Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4621 Skrevet 23. oktober 2009 Steinar: Det er forskjell på å si: "Jeg må si at jeg ikke likte den kjolen så godt, jeg synes den har for dyp utringing" og å si "Du skal ikke gå med den kjolen." Det var den siste formuleringen du først brukte. Og hva er egentlig forskjellen? Jeg mener jo akkurat det samme med begge måtene å uttrykke det på.
Tabris Skrevet 23. oktober 2009 #4622 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Og hvorfor kan jeg da ikke bli sur? Det betyr altså at du ikke respekterer mitt syn, ikke viser meg noe hensyn og at du ikke vil samarbeide. Så din definisjon av å ikke ville samarbeide er å ikke gjøre som du sier? Edit: Så med å si at du ikke liker en kjole, så mener du at hun ikke skal gå med den. Hva slags oppfatning av samarbeid og respekt er det egentlig du har? Det er ikke samarbeid når du bestemmer hva hun skal ha og ikke ha på seg av klær! Endret 23. oktober 2009 av Tabris
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4623 Skrevet 23. oktober 2009 Der er jeg helt enig - men etter hva jeg har kunnet lese i tråden er det jo ikke det du har forfektet tidligere. Jo, det har jeg skrevet en million ganger tidligere her
Ella_Grey Skrevet 23. oktober 2009 #4624 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Og hvorfor kan jeg da ikke bli sur? Det betyr altså at du ikke respekterer mitt syn, ikke viser meg noe hensyn og at du ikke vil samarbeide. Jeg forutsetter da at dette var et uanstendig kort skjørt og at det fantes mange andre mer anstendige skjørt å få kjøpt. Men du respekterer jo ikke mitt syn, og viser jo ikke meg hensyn hvis du ikke lar meg kjøpe det jeg vil. Hvis skjørtet var uanstendig kort har jeg tykke svarte strømpebukser under - ingen problem. Og hvis jeg først prøver et skjørt, så er det ikke horete i utgangspunktet. Og jeg er ikke typen til å bli kjeftet på i en butikk, for å bare bli flau og si unnskyld kjære. Og hva er egentlig forskjellen? Jeg mener jo akkurat det samme med begge måtene å uttrykke det på. Forskjellen er forslag - kommando! Endret 23. oktober 2009 av Ella_Grey
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4625 Skrevet 23. oktober 2009 Alle formuleringene du bruker Steinar, er formuleringer som er store faresignaler når man snakker om vold mot kvinner. Det er IKKE bare vold å slå, det er også vold å kontrollere. Dette er vold: Men vi definerer den psykiske volden som kvinner blir utsatt for som like alvorlig og undertrykkende. Kvinner blir psykisk mishandlet gjennom psykisk plaging, ekstrem kontroll av adferd og økonomi, isolering og systematisk nedbryting av kvinnens selvtillit. Det starter med sjalusi - hvor har du vært ? - hvem dansa du med ? - hvorfor ble du så lenge ?- hva gjorde du ? - du er ikke glad i meg osv. Så går det over i kontrollfasen - han ringer deg på jobben eller hjem for å sjekke om du er der - han vil kjøre og hente selv om du ikke ønsker det - vil ha deg hjemme hos seg hele tiden - han tar med telefonen på jobb slik at du ikke får ringt til noen - du må være med ham på jobb osv. Om det ikke er et slikt forhold du ønsker, Steinar, så må du rett og slett begynne å redefinere måten du bruker ord på. Du kan ikke snakke om KONTROLL for så i neste øyelokk snakke om RESPEKT og KOMMUNIKASJON. Jeg mener som sagt at begge kontrollerer hverandre ved å vise respekt, hensyn og ved å samarbeide innenfor felles grenser. Hva er feil med dette?
*Numi* Skrevet 23. oktober 2009 #4626 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg mener som sagt at begge kontrollerer hverandre ved å vise respekt, hensyn og ved å samarbeide innenfor felles grenser. Hva er feil med dette? Bruken av ordet kontroll er det som er feil.
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4627 Skrevet 23. oktober 2009 Nettopp Ella, forskjellen er å foreslå og å bestemme. Men dersom Steinar mener at de to setningene betyr det samme, og at dersom kvinnen ikke gjør som han sier, så kommuniserer ikke hun, og HUN tror hun får et forslag, så er det ikke lett.
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4628 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg mener som sagt at begge kontrollerer hverandre ved å vise respekt, hensyn og ved å samarbeide innenfor felles grenser. Hva er feil med dette? Du må slutte å bruke ORDET kontroll. Å kontrollere et annet menneske er både sykt og skammelig! Det har ingenting med respekt eller kommunikasjon å gjøre.
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4629 Skrevet 23. oktober 2009 Definer for mye For mye kontroll er når det blir et slit. Når ikke saker og ting fungerer uten å måtte bli irritert eller frustrert.
Ella_Grey Skrevet 23. oktober 2009 #4630 Skrevet 23. oktober 2009 Nettopp Ella, forskjellen er å foreslå og å bestemme. Men dersom Steinar mener at de to setningene betyr det samme, og at dersom kvinnen ikke gjør som han sier, så kommuniserer ikke hun, og HUN tror hun får et forslag, så er det ikke lett. Nei, det skal ikke være lett. Noen ganger er det rett og slett umulig
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4631 Skrevet 23. oktober 2009 Så din definisjon av å ikke ville samarbeide er å ikke gjøre som du sier? Edit: Så med å si at du ikke liker en kjole, så mener du at hun ikke skal gå med den. Hva slags oppfatning av samarbeid og respekt er det egentlig du har? Det er ikke samarbeid når du bestemmer hva hun skal ha og ikke ha på seg av klær! Jeg forutsetter selvfølgelig her at jeg ikke er helt urimelig i forhold til dagens samfunn. Og med å ikke like en kjole så mener jeg bare at den er for utfordrende eller sexy i mine øyne.
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4632 Skrevet 23. oktober 2009 Nei, det skal ikke være lett. Noen ganger er det rett og slett umulig Vi burde vel strengt tatt skjønt det for 225 sider siden...
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4633 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg forutsetter selvfølgelig her at jeg ikke er helt urimelig i forhold til dagens samfunn. Og med å ikke like en kjole så mener jeg bare at den er for utfordrende eller sexy i mine øyne. Du sa at om du ikke liker den, så skal ikke hun gå med den, ellers viser hun ikke deg respekt. Det er det samme som jeg viste over her, KONTROLLERE ADFERD. Det er sykt, Steinar.
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4634 Skrevet 23. oktober 2009 Men du respekterer jo ikke mitt syn, og viser jo ikke meg hensyn hvis du ikke lar meg kjøpe det jeg vil. Hvis skjørtet var uanstendig kort har jeg tykke svarte strømpebukser under - ingen problem. Og hvis jeg først prøver et skjørt, så er det ikke horete i utgangspunktet. Og jeg er ikke typen til å bli kjeftet på i en butikk, for å bare bli flau og si unnskyld kjære. Ja, men da er det jo din oppgave å overbevise meg om at det blir anstendig allikevel Forskjellen er forslag - kommando! Så hvis jeg bare lurer deg med fagre ord og vendinger så er det altså ikke noe problem å få min vilje igjennom da? hehe
Ella_Grey Skrevet 23. oktober 2009 #4635 Skrevet 23. oktober 2009 Vi burde vel strengt tatt skjønt det for 225 sider siden... vi skal ha for utholdenhet, det er iallefall sikkert
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4636 Skrevet 23. oktober 2009 Ja, men da er det jo din oppgave å overbevise meg om at det blir anstendig allikevel nei, det er din oppgave å stole på at kjæresten din ikke går rundt og ser ut som ei hore. Fordi hun har smak og anstendighet.
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4637 Skrevet 23. oktober 2009 vi skal ha for utholdenhet, det er iallefall sikkert
Steinar40 Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #4638 Skrevet 23. oktober 2009 Du sa at om du ikke liker den, så skal ikke hun gå med den, ellers viser hun ikke deg respekt. Det er det samme som jeg viste over her, KONTROLLERE ADFERD. Det er sykt, Steinar. Du mener altså at begge parter skal bare gjøre akkurat som de selv vil uten noen felles grenser i et parforhold du da? Hvordan i all verden tenker du at det skal kunne fungere i lengden??? Det forutsetter faktisk at begge parter er identiske - noe de aldri vil være i praksis.
Ella_Grey Skrevet 23. oktober 2009 #4639 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) **** Å herregud dette var mitt innlegg nr 1000!**** Er vel naturlig at det havnet her Ja, men da er det jo din oppgave å overbevise meg om at det blir anstendig allikevel Så hvis jeg bare lurer deg med fagre ord og vendinger så vil jeg få min vilje igjennom da? Så hvis jeg bare lurer deg med fagre ord og vendinger så er det altså ikke noe problem å få min vilje igjennom da? hehe Og hvis du i tillegg dingler et gullarmbånd forran nesen min blir jeg som smør i dine hender Det er ikke hva du sier, det er hvordan du reagerer på min respons som er det viktigste... Det tar seg bedre ut å foreslå noe enn å kommandere, og det burde til og med du se. Endret 23. oktober 2009 av Ella_Grey
Gjest KateW Skrevet 23. oktober 2009 #4640 Skrevet 23. oktober 2009 Du kan ikke EIE eller KONTROLLERE et annet menneske. Leste du det jeg skrev om over? En mann som kontrollerer sin partner som du skisserer, er en voldelig mann. Per definisjon. Er det det du ønsker å være Steinar? Det motsatte av kontroll er ikke å gjøre hva man vil. Når man elsker et annet menneske, så vil man respektere det menneske og gjennom kommunikasjon finne sin måte og leve sammen på. Den kommunikasjonen vil ikke bestå av terminologi som: "Jeg bestemmer" "du får ikke lov".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå