Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3721 Skrevet 14. oktober 2009 Selvfølgelig finnes det oppførsel som fremkaller sjalusi, og det finns også kvinner og menn som får en god følelse av å gjøre partneren sjalu. Og mennesker man er glad i er de man kjenner best, så naturlig nok er det lett å få dem sint - man vet hvilke knapper man skal trykke på. Men jeg tror at det er et mindretall som med viten og vilje fremprovoserer sjalusi. Det finnes andre og bedre måter å få bekreftelse på. Så da kommer man til det at folk har ulike grenser for hva som gjør en sjalu, og at noe jeg ser på som helt uproblematisk oppførsel kan få sjalusi til å flamme opp. Og grunnen til at jeg ikke ser et problem ved det jeg gjør, er at jeg vet hva jeg gjør/kommer til å gjøre og at jeg vet at kan oppføre meg. En mann som ikke klarer å stole på meg eller er usikker på hva jeg gjør i visse situasjoner har sikkert lettere for å bli sjalu.............mistet tråden.... wæææææ, der sporet tanke-toget av, og alle passasjerene omkom . Tror poenget mitt var at i et forhold må man ta hensyn og ikke kvele partneren pga egne tidligere erfaringer. Men også ta hensyn til at hvis man er sammmen med noen som har opplevd mye dritt, så kan det være vannskelig for h*n å stole fullt og helt på en. Og at selv om at jeg vet hvem jeg er, så betyr ikke det at andre automatisk vet det også. Men på et eller annet tidspunkt bør tilliten komme, ellers tror jeg med rimelig sikkerhet at sjalusien kommer til å ødelegge et forhold helt. Den uthevede setningen over er helt sentral. Alle bør tenke på dette.
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3722 Skrevet 14. oktober 2009 Det jeg mener er bare at det er veldig enkelt og korttenkt å si at "alle" menn er sånn og "alle" kvinner er sånn, og at forskjellene mellom kjønnene er såpass store at alle relasjoner blir veldig problematiske. Som jeg prøvde å forklare for uendelig mange sider tilbake så er det nok forskjeller, som først og fremst er kulturelt skapte. Men det har skjedd et kulturelt skift for ganske så lenge siden, som medfører at kvinner og menn generelt har en mye likere hverdag og virkelighet. Når man i tillegg tar med at det finnes store spenn innad i kjønnsgruppene når det gjelder ALT i livet så blir det meningsløst å si at kvinner er sånn og menn er sånn. Det som skjer nå er altså at dere kvinner blir mer og mer lik mannfolka. Problemet er bare at mannfolk alltid har oppført seg mer eller mindre dårlig i alle år. Er dette da et skritt i riktig retning? En annen sak er at flere damer her bruker som hovedargument for å ha kompiser, at mannfolk er så mye enklere å ha med å gjøre enn kvinner - som da altså er mye mer kompliserte i sin væremåte. Er ikke dette en klar kjønnsforskjell?
Gjest Gjest_angelina_* Skrevet 14. oktober 2009 #3723 Skrevet 14. oktober 2009 Det som skjer nå er altså at dere kvinner blir mer og mer lik mannfolka. Problemet er bare at mannfolk alltid har oppført seg mer eller mindre dårlig i alle år. Er dette da et skritt i riktig retning? Dette er bare antakelser, feilslutninger og grove generaliseringer, jeg er ikke enig i prinsippene du så uproblematisk setter opp så jeg kan heller ikke svare på det dumme spørsmålet du trekker ut fra dem. En annen sak er at flere damer her bruker som hovedargument for å ha kompiser, at mannfolk er så mye enklere å ha med å gjøre enn kvinner - som da altså er mye mer kompliserte i sin væremåte. Er ikke dette en klar kjønnsforskjell? Og den mener du gjelder alle menn og alle kvinner? Klart det finnes forskjeller mellom kjønnene, men de finnes i større grad innad i kjønnene. Jeg har kompiser og jeg har venninner, jeg møter menn som er idioter og jeg møter kvinner som er idioter. Poenget er at jeg møter dem som personer, ikke som kjønn. Jeg er smart nok til å vite at det går an å være ukomplisert selv om man er kvinne og komplisert selv om man er mann - til tross for populær oppfatning, eller at det finnes en overvekt av det ene eller det andre. Denne overvekten er uansett ikke stor nok til at man kan snakke om noe normalfordeling som du driver og maser om. Påstanden er forøvrig idiotisk i seg selv, "alle" kvinner sitter jo og sier at "alle" kvinner er så kompliserte - unntatt dem selv. Og at kvinner er med menn fordi de føler de er likere dem er jo et bevis for at menn og kvinner kan være like. Så spørsmålet ditt er selvmotsigende og biter seg selv i rompa.
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3724 Skrevet 14. oktober 2009 Dette er bare antakelser, feilslutninger og grove generaliseringer, jeg er ikke enig i prinsippene du så uproblematisk setter opp så jeg kan heller ikke svare på det dumme spørsmålet du trekker ut fra dem. Og den mener du gjelder alle menn og alle kvinner? Klart det finnes forskjeller mellom kjønnene, men de finnes i større grad innad i kjønnene. Jeg har kompiser og jeg har venninner, jeg møter menn som er idioter og jeg møter kvinner som er idioter. Poenget er at jeg møter dem som personer, ikke som kjønn. Jeg er smart nok til å vite at det går an å være ukomplisert selv om man er kvinne og komplisert selv om man er mann - til tross for populær oppfatning, eller at det finnes en overvekt av det ene eller det andre. Denne overvekten er uansett ikke stor nok til at man kan snakke om noe normalfordeling som du driver og maser om. Påstanden er forøvrig idiotisk i seg selv, "alle" kvinner sitter jo og sier at "alle" kvinner er så kompliserte - unntatt dem selv. Og at kvinner er med menn fordi de føler de er likere dem er jo et bevis for at menn og kvinner kan være like. Så spørsmålet ditt er selvmotsigende og biter seg selv i rompa. Hvor mange kriger tror du har vært startet av kvinner opp igjennom verdenshistorien? Tror du menn har startet noen flere? De fleste? Er det noe mål for kvinner å bli mer lik mannfolk? Blir det en bedre verden av det?
Gjest Gjest_angelina_* Skrevet 14. oktober 2009 #3725 Skrevet 14. oktober 2009 Hvor mange kriger tror du har vært startet av kvinner opp igjennom verdenshistorien? Tror du menn har startet noen flere? De fleste? Er det noe mål for kvinner å bli mer lik mannfolk? Blir det en bedre verden av det? Du tror ikke det kan ha noe med at det er menn som tradisjonelt har hatt maktposisjoner?
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3726 Skrevet 14. oktober 2009 Du tror ikke det kan ha noe med at det er menn som tradisjonelt har hatt maktposisjoner? Selvfølgelig - det sier seg selv. Menn er normalt sett fysisk sterkere og mer aggressive, og har derfor alltid hatt/tatt makta. Og hva godt har det kommet ut av det - krig, nød og elendighet. Likestillingen burde gått ut på at menn ble likere sånn kvinner alltid har vært. Det som skjer er imidlertid at snart begge kjønn er som mannfolk.
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3727 Skrevet 14. oktober 2009 Nei, det er jeg ikke enig i. Det kan faktisk være ene-og-alene damas oppførsel som gjør at en mann er sjalu - f.eks ved å faktisk være utro. Da er det hennes - og bare hennes - feil. Jaa... Men du er jo sjalu i utgangspunktet!
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3728 Skrevet 14. oktober 2009 Begge gjorde feil - hun ved å provosere ham og han ved å bli sint av det. Dårlig kommunikasjon. Helt utrolig. Dårlig kommunikasjon er aldri en unnskyldning for å slå, Steinar. Det at han lot seg tirre er hans skyld. Man kan kun styre seg selv, ikke andre! Du ressonerer jo akkurat som det konemishandlere gjør. han mente det ikke, hun bare gjorde han så fryktelig sint.
Gjest Gjest_angelina_* Skrevet 14. oktober 2009 #3729 Skrevet 14. oktober 2009 Selvfølgelig - det sier seg selv. Menn er normalt sett fysisk sterkere og mer aggressive, og har derfor alltid hatt/tatt makta. Og hva godt har det kommet ut av det - krig, nød og elendighet. Likestillingen burde gått ut på at menn ble likere sånn kvinner alltid har vært. Det som skjer er imidlertid at snart begge kjønn er som mannfolk. Det er dine ord, og de henger der i løse lufta uten noe for å støtte dem opp. Jeg mener ikke at menn er aggressive og at kvinner har beveget seg mot dette, men at de kulturelle og samfunnsmessige skillene viskes litt ut og at det er mer åpent for å utvikle sin identiet utenfor kjønnsrammer. Vet ikke hva du mener med "sånn kvinner alltid har vært", men tipper du mener vi alltid har vært søte og snille? Dette er nok en "sannhet" med modifikasjoner. Det kvinner alltid har vært er undertrykket. Likestillingen har dessuten medført at kvinner får flere maktposisjoner, så etter din teori burde det bli mer fred på jord fremover Dette er uansett litt utenfor poenget mitt. Om du mener jorda går under pga likestilling er ikke så interessant, det jeg prøvde å si er bare at menn og kvinner ikke er fra forskjellige planeter. Det du påstår om at begge kjønn snart er helt like støtter jo bare min påstand.
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3730 Skrevet 14. oktober 2009 Jaa... Men du er jo sjalu i utgangspunktet! Nei. Men jeg er ikke naiv og jeg kan bli sjalu - noe du sikkert også kan. Målet mitt er å ha en så god kommunikasjon at gjensidig tillit blir maksimert og sjalusi blir minimert. Men et ildtegn er jeg Noe som faktisk ikke betyr at jeg er syklig sjalu.
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3731 Skrevet 14. oktober 2009 Helt utrolig. Dårlig kommunikasjon er aldri en unnskyldning for å slå, Steinar. Det at han lot seg tirre er hans skyld. Man kan kun styre seg selv, ikke andre! Du ressonerer jo akkurat som det konemishandlere gjør. han mente det ikke, hun bare gjorde han så fryktelig sint. Du tolker det jeg skrev som bare ei kvinne kan hehe Jeg forsvarer ingen som slår andre - foruten i rent selvforsvar. Men begge gjorde feil. De skulle pratet sivilisert i sammen i stedet. Forsøkt å løse opp i problemet.
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3732 Skrevet 14. oktober 2009 Det er dine ord, og de henger der i løse lufta uten noe for å støtte dem opp. Jeg mener ikke at menn er aggressive og at kvinner har beveget seg mot dette, men at de kulturelle og samfunnsmessige skillene viskes litt ut og at det er mer åpent for å utvikle sin identiet utenfor kjønnsrammer. Vet ikke hva du mener med "sånn kvinner alltid har vært", men tipper du mener vi alltid har vært søte og snille? Dette er nok en "sannhet" med modifikasjoner. Det kvinner alltid har vært er undertrykket. Likestillingen har dessuten medført at kvinner får flere maktposisjoner, så etter din teori burde det bli mer fred på jord fremover Dette er uansett litt utenfor poenget mitt. Om du mener jorda går under pga likestilling er ikke så interessant, det jeg prøvde å si er bare at menn og kvinner ikke er fra forskjellige planeter. Det du påstår om at begge kjønn snart er helt like støtter jo bare min påstand. Kvinner har alltid vært omsorgsfulle - men det har vel nå gått av moten. Og hva hjelper det at kvinner får flere maktposisjoner når de er - og må være - akkurat som de andre mannfolka i maktposisjoner?
