Steinar40 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #3861 Skrevet 16. oktober 2009 Hvor har du den statistikken fra? Er ikke dette mer eller mindre allmennkunnskap?
Gjest Gjest_fix_* Skrevet 16. oktober 2009 #3862 Skrevet 16. oktober 2009 ja, det med følelser lurer jeg også på... :klø: når alt er så praktisk/ logisk Er det? Har aldri tenkt at det er derfor jeg faller for noen og ikke andre. Praktisk/logisk? Nei, det er ihvertfall ikke så mye logikk rundt og går på det planet ihvertfall kjærlighet finnes jo ikke særlig logisk så den ser jeg ikke. Har jeg kansje lurt meg selv til at mine følelser er noe annet enn praktisk/logisk underbevissthet som styrer meg. Vel, det ville jo forklart en hel del. Men jeg vil føle det meget meget sårende om noen hadde sagt til meg at pga. min underliggende praktisk/logiske tankegang at jeg ikke følte like sterkt pga det. Jeg har følelser, og de er såpass sterke at hadde de vært noe sterkere, hadde jeg blitt bekymra for meg selv. JEg tror det går mer på hva som styrer følelsene våres, ikke det at kvinner har "mer" følelser enn menn. Men andre følelser enn menn.
Gjest J Skrevet 16. oktober 2009 #3863 Skrevet 16. oktober 2009 Menn har selvfølgelig følelser og kan bli forelsket og føle sterk kjærlighet. Men - uten å være kvinne selv - så tror jeg altså ganske klart at menns følelser er mer styrt av en "logisk/praktisk" tankegang. Altså hvilke fordeler har jeg / kan jeg få av henne ... En sånn tenkemåte er jo veldig selvsentrert. Kjærlighet er ikke motivert av hvilke fordeler man kan oppnå gjennom den andre personen. Men dette hadde visst ikke noe å gjøre med tittelen på tråden...
Gjest Bianca26 Skrevet 16. oktober 2009 #3864 Skrevet 16. oktober 2009 Andre menn kan selvfølgelig være en trussel for meg - og det tar jeg ikke lett på, nei! men om du føler deg truet så er det jo ditt problem og ikke hennes. om typen min hadde bynt å nekte meg kontakten med mine venner enten de var mannlige eller ikke så hadde jeg gjort d slutt. Om mannen fler seg truet så er det noe han må jobbe med seg selv med, ikke straffe dama for det
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #3865 Skrevet 16. oktober 2009 En sånn tenkemåte er jo veldig selvsentrert. Kjærlighet er ikke motivert av hvilke fordeler man kan oppnå gjennom den andre personen. Men dette hadde visst ikke noe å gjøre med tittelen på tråden... Vi diskuterer alt mulig her hehe Jeg er ikke enig i at kjærlighet ikke er motivert av egeninteresse. Kjærlighet/forelskelsen er jo nettopp en rus som du har glede av. Det er dine følelser og derfor du som får fordelene. Ikke alltid det blir så mange fordeler etterhvert av en forelskelse da men ...
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #3866 Skrevet 16. oktober 2009 men om du føler deg truet så er det jo ditt problem og ikke hennes. om typen min hadde bynt å nekte meg kontakten med mine venner enten de var mannlige eller ikke så hadde jeg gjort d slutt. Om mannen fler seg truet så er det noe han må jobbe med seg selv med, ikke straffe dama for det Det er ikke snakk om å straffe noen. Det er snakk om å ta hensyn.
Gjest J Skrevet 16. oktober 2009 #3867 Skrevet 16. oktober 2009 Vi diskuterer alt mulig her hehe Jeg er ikke enig i at kjærlighet ikke er motivert av egeninteresse. Kjærlighet/forelskelsen er jo nettopp en rus som du har glede av. Det er dine følelser og derfor du som får fordelene. Ikke alltid det blir så mange fordeler etterhvert av en forelskelse da men ... Jeg vil ikke oppnå fordeler, men et fellesskap. Hvis jeg er glad i noen ønsker jeg at den personen skal ha det bra, og jeg kan være villig til å ofre meg/lide hvis det er det beste for den andre. Jeg mener at det er mer enn bare egeninteresse som ligger bak.
