Gjest Eurodice Skrevet 22. oktober 2009 #4501 Skrevet 22. oktober 2009 Ellers er jo han eksen din's oppførsel interessant fordi den gjenspeiler slik det faktisk var i min besteforeldre-generasjon og før det. Den gangen beste mannen ALT - over både kone og barn. Hun eide ikke noen del i huset engang. Så han eksen din har tydeligvis ikke helt hengt med i det norske samfunnets utvikling de siste 100 årene. Og det er aldri bra. Jeg tilhører ikke din besteforeldregenerasjon. Denne holdningen til penger og annet lever i "beste" velgående i dag, også, hvem som skal bestemme i et forhold. Jeg har lang erfaring fra krisesenterarbeid og har sett og hørt mye forferdelig.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4502 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg er personlig i mot felles konto. Da har du ikke tenkt langt nok. På den måten har begge parter i forholdet full oversikt over økonomien.
waco Skrevet 22. oktober 2009 #4503 Skrevet 22. oktober 2009 Selv om du har sett og hørt mye forferdelig belladonna, så behøver du ikke bagatillisere steinars erfaringer for det? Man trenger jo ikke å minimalisere andres menneskers historier bare fordi at man selv har sett noe negativt? Da kunne man jo heller være av den forståelsesfulle typen da?
Gjest Bianca26 Skrevet 22. oktober 2009 #4504 Skrevet 22. oktober 2009 Det jeg synes er litt rart er at hvis jeg for eksempel er uopplevd eller ikke har gjort en spesiell handling, - åssen kan jeg da vite alt? For eksempel. Jeg har aldri stjålet en bil. Men hvis en annen forteller meg hvordan man stjeler biler så begynner jeg å belære ham hva som er riktig og hva som er galt, - at tenningen skal startes etter at rattlåsen er brutt, - eller hvordan de gjør det. Det samme fenomenet gjelder utroskap. Dere jenter som aldri har vært utroe og egentlig ikke kan uttale seg om hvilkene handlinger som på sikt fører til utroskap er etter mitt skjønn ikke like berettiget som en mann som har erfaringer fra begge kanter. Ja, - selvfølgelig har jeg vært utro dengang jeg var ungdom, kåt og eventyrlysten. Derfor vet jeg hva jeg ikke skal gjøre nå. For dere som ikke liker grenser og samtidig er nyssjerrige av natur, hvorfor har ikke dere en litt mer ydmyk holdning? Lære litt av de voksne? Lytte litt til andres feil i stedet for å kanskje måtte gjenta det? Vi må jo ta hensyn til at dere ikke har vært borte i utroskapsproblematikk hvor dere har vært ansvarlige noen gang. åja så du har vært utro du altsså. da har du jo ingen rett til å belære andre som faktisk ikke har vært utro . HAH Er ingen selvfølge å være utro selv om man er ung og kåt og eventyrlysten
Gjest Bianca26 Skrevet 22. oktober 2009 #4505 Skrevet 22. oktober 2009 En viss blanding med hovedvekt på kjæreste selvfølgelig. Men en mann er ansvarlig for dama si. Jeg føler det i hvert fall sånn. Oppfører hun seg bra så er det veldig positivt, men skulle hun ikke gjøre det, så er det mitt problem. enhver voksen person har ansvar for seg selv. jeg trenger ingen barnevakt
Anglofil Skrevet 22. oktober 2009 #4506 Skrevet 22. oktober 2009 Da har du ikke tenkt langt nok. På den måten har begge parter i forholdet full oversikt over økonomien. Vi har felles konto - for regninger altså. Jeg er glad vi ikke har "mine" og "dine" penger i vårt forhold, jeg tjener mest og jeg sparer f. eks for oss, ikke meg alene. Allikevel, det fungerer best for oss, men det betyr jo ikke det er best for andre. Mvh Yvonne
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4507 Skrevet 22. oktober 2009 Sier du du ikke har vett til å holde deg tro, Steinar? Forhåpentligvis. Men man kan aldri være 100% sikker her i livet.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4508 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg tilhører ikke din besteforeldregenerasjon. Denne holdningen til penger og annet lever i "beste" velgående i dag, også, hvem som skal bestemme i et forhold. Jeg har lang erfaring fra krisesenterarbeid og har sett og hørt mye forferdelig. Ja, det vil alltid være individer som ikke er interessert i å følge med i utviklingen. Den sterkes rett er jo et velkjent fenomen. Dessuten er det jo alltid en del som ikke er mentalt stabile og i tillegg voldelige. Triste og forferdelige greier helt sikkert da, ja.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4509 Skrevet 22. oktober 2009 enhver voksen person har ansvar for seg selv. jeg trenger ingen barnevakt Ja, enhver voksen har ansvar for seg selv. Men jeg har også et visst ansvar for dama mi. Og det har hun for meg også. F.eks når en blir syk.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4510 Skrevet 22. oktober 2009 Vi har felles konto - for regninger altså. Jeg er glad vi ikke har "mine" og "dine" penger i vårt forhold, jeg tjener mest og jeg sparer f. eks for oss, ikke meg alene. Allikevel, det fungerer best for oss, men det betyr jo ikke det er best for andre. Mvh Yvonne Smart
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4511 Skrevet 22. oktober 2009 Vet ikke helt jeg altså. Jeg tror det å være voksen handler litt mer om å oppleve litt på godt og vondt. Både egen og andres oppførsel. For dere som bare har opplevd solsiden av livet og fremstiller dere selv som jenter som aldri har hatt uskikkelige tanker, eller som aldri har vært i situasjoner hvor man faktisk er drevet av begjær, lyst og samtidig har negative tanker som selvmedlidenhet, føler seg ubegjært av typen sin, og akkurat i riktig tilfelle får mulighet!!?? Jeg skulle også ønske jeg hatt den litt naive innstillingen til livet, den at man ikke behøver å passe seg fordi aldri skjer noe uforutsett allikevel, - jo jeg skulle ønske jeg kunne dele den tanken. Skulle det. Nå var det vel et jomfruelig syn på utroskap og forhold vi snakka om. Jeg har aldri sagt at jeg bare har levd på solsiden av livet. Og tro meg, jeg har prøvd livet på godt og vondt. Jeg skjønner ikke hvordan du (og Steinar, ikke minst) får til å dra en konklusjon av ingenting.
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4512 Skrevet 22. oktober 2009 Nå var det vel et jomfruelig syn på utroskap og forhold vi snakka om. Jeg har aldri sagt at jeg bare har levd på solsiden av livet. Og tro meg, jeg har prøvd livet på godt og vondt. Jeg skjønner ikke hvordan du (og Steinar, ikke minst) får til å dra en konklusjon av ingenting. Hvilken konklusjon har jeg dratt av ingenting?
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4513 Skrevet 22. oktober 2009 Hva er latterlig med grenser? Det er noe helt normalt og nødvendig faktisk. Uten grenser så blir det totalt anarki! Visse ting gjør man bare ikke fordi man er glad den man er sammen med. Så visse ting trenger man faktisk ikke å påpeke. Det ville i såfall blitt slitsomt for min del hvis mannen min stadig ville snakke om grenser. De grunnleggende grensene er det ingen vits i å nevne hvis forholdet er godt. Det er en selvfølgelighet å vise hensyn til partneren og ikke ha seg med gud og hvermann. "Pass på å ikke ha deg med noen annen enn meg da." Det der ville ikke jeg greid å høre på altså.
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4514 Skrevet 22. oktober 2009 Da har du ikke tenkt langt nok. På den måten har begge parter i forholdet full oversikt over økonomien. Jeg synes det er viktig å kunne ha litt for meg selv selv om jeg har kjæreste. Og da mener jeg ikke at jeg vil ha pengene selv. Men det er ikke alting jeg ser poenget med å dele og la den andre ha fritt innsyn til. Selv om man er sammen, er man fremdeles to personer. Og litt privat må jeg faktisk ha. Men det er meg.
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4515 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) enhver voksen person har ansvar for seg selv. jeg trenger ingen barnevakt Joda, du har ikke vett til å passe på deg selv må skjønne. Endret 22. oktober 2009 av Guriane
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4516 Skrevet 22. oktober 2009 Visse ting gjør man bare ikke fordi man er glad den man er sammen med. Så visse ting trenger man faktisk ikke å påpeke. Det ville i såfall blitt slitsomt for min del hvis mannen min stadig ville snakke om grenser. De grunnleggende grensene er det ingen vits i å nevne hvis forholdet er godt. Det er en selvfølgelighet å vise hensyn til partneren og ikke ha seg med gud og hvermann. "Pass på å ikke ha deg med noen annen enn meg da." Det der ville ikke jeg greid å høre på altså. Greit nok forsåvidt. Men et av de største problemene i et parforhold er altså dårlig kommunikasjon. Hvis begge skal gå rundt å tenke at den andre vet alt h*n vet, så må det bli misforståelser. Da er det bedre å prate i sammen - kommunisere - så det ikke blir misforståelser.
Gjest Eurodice Skrevet 22. oktober 2009 #4517 Skrevet 22. oktober 2009 Ja, enhver voksen har ansvar for seg selv. Men jeg har også et visst ansvar for dama mi. Og det har hun for meg også. F.eks når en blir syk. Litt off topic kanskje. Enkelte ganger er det ikke så ålreit å være singel, som når en er syk . Da kunne det vært deilig å bli stelt med og puslet rundt og føle at man er viktig for noen .
Steinar40 Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #4518 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Jeg synes det er viktig å kunne ha litt for meg selv selv om jeg har kjæreste. Og da mener jeg ikke at jeg vil ha pengene selv. Men det er ikke alting jeg ser poenget med å dele og la den andre ha fritt innsyn til. Selv om man er sammen, er man fremdeles to personer. Og litt privat må jeg faktisk ha. Men det er meg. Det går an å ha felles lønnskonto men hver sin sparekonto Endret 22. oktober 2009 av Steinar40
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4519 Skrevet 22. oktober 2009 Forhåpentligvis. Men man kan aldri være 100% sikker her i livet. Og derfor tror du alle andre er sånn også.. ..noe de ikke er. På seg selv kjenner man andre.
Guriane Skrevet 22. oktober 2009 #4520 Skrevet 22. oktober 2009 Hvilken konklusjon har jeg dratt av ingenting? Alle kvinner ditt, alle kvinner datt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå