Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
"Jeg synes f.eks det er ganske vesentlig at et menneske som begir seg ut på et farefullt oppdrag kjenner risikoen og er klar over hvor farlig oppdraget er."

I et parforhold syns jeg egentlig poenget her må være dette: når man reiser på jobbseminar, ferie eller skal ut på byen uten sin partner, så må man være klar over at det medfører en risiko ved at man der vil møte diverse individer av det annet kjønn. Og mange av disse har ingen som helst skrupler. Og med alkohol/rus så øker risikoen betydelig.

Jeg er ikke uenig i det. Selv om jeg heller ikke ser noen enkel løsning på problemet. Jobbseminar hører jo med i mange yrker, og man kan ikke godt fotfølge partneren. I visse kulturer løser man problemet med at kvinnen må holde seg hjemme og knapt bevege seg utendørs uten anstand. Det er vel neppe noen løsning for oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I et parforhold syns jeg egentlig poenget her må være dette: når man reiser på jobbseminar, ferie eller skal ut på byen uten sin partner, så må man være klar over at det medfører en risiko ved at man der vil møte diverse individer av det annet kjønn. Og mange av disse har ingen som helst skrupler. Og med alkohol/rus så øker risikoen betydelig.

Livet ER ikke så sort-hvitt Steinar. Og det som er trist for deg er at du kan ALDRI vite om du treffer en dame som puler rundt eller ikke. Rett og slett. Du må gi slipp på fordommer, og på kontroll og på krav og stole på henne.

Hadde du truffet meg, Ella, Angel, Yvonne, kvinne62, Guriane og flere andre kvinner i denne tråden så hadde vi IKKE pult rundt på seminar, samme om vi var fulle som alker og fikk komplimenter strødd etter oss, FORDI i forhold så gjør vi ikke sånt. (vi hadde vel neppe vært alkefulle heller...)

Den eneste garantien for ikke å bli såret, er å ikke gå inn i et forhold.

Du kan ikke finne ut gjennom samtaler, gjennom "love meg at du aldri går i miniskjørt eller treffer mannlige kompiser" - prater, at en kvinne ikke vil være utro. Det er BARE hun som vet det. Du kan velge å stole på henne, og hun kan velge å være ærlig og tro mot deg.

Skrevet
Hadde du truffet meg, Ella, Angel, Yvonne, kvinne62, Guriane og flere andre kvinner i denne tråden så hadde vi IKKE pult rundt på seminar, samme om vi var fulle som alker og fikk komplimenter strødd etter oss, FORDI i forhold så gjør vi ikke sånt. (vi hadde vel neppe vært alkefulle heller...)

Jeg har ti års fartstid som singel. Jeg har vært på kurs og seminarer. Jeg har vært eneste og nesten eneste kvinne på min arbeidsplass og dermed på overnattingstur med mange menn flere ganger. Jeg har vært alkefull mer enn én gang. Men jeg har aldri-aldri ligget med arbeidskolleger/kursdeltakere/whatever som er på seminar og slikt. Ganske enkelt fordi jeg ikke er typen til det. Selv om jeg var singel.

Og nei, jeg er faktisk ikke stygg, heller.

Skrevet
Damene som diskuterer her har jo fått inntrykket av at jeg er veldig kontrollerende og sjalu etter hva jeg har forstått.

Men når man tenker på min innstilling - som altså er at ett eneste "arbeidsuhell" vil være nok til å ødelegge all tillit og hele forholdet - vil det ikke da være fornuftig å prøve å unngå at noe sånt skjer for enhver pris?

Dette "arbeidsuhellet" som du snakker om; mener du da et tilfelle av utroskap? Tenker du at det er best å ha kontrollen på alt som skjer for å forhindre at hun skal ha mulighet til å være utro?

Skrevet

Du kan ikke finne ut gjennom samtaler, gjennom "love meg at du aldri går i miniskjørt eller treffer mannlige kompiser" - prater, at en kvinne ikke vil være utro. Det er BARE hun som vet det. Du kan velge å stole på henne, og hun kan velge å være ærlig og tro mot deg.

Veldig bra sagt.

Skrevet (endret)

Jeg kan jo bare si det med én gang:

Jeg vil helst være i et forhold der det er en viss risiko for å bli bedratt, og at grunnen til at jeg i tilfelle ikke blir bedratt er fordi partneren min ikke ønsker å bedra meg, isteden for å være i et forhold der grunnen til at jeg ikke blir bedratt er fordi jeg aldri lar partneren min befinne seg i situasjoner der han har mulighet til å være utro.

Jeg vil at partneren min skal være trofast fordi han ønsker, og ikke fordi han ikke har mulighet til å ikke være det.

