Gå til innhold

Kvinne og mann - bare kompiser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Greit, vi snakker forbi hverandre. Jeg opplever at hver gang jeg ber deg beskrive en sterk kvinne, så snakker du om bortskjemt eller krevende eller lykke i det materielle. Og jeg ser virkelig ikke sammenhengen.

Den sterkeste kvinna jeg kjenner var min oldemor. Hun var ikke rik på materielle goder, hun hadde ni barn og en mann som drakk, men allikevel fikk alle barna hennes seg utdannelse, mat, rene klær og en ettroms-leilighet fyllt av sang og musikk og latter.

Det er for meg symbolet på en sterk kvinne. En slik kvinne er raus, godhjertet, positiv og vakker, og det er ikke noe kravstort med henne, noe bortskjemt eller noe skremmende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Greit, vi snakker forbi hverandre. Jeg opplever at hver gang jeg ber deg beskrive en sterk kvinne, så snakker du om bortskjemt eller krevende eller lykke i det materielle. Og jeg ser virkelig ikke sammenhengen.

Den sterkeste kvinna jeg kjenner var min oldemor. Hun var ikke rik på materielle goder, hun hadde ni barn og en mann som drakk, men allikevel fikk alle barna hennes seg utdannelse, mat, rene klær og en ettroms-leilighet fyllt av sang og musikk og latter.

Det er for meg symbolet på en sterk kvinne. En slik kvinne er raus, godhjertet, positiv og vakker, og det er ikke noe kravstort med henne, noe bortskjemt eller noe skremmende.

Ja, hun hørtes virkelig sterk ut, din oldemor :)

Men hun levde i en helt annen tidsalder.

I dag er vi alle mer eller mindre materielt/økonomisk bortskjemte.

Ei sterk kvinne i dag har vel tatt en utdannelse og har en brukbar jobb. Hun klarer å stå helt på egne ben om nødvendig. Hun tenker godt selv og klarer å bestemme over seg og sitt.

Har jeg glemt noe da tro? :)

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

Ei sterk kvinne i dag har vel tatt en utdannelse og har en brukbar jobb. Hun klarer å stå helt på egne ben om nødvendig. Hun tenker godt selv og klarer å bestemme over seg og sitt.

Hun føyer seg ikke for urimelige krav fra respektløse menn, har full kontroll over egen kropp og seksualitet og har garantert en haug med venner av begge kjønn

Skrevet
Hun føyer seg ikke for urimelige krav fra respektløse menn, har full kontroll over egen kropp og seksualitet og har garantert en haug med venner av begge kjønn

Okay, bra du minnet meg på det jeg glemte :)

Ei sterk kvinne viser hensyn og klarer å samarbeide.

Skrevet

Nå begynner jeg å bli vant til måten du skriver på, men hvis du leser det jeg markerte,så ser det ut som at det for deg nesten er rart om kvinner klarer det du skriver. Når du bruker ord som "om nødvendig", tenker godt selv, KLARER å bestemme...

Som om det skulle være under i seg selv at en kvinne klarte det.

Jeg er ikke økonomisk bortskjemt. Jeg jobber hardt, har gått fem-seks år på universitet og høyskoler, jeg har egen leilighet, sosialt nettverk og et trygt og godt liv. Dette er noe som jeg mener kjennetegner et rikt liv, om man er mann eller kvinne, og det er ikke å være godt vant, bortskjemt eller annet å jobbe for det man har. Mener jeg.

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Okay, bra du minnet meg på det jeg glemte :)

Ei sterk kvinne viser hensyn og klarer å samarbeide.

Det gjør en sterk mann og ;)

En svak mann derimot vil bare kontrollere.

Jeg er litt lei av at du setter opp det å ha mannlige kompiser som en motpol til å vise hensyn. Jeg synes faktisk det er rimelig hensynsløst av deg å forvente at hun skal droppe vennene sine. Det å beholde vennene sine er ikke et urimelig krav, det er du som er urimelig her.

Men da er vi vel tilbake på at du må finne ei dame som er lik deg, dvs ei som "ikke ser vitsen" med venner av motsatt kjønn og som har så liten selvkontroll at hun er enig i at det nok er best å ikke utsette seg for fristelser.

Men om du møter en normal sterk kvinne som meg, KateW og Guriane så kan du nok ikke forvente at vi vil være så jævlig samarbeidsvillige akkurat på det punktet der. Ikke fordi vi ikke tar hensyn eller samarbeider generelt, men fordi vi setter ned foten når krav blir for ekstreme.

Skrevet

Jeg er litt lei av at du setter opp det å ha mannlige kompiser som en motpol til å vise hensyn. Jeg synes faktisk det er rimelig hensynsløst av deg å forvente at hun skal droppe vennene sine. Det å beholde vennene sine er ikke et urimelig krav, det er du som er urimelig her.

Men da er vi vel tilbake på at du må finne ei dame som er lik deg, dvs ei som "ikke ser vitsen" med venner av motsatt kjønn og som har så liten selvkontroll at hun er enig i at det nok er best å ikke utsette seg for fristelser.

Men om du møter en normal sterk kvinne som meg, KateW og Guriane så kan du nok ikke forvente at vi vil være så jævlig samarbeidsvillige akkurat på det punktet der. Ikke fordi vi ikke tar hensyn eller samarbeider generelt, men fordi vi setter ned foten når krav blir for ekstreme.

:jepp:

Skrevet
Nå begynner jeg å bli vant til måten du skriver på, men hvis du leser det jeg markerte,så ser det ut som at det for deg nesten er rart om kvinner klarer det du skriver. Når du bruker ord som "om nødvendig", tenker godt selv, KLARER å bestemme...

Som om det skulle være under i seg selv at en kvinne klarte det.

Jeg er ikke økonomisk bortskjemt. Jeg jobber hardt, har gått fem-seks år på universitet og høyskoler, jeg har egen leilighet, sosialt nettverk og et trygt og godt liv. Dette er noe som jeg mener kjennetegner et rikt liv, om man er mann eller kvinne, og det er ikke å være godt vant, bortskjemt eller annet å jobbe for det man har. Mener jeg.

ja, det er ikke vanskelig å misforstå det skrevne ord, men sikkert mulig at jeg uttrykker meg på min helt egen måte, ja :)

Om nødvendig ... jeg mente bare om hun ikke er i et forhold.

Tenker og klarer ... selvsagt klarer ei sterk kvinne dette, i motsetning til ei svak kvinne som ikke nødvendigvis gjør det.

Nei, da er det vel ingen grunn til å tro at du er bortskjemt da :)

Skrevet

Dama behøver absolutt ikke være helt lik meg (det blir dessuten kjedelig) men ikke mer ulik enn at det er mulig å samarbeide.

Jeg er selvfølgelig vant til å bestemme alt i mitt liv.

Derfor er det vel på en måte litt skremmende å måtte tenke på at andre også vil bestemme. Jaja ....

Skrevet
Jeg er selvfølgelig vant til å bestemme alt i mitt liv.

Derfor er det vel på en måte litt skremmende å måtte tenke på at andre også vil bestemme. Jaja ....

Nettopp.

Men jeg tror egentlig ikke du burde henge deg så opp i hvem som bestemmer hva, og at en bestemmer mer enn den andre. Hvis man er i et godt forhold så bestemmer man ting sammen, hvis man er i et godt forhold så er det ingen som setter seg over den andre.

Skrevet
Nettopp.

Men jeg tror egentlig ikke du burde henge deg så opp i hvem som bestemmer hva, og at en bestemmer mer enn den andre. Hvis man er i et godt forhold så bestemmer man ting sammen, hvis man er i et godt forhold så er det ingen som setter seg over den andre.

Enig med deg i det :)

Men det som bekymrer meg er et forhold som ikke fungerer.

Skrevet

Har du noen gang vært i et forhold, Steinar? Jeg begynner så smått å lure, for det er virkelig ikke så vanskelig eller komplisert som du skal ha det til.

Skrevet (endret)

[quote name='Steinar40' post='7358778' date='05.10.2009 (14:41) 'Enig med deg i det :)

Men det som bekymrer meg er et forhold som ikke fungerer.

Endret av Guriane
Skrevet

Faktisk tror jeg dere har noe lære av steinar... Han har vært i forhold, og han har blitt bedratt fordi han trodde på alle de fortellingene dere har til ham. At tillit og trofasthet er noe steinar må jobbe med, og ikke damene som var utro.

Kanskje dere skulle lytte til historien hans i stedet?

Skrevet
Faktisk tror jeg dere har noe lære av steinar... Han har vært i forhold, og han har blitt bedratt fordi han trodde på alle de fortellingene dere har til ham. At tillit og trofasthet er noe steinar må jobbe med, og ikke damene som var utro.

Den eneste historien jeg klarer å trekke ut fra det Steinar skriver er at han sitter med så mange krav og prinsipper og redsler at han aldri noen sinne kommer til å tørre å satse, og derfor kommer til å ende opp ensom, siden han aldri tør å stupe uti for å se om han kan bli lykkelig.

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet

Kanskje han burde innse at han er litt miljøskadet i stedet?

Klart man blir mer forsiktig når man brenner seg, det er faktisk mange andre enn han som har gått på en smell eller fem i livet, men løsningen er ikke å gå inn i ethvert forhold med innstillingen om at dama er utro til det motsatte er bevist. Løsningen på å forhindre utroskap er heller ikke å innføre båndtvang på kjæresten, det faktisk tillit til for at et forhold skal fungere. Jeg mener at Steinar ville hatt litt fordel av å gå inn i seg selv og jobbe med seg selv i stedet for å sette opp en lang liste med vanskelige krav som hans fremtidige dame må føye seg etter.

Når han i tillegg har innstillingen om at menn og kvinner er fra forskjellige planeter og at alt som skjer mellom oss er en konstant krig og miskommunikasjon, så fremstår det ikke som så utrolig rart at han verken har kjæreste eller kvinnelige venner. Tror han kunne hatt godt av å ha ei venninne jeg, se at vi ikke tilhører en annen rase og kan være interessante individer.

Gjest brent men ikke skuddredd
Skrevet

Jeg har selv vært i et forhold hvor jeg ble bedratt, men jeg stiller da ikke urimelige krav til mannen min av den grunn. Han kan jo ikke noe for hva jeg har blitt utsatt for av andre menn tidligere.

Skrevet
Jeg har selv vært i et forhold hvor jeg ble bedratt, men jeg stiller da ikke urimelige krav til mannen min av den grunn. Han kan jo ikke noe for hva jeg har blitt utsatt for av andre menn tidligere.

Men hvis han nye mannen din gjør handlinger som minner om det din forrige gjorde dengang han var utro, - så ville du sagt ifra ville du ikke?

Gjest Gjest_angelina_*
Skrevet
Den eneste historien jeg klarer å trekke ut fra det Steinar skriver er at han sitter med så mange krav og prinsipper og redsler at han aldri noen sinne kommer til å tørre å satse, og derfor kommer til å ende opp ensom, siden han aldri tør å stupe uti for å se om han kan bli lykkelig.

Samme tenker jeg.

Kravene er så urimelige og tilnærmet umulige for noen å innfri at han har satt seg selv og eventuelle fremtidige forhold opp til å feile allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...