Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det har ingenting med engler å gjøre. Den dagen jeg gir en gave KUN for å få noe igjen, som du skisserer, da kommer jeg til å gå til behandling.

Det har jeg aldri ment heller som sagt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Takk, Ella! Dersom Steinar bruker litt av det sunne vettet sitt nå, så ser han kanskje at det han stadig skisserer nærmer seg faresignalene som man skal se etter når man snakker om vold mot kvinner.

Kontroll over økonomi, kontroll over fritid, kontroll over omgangskrets, kontroll over klær og utseende.

Jeg sier IKKE at Steinar er voldelig, men måten som synspunktene hans skisseres på, skal det mye til å IKKE misforstå.

Nei, voldelig har jeg aldri vært heldigvis :)

Det jeg ønsker er "kontroll" med hvordan dama mi oppfører seg overfor andre mannfolk. Hun skal ikke kle seg eller oppføre seg så det kan bli misforstått. Er dette virkelig så veldig vanskelig å forstå at jeg ønsker det som mann da?

Skrevet

Ja, når du bruker ord som "kontroll" og "hun skal ikke", så synes jeg det begynner å bli litt småcreepy selv, må jeg innrømme. Men deg om det, kanskje finner du en dame som trives med den type kontroll. Bare du er ærlig om det fra dag en, så hun vet hva hun begir seg utpå.

Skrevet (endret)

Det jeg ønsker er "kontroll" med hvordan dama mi oppfører seg overfor andre mannfolk. Hun skal ikke kle seg eller oppføre seg så det kan bli misforstått. Er dette virkelig så veldig vanskelig å forstå at jeg ønsker det som mann da?

Det er faktisk ikke helt innlysende at du som mann skulle ønske dette. Og at du forventer å kontrollere hvordan dama skal kle seg og oppføre seg, syns jeg virkelig ikke er naturlig.

Du kan ikke kontrollere dette, hvis ikke hun i utgangspunktet oppfører seg på en måte du finner akseptabelt er det ikke andre muligheter enn å leve med det. Eller bryte hele forholdet...

Endret av Ella_Grey
Skrevet
Veldig bra beskrevet Kate.

Steinar - kan du se at dine synspunkter kan oppfattes sånn?

Joda, hvis man sitter med personlige dårlige erfaringer, så er det selvfølgelig helt normalt og fornuftig å se etter slike "tegn" eller oppførsel hos andre, slik at man ikke kommer borti noe sånt igjen.

Det er uunngåelig at tidligere dårlige erfaringer ikke vil "gå ut over" andre mennesker man senere treffer på sin vei.

Skrevet

Du definerer vold KUN som fysisk vold. Vold er mye mer og krav/"ønsket" om kontroll nærmer seg fort psykisk vold.

De aller fleste av oss ønsker jo å ha et best mulig forhold til partneren vår, og gjør det meste for å få det til. Vi tar hensyn - fordi vi ønsker det.

Men det at den ene skal kontrollere den andre - og setter krav fordi han vil ha det sånn - det er noe ganske annet.

Skrevet
Joda, hvis man sitter med personlige dårlige erfaringer, så er det selvfølgelig helt normalt og fornuftig å se etter slike "tegn" eller oppførsel hos andre, slik at man ikke kommer borti noe sånt igjen.

Det er uunngåelig at tidligere dårlige erfaringer ikke vil "gå ut over" andre mennesker man senere treffer på sin vei.

oj, den spinner du bra :fnise:

Du forventer nærmest at alle er utro, for det har du opplevd før.

Mens andre som påpeker at for mye kontroll ikke er bra, etter at du har vist et stort kontrollbehov - er bare farget av tidligere erfaringer...

Skrevet

Forstår jeg deg rett når du med dette sier at du ser at du krever/forlanger av en partner er noe som er veldig nærme et overgrep?

Det er klart vi blir farget av erfaringer. Og vi lærer noe. Men det unnskylder ikke en hver oppførsel.

Skrevet (endret)
Ja, når du bruker ord som "kontroll" og "hun skal ikke", så synes jeg det begynner å bli litt småcreepy selv, må jeg innrømme. Men deg om det, kanskje finner du en dame som trives med den type kontroll. Bare du er ærlig om det fra dag en, så hun vet hva hun begir seg utpå.

Det er jo egentlig damene her som bruker ordet "kontroll" da men.

Og hva annet kan jeg si enn "skal ikke" - det er da vel ikke i min interesse at andre mannfolk blir oppmuntret? Nok av dem som er frekke som faen. Jeg forstår altså at det er damas ansvar å sørge for at noe ikke skjer uansett, men det går allikevel an å bruke hue når det gjelder egen oppførsel og klesstil.

Endret av Steinar40
Skrevet
Det er faktisk ikke helt innlysende at du som mann skulle ønske dette. Og at du forventer å kontrollere hvordan dama skal kle seg og oppføre seg, syns jeg virkelig ikke er naturlig.

