Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror ikke sjalusi har veldig mye med alder (under 60) å gjøre egentlig. Sjalusi oppstår i et forhold der en eller begge er usikker på den andre. Dette kan rett og slett komme av at de er altfor forskjellige, eller at en part oppfører seg egoistisk og ikke viser den andre respekt og hensyn. Da blir det fort problemer.

Ja, du har sikkert rett (mht alder). Men. Sjalusi er veldig ødeleggende for et forhold. Og det er greit at man kan fremprovosere sjalusi hos den andre - for å få et kick. Jeg vil tro at flertallet ikke driver med dette.

Men å bli sjalu når det ikke er grunn til det er veldig, veldig ødeleggende for et forhold. Å se ting som respektløst, å ha en alt for lav list for hva som er hensynsløst er også ting som kan kvele et forhold.

Det er ikke hensynsløst å velge selv hva man vil ha på seg. Man gjør det ikke fordi man har en skjult agenda. Eller fordi man fryder seg over å velge det motsatte av det en partner vil.

De fleste oppegående mennesker gjør i allefall ikke det.

:)

Og den roen du nevner er da sikkert modenhet.

Det er faktisk mye mulig :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet
Ja, og da vil ikke jeg være med! Bare når noe virkelig skal kjøpes til henne eller meg.

hun kommer nok til å droppe innom andre butikken bare for å kikke på veien dit. foreslår du blir med henne på dagligvarekjøp jeg for det er kjedelig

Skrevet
Ja, og det er én ting å ønske at noen kler seg slik og sånn. Det kan vel vi fleste gjøre. Problemet er at du sier at du krever det, og mener hun er urimelig om hun ikke forholder seg til dine skjørtelengdegrenser.

Ja. Jeg har mine grenser.

Skrevet
men tror du ikke kvinner har litt mer estetisk sans enn deg? eller har du bare sjans på damer som ikke eier smak og stil?

Jeg har i hvert fall meget god estetisk sans. Jeg VET godt hva som er pent eller ikke :)

Gjest Bianca26
Skrevet
Herregud, ei på 20 hadde tatt livet av meg! :ler:

Nei, jeg må ha ei på godt over 30 og helst over 35 også jeg vettu.

en godt voksen dame som nærmer seg førti trenger ikke normalt sett å bli satt grenser for da. tror ikke en voksen erfaren dame hadde godtatt å bli umyndiggjort på den måten. ikke folk som er yngre heller for den saks skyld. men ei godt voksen ei vil nok si i fra at slikt tull finner hun seg ikke i. bare vær forberedt på det steinar

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg har i hvert fall meget god estetisk sans. Jeg VET godt hva som er pent eller ikke :)

er ikke alltid pent med fotside skjørt iallefall. ikke alle som kler det

Skrevet
hun kommer nok til å droppe innom andre butikken bare for å kikke på veien dit. foreslår du blir med henne på dagligvarekjøp jeg for det er kjedelig

Nei, det er artig det :)

Skrevet
Ja, du har sikkert rett (mht alder). Men. Sjalusi er veldig ødeleggende for et forhold. Og det er greit at man kan fremprovosere sjalusi hos den andre - for å få et kick. Jeg vil tro at flertallet ikke driver med dette.

Men å bli sjalu når det ikke er grunn til det er veldig, veldig ødeleggende for et forhold. Å se ting som respektløst, å ha en alt for lav list for hva som er hensynsløst er også ting som kan kvele et forhold.

Det er ikke hensynsløst å velge selv hva man vil ha på seg. Man gjør det ikke fordi man har en skjult agenda. Eller fordi man fryder seg over å velge det motsatte av det en partner vil.

De fleste oppegående mennesker gjør i allefall ikke det.

:)

Det er faktisk mye mulig :jepp:

Alvorlig sjalusi er sikkert ødeleggende, ja. Derfor gjelder det for begge parter å sørge for at det ikke blir noe problem.

Skrevet
en godt voksen dame som nærmer seg førti trenger ikke normalt sett å bli satt grenser for da. tror ikke en voksen erfaren dame hadde godtatt å bli umyndiggjort på den måten. ikke folk som er yngre heller for den saks skyld. men ei godt voksen ei vil nok si i fra at slikt tull finner hun seg ikke i. bare vær forberedt på det steinar

Umyndiggjør ingen. Har bare mine grenser.

