kristian82 Skrevet 5. november 2009 #6281 Skrevet 5. november 2009 Har en voldtektsmann noen verdi? Diplomatisk svar: Ingen er bare en voldtektsmann. Det er jo kun en " sosial status/merkelapp". Han kan jo også være far, sønn, bror og lege. Sånn sett har han jo verdi, selv om en av hans "hatter" er negative. Ellers er jeg enig med Ella Grå i det om at verdien er subjektiv. Mitt svar: Jeg anser folk som f.eks. driver med overgrep mot barn, som mennesker med nullverdi, helt uavhengig av om han har flere "hatter" og noen syns han er en kjekk kar. Det er personer som er verdiløse, eventuell verdi de har, er kun negativ verdi, av typen - 1000.
Ella_Grey Skrevet 5. november 2009 #6282 Skrevet 5. november 2009 Kanskje, men for samfunnet har han ingen verdi. Han er bare en pest og en plage og en utgiftspost. Nakkeskudd. Det er mange som vel ikke har så stor verdi for samfunnet. Og selv om de ikke er en pest og en plage, så er de en utgiftspost... Vi kan ikke kvitte oss med dem av den grunn. For samfunnet er det i hvert fall en stor fordel å slippe sånne. ..... ved nakkeskudd? - skjerp deg!
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6283 Skrevet 5. november 2009 de akker færreste voldtektsmenn raver rundt i gatene og angriper og voldtar kvinner. de fleste voldtekter skjer av en jenta kjenner faktisk, noe som vil si at man kan ikke vite hvem som er en potensiell voldtektsmann nødvendigvis. syns du skal komme med et bedre eksempel Ja, det er vel sant det du sier her. Men noen sånne ekstreme tilfeller finnes jo også. Ta en person som er avhengig av heroin og bare flyr rundt og stjeler og lager dritt for andre folk for å få penger til mer stoff. Har han en verdi?
kristian82 Skrevet 5. november 2009 #6284 Skrevet 5. november 2009 Diplomatisk svar: Ingen er bare en voldtektsmann. Det er jo kun en " sosial status/merkelapp". Han kan jo også være far, sønn, bror og lege. Sånn sett har han jo verdi, selv om en av hans "hatter" er negative. Ellers er jeg enig med Ella Grå i det om at verdien er subjektiv. Mitt svar: Jeg anser folk som f.eks. driver med overgrep mot barn, som mennesker med nullverdi, helt uavhengig av om han har flere "hatter" og noen syns han er en kjekk kar. Det er personer som er verdiløse, eventuell verdi de har, er kun negativ verdi, av typen - 1000. Det tror jeg man kan argumentere med både ut i fra dyd,plikt og nytte etikk.
Ella_Grey Skrevet 5. november 2009 #6285 Skrevet 5. november 2009 Nei, men kanskje kan de også få det bedre etterhvert med litt kontroll og at noen på den måten bryr seg om dem. Det er nemlig ikke å bry seg om noen å bare la dem gjøre akkurat som de vil samme hvor dumt det måtte være. Nei, men disse "noen" er ikke gjennomsnittsmennesket. De fleste velger selv hva som er dumt. MAn hører på råd, men avgjørelsen er ens egen. Man er ikke unner en annens kontroll. Bry seg = hjelpe, gi råd, være der Ikke kontrollere, hvis det ikke er spesielle tilfeller...
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6286 Skrevet 5. november 2009 Det er mange som vel ikke har så stor verdi for samfunnet. Og selv om de ikke er en pest og en plage, så er de en utgiftspost... Vi kan ikke kvitte oss med dem av den grunn. Nei, men vi kan kreve at de ikke lager dritt for andre folk som ikke har gjort dem noe. ..... ved nakkeskudd? - skjerp deg! For håpløs tilfeller - ja, et klart alternativ. Et annet alternativ er å sperre dem inne på livstid slik at de ikke kan gjøre noe mer galt i samfunnet. Det er ikke alle som kan gå fritt rundt.
Ella_Grey Skrevet 5. november 2009 #6287 Skrevet 5. november 2009 Diplomatisk svar: Ingen er bare en voldtektsmann. Det er jo kun en " sosial status/merkelapp". Han kan jo også være far, sønn, bror og lege. Sånn sett har han jo verdi, selv om en av hans "hatter" er negative. Ellers er jeg enig med Ella Grå i det om at verdien er subjektiv.Yes Mitt svar: Jeg anser folk som f.eks. driver med overgrep mot barn, som mennesker med nullverdi, helt uavhengig av om han har flere "hatter" og noen syns han er en kjekk kar. Det er personer som er verdiløse, eventuell verdi de har, er kun negativ verdi, av typen - 1000. For deg. Men det er ikke dermed sagt at de objektivt ikke har noen verdi. Og jeg syns vi bør se at "han" har en verdi for andre mennesker, og respektere det.