Du kan ikke kontrollere dette, hvis ikke hun i utgangspunktet oppfører seg på en måte du finner akseptabelt er det ikke andre muligheter enn å leve med det. Eller bryte hele forholdet...

Det går an å si ifra at jeg syns ikke du skal kjøpe den kjolen eller det skjørtet eller?

Skrevet
Det er jo egentlig damene her som bruker ordet "kontroll" da men.

Det stemmer vel ikke...

Du har jo sagt gjentatte ganger at du vil ha kontoll -og vil bestemme.

Det er bare å gå bakover i tråden for å finne nok av eksempler...

Skrevet
Du definerer vold KUN som fysisk vold. Vold er mye mer og krav/"ønsket" om kontroll nærmer seg fort psykisk vold.

De aller fleste av oss ønsker jo å ha et best mulig forhold til partneren vår, og gjør det meste for å få det til. Vi tar hensyn - fordi vi ønsker det.

Men det at den ene skal kontrollere den andre - og setter krav fordi han vil ha det sånn - det er noe ganske annet.

Det jeg har sagt hele tiden er at begge skal kontrollere hverandre - innenfor felles grenser.

Skrevet
Det går an å si ifra at jeg syns ikke du skal kjøpe den kjolen eller det skjørtet eller?

Ja - men det går ikke an å bli sur hvis jeg kjøper det allikevel. Ser du forskjellen?

Skrevet

Steinar: Det er forskjell på å si: "Jeg må si at jeg ikke likte den kjolen så godt, jeg synes den har for dyp utringing" og å si "Du skal ikke gå med den kjolen." Det var den siste formuleringen du først brukte.

Skrevet
oj, den spinner du bra :fnise:

Du forventer nærmest at alle er utro, for det har du opplevd før.

Mens andre som påpeker at for mye kontroll ikke er bra, etter at du har vist et stort kontrollbehov - er bare farget av tidligere erfaringer...

Jeg vet at alle mennesker kan være utro - inklusive meg selv. Naivt å innbille seg noe annet.

Jeg er enig i at for mye kontroll ikke er bra.

Og alle mennesker er farget av tidligere erfaringer. Du like mye som meg. Det sier seg selv.

Skrevet
Forstår jeg deg rett når du med dette sier at du ser at du krever/forlanger av en partner er noe som er veldig nærme et overgrep?

Det er klart vi blir farget av erfaringer. Og vi lærer noe. Men det unnskylder ikke en hver oppførsel.

Jeg er ikke engang i nærheten av noe overgrep. Mulig du har fått det inntrykket men det er altså helt feil.

Respekt, hensyn, samarbeide - fra begges side.

Skrevet
Respekt, hensyn, samarbeide - fra begges side.

Der er jeg helt enig

- men etter hva jeg har kunnet lese i tråden er det jo ikke det du har forfektet tidligere.

Skrevet
Ja - men det går ikke an å bli sur hvis jeg kjøper det allikevel. Ser du forskjellen?

Og hvorfor kan jeg da ikke bli sur?

Det betyr altså at du ikke respekterer mitt syn, ikke viser meg noe hensyn og at du ikke vil samarbeide.

Jeg forutsetter da at dette var et uanstendig kort skjørt og at det fantes mange andre mer anstendige skjørt å få kjøpt.

Skrevet

Alle formuleringene du bruker Steinar, er formuleringer som er store faresignaler når man snakker om vold mot kvinner.

Det er IKKE bare vold å slå, det er også vold å kontrollere.

Dette er vold:

Men vi definerer den psykiske volden som kvinner blir utsatt for som like alvorlig og undertrykkende. Kvinner blir psykisk mishandlet gjennom psykisk plaging, ekstrem kontroll av adferd og økonomi, isolering og systematisk nedbryting av kvinnens selvtillit.

Det starter med sjalusi - hvor har du vært ? - hvem dansa du med ? - hvorfor ble du så lenge ?- hva gjorde du ? - du er ikke glad i meg osv.

Så går det over i kontrollfasen - han ringer deg på jobben eller hjem for å sjekke om du er der - han vil kjøre og hente selv om du ikke ønsker det - vil ha deg hjemme hos seg hele tiden - han tar med telefonen på jobb slik at du ikke får ringt til noen - du må være med ham på jobb osv.

Om det ikke er et slikt forhold du ønsker, Steinar, så må du rett og slett begynne å redefinere måten du bruker ord på.

Du kan ikke snakke om KONTROLL for så i neste øyelokk snakke om RESPEKT og KOMMUNIKASJON.

Skrevet
Jeg er enig i at for mye kontroll ikke er bra.

Definer for mye :popcorn:

Og alle mennesker er farget av tidligere erfaringer. Du like mye som meg. Det sier seg selv.

I know.

Men det spørs hvordan det kommer til uttrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...