Endret av *Numi*
Skrevet
Nei, og da er det et valg du tar. Men jeg ville valgt en sånn person bort (som må på byen /fest og drikke seg dritings hver eller annenhver helg) - ikke fordi faren for utroskap er så stor, men fordi vi har en veldig forskjellig livsstil. Og da kanskje ikke passer sammen av den grunn.

Ja, enig i dette :)

For noen... det er ikke slik at alle som slipper løs fra partnerens klør og opplever oppmerksomhet fra andre enn partneren ooog i tillegg får alkohol innabords ikke klarer å styre seg.

:)

Ja, men poenget er at det er en risiko. Denne risikoen må den parten som er borte være klar over og forholde seg til, og oppføre seg deretter.

Skrevet
Og jeg syns at det å vite at partneren ligger med andre, er er en høy pris å betale for å slippe at han ligger med andre bak min rygg.

Dette er totalt uaktuelt - selvfølgelig.

Skrevet
Jeg vil at partneren min skal være trofast fordi han ønsker, og ikke fordi han ikke har mulighet til å ikke være det.

Helt enig. Og dette er jo essensen i det vi har prøvd å få frem. Vi kan ikke gardere oss mot en utro partner - selv om noen opplagt prøver.

Veldig mange av oss er trofaste fordi vi vil være det når man er i et forhold. Vi blir ikke puleklare bare fordi en mann gir oss et kompliment - eller vi får litt å drikke/har på oss miniskjørt el,.

Skrevet
Livet ER ikke så sort-hvitt Steinar. Og det som er trist for deg er at du kan ALDRI vite om du treffer en dame som puler rundt eller ikke. Rett og slett. Du må gi slipp på fordommer, og på kontroll og på krav og stole på henne.

Joda, jeg vet at de fleste vil være trofaste i et parforhold. I hvert fall så lenge de har fordeler av det selv ...

Skrevet (endret)
Dette "arbeidsuhellet" som du snakker om; mener du da et tilfelle av utroskap? Tenker du at det er best å ha kontrollen på alt som skjer for å forhindre at hun skal ha mulighet til å være utro?

Ja, ett tilfelle av utroskap er nok i min verden. Da blir alt ødelagt.

Jeg tenker at den beste måten å ha kontrollen er ved å ha en god og åpen kommunikasjon.

Endret av Steinar40
Skrevet
Joda, jeg vet at de fleste vil være trofaste i et parforhold. I hvert fall så lenge de har fordeler av det selv ...

Og de fleste som velger å være i et forhold er der fordi det gir dem noe - på en eller annen måte.

Det er da vel ingen grunn til å være i et forhold om man ikke får noe ut av det?

- og jeg tenker da selvfølgelig ikke bare på materielle ting her.

Skrevet
Ja, ett tilfelle av utroskap er nok i min verden. Da blir alt ødelagt.

Jeg tenker at den beste måten å ha kontrollen er ved å ha en god og åpen kommunikasjon.

Hvis du kutter ut KONTROLLEN - og bare skriver at det beste for forholdet er å ha en god og åpen kommunikasjon - så tror jeg du har mange med deg.

Det vi synes er helt på bærtur er at DU skal kontrollere partneren - det blir feil.

Skrevet
Ja, men poenget er at det er en risiko. Denne risikoen må den parten som er borte være klar over og forholde seg til, og oppføre seg deretter.

Hvordan mener du at jeg eventuelt skulle forholde meg til denne risikoen? Personlig vet jeg at jeg kan oppføre meg, så skulle jeg ringe hjem å rapportere... sånn at det var klart at jeg ikke ligger med noen... eller at jeg ikke var overstadig beruset.

Skrevet

FORDELER??? Er du i forhold for å ha FORDELER?????????????????????????????

Skrevet
Og de fleste som velger å være i et forhold er der fordi det gir dem noe - på en eller annen måte.

Det er da vel ingen grunn til å være i et forhold om man ikke får noe ut av det?

- og jeg tenker da selvfølgelig ikke bare på materielle ting her.

Og hvis han mener at forholdet er bra mens hun mener at det ikke funker i det hele tatt?

Skrevet
FORDELER??? Er du i forhold for å ha FORDELER?????????????????????????????

Og det er liksom IKKE DU???

Nå må du begynne å tenke litt på mandags morran, frøken ;)

Skrevet
Hvis du kutter ut KONTROLLEN - og bare skriver at det beste for forholdet er å ha en god og åpen kommunikasjon - så tror jeg du har mange med deg.

Det vi synes er helt på bærtur er at DU skal kontrollere partneren - det blir feil.

Kontroll er implisitt.

Skrevet
Nå må du begynne å tenke litt på mandags morran, frøken ;)

Hva er dette for slags setning, lille venn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...