Steinar40 Skrevet 16. oktober 2009 Forfatter #3868 Skrevet 16. oktober 2009 Jeg vil ikke oppnå fordeler, men et fellesskap. Hvis jeg er glad i noen ønsker jeg at den personen skal ha det bra, og jeg kan være villig til å ofre meg/lide hvis det er det beste for den andre. Jeg mener at det er mer enn bare egeninteresse som ligger bak. Ja, men du får også fordeler av fellesskapet. Det er jo interessant å tenke på dette faktisk. Hvorfor skulle man være villig til å ofre seg for en annen hvis det ikke er til beste for seg selv?
Gjest Purple Haze Skrevet 16. oktober 2009 #3869 Skrevet 16. oktober 2009 Ja, men du får også fordeler av fellesskapet. Det er jo interessant å tenke på dette faktisk. Hvorfor skulle man være villig til å ofre seg for en annen hvis det ikke er til beste for seg selv? Nå spørs det hva du legger i å ofre seg? Men jeg "ofrer" meg gjerne for at kjæresten skal ha det best mulig. I mine øyne er det det som kalles kjærlighet.
*Numi* Skrevet 16. oktober 2009 #3870 Skrevet 16. oktober 2009 Tja, hvem som må kompromisse vet man vel aldri helt før man begynner slåsskampen om å sette opp grensene i parforholdet Slåsskamp for å sette grenser? Lurer på hva slags kvinner du har møtt i ditt liv.
Gjest J Skrevet 17. oktober 2009 #3871 Skrevet 17. oktober 2009 Ja, men du får også fordeler av fellesskapet. Det er jo interessant å tenke på dette faktisk. Hvorfor skulle man være villig til å ofre seg for en annen hvis det ikke er til beste for seg selv? Fordi det føles like viktig at den jeg er glad i skal ha det bra, som at jeg selv skal ha det. Faktisk kan jeg takle bedre å ha det dårlig selv, enn å se at den andre ikke har det bra. Men begge har får fordeler av fellesskapet, ja.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #3872 Skrevet 17. oktober 2009 Nå spørs det hva du legger i å ofre seg? Men jeg "ofrer" meg gjerne for at kjæresten skal ha det best mulig. I mine øyne er det det som kalles kjærlighet. Ofre vil vel jeg si er noe som er ensidig - altså at bare den ene parten gir og den andre bare tar i mot. Det er ikke bra i lengden. Hvis derimot begge "ofrer" seg for hverandre - gjensidig - da blir det jo positivt for begge
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #3873 Skrevet 17. oktober 2009 Slåsskamp for å sette grenser? Lurer på hva slags kvinner du har møtt i ditt liv. Poenget er selvfølgelig å finne ei dame med omtrent samme grenser og behov.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #3874 Skrevet 17. oktober 2009 Fordi det føles like viktig at den jeg er glad i skal ha det bra, som at jeg selv skal ha det. Faktisk kan jeg takle bedre å ha det dårlig selv, enn å se at den andre ikke har det bra. Men begge har får fordeler av fellesskapet, ja. Ja, det er jo ikke noe feil i dette
Gjest gjestdeluxe Skrevet 17. oktober 2009 #3875 Skrevet 17. oktober 2009 Nå spørs det hva du legger i å ofre seg? Men jeg "ofrer" meg gjerne for at kjæresten skal ha det best mulig. I mine øyne er det det som kalles kjærlighet. Glad jeg er single. Kjipt å høre all elendigheten om forhold her.
Steinar40 Skrevet 17. oktober 2009 Forfatter #3876 Skrevet 17. oktober 2009 Glad jeg er single. Kjipt å høre all elendigheten om forhold her. Det er store fordeler med et parforhold - forutsatt at det fungerer. Og da må først og fremst ikke en eller begge parter innbille seg at de fortsatt kan leve som om de var single. Da blir det fort katastrofe.
Ella_Grey Skrevet 17. oktober 2009 #3877 Skrevet 17. oktober 2009 Menn har selvfølgelig følelser og kan bli forelsket og føle sterk kjærlighet. Men - uten å være kvinne selv - så tror jeg altså ganske klart at menns følelser er mer styrt av en "logisk/praktisk" tankegang. Altså hvilke fordeler har jeg / kan jeg få av henne ... Hvordan ei kvinne føler/tenker får nesten dere forklare meg Vet jo at det finnes såkalte "gold diggers", og de er vel ekstremt praktiske på den måten. Disse er vel imidlertid hovedsaklig ute etter status og materielle goder. Hmmm, så menn vurderer på en måte om det er praktisk å forelske seg først. Før følelsene kommer inn i bildet. Jeg tror kanskje kvinner gjør omvendt, følelser før det praktiske. Og så vurderer vi frem og tilbake. Så tror jeg ikke ar vi har de praktiske tingene øverst på lista. At en mann kan måke snø, skifte hjul på bilen og løfte tunge ting eller nå de øverste hyllene er vel ikke primært det vi vurderer som fordeler i et forhold. Vi tenker mer på da gjerne smykker
Ella_Grey Skrevet 17. oktober 2009 #3878 Skrevet 17. oktober 2009 Ikke undervurder matlaging og rydding! Et gammelt ordtak sier at veien til en manns hjerte går igjennom magen - og det er faktisk ikke tull nåfortia heller hehe Det mange menn ønsker seg av ei dame er jo nettopp at husholdningen skal fungere, inklusive eventuelle barn. Og det å få barn er da selvfølgelig viktig for de fleste mannfolk i rett alder. Et moderne gode med kvinner er jo at hun også tjener penger - og dermed blir det en stor fordel med en bedre økonomi.Såååå, mat, rydding & vasking, barn og hushold og bedre økonomi er fordelen med en kvinne ja Hva med samtalepartner, noen å dele sorger og gleder med osv Her kan jeg nesten bare si - Amen! Kjenner du ei sånn ei eller? Tja...
Ella_Grey Skrevet 17. oktober 2009 #3879 Skrevet 17. oktober 2009 ja, det med følelser lurer jeg også på... scratch1.gif når alt er så praktisk/ logisk Er det? Har aldri tenkt at det er derfor jeg faller for noen og ikke andre. Praktisk/logisk? Nei, det er ihvertfall ikke så mye logikk rundt og går på det planet ihvertfall kjærlighet finnes jo ikke særlig logisk så den ser jeg ikke. Har jeg kansje lurt meg selv til at mine følelser er noe annet enn praktisk/logisk underbevissthet som styrer meg. Vel, det ville jo forklart en hel del. Men jeg vil føle det meget meget sårende om noen hadde sagt til meg at pga. min underliggende praktisk/logiske tankegang at jeg ikke følte like sterkt pga det. Jeg har følelser, og de er såpass sterke at hadde de vært noe sterkere, hadde jeg blitt bekymra for meg selv. JEg tror det går mer på hva som styrer følelsene våres, ikke det at kvinner har "mer" følelser enn menn. Men andre følelser enn menn. Ja, for jeg har absolutt opplevd det som at menn har følelser (det hørtes bare nesten ikke slik ut på Steinar). Men det er sikkert sant at det ligger andre faktorer bak det å falle for noen. Og så lenge følelsene er tilstede, så er det vel ikke så viktig hva som ligger bak.... Så lenge det ikke er eiesyke, sjalusi eller andre destruktive motivasjoner da... Og jeg opplever faktisk heller ikke at kjærlighet er så forferdelig logisk...
Gjest gjestdeluxe Skrevet 17. oktober 2009 #3880 Skrevet 17. oktober 2009 Jeg tror kanskje kvinner gjør omvendt, følelser før det praktiske. Og så vurderer vi frem og tilbake. Så tror jeg ikke ar vi har de praktiske tingene øverst på lista. At en mann kan måke snø, skifte hjul på bilen og løfte tunge ting eller nå de øverste hyllene er vel ikke primært det vi vurderer som fordeler i et forhold. Vi tenker mer på da gjerne smykker Hehe, enig med deg i det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå