk) vold i et forhold.

Så dama kan ikke ha manlige kompiser? Greit nok, syns det unektelig blir litt sært om kjæresten skulle fått seg flere nye manlige venner - under forholdet - som hun blir kjent med på treningssenter osv. og så skulle henge sammen med bare hun og han. Men naturlig at kvinner har manlige venner vel, er vel mange som har manlige venner som har vært barndomskompiser lissom, og da blir det jo helt feil å reagere. Handler vel om settingen, samme som at få kvinner setter pris på om typen i løpet av forholdet får seg en ny og vakker venninne som han drar for å se på kino/film med - bare de 2.

Endret av kristian82
Skrevet
Men det blir jævla teit å innbille seg at alle kvinner er feilfrie og alle menn er bare dritt.

Så sant. Mine mannlige kompiser (bl.a.) har vist meg at det er mange flotte menn rundt om.

Skrevet
:overrasket:

Måten du uttrykker deg på blir verre og verre..

Du kan ikke eie en kvinnes kropp, kroppen min vil jeg alltid eie selv. Jeg vet ikke om du er klar over hvor store mørketall det er når det gjelder voldtekt innenfor ekteskap, den logikken din om at man kjøper et skjøte på kroppen til kvinnen når man gifter seg er mye av grunnen til det.

Jeg skal ikke anklage deg for å være en voldtektsmann, men vit at holdningene dine er helt spinnville. Kontroll er IKKE en del av et forhold. Begge parter eier seg selv, og kan gjøre nøyaktig hva de vil. Ting som f eks det å være trofaste mot hverandre er noe som kommer helt naturlig i et godt forhold. Man trenger ikke kontrollere den andre, kvinner har faktisk selvkontroll. Ethvert forsøk på å kontrollere vil skyve partneren fra deg, og viser at du ikke er trygg på forholdet eller vil hennes beste. Elsker du noen, så lar du dem være fri. Jeg kan ikke se for meg at du noensinne vil finne en kvinne som passer deg når du har disse holdningene. Ikke bare bør hun være fullstendig venneløs, men om hun har venner så forventes det at hun praktisk talt skal kutte dem ut og bare være med deg.

Her bruker jeg ordet venner som kjønnsnøytralt, fordi det er det for meg. Du kan jo sette inn venninner i stedet for venner i den setningen og se hvor skrudd det virkelig høres ut.

I den setningen skrev jeg bare rene fakta. En mann er som regel fysisk sterkere enn en kvinne. Fact! Og det er jo da også problemet selvfølgelig, samt at en mann som regel er mer aggressiv av natur. Hormoner.

Men det betyr faktisk ikke at JEG personlig er en voldtektsmann eller voldelig!

Og jeg har aldri skrevet et ord om at hun (dama) ikke kan ha venninner.

Men jeg begynner i hvert fall å innse at dette er et betent område .....

Skrevet

hva om dama bor på et lite sted og ikke har noen felles interesser med de andre damene på stedet da? Skal hun være Vera Venneløs resten av livet, siden hun ikke får lov å ha mannlige venner? :ler:

Skrevet
hva om dama bor på et lite sted og ikke har noen felles interesser med de andre damene på stedet da? Skal hun være Vera Venneløs resten av livet, siden hun ikke får lov å ha mannlige venner? :ler:

Tja, hvor realistisk et slikt scenario egentlig er, vet jeg ikke helt da men.

Men som kristian82 også skriver så handler det om settingen.

Hva som er rimelig og fornuftig.

Eller det å bruke godt bondevett (folkevett).

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Og jeg har aldri skrevet et ord om at hun (dama) ikke kan ha venninner.

Men jeg begynner i hvert fall å innse at dette er et betent område .....

Ja det er faktisk ganske betent.

Du forsto ikke helt hva jeg mente.. du ville aldri hindret dama i å ha venninner ikke sant? Sagt at hun ikke burde gå på kino med Lisa? Ikke ringe Anna? Du hører hvor psykopatisk det fremstår å kontrollere slik?

Vel, for meg er det nøyaktig like psykopatisk å mene at hun ikke skal ha mannlige venner. Begge deler er vennskap, venner er ikke noe seksuelt. En kjæreste som vil kontrollere hvem jeg henger med er ikke kjæreste så veldig lenge.

Selv om du ikke klarer å ha kvinnelige venner så er det faktisk mer oppegående menn som klarer det..

Skrevet (endret)
Tja, hvor realistisk et slikt scenario egentlig er, vet jeg ikke helt da men.

Men som kristian82 også skriver så handler det om settingen.

Hva som er rimelig og fornuftig.

Eller det å bruke godt bondevett (folkevett).

Hva er rimelig og fornuftig, og hva mener du med godt bondevett?

Edit: Skriveleif

Endret av CeeCee
Gjest Gjest_Tom_*
Skrevet
Ja det er faktisk ganske betent.

Du forsto ikke helt hva jeg mente.. du ville aldri hindret dama i å ha venninner ikke sant? Sagt at hun ikke burde gå på kino med Lisa? Ikke ringe Anna? Du hører hvor psykopatisk det fremstår å kontrollere slik?

Vel, for meg er det nøyaktig like psykopatisk å mene at hun ikke skal ha mannlige venner. Begge deler er vennskap, venner er ikke noe seksuelt. En kjæreste som vil kontrollere hvem jeg henger med er ikke kjæreste så veldig lenge.

Selv om du ikke klarer å ha kvinnelige venner så er det faktisk mer oppegående menn som klarer det..

Hallo, dette sier jo mye om hvor lite du vet om menn....menn kan ikke bare være "venn" med en kvinne helt uten videre. Kvinnelige venner for en mann betyr gjerne noe seksuelt. En jente som skal på død og liv gjøre akkurat som hun vil hele tiden hadde ikke vært riktig for meg

og jeg er 24. Hadde ikke latt dama ha mange mannevenner eller godtatt at hun gikk på kino med de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...