Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet
Men for meg virker det som om din definisjon av god kommunikasjon er å prate mye om å stole på hverandre og det faktum at man ikke skal være utro. Det er ikke min definisjon. Min går mer på at man tør prate om ting man har på hjertet, det være seg personlige ting, forholdsrelaterte ting eller annet.

Da har du feil inntrykk av meg :)

God kommunikasjon i min verden er at begge tør, og ikke minst kan, prate helt åpent og ærlig med den andre om alt mulig - inklusive risker ved å bryte grenser etc.

Det er når den ene parten blir irritert og sinna fordi den andre tar opp et problem, at det virkelig fort blir alvorlige problemer i et forhold. Det blir en ond sirkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er når den ene parten blir irritert og sinna fordi den andre tar opp et problem, at det virkelig fort blir alvorlige problemer i et forhold. Det blir en ond sirkel.

Haha - tro du meg, hadde du tatt opp problemet med utroskap hver gang jeg skulle noe sted uten at du skulle være med ville jeg nok bli rimelig sinna og irritert. :snurt:

Skrevet
Mhm, veldig enig,og jeg tror heller ikke at det vil være forholdsbyggende å legge så mange retningslinjer tidlig i forholdet. Det skaper mer konflikt enn bygging av tillit.

Som Kristian påpeker i tråden for et par sider siden, så er det noe at når alle sier en ting, så bør man kanskje ta det til etteretning, når man er den eneste som sier noe annet, OG lurer på hvorfor man er singel.

Selv om det kan være vanskelig, og man ikke har lyst til å gå i seg selv på gamle tankemønstre, så kan det faktisk være lurt.

Greit nok. Men uten felles kommuniserte grenser og retningslinjer tror jeg ikke noe forhold kan fungere. Hvis vi da ser bort ifra såkalte åpne forhold.

Skrevet
Du kan prate om det, men du kan bli løyet opp i trynet også.

:)

Nettopp. Og det er akkurat der de mellommenneskelige problemene ofte ligger. Deri ligger riskene og der oppstår problemene.

Skrevet (endret)
Haha - tro du meg, hadde du tatt opp problemet med utroskap hver gang jeg skulle noe sted uten at du skulle være med ville jeg nok bli rimelig sinna og irritert. :snurt:

Hadde jeg følt tillit til deg så hadde jeg ikke tatt det opp hver gang. Det sier seg selv. Tillit er altså alpha og omega i et forhold. Derfor må man (begge parter) oppføre seg deretter også.

Og det verste som kan skje i et forhold er at problemer ikke blir forsøkt løst på en eller annen måte.

Endret av Steinar40
Skrevet
Hadde jeg følt tillit til deg så hadde jeg ikke tatt det opp hver gang. Det sier seg selv. Tillit er altså alpha og omega i et forhold. Derfor må man (begge parter) oppføre seg deretter også.

Ja.

Men da må også begge vite at den andre parten har tillit til en, og ikke lure på om h*n kommer til å bli sur for at man tok en kaffe med en venn av motsatt kjønn.

Skrevet
Og det verste som kan skje i et forhold er at problemer ikke blir forsøkt løst på en eller annen måte.

Selvfølgelig prøver man å løse problemer. Men man kan være uenig om hva som er problemet.

Hun mener at han er i overkant sjalu, han mener problemet er at hun han mannlige venner.

Da må begge være villige til å gi litt.

Skrevet
Greit nok. Men uten felles kommuniserte grenser og retningslinjer tror jeg ikke noe forhold kan fungere. Hvis vi da ser bort ifra såkalte åpne forhold.

Jeg vil med hånden på hjertet si at en enormt stor prosentandel av mennesker som er i forhold går inn i forholdet for å være kjærester.

I det å være kjæreste ligger det å være trofast, ikke å ha sex med andre enn kjæresten sin, at man har grenser og tillitt, åpenhet og kjærlighet partene i mellom.

Jeg vil anta at det er de som har åpne forhold, som trenger å definere hva det betyr, fordi det er det som er minst normalt.

Det å elske og ære og være trofast er mest normalt.

(Nå sier jeg ikke at de i åpne forhold ikke gjør det)

Skrevet
Man lærer aldri av andres erfaringer - dessverre.

Det er jeg helt enig i, men man kunne bruke det som suppliment!

Kanskje man burde dra nytte av andres erfaringer for å selv skaffe seg nye mtp på innstilling/holdninger etc..

Skrevet
Ja.

Men da må også begge vite at den andre parten har tillit til en, og ikke lure på om h*n kommer til å bli sur for at man tok en kaffe med en venn av motsatt kjønn.

Det hjelper sikkert hvis du informerer den andre parten :)

Skrevet
Selvfølgelig prøver man å løse problemer. Men man kan være uenig om hva som er problemet.

Hun mener at han er i overkant sjalu, han mener problemet er at hun han mannlige venner.

Da må begge være villige til å gi litt.

Ja, det er sant. Men de største problemene oppstår når den ene parten nekter å prate eller innse problemet.

Skrevet
Jeg vil med hånden på hjertet si at en enormt stor prosentandel av mennesker som er i forhold går inn i forholdet for å være kjærester.

I det å være kjæreste ligger det å være trofast, ikke å ha sex med andre enn kjæresten sin, at man har grenser og tillitt, åpenhet og kjærlighet partene i mellom.

Jeg vil anta at det er de som har åpne forhold, som trenger å definere hva det betyr, fordi det er det som er minst normalt.

Det å elske og ære og være trofast er mest normalt.

(Nå sier jeg ikke at de i åpne forhold ikke gjør det)

Selvfølgelig :) Det gjelder bare å luke bort de som ikke ser det sånn.

Skrevet
Det er jeg helt enig i, men man kunne bruke det som suppliment!

Kanskje man burde dra nytte av andres erfaringer for å selv skaffe seg nye mtp på innstilling/holdninger etc..

Ja, hadde flere gjort det så hadde verden vært en mye bedre plass å leve. Man kan jo bare undre seg over hvorfor dette åpenbart er så vanskelig for de fleste mennesker ...

Skrevet
Det har vel ikke så mye med paranoia å gjøre..

Dette har derimot litt med det å gjøre:

"Sjalusi, eller svartsyke, klassifiseres noen ganger som en form for paranoid sykdom, og uttrykker seg ved at den syke er helt overbevist om at partneren er eller vil være seksuelt utro. I ekstreme tilfeller tar sjalusien uttrykk i form av notorisk overbeskyttelse, overvåkning og forfølgelse av partneren"

Just sayin..

Man trenger forresten ikke være helskrudd for å gå til psykolog, det kan være et godt råd til alle og enhver for å jobbe med vanlige saker og ting som f eks at man har blitt såret og lar det gå utover fremtidige forhold.

Det er jeg veldig enig med deg i. Men det ble kanskje lagt frem litt negativt over her..

Har inntrykk av at mange ser på et evt psykolog-besøk som et nederlag. Er nok flere som (må) benytter seg av det enn folk tror.

Skrevet
Det er jeg veldig enig med deg i. Men det ble kanskje lagt frem litt negativt over her..

Har inntrykk av at mange ser på et evt psykolog-besøk som et nederlag. Er nok flere som (må) benytter seg av det enn folk tror.

Så du mener jeg burde ta meg en tur? ;)

Skrevet

Jo, men ikke strikte grenser (a la Norges Lover) liksom. Det blir for firkantet og slitsomt, synes jeg.

Eksempel: (litt motstridende jeg her nå, for indivduelle eksempler blir gjerne litt meningsløse og dra inn...!)

Jeg og sambo har det fint uten å ha noen slike regler (eksen hans var utro mot han..han tok henne og en fyr på fersken!) men mulig han er et unntak. (Jeg hadde nok vært freeeeaky i hans situasjon)

Uansett; hvis det oppstår problemer underveis med oss (si f.eks at han synes jeg har for kort skjørt, siden det har vært mye snikksnakk om dette) da hadde han sagt det. Man trenger ikke å ha en regel om at:

1. Skjørt kortere enn 23,5 cm er ikke tilatt

-for da vet jeg det liksom til en annen gang at han synes det er vulgært osv.. og i og med at jeg har respekt for han så velger jeg å ta hensyn dette. Sånn er det - gi og ta :)

Dersom du synes det er mange rødstrømper rundomkring, så jeg helt enig med deg S!

Skrevet
Jo, men ikke strikte grenser (a la Norges Lover) liksom. Det blir for firkantet og slitsomt, synes jeg.

Eksempel: (litt motstridende jeg her nå, for indivduelle eksempler blir gjerne litt meningsløse og dra inn...!)

Jeg og sambo har det fint uten å ha noen slike regler (eksen hans var utro mot han..han tok henne og en fyr på fersken!) men mulig han er et unntak. (Jeg hadde nok vært freeeeaky i hans situasjon)

Uansett; hvis det oppstår problemer underveis med oss (si f.eks at han synes jeg har for kort skjørt, siden det har vært mye snikksnakk om dette) da hadde han sagt det. Man trenger ikke å ha en regel om at:

1. Skjørt kortere enn 23,5 cm er ikke tilatt

-for da vet jeg det liksom til en annen gang at han synes det er vulgært osv.. og i og med at jeg har respekt for han så velger jeg å ta hensyn dette. Sånn er det - gi og ta :)

Joda, høres greit nok ut det sikkert :) Men jeg ville helst vært med når dama kjøper seg skjørt. Ikke nødvendigvis for å kontrollere, men fordi jeg liker å være med når hun skal ha nye klær - bare det ikke tar hele dagen ;) hehe

Dersom du synes det er mange rødstrømper rundomkring, så jeg helt enig med deg S!

Bedre at du sier det enn jeg! :ler:

Skrevet
Joda, høres greit nok ut det sikkert :) Men jeg ville helst vært med når dama kjøper seg skjørt. Ikke nødvendigvis for å kontrollere, men fordi jeg liker å være med når hun skal ha nye klær - bare det ikke tar hele dagen ;) hehe

Bedre at du sier det enn jeg! :ler:

:fnise: ja, det var det jeg tenkte..

Det med skjørtet var forresten et banalt eksempel!

Gjest kvinne62
Skrevet
Det jeg tror steinar reagerer på er at dere synes det er greit å ha hemmeligheter, skjule telefonlista på telefonen, ha på lydløs akkurat som at man venter på en beskjed eller melding. Drar ut for å drikke sammen med menn dere kanskje ikke aner har andre motiver enn deres stakkarslige behovet for "vennskap" med andre menn enn deres egen.

Alle disse tingene vil jo påvirke etthvert forhold, enten det er basert på tillit eller mistillit, - det er jo ingen damer som vil være utro, - men det skjer hele tiden, - og en av årsakene er at man ikke har hatt klare regler på hva som er tillatt og hva som ikke er lov.

og hvorfor har dere så enormt behov for å flørte med andre menn enn kjæresten for at dere skal føle dere bra?

Hvordan i all verden klarer du å få dette ut av innleggene her? Ingen har sagt at de skjuler telefonlista på telefonen, ingen har sagt at de slår mobilen på lydløs for å vente på meldinger fra kompisen.

Stakkarslig behov for vennskap? Hva er det, er det like stakkarslig hvis man bare har venninner eller er det ok? Min kompis fra videregående som jeg aldri har vært kjæreste med og som jeg aldri har kysset annet enn på kinnet og gitt en klem, og som jeg aldri har vært til sengs med - er en like god venn som venninnen min. Og betyr heller ikke noe mer enn venninnen min.

Jeg flørter ikke med menn generelt, jeg snakker med menn og hvis de legger noe flørting i det så får det stå på deres kappe. Jeg har det bra selv om jeg ikke flørter.

Regler i et forhold, mannen min og jeg er så klart enige og har samme syn på at man ikke er utro mens man er i et forhold. Vi har jo snakket om alt og ingenting gjennom årene vi også, men vi har ikke sagt direkte at "disse reglene gjelder", og går vi ut sammen med venner eller kolleger - noe som forøvrig er en sjelden gang - når vi går ut så forteller vi ikke hverandre at vi forventer at den andre ikke er trofast eller at han må passe på hva han drikker, eller at jeg ikke får gå ut i den kjolen for da blir jeg sikkert utro. Gjennom et forhold har man samtaler om mye og før forholdet så finner man jo ut om vi har samme verdier og om det er dette forholdet er noe å satse på. Og har man først funnet ut at man har samme verdier så er det jo ikke nødvendig å ta det opp hver gang en av oss skal ut med andre folk, da er det en selvfølge da at vi oppfører oss ordentlig. Det er det i hvert fall i min verden og det har fungert det i 20 år.

Gjest kvinne62
Skrevet
Det som interesserer meg mest er meg selv av en eller annen merkelig grunn ;) Og om jeg hadde klart å forholde meg til ei dame med mannlige kompiser er høyst usikkert. Vi måtte isåfall hatt en fantastisk kommunikasjon osv., og hun måtte forholdt seg til disse kompisene på en eller annen fornuftig måte. Og jeg tror aldri jeg kunne hatt venninner.

Hva legger du i kommunikasjon og hvordan ser du for deg at den kommunikasjonen skal fungere for at du skal føle deg trygg på dama?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...