Gjest Bianca26
Skrevet
Herregud, ei på 20 hadde tatt livet av meg! :ler:

Nei, jeg må ha ei på godt over 30 og helst over 35 også jeg vettu.

men uansett poenget mitt er at det er en menneskerettighet å bestemme over egen kropp. det man kler på sin egen kropp kan du godt si din mening om men ikke tving henne til å kle seg i klær som bare du liker. tenk om hun ikke liker de klærne du krever hun skal ha? hva om hun føler seg lite vel i de. det føles skikkelig ubehagelig å kle seg i noe som ikke føles som sin egen stil da

Gjest Bianca26
Skrevet
Umyndiggjør ingen. Har bare mine grenser.

jo men når du tvinger henne til å overholde alle dine urimelige grenser så føles det jo sånn

Gjest Bianca26
Skrevet
Alvorlig sjalusi er sikkert ødeleggende, ja. Derfor gjelder det for begge parter å sørge for at det ikke blir noe problem.

sjalusi er en følelse inni seg som man selv må jobbe med. partneren kan ikke gjøre noe med det dessverre. man må ta tak i seg selv

Skrevet
men uansett poenget mitt er at det er en menneskerettighet å bestemme over egen kropp. det man kler på sin egen kropp kan du godt si din mening om men ikke tving henne til å kle seg i klær som bare du liker. tenk om hun ikke liker de klærne du krever hun skal ha? hva om hun føler seg lite vel i de. det føles skikkelig ubehagelig å kle seg i noe som ikke føles som sin egen stil da

Jeg er ikke helt urimelig vettu :)

Skrevet
sjalusi er en følelse inni seg som man selv må jobbe med. partneren kan ikke gjøre noe med det dessverre. man må ta tak i seg selv

Partneren kan vise og ta hensyn. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

Gjest Bianca26
Skrevet
Partneren kan vise og ta hensyn. Innen rimelighetens grenser selvfølgelig.

ja men det er bare så synd at dine grenser går langt over rimeligheten

Skrevet (endret)

Jeg og. Og ved uenighet har man selvråderett over egen påkledning. Så lenge det ikke ser idiotisk ut - jeg vil forbeholde meg retten til å nekte enhver mann å ha for mange åpne knapper i skjorten. :ler:

Men det betyr ikke at jeg blir :angry: hvis knappene forblir åpne.

Både ved å oppføre seg, og å jobbe med sjalusien (hvis man har tendens til over-aktiv-sjalusi)

Jeg er ikke helt urimelig vettu :)

Men du pusher grensene da - vettu :fnise:

Endret av Ella_Grey
Skrevet
Hvilke mener du mine totalt urimelige krav er da?

Så jeg kan forsvare meg.

Nå har jeg ikke hele listen i hodet - og jeg gidder ikke gå gjennom hele tråden for å finne dem ... men jeg nevner et lite utvalg..

Hun kan ikke ha mannlige venner / Du skal bestemme hvem hun skal være sammen med

Hun får ikke reise på ferie med venninner/familie (riktignok har du moderert deg noe på den)

Hun får ikke kle seg som hun vil

Du stoler ikke på at hun klarer å holde bena samlet om hun har kort kjole eller drikker - så du må fortelle henne hvordan hun skal oppføre seg

Hun får ikke lov til å ha tatoveringer - og du vil muligens kreve at hun skal fjerne dem

Du skal bestemme hvordan hun skal hilse på folk og hvordan hun skal oppføre seg i selskap

Du kaller ting kommunikasjon (eller samarbeid og respekt) - men det gjelder bare en vei: Du skal bestemme og hun rette seg etter hva som er riktig for deg.

Du skal bestemme at hun ikke får ligge med andre (de fleste av oss klarer å bestemme sånt selv - vi ligger ikke med andre når vi er i forhold)

Og ikke minst du "eier henne"

Skrevet
Jeg spurte henne også om hun MÅ ha en mann som alltid går i dress - noe hun ikke har svart på.

Det har jeg ikke svart på, fordi det er et dustete spørsmål, og det var ingenting i det jeg skrev som tilsa at jeg mener det.

Skrevet
Hvis utseendet er alt så kan det bare være det samme.

Direkte overfladisk i mine øyne.

Igjen, å få hjelp til å se forskjell på sort og marineblått, betyr ikke at utseendet betyr alt. Du har lyst på dame? JA! Kanskje det hadde hjulpet om du faktisk brydde deg NOE om utseendet.

Nyanser, Steinar, Nyanser!

Skrevet
Og den roen du nevner er da sikkert modenhet.

eller skyldes gikt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...