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6288 Skrevet 5. november 2009 Diplomatisk svar: Ingen er bare en voldtektsmann. Det er jo kun en " sosial status/merkelapp". Han kan jo også være far, sønn, bror og lege. Sånn sett har han jo verdi, selv om en av hans "hatter" er negative. Ellers er jeg enig med Ella Grå i det om at verdien er subjektiv. Mitt svar: Jeg anser folk som f.eks. driver med overgrep mot barn, som mennesker med nullverdi, helt uavhengig av om han har flere "hatter" og noen syns han er en kjekk kar. Det er personer som er verdiløse, eventuell verdi de har, er kun negativ verdi, av typen - 1000. Ja, generelt folk som plager andre - utilgivelig.
kristian82 Skrevet 5. november 2009 #6289 Skrevet 5. november 2009 (endret) Yes For deg. Men det er ikke dermed sagt at de objektivt ikke har noen verdi. Og jeg syns vi bør se at "han" har en verdi for andre mennesker, og respektere det. Ja, objektivt blir noe annet. Blir bare "hva jeg syns". Selv om jeg ikke klarer å se noen objektiv verdi, og hvordan den ikke overskrides av den negative verdien de måtte ha for andre folk. Så enden på visa blir negativ uansett. Endret 5. november 2009 av kristian82
Ella_Grey Skrevet 5. november 2009 #6290 Skrevet 5. november 2009 Nei, men vi kan kreve at de ikke lager dritt for andre folk som ikke har gjort dem noe.Ja, det kan vi godt kreve. For håpløs tilfeller - ja, et klart alternativ. Nei, det er det ikke. Et annet alternativ er å sperre dem inne på livstid slik at de ikke kan gjøre noe mer galt i samfunnet.Dette er derimot det eneste alternativet, syns jeg. Det er ikke alle som kan gå fritt rundt. Og det mener ikke jeg heller. Det er mange som ikke burde gå fritt rundt.
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6291 Skrevet 5. november 2009 Nei, men disse "noen" er ikke gjennomsnittsmennesket. De fleste velger selv hva som er dumt. MAn hører på råd, men avgjørelsen er ens egen. Man er ikke unner en annens kontroll. Bry seg = hjelpe, gi råd, være der Ikke kontrollere, hvis det ikke er spesielle tilfeller... Nei, det er selvfølgelig for spesielle tilfeller som trenger mer styring enn normalt.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. november 2009 #6292 Skrevet 5. november 2009 Ja, det er vel sant det du sier her. Men noen sånne ekstreme tilfeller finnes jo også. Ta en person som er avhengig av heroin og bare flyr rundt og stjeler og lager dritt for andre folk for å få penger til mer stoff. Har han en verdi? ja klart den personen har verdi. denne personen stjeler pga abstinenser og trenger heroin. de gjør det ikke for å være slemme. jeg syns mer synd på narkomane enn noe annet. dette er jo et eksempel på noen som trenger hjelp. liker generelt ikke at du bruker ordet verdiløst. en person kan være grusom og fæl og ond men å liksom skulle være dommer over hvilke mennesker som har verdi og ikke er skummelt. får assosiasjoner med hitler og hans oppfatning av jødene jeg. han mente jo at de var verdiløse.
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6293 Skrevet 5. november 2009 Og det mener ikke jeg heller. Det er mange som ikke burde gå fritt rundt. Men av en eller annen forskrudd årsak så klarer ikke samfunnet å forstå dette poenget dessverre.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. november 2009 #6294 Skrevet 5. november 2009 Men av en eller annen forskrudd årsak så klarer ikke samfunnet å forstå dette poenget dessverre. er ikke plass til alle i fengsel. er mange som står i soningskø
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6295 Skrevet 5. november 2009 ja klart den personen har verdi. denne personen stjeler pga abstinenser og trenger heroin. de gjør det ikke for å være slemme. jeg syns mer synd på narkomane enn noe annet. dette er jo et eksempel på noen som trenger hjelp. liker generelt ikke at du bruker ordet verdiløst. en person kan være grusom og fæl og ond men å liksom skulle være dommer over hvilke mennesker som har verdi og ikke er skummelt. får assosiasjoner med hitler og hans oppfatning av jødene jeg. han mente jo at de var verdiløse. Ja, jeg er enig i at samfunnet burde gjøre alt for å hjelpe de som er narkomane. Men mange vil ikke ha hjelp eller klarer ikke å hjelpe seg selv. Det spørs jo hva man mener med verdi. Men et menneske som bare lager dritt for andre klarer ikke jeg å se noen verdi i i hvert fall. Hitler hatet jo et helt folk fullstendig uavhengig av om de oppførte seg bra eller dårlige som individer. Det blir noe helt annet.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. november 2009 #6296 Skrevet 5. november 2009 Ja, jeg er enig i at samfunnet burde gjøre alt for å hjelpe de som er narkomane. Men mange vil ikke ha hjelp eller klarer ikke å hjelpe seg selv. Det spørs jo hva man mener med verdi. Men et menneske som bare lager dritt for andre klarer ikke jeg å se noen verdi i i hvert fall. men det er jo ulike grunner som ligger bak at folk gjør som de gjør, som f.eks å stjele. om personen gjør noe for aktivt å være fæl mot andre med hensikt syns jeg det blir en annen sak
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6297 Skrevet 5. november 2009 er ikke plass til alle i fengsel. er mange som står i soningskø Ja, det er helt ubegripelig. Samfunnet får bare se til å bygge nok fengsler og sørge for at de rette sitter der så lenge de skal.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. november 2009 #6298 Skrevet 5. november 2009 Ja, det er helt ubegripelig. Samfunnet får bare se til å bygge nok fengsler og sørge for at de rette sitter der så lenge de skal. ja det er bare så synd at kriminalomsorgen er en av de tingene staten ikke prioriterer å bruke penger på
Ella_Grey Skrevet 5. november 2009 #6299 Skrevet 5. november 2009 Nei, det er selvfølgelig for spesielle tilfeller som trenger mer styring enn normalt. Men du får det til å høres ut som om det gjelder alle... for da viser man at man bryr seg.
Steinar40 Skrevet 5. november 2009 Forfatter #6300 Skrevet 5. november 2009 men det er jo ulike grunner som ligger bak at folk gjør som de gjør, som f.eks å stjele. om personen gjør noe for aktivt å være fæl mot andre med hensikt syns jeg det blir en annen sak Ja, stjele uten vold er selvfølgelig bedre enn med vold.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå