Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vil vel ikke si kjønnsforskjeller. Vil heller si det er et korttenkt utsagn som vitner om dårlig selvinnsikt og tunnelsyn. Du kan ikke dra en konklusjon for alle menn bare fordi to tilfeldigvis er enige inne på et forum..

Dere damene her mener helt åpenbart at det ikke er politisk korrekt å mene at kvinner og menn er noe ulike basert på kjønnsforskjeller. Men hvorfor det - hva er egentlig problemet lurer jeg på? :klø:

Jeg mener da ikke at kvinner er dårligere enn menn for det. Heller tvert i mot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den "mannlige" tankegangen til waco som du kjenner deg sånn igjen i "som en annen mann" er som tatt ut av kjeften på ei venninne av meg. Akkurat som om det ikke finnes nok av mannlig atferd som gjør kvinner sjalu..

Det finnes jo åpenbart fornuftige kvinner også ;):ler:

Skrevet
Mens du er væren og lederen da mener du? :hoho:

Må være herifra ordet horebukk kommer :ler:

Skrevet
Jeg antar at jeg blir stemplet som konemishandler hvis jeg svarer feil her? Dermed er det bevist at man faktisk trenger å bruke taktikk overfor kvinner ;) hehe

Jeg er bare interessert i hva du mener jeg.

Skrevet
:murvegg:

Nei, men det at du må anstrenge deg for å se det positive sier vel sitt...

Sa ingenting om å måtte anstrenge meg - er det noe positivt så ser jeg det med glede :)

Skrevet
Må være herifra ordet horebukk kommer :ler:

Mye mulig, mye mulig :fnise:

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Dere damene her mener helt åpenbart at det ikke er politisk korrekt å mene at kvinner og menn er noe ulike basert på kjønnsforskjeller. Men hvorfor det - hva er egentlig problemet lurer jeg på? :klø:

Jeg mener da ikke at kvinner er dårligere enn menn for det. Heller tvert i mot.

Det jeg mener er bare at det er veldig enkelt og korttenkt å si at "alle" menn er sånn og "alle" kvinner er sånn, og at forskjellene mellom kjønnene er såpass store at alle relasjoner blir veldig problematiske.

Som jeg prøvde å forklare for uendelig mange sider tilbake så er det nok forskjeller, som først og fremst er kulturelt skapte. Men det har skjedd et kulturelt skift for ganske så lenge siden, som medfører at kvinner og menn generelt har en mye likere hverdag og virkelighet. Når man i tillegg tar med at det finnes store spenn innad i kjønnsgruppene når det gjelder ALT i livet så blir det meningsløst å si at kvinner er sånn og menn er sånn.

Skrevet
Jeg er bare interessert i hva du mener jeg.

Ja, så du kan bruke det imot meg senere ;) haha

Nei, men selvfølgelig er det ikke hennes ansvar at han slo.

Det var han som gjorde det og alle voksne personer er ansvarlige for sine egne handlinger.

Skrevet (endret)

Det var han som gjorde det og alle voksne personer er ansvarlige for sine egne handlinger.

Nemlig. Det samme gjelder sjalusi, Steinar.

Endret av Guriane
Skrevet
Det jeg mener er bare at det er veldig enkelt og korttenkt å si at "alle" menn er sånn og "alle" kvinner er sånn, og at forskjellene mellom kjønnene er såpass store at alle relasjoner blir veldig problematiske.

Som jeg prøvde å forklare for uendelig mange sider tilbake så er det nok forskjeller, som først og fremst er kulturelt skapte. Men det har skjedd et kulturelt skift for ganske så lenge siden, som medfører at kvinner og menn generelt har en mye likere hverdag og virkelighet. Når man i tillegg tar med at det finnes store spenn innad i kjønnsgruppene når det gjelder ALT i livet så blir det meningsløst å si at kvinner er sånn og menn er sånn.

Stort sett har jeg referert til normalfordelingen når jeg skriver "alle" kvinner eller "alle" menn. Jeg er enig i at forskjellene nå er mindre mellom kvinner og menn, noe som forsåvidt beviser at mange forskjeller nettopp er kulturelt skapte. Men om utviklingen er positiv ved at kvinner nå oppfører seg mer likt det menn alltid har gjort, er en helt annen sak.

Skrevet
Nemlig. Det samme gjelder sjalusi, Steinar.

Nei, det er jeg ikke enig i.

Det kan faktisk være ene-og-alene damas oppførsel som gjør at en mann er sjalu - f.eks ved å faktisk være utro. Da er det hennes - og bare hennes - feil.

Skrevet (endret)

Du svarte egentlig ikke på det jeg spurte om da. Jeg spurte om det er hennes feil.

Endret av Guriane
Gjest Bianca26
Skrevet
Nei, det er jeg ikke enig i.

Det kan faktisk være ene-og-alene damas oppførsel som gjør at en mann er sjalu - f.eks ved å faktisk være utro. Da er det hennes - og bare hennes - feil.

Går fint an å være sjalu selv om vedkommende ikke er utro. Om man er sjalu uten å ha grunnlag for det så er det jo ikke den andres feil

Gjest Bianca26
Skrevet
Det høres nok kynisk ut men jeg tror nok at prinsippene stemmer rimelig bra allikevel.

Imidlertid kan jo individuelle forskjeller gjøre at noen er rene engler mens andre er djevler.

jeg er såå uenig med deg. verden er ikke så svart hvit. det er godt og ondt i alle. De som utelukkende er onde er jo ikke helt friske i hodet. jeg tror ikke disse prinsippene stemmer blant de fleste. selvfølgelig fins det unntak av egoister med dårlig oppdragelse som bare tenker på seg selv

Skrevet
Jaja, - skjønner dere ikke selv at det finnes atferd som gjør partneren sjalu, og at det aller enkleste i verden er å gjøre en du er glad i sjalu, akkurat som det letteste i verden er å gjøre en du er glad i sint, - dersom du ønsker det.

Så lenge kvinner nekter for at det finnes kvinnelig atferd som gjør menn syke av sjalusi så kommer vi ingen vei.

Ikke alle tanker en har skyldes en selv, - noen skyldes omgivelsene også, - en av dem er å nekte for handlinger som både igangsetter og forårsaker sjalusi.

Over her kan dere lese en av kjønnsforskjellene, mine damer :)

Dette er da skrevet av en mann slik han tenker om dette, og jeg kjenner meg veldig godt igjen i tankegangen hans - som en annen mann.

Selvfølgelig finnes det oppførsel som fremkaller sjalusi, og det finns også kvinner og menn som får en god følelse av å gjøre partneren sjalu. Og mennesker man er glad i er de man kjenner best, så naturlig nok er det lett å få dem sint - man vet hvilke knapper man skal trykke på.

Men jeg tror at det er et mindretall som med viten og vilje fremprovoserer sjalusi. Det finnes andre og bedre måter å få bekreftelse på.

Så da kommer man til det at folk har ulike grenser for hva som gjør en sjalu, og at noe jeg ser på som helt uproblematisk oppførsel kan få sjalusi til å flamme opp.

Og grunnen til at jeg ikke ser et problem ved det jeg gjør, er at jeg vet hva jeg gjør/kommer til å gjøre og at jeg vet at kan oppføre meg. En mann som ikke klarer å stole på meg eller er usikker på hva jeg gjør i visse situasjoner har sikkert lettere for å bli sjalu.............mistet tråden.... wæææææ, der sporet tanke-toget av, og alle passasjerene omkom :fnise:.

Tror poenget mitt var at i et forhold må man ta hensyn og ikke kvele partneren pga egne tidligere erfaringer. Men også ta hensyn til at hvis man er sammmen med noen som har opplevd mye dritt, så kan det være vannskelig for h*n å stole fullt og helt på en.

Og at selv om at jeg vet hvem jeg er, så betyr ikke det at andre automatisk vet det også.

Men på et eller annet tidspunkt bør tilliten komme, ellers tror jeg med rimelig sikkerhet at sjalusien kommer til å ødelegge et forhold helt.

Her viser du jo forståelse :)

Og jeg vet at jeg er problemorientert. Det er sikkert mye min personlighet og kanskje noe kjønnsrelatert. En "logisk" egenskap.

Men det betyr ikke at jeg bare ser problemer i alt og alle. Er det noe positivt så er det ingenting jeg heller vil se :)

:tommelopp:

Skrevet
Du svarte egentlig ikke på det jeg spurte om da. Jeg spurte om det er hennes feil.

Begge gjorde feil - hun ved å provosere ham og han ved å bli sint av det. Dårlig kommunikasjon.

Skrevet
Begge gjorde feil - hun ved å provosere ham og han ved å bli sint av det. Dårlig kommunikasjon.

Han kan jo bli sint, det må være lov.

Men å la sinnet kanaliseres gjennom mishandling kan aldri rettferdiggjøres.

Skrevet
Går fint an å være sjalu selv om vedkommende ikke er utro. Om man er sjalu uten å ha grunnlag for det så er det jo ikke den andres feil

Ja, men det går an å vise litt hensyn også. Det er f.eks ikke nødvendig å insistere på å feste hver helg og komme hjem dritings kl 6 på morran.

Skrevet
jeg er såå uenig med deg. verden er ikke så svart hvit. det er godt og ondt i alle. De som utelukkende er onde er jo ikke helt friske i hodet. jeg tror ikke disse prinsippene stemmer blant de fleste. selvfølgelig fins det unntak av egoister med dårlig oppdragelse som bare tenker på seg selv

Ja, jeg har forstått at de fleste damene her har litt problemer med å forstå disse prinsippene ;)

Skrevet
Han kan jo bli sint, det må være lov.

Men å la sinnet kanaliseres gjennom mishandling kan aldri rettferdiggjøres.

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...