Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4001 Skrevet 19. oktober 2009 200 sider, dette er sykt! SYKT!!! Så under 5 forhold når man er nærmere femti er positivt? Jeg er en smule usikker på det Steinar, spesielt når ingen av dem virker å ha vært så seriøse at det har blitt giftemål og barn av det. Skulle du og jeg på date, ville jeg tolket det som at du var redd for å binde deg, og ikke taklet å være i forhold. For min del så vet jeg hvorfor de forholdene jeg har vært i har resultert i skilsmisse/brudd. Det jeg dog vet er at ingenting av det som skjedde kunne jeg forespeilet på forhånd. Det er det jeg føler blir det du gjør feil, Steinar, du tar alle sorgene på forskudd. Fordi om jeg har opplevd svært ugunstige ting i forhold så nekter jeg å la det farge mitt valg av ny partner. Alle mennesker fortjener en sjanse, og ingen fortjener å bli dømt med bagrunn i at jeg hadde en ond eks. Folk modnes til ulik tid i livet. I tillegg er det ikke alltid forholdene ligger til rette heller.
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4002 Skrevet 19. oktober 2009 For at man i det hele tatt skal kunne uttale seg om slikt så har man spørreundersøkelser og statistikker. Så da regner jeg med at du sitter der med tabeller og oversikter slengt utover fanget
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4003 Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Folk modnes til ulik tid i livet. I tillegg er det ikke alltid forholdene ligger til rette heller. Greit nok. Men ingen vits i å holde igjen modningen bevisst Endret 19. oktober 2009 av Guriane
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4004 Skrevet 19. oktober 2009 Hvis du tror at det er flere skilsmisser i dag enn for hundre år siden fordi de var mye flinkere til å samarbeide og inngå kompromisser før, så er du helt hårreisende kunnskapsløs. Selvfølgelig vet jeg bedre Den gangen ble det (nesten) ikke skilsmisser fordi: 1. Det var sosialt uakseptabelt å skille seg. 2. Det var akseptert at mannen bestemte alt over kona og barna. 3. Kvinnen hadde ikke økonomi til å klare seg alene.
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4005 Skrevet 19. oktober 2009 Å, så du fører ikke regnskap altså.... det er jo helt klart noe man må gjøre sånn at man forsikrer seg mot å være den som får for lite... Det dreier seg ikke om å føre regnskap. Men når du får ingenting igjen, så legger du merke til det faktisk.
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4006 Skrevet 19. oktober 2009 Selvfølgelig vet jeg bedre Den gangen ble det (nesten) ikke skilsmisser fordi: 1. Det var sosialt uakseptabelt å skille seg. 2. Det var akseptert at mannen bestemte alt over kona og barna. 3. Kvinnen hadde ikke økonomi til å klare seg alene. Da jeg skrev noe av det samme i stad så sa du jeg hadde dårlige argumenter...
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4007 Skrevet 19. oktober 2009 Så da regner jeg med at du sitter der med tabeller og oversikter slengt utover fanget Jeg følger bare med litt på sånt - trengs ikke så mye mer
Gjest KateW Skrevet 19. oktober 2009 #4008 Skrevet 19. oktober 2009 Folk modnes til ulik tid i livet. I tillegg er det ikke alltid forholdene ligger til rette heller. Allikevel, dersom jeg treffer en mann på nesten femti som aldri har klart å fungere i et forhold, så tenker jeg ikke på modningsprosesser.
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4009 Skrevet 19. oktober 2009 Greit nok. Men ingen vits i å holde igjen modningen bevisst Nei, det har du rett i
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4010 Skrevet 19. oktober 2009 Allikevel, dersom jeg treffer en mann på nesten femti som aldri har klart å fungere i et forhold, så tenker jeg ikke på modningsprosesser.
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4011 Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Allikevel, dersom jeg treffer en mann på nesten femti som aldri har klart å fungere i et forhold, så tenker jeg ikke på modningsprosesser. Er det ikke du som er så veldig åpen og klar for å gi deg selv nye muligheter da? Men det gjelder vel sikkert bare for deg selv. Ganske typisk (menneskelig) det faktisk. Man kjenner seg selv men ikke andre. Det blir en mye større risiko da. Men hva som er så flott med å ha mislykkes i flest mulig forhold er meg ganske uforståelig faktisk ...? Endret 19. oktober 2009 av Steinar40
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 Forfatter #4012 Skrevet 19. oktober 2009 Da jeg skrev noe av det samme i stad så sa du jeg hadde dårlige argumenter... Disse argumentene gjaldt for 50 år siden og bakover i tiden. De gjelder (nesten) ikke i dagens samfunn.
Gjest Gjest_angelina_* Skrevet 19. oktober 2009 #4013 Skrevet 19. oktober 2009 Da jeg skrev noe av det samme i stad så sa du jeg hadde dårlige argumenter... Nettopp. Hvis du skal begynne å dra inn statistikk så bør du kanskje lese det først Steinar. For eksempel så har skilsmisseraten sunket i det siste i stedet for å ha økt som du antyder. Forskning og spørreundersøkelser på hvorfor det ble brudd er ganske sprikende, men noen av grunnene som går igjen er deg i et nøtteskall: - Inngåelse av ekteskap av praktiske grunner, folk tar til takke med "bra nok" - Fifty-fifty-forventningen: Man tror faktisk at man alltid kan og skal møtes på halvveien - Man forventer å få "alt" av hverandre og ikke trenger noen andre - Man tar med seg problemer og bagasje fra tidligere forhold Det finnes jo en million grunner, men dette er altså være noen av dem. Men det viktigste er det Guriane sier, det er lettere både å gifte seg og skille seg.
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4014 Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Hvorfor tror du halvparten (sannsynligvis økende) av alle ekteskap ryker? For ikke å snakke om alle serie-samboerskap! Tror du det kommer av et godt samarbeide mellom partene? Samarbeid=kompromiss? Ikke ensbetydende. Det kan jo være tusen grunner til det da du. Dessuten så gifter vel kanskje folk seg lettere nå enn i gamle dager(hva vet vel jeg?), og i og med at vi har blitt mer selvstendige er det kanskje lettere å bryte ut. Vi har vel fått litt mer tyngde vi damene også, vi er ikke husmødre og bare lager mat og passer barn mens mannen er ute og jobber. Kan jo ha noe med det å gjøre også. Det kan. Her hadde du ikke mange gode argumenter gitt Derfor går jeg utifra at jeg har rett Jeg synes nesten ikke jeg kan uttale meg om hvorfor alle de som skiller seg skiller seg. For det vet jeg ikke. Og det vet ikke du heller. Så om du velger å ta deg rett der er helt opp til deg, men det sier jo også litt om deg. Når dét er sagt så synes jeg ikke argumentene mine var så aller verst jeg For at man i det hele tatt skal kunne uttale seg om slikt så har man spørreundersøkelser og statistikker. Så da regner jeg med at du sitter der med tabeller og oversikter slengt utover fanget Hvis du tror at det er flere skilsmisser i dag enn for hundre år siden fordi de var mye flinkere til å samarbeide og inngå kompromisser før, så er du helt hårreisende kunnskapsløs. Selvfølgelig vet jeg bedre Den gangen ble det (nesten) ikke skilsmisser fordi: 1. Det var sosialt uakseptabelt å skille seg. 2. Det var akseptert at mannen bestemte alt over kona og barna. 3. Kvinnen hadde ikke økonomi til å klare seg alene. Da jeg skrev noe av det samme i stad så sa du jeg hadde dårlige argumenter... Disse argumentene gjaldt for 50 år siden og bakover i tiden. De gjelder (nesten) ikke i dagens samfunn. Endret 19. oktober 2009 av Guriane
Gjest KateW Skrevet 19. oktober 2009 #4015 Skrevet 19. oktober 2009 Er det ikke du som er så veldig åpen og klar for å gi deg selv nye muligheter da? Men det gjelder vel sikkert bare for deg selv. Ganske typisk (menneskelig) det faktisk. Man kjenner seg selv men ikke andre. Det blir en mye større risiko da. Men hva som er så flott med å ha mislykkes i flest mulig forhold er meg ganske uforståelig faktisk ...? Ok, nå er vi tilbake til å "ville" misforstå. Jeg er åpen for å gi både meg selv og andre nye muligheter. Det jeg allikevel prøver å si, er at du bastant snakket om mindre enn fem forhold som en norm for at du er ikke her rotet rundt. Jeg sier heller at en mann på nærmere femti som ikke har klart å få et eneste forhold til å fungere, HAR rotet rundt. Forstår du? Jeg har truffet menn på over femti som tror de ønsker seg familie og fast forhold, men får panikk når man skal avtale en middagsdate, for da må de binde tida si. Men nei, jeg skjærer ikke alle på din alder over en kam, selvsagt gjør jeg ikke det. Allikevel tenker jeg at kanskje det ikke bare er damene sin feil at du fortsatt er singel, men at du kanskje bør tenke hva du selv kan gjøre annerledes for å fungere i et forhold.
*Numi* Skrevet 19. oktober 2009 #4016 Skrevet 19. oktober 2009 Jeg har truffet menn på over femti som tror de ønsker seg familie og fast forhold, men får panikk når man skal avtale en middagsdate, for da må de binde tida si. Men nei, jeg skjærer ikke alle på din alder over en kam, selvsagt gjør jeg ikke det. Allikevel tenker jeg at kanskje det ikke bare er damene sin feil at du fortsatt er singel, men at du kanskje bør tenke hva du selv kan gjøre annerledes for å fungere i et forhold. Godt sagt, KateW! Helt enig.
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4017 Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Man kjenner seg selv men ikke andre. Det blir en mye større risiko da. Men hva som er så flott med å ha mislykkes i flest mulig forhold er meg ganske uforståelig faktisk ...? Jeg har hatt 4 forhold og jeg er bare halvparten av 50 år.. Man går jo ikke inn i et forhold som er dødsdømt bare fordi man så gjerne har lyst til å føre opp "nok en mann det gikk rett i dass med" på lista si! Liker tanken på at jeg har levd og prøvd livet, jeg- på godt og vondt. Endret 19. oktober 2009 av Guriane
Gjest KateW Skrevet 19. oktober 2009 #4018 Skrevet 19. oktober 2009 Godt sagt, KateW! Helt enig. Takk!
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #4019 Skrevet 19. oktober 2009 Nå kommer jeg vel til å få høre dette med alder tenker jeg. "Bare vent til du runder 40, bare vent, DA skal du få se."
Gjest kvinne62 Skrevet 19. oktober 2009 #4020 Skrevet 19. oktober 2009 Nå kommer jeg vel til å få høre dette med alder tenker jeg. "Bare vent til du runder 40, bare vent, DA skal du få se." Nei, bare vent til du er 47, bare vent, DA skal du få se Lev livet mens du har det, etterpå er det for sent. Og livet er ups and downs, prøving og feiling, og med sorger og gleder.... alt det er livet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå