Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet
Prinsippene er egentlig ganske enkle :)

En gutt/mann vil ha fordeler av deg.

Akkurat som du vil ha fordeler av ham.

Det gjelder altså bare å finne ut av hva en gutt mener er fordeler og hvordan han prioriterer disse fordelene. Men mange gutter prioriterer nok sex på topp, ja.

det der høres da fryktelig kynisk ut? folk er da ikke bare opptatt av å oppnå fordeler for seg selv. mennesker er av natur empatiske vesener. Folk liker å gi av seg selv til andre også ikke bare grafse til seg fordeler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Misforståelser kommer av at vi er ulike individer, ikke ulike kjønn. Det er bare dine smale kognitive evner som plasserer det inn i disse kjønnskategoriene. Hvis du tenker deg om så finnes det menn du ikke forstår og kvinner du forstår.

Eller kanskje ikke, i og med at du ikke har kvinnelige venner..

Men så lenge du tror blindt på at det bare er sånn at kvinner er fra venus og menn er fra mars, så blir det jo en selvoppfyllende profeti.

Jeg føler meg rimelig sikker på at begge deler finnes. Kjønnsforskjeller og individuelle forskjeller. Disse kan jo imidlertid overlappe hverandre og gjøre det rimelig vanskelig å se sammenhengene.

Skrevet
Jeg føler meg rimelig sikker på at begge deler finnes. Kjønnsforskjeller og individuelle forskjeller. Disse kan jo imidlertid overlappe hverandre og gjøre det rimelig vanskelig å se sammenhengene.

Du overkompliserer ting du, Steinar. Det er det du gjør. Ikke rart alt virker så vanskelig for deg.

Skrevet
det der høres da fryktelig kynisk ut? folk er da ikke bare opptatt av å oppnå fordeler for seg selv. mennesker er av natur empatiske vesener. Folk liker å gi av seg selv til andre også ikke bare grafse til seg fordeler.

Det høres nok kynisk ut men jeg tror nok at prinsippene stemmer rimelig bra allikevel.

Imidlertid kan jo individuelle forskjeller gjøre at noen er rene engler mens andre er djevler.

Skrevet
Du overkompliserer ting du, Steinar. Det er det du gjør. Ikke rart alt virker så vanskelig for deg.

Ja, jeg prøver alltid å forklare ting på en for meg logisk måte. Og det er jo ikke alltid like enkelt dessverre.

Jeg vil nok heller påstå at mange forenkler ting - fordi det gjør livet lettere og mer behagelig (samt at de uansett ikke forstår noe av det allikevel) ;)

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

Enig!

Allerede før du er i et forhold så forventer du veldig mange konflikter, at du ikke vil forstå dama men bare må lære deg hennes reaksjoner, at dere vil kræsje på så uendelig mange plan, at det skal ta evigheter før du kan stole på henne.

Man kan nesten begynne å lure på om du mangler sosiale evner. Er du litt menneskekjenner så er det virkelig ikke så skummelt eller komplisert å ha verken vennskapsforhold eller kjærlighetsforhold, eller i det hele tatt å være på samme plan med et annet menneske uansett kjønn og leve i fred og harmoni.

Skrevet
Ja, jeg prøver alltid å forklare ting på en for meg logisk måte. Og det er jo ikke alltid like enkelt dessverre.

Jeg vil nok heller påstå at mange forenkler ting - fordi det gjør livet lettere og mer behagelig (samt at de uansett ikke forstår noe av det allikevel) ;)

Enig!

Allerede før du er i et forhold så forventer du veldig mange konflikter, at du ikke vil forstå dama men bare må lære deg hennes reaksjoner, at dere vil kræsje på så uendelig mange plan, at det skal ta evigheter før du kan stole på henne.

Man kan nesten begynne å lure på om du mangler sosiale evner. Er du litt menneskekjenner så er det virkelig ikke så skummelt eller komplisert å ha verken vennskapsforhold eller kjærlighetsforhold, eller i det hele tatt å være på samme plan med et annet menneske uansett kjønn og leve i fred og harmoni.

Ja, se. Der ser du, Steinar! Det var dette, som Angelina skriver, jeg mente med at du overkompliserer ting. Ikke at du forklarer så vanskelig at jeg ikke forstår.

Skrevet
Greit nok at det er vår egen usikkerhet som gjør oss mer eller mindre sjalue. Men hvor tror du egentlig at denne usikkerheten i så fall kommer fra?

Hvis et annet menneske behandler deg som dritt, så er det helt naturlig at du blir usikker på og negativ til dette mennesket - om det nå måtte være kvinne eller mann.

Det er klart at ens syn på verden er preget av ting man har opplevd før, og hvis ens erfaringer med kvinner er dårlige blir det lett å tenke at alle kvinner er sånn.

Men man må egentlig bare prøve å heve seg over det.

For, som jeg tror jeg har sagt før, hvis du skal begynne et forhold nærmest i minus og forvente at alt som kan gå galt - kommer til å gå galt.... hvis du ikke passer på.

:bond:

Da tror jeg ikke at du gir et forhold en sjanse til å bli noe av. For alt ditt fokus er på problemer, og ikke på å vise hvem du egentliger eller å oppleve hvem den andre personen egentlig er.

:)

Skrevet
Enig!

Har du noen gang tenkt på hvorfor mennesket har kriget med hverandre til alle tider, og hvorfor mange ikke kan fordra naboen sin? ;)

Skrevet
Prinsippene er egentlig ganske enkle :)

En gutt/mann vil ha fordeler av deg.

Akkurat som du vil ha fordeler av ham.

Det gjelder altså bare å finne ut av hva en gutt mener er fordeler og hvordan han prioriterer disse fordelene. Men mange gutter prioriterer nok sex på topp, ja.

Jeg er veldig enig med Bianca. Mange syns vel det er fint å glede andre - bare for å være snill. Ikke for å dra fordeler ut av det.

Eller hjelpe noen av helt u-egennyttige motiver.

Skrevet
Ja, se. Der ser du, Steinar! Det var dette, som Angelina skriver, jeg mente med at du overkompliserer ting. Ikke at du forklarer så vanskelig at jeg ikke forstår.

Jeg mente ikke at du ikke forstår hva jeg skriver :)

Jeg mente bare at mange mennesker velger de enkle løsningene i livet uten å tenke på hvorfor eller noe som helst annet. Det er som regel enklere å være en av sauene i saueflokken vettu ;)

Skrevet
Jaja, - skjønner dere ikke selv at det finnes atferd som gjør partneren sjalu, og at det aller enkleste i verden er å gjøre en du er glad i sjalu, akkurat som det letteste i verden er å gjøre en du er glad i sint, - dersom du ønsker det.

Så lenge kvinner nekter for at det finnes kvinnelig atferd som gjør menn syke av sjalusi så kommer vi ingen vei.

Ikke alle tanker en har skyldes en selv, - noen skyldes omgivelsene også, - en av dem er å nekte for handlinger som både igangsetter og forårsaker sjalusi.

Over her kan dere lese en av kjønnsforskjellene, mine damer :)

Dette er da skrevet av en mann slik han tenker om dette, og jeg kjenner meg veldig godt igjen i tankegangen hans - som en annen mann.

Skrevet
Usikkerhet og sjalusi er det bare du som eier Steinar, og bare du som kan ta ansvaret på. Du kan ikke skylde på kvinnekjønnet her, altså kvinnekjønnet som noe som er så rart og annerledes at det gjør menn sjalu...

Nei, men jeg kan skylde på at et individ av kvinnekjønnet gjør meg usikker. Dennes oppførsel kan faktisk gjøre meg usikker, akkurat som min oppførsel vil kunne gjøre henne usikker på meg.

Ta et eksempel da. La oss si mannen og kvinnen i et forhold krangler en dag, hun sier ting som gjør han forbanna, og plutselig slår han henne. Er det da hennes feil at han slo, eller er det hans egen som lot seg påvirke av det hun sa?

Skrevet
Over her kan dere lese en av kjønnsforskjellene, mine damer :)

Dette er da skrevet av en mann slik han tenker om dette, og jeg kjenner meg veldig godt igjen i tankegangen hans - som en annen mann.

Vil vel ikke si kjønnsforskjeller. Vil heller si det er et korttenkt utsagn som vitner om dårlig selvinnsikt og tunnelsyn. Du kan ikke dra en konklusjon for alle menn bare fordi to tilfeldigvis er enige inne på et forum..

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Har du noen gang tenkt på hvorfor mennesket har kriget med hverandre til alle tider, og hvorfor mange ikke kan fordra naboen sin? ;)

Ja, det er fordi det finnes slike som deg :filer:

Den "mannlige" tankegangen til waco som du kjenner deg sånn igjen i "som en annen mann" er som tatt ut av kjeften på ei venninne av meg. Akkurat som om det ikke finnes nok av mannlig atferd som gjør kvinner sjalu..

Igjen: vi er individer, kjønn er heterogene grupper. Du forstår ikke waco og han deg fordi dere begge har penis, men fordi dere begge har samme syn og erfaringer. Det er nok av damer som tenker det samme som dere og nok av menn som ikke gjør det. Og ikke kom og påstå at det er et eller annet overtall på den ene eller andre siden når du ikke har belegg for å si det. Du har allerede gjort det veldig klart at horisonten din ikke er spesielt vid (du har jo f eks ikke kvinnelige venner), så dine egne observasjoner veier ikke spesielt tungt.

Skrevet
Jeg mente ikke at du ikke forstår hva jeg skriver :)

Jeg mente bare at mange mennesker velger de enkle løsningene i livet uten å tenke på hvorfor eller noe som helst annet. Det er som regel enklere å være en av sauene i saueflokken vettu ;)

Mens du er væren og lederen da mener du? :hoho:

Skrevet
Det er klart at ens syn på verden er preget av ting man har opplevd før, og hvis ens erfaringer med kvinner er dårlige blir det lett å tenke at alle kvinner er sånn.

Men man må egentlig bare prøve å heve seg over det.

For, som jeg tror jeg har sagt før, hvis du skal begynne et forhold nærmest i minus og forvente at alt som kan gå galt - kommer til å gå galt.... hvis du ikke passer på.

:bond:

Da tror jeg ikke at du gir et forhold en sjanse til å bli noe av. For alt ditt fokus er på problemer, og ikke på å vise hvem du egentlig er eller å oppleve hvem den andre personen egentlig er.

:)

Her viser du jo forståelse :)

Og jeg vet at jeg er problemorientert. Det er sikkert mye min personlighet og kanskje noe kjønnsrelatert. En "logisk" egenskap.

Men det betyr ikke at jeg bare ser problemer i alt og alle. Er det noe positivt så er det ingenting jeg heller vil se :)

Skrevet
Ja, det er fordi det finnes slike som deg :filer:

Den "mannlige" tankegangen til waco som du kjenner deg sånn igjen i "som en annen mann" er som tatt ut av kjeften på ei venninne av meg. Akkurat som om det ikke finnes nok av mannlig atferd som gjør kvinner sjalu..

Igjen: vi er individer, kjønn er heterogene grupper. Du forstår ikke waco og han deg fordi dere begge har penis, men fordi dere begge har samme syn og erfaringer. Det er nok av damer som tenker det samme som dere og nok av menn som ikke gjør det. Og ikke kom og påstå at det er et eller annet overtall på den ene eller andre siden når du ikke har belegg for å si det. Du har allerede gjort det veldig klart at horisonten din ikke er spesielt vid (du har jo f eks ikke kvinnelige venner), så dine egne observasjoner veier ikke spesielt tungt.

Angelina: :pls::klappe:

Skrevet
Her viser du jo forståelse :)

Og jeg vet at jeg er problemorientert. Det er sikkert mye min personlighet og kanskje noe kjønnsrelatert. En "logisk" egenskap.

Men det betyr ikke at jeg bare ser problemer i alt og alle. Er det noe positivt så er det ingenting jeg heller vil se :)

:murvegg:

Nei, men det at du må anstrenge deg for å se det positive sier vel sitt...

Skrevet
Ta et eksempel da. La oss si mannen og kvinnen i et forhold krangler en dag, hun sier ting som gjør han forbanna, og plutselig slår han henne. Er det da hennes feil at han slo, eller er det hans egen som lot seg påvirke av det hun sa?

Jeg antar at jeg blir stemplet som konemishandler hvis jeg svarer feil her? Dermed er det bevist at man faktisk trenger å bruke taktikk overfor kvinner ;) hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...