Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Gjest Hjelpes
Skrevet

Når noen spør deg hva et engelsk uttrykk betyr, så kan du ikke si at det betyr noe helt annet, samme hvor mye intelligens du har, Steinar.

Hadde de spurt deg om å tolke det, så hadde du også tolket det feil. Uttrykk, som det i tråden her, betyr bare EN ting.

"Skjønnhet kommer innenfra" Betyr at skjønnhet kommer innenfra.'

Det betyr ikke at på den ene siden så er noen penere enn andre i et mørkt rom bakfra, dersom de er fulle nok.

Det betyr at skjønnhet kommer innenfra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når noen spør deg hva et engelsk uttrykk betyr, så kan du ikke si at det betyr noe helt annet, samme hvor mye intelligens du har, Steinar.

Hadde de spurt deg om å tolke det, så hadde du også tolket det feil. Uttrykk, som det i tråden her, betyr bare EN ting.

"Skjønnhet kommer innenfra" Betyr at skjønnhet kommer innenfra.'

Det betyr ikke at på den ene siden så er noen penere enn andre i et mørkt rom bakfra, dersom de er fulle nok.

Det betyr at skjønnhet kommer innenfra.

Ser du likhetstegnet i setningen under?

Teori er aldri det samme som praksis = man kan ikke vite noe før man har prøvd (i praksis).

Dette er to litt ulikt beskrevet tolkninger som betyr omtrent (ca) det samme - i min verden. Men hva de betyr i din verden kan jo ikke jeg vite.

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

:ler:

Når jeg leser denne diskusjonen hvor Steinar nekter å ta innover seg hva et uttrykk virkelig betyr og mener han kan tolke som han vil i sitt hode, så begynner jeg å forstå hvorfor det er komplett umulig for han å være åpen for andres meninger og erfaringer - selv når de er logiske, sanne og fornuftige.

Gjest AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Skrevet

Teori er aldri det samme som praksis = man kan ikke vite noe før man har prøvd (i praksis).

Dette er to litt ulikt beskrevet tolkninger som betyr omtrent (ca) det samme - i min verden. Men hva de betyr i din verden kan jo ikke jeg vite.

"THE PROOF OF THE PUDDING IS IN THE EATING" tolkes som "Man kan ikke vite før man har prøvd!" Betyr: "Puddingens smak kjenner man når man spiser den!"

Det betyr IKKE at teori og praksis ikke er det samme.

Alle vet at teori og praksis ikke er det samme, men det er et så ullent begrep at det ligner ikke grisen!

Skrevet

Når jeg leser denne diskusjonen hvor Steinar nekter å ta innover seg hva et uttrykk virkelig betyr og mener han kan tolke som han vil i sitt hode, så begynner jeg å forstå hvorfor det er komplett umulig for han å være åpen for andres meninger og erfaringer - selv når de er logiske, sanne og fornuftige.

Du må da ikke le av en viktig filosofisk diskusjon som denne ;)

Men du kan kanskje fortelle meg/oss hva dette engelske uttrykket virkelig betyr du da? Dvs. utifra hva du har lært at det betyr.

Skrevet

Herregud, jeg ler så jeg tisser på meg her jeg sitter!

Steinars får skrive egen ordbok!

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

Du og din verden..!

Klart alle lever litt i sin verden, men noen gjør det i høyere grad enn andre. Og hele grunnlaget for et samfunn er at folk har litt evne til å dele noen kognitive erfaringer og oppfatninger om ting.. som f eks språk. Språk ville jo vært helt meningsløst hvis jeg kunne tolke hund til å bety katt og opp til å bety ned bare fordi jeg ville.

De to tolkningene betyr ikke det samme i det hele tatt, men nå begynner jeg å bli vant med at du klarer å vri det meste til å bety omtrent det motsatte av hva som er skrevet for at det skal passe deg og din verden.

Du prøver hele tiden å få det til å fremstå som at du er veldig intelligent og reflektert, men første kjennetegn på en intelligent og reflektert person er jo at de klarer å ta innover seg andre synspunkt og justere sine egne når de får presentert ny fakta.

Skrevet

Men du kan kanskje fortelle meg/oss hva dette engelske uttrykket virkelig betyr du da? Dvs. utifra hva du har lært at det betyr.

Skrikegjesten har helt rett over her. Det er det det betyr. Noe hun vel har sagt over to tre sider, mens du har snakket om teori og praksis.

Skrevet

HEr er et godt råd til Steinar. Skriv ut denne tråden og ta den med til en psykolog, da vil du kanskje få litt hjelp.

Skrevet (endret)

Fra www.worldwidewords.org:

"They wouldn’t make this mistake if they knew two important facts. The full proverb is indeed the proof of the pudding is in the eating and proof has the sense of “test” (as it also has, or used to have, in phrases such as proving-ground and printer’s proof). The proverb literally says that you won’t know whether food has been cooked properly until you try it. Or, putting it figuratively, don’t assume that something is in order or believe what you are told, but judge the matter by testing it; it’s much the same philosophy as in seeing is believing and actions speak louder than words.."

Endret av *Numi*
Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

KateW og en noe frustrert gjest har allerede fortalt deg det et par ganger!

Skrevet
"THE PROOF OF THE PUDDING IS IN THE EATING"

tolkes(fordi man ikke kan oversette direkte) som "Man kan ikke vite før man har prøvd!"

Betyr: (så nært ordrett som man kommer) "Puddingens smak kjenner man når man spiser den /kjenner man ikke før man har spist den!"

Alle vet at teori og praksis ikke er det samme, men det er et så ullent begrep at det ligner ikke grisen!

Dette betyr uttrykket, med mine presisjoner i bold

Skrevet
"THE PROOF OF THE PUDDING IS IN THE EATING" tolkes som "Man kan ikke vite før man har prøvd!" Betyr: "Puddingens smak kjenner man når man spiser den!"

Tror det er deg jeg, KateW ;):ler:

Les mine tanker her nå da:

Teori = noen har fortalt deg at puddingen smaker godt.

Praksis = du smaker på den selv.

Elementært!! :smoke::ler:

Gjest Den pisste gjesten
Skrevet

"They wouldn’t make this mistake if they knew two important facts. The full proverb is indeed the proof of the pudding is in the eating and proof has the sense of “test” (as it also has, or used to have, in phrases such as proving-ground and printer’s proof). The proverb literally says that you won’t know whether food has been cooked properly until you try it. Or, putting it figuratively, don’t assume that something is in order or believe what you are told, but judge the matter by testing it; it’s much the same philosophy as in seeing is believing and actions speak louder than words.."

HA HA HA HA HA HA HA HA HA!

Og helt uten ordbok!

:bolledeig:

Skrevet

Bra uttrykk her. Engelsk er et interessant og rikt språk :)

Synd ikke flere folk bruker disse uttrykkene mer i praksis ...

Skrevet
HEr er et godt råd til Steinar. Skriv ut denne tråden og ta den med til en psykolog, da vil du kanskje få litt hjelp.

Jeg skal gi deg et godt råd - selv om du kanskje ikke forstår alt mulig, så betyr ikke det at andre trenger psykolog.

Skrevet
Jeg skal gi deg et godt råd - selv om du kanskje ikke forstår alt mulig, så betyr ikke det at andre trenger psykolog.

Nei, men har en sterk følese av at du gjør det.

Skrevet
Nei, men har en sterk følese av at du gjør det.

Og hvordan kan du "føle" det uten noen gang å ha sett meg og pratet med meg engang? Blir ikke det rimelig paranoid egentlig?

Skrevet
Og hvordan kan du "føle" det uten noen gang å ha sett meg og pratet med meg engang? Blir ikke det rimelig paranoid egentlig?

Nei, på ingen måte paranoid (kan hende du må slå opp dette ordet også).

Men etter å ha lest uttallige av dine innlegg her, og se at nesten alle er totalt uenige eller kritiserer deg for feiltolking, så er det ikke så rart.

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

Det har vel ikke så mye med paranoia å gjøre..

Dette har derimot litt med det å gjøre:

"Sjalusi, eller svartsyke, klassifiseres noen ganger som en form for paranoid sykdom, og uttrykker seg ved at den syke er helt overbevist om at partneren er eller vil være seksuelt utro. I ekstreme tilfeller tar sjalusien uttrykk i form av notorisk overbeskyttelse, overvåkning og forfølgelse av partneren"

Just sayin..

Man trenger forresten ikke være helskrudd for å gå til psykolog, det kan være et godt råd til alle og enhver for å jobbe med vanlige saker og ting som f eks at man har blitt såret og lar det gå utover fremtidige forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...