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3733 Skrevet 14. oktober 2009 Nei. Men jeg er ikke naiv og jeg kan bli sjalu - noe du sikkert også kan. Målet mitt er å ha en så god kommunikasjon at gjensidig tillit blir maksimert og sjalusi blir minimert. Men et ildtegn er jeg Noe som faktisk ikke betyr at jeg er syklig sjalu. På den ene siden finner man naiv, på den andre sjalu. Det er tydeligvis motsetninger. Hum. :klø: Steinarlogikk, sier du? Alle vil vel ha god kommunikasjon i et forhold, men sett at noe slikt skjedde da. Det var i grunnen det jeg ville fram til. Man trenger vel ikke påpeke at forholdet bærer preg av dårlig kommunikasjon hvis den ene slår den andre. Ikke ull til! Jeg er også et ildtegn, men jeg er ikke konstant sjalu for det!
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3734 Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Du tolker det jeg skrev som bare ei kvinne kan hehe Jeg forsvarer ingen som slår andre - foruten i rent selvforsvar. Men begge gjorde feil. De skulle pratet sivilisert i sammen i stedet. Forsøkt å løse opp i problemet. Ikke sant.. Here we go again.. Du er inne på et kvinneforum, Steinar, de fleste som svarer er kvinner. Og jeg tror ikke det bare er her inne du møter motstand for meningene dine, for å si det sånn.. Endret 14. oktober 2009 av Guriane
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3735 Skrevet 14. oktober 2009 Kvinner har alltid vært omsorgsfulle - men det har vel nå gått av moten. Vi er faktisk mer enn omsorgsfulle da. Det er vel kanskje sånn at vi vil vise at vi er gode til andre ting enn bare å ha middagen klar til mannen når kommer hjem fra direktør-jobben...
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3736 Skrevet 14. oktober 2009 På den ene siden finner man naiv, på den andre sjalu. Det er tydeligvis motsetninger. Hum. :klø: Steinarlogikk, sier du? Alle vil vel ha god kommunikasjon i et forhold, men sett at noe slikt skjedde da. Det var i grunnen det jeg ville fram til. Man trenger vel ikke påpeke at forholdet bærer preg av dårlig kommunikasjon hvis den ene slår den andre. Ikke ull til! Jeg er også et ildtegn, men jeg er ikke konstant sjalu for det! Selvfølgelig er naiv og sjalu motsetninger. Er man naiv har man ikke engang vett på å bli sjalu. Og jeg er ikke konstant sjalu - men jeg har ikke blind tillit heller!
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3737 Skrevet 14. oktober 2009 Ikke sant.. Here we go again.. Du er inne på et kvinneforum, Steinar, de fleste som svarer er kvinner. Og jeg tror ikke det bare er her inne du møter motstand for meningene dine, for å si det sånn.. Egentlig syns jeg de fleste mannfolk er kjedelige. De er altfor enkle. Mye mer fascinerende med alt det uforutsigbare som skjer oppi nøtta på ei dame hehe
Steinar40 Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter #3738 Skrevet 14. oktober 2009 Vi er faktisk mer enn omsorgsfulle da. Det er vel kanskje sånn at vi vil vise at vi er gode til andre ting enn bare å ha middagen klar til mannen når kommer hjem fra direktør-jobben... Direktør? Godt du ikke er kravstor da i hvert fall
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3739 Skrevet 14. oktober 2009 Direktør? Godt du ikke er kravstor da i hvert fall Er du som insisterer på at menn har de øverste stillingene, så det var mest for å sette det på spissen.
Guriane Skrevet 14. oktober 2009 #3740 Skrevet 14. oktober 2009 Selvfølgelig er naiv og sjalu motsetninger. Er man naiv har man ikke engang vett på å bli sjalu. Og jeg er ikke konstant sjalu - men jeg har ikke blind tillit heller! Nei, Steinar, det er faktisk ikke det. Du er jo konstant redd for at hun skal hoppe i fanget andre menn. La meg spørre deg,- du har jo sagt at du helst foretrekker at dama di har venninner, hva tenker du hvis dama di skal besøke venninna si hjemme hos henne og så har venninna en mann?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå