Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #761 Skrevet 7. september 2009 Jeg velger ikke venner etter kjønn, Jeg velger venner ut fra hva de gir meg. Hvorfor skal jeg begrense meg til å kun ha venninner - hvis en mannlig venn kan gi meg noe (og nei - det er ikke snakk om noe seksuelt her - om du prøver å trekke den dit). Grunnen måtte jo være for å ikke komplisere et (eventuelt) seriøst forhold.
Cata Skrevet 7. september 2009 #762 Skrevet 7. september 2009 Okay, damer - hva er det dere egentlig får ut av disse mannlige kompisene deres? Vennskap! Dvs. latter, moro, samtaler om alvorlige og mindre alvorlige tema. Noen å diskutere gadgets, data, biler og båter med. Diskusjonspartnere om ting som foregår i nyhetsbildet. Noen å gå på kino med, eller gå på tur med. Kort sagt nesten alt det som jeg får ut av vennskap med kvinner. Det eneste mine mannlige kompiser blir forskånet for er typisk jentefnisekveld der vi diskuterer typiske dameting (eller diskuterer menn) . Det er ikke riktig alt guttekompisene trenger å innvies i, og dessuten ville nok det sistnevnte temaet ha kjedet dem i hjel .
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #763 Skrevet 7. september 2009 Og hva om det er den andre parten i forholdet som ikke har skjønt ett og annet. Hva gjør jeg da? For å si det sånn: Det får du forholde deg til dersom den problemstillingen skulle dukke opp. Det er i hvertfall svært lite preventivt å legge et kontrollpremiss; "jeg ønsker ikke at du skal ha mannlige venner, du skal få det du trenger av meg". Det er oppskriften på å mislykkes i et forhold, det. Du forebygger at dama di skal søke andre menn for seksuelt samkvem ved å ha tillit til henne, stole på deg selv og på henne. Hvis du innerst inne ikke greier å stole på, fordi du har hatt dårlige erfaringer eller er forkvaklet på annet vis, bør du prøve å skjule det. For din egen og forholdets skyld.
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #764 Skrevet 7. september 2009 Du forebygger at dama di skal søke andre menn for seksuelt samkvem ved å ha tillit til henne, stole på deg selv og på henne. Og hvorfor skulle dette ha en positiv effekt i seg selv og i denne sammenhengen?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #765 Skrevet 7. september 2009 Grunnen måtte jo være for å ikke komplisere et (eventuelt) seriøst forhold. Igjen: Det som eventuelt kompliserer et forhold, er at du er kontrollerende og tror at det er gitt deg å bestemme hva dama di skal få "lov" til. Et godt forhold blir ikke komplisert av den enes eller begges venner av motsatt kjønn. Du må forøvrig forstå at ingen av oss i denne tråden snakker om å snike rundt med mannlige venner bak kjærestens rygg, flørte med dem på bakerste rad på kinoen eller å velge (mannlige) venner foran kjæresten. Vi snakker om mannlige venner (også kalt mennesker) som vi har på lik linje med kvinnelige venner. Den som sier at det ikke er mulig at menn og kvinner er venner uten at det ligger noe seksuelt og slumrer, den forteller langt mer om seg selv, enn om den gjengse mann og kvinne. De fleste oppegående mennesker er i stand til å ha venner av motsatt kjønn, og setter pris på det.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #766 Skrevet 7. september 2009 Og hvorfor skulle dette ha en positiv effekt i seg selv og i denne sammenhengen? Hva mener du? Hvorfor skulle din tillit til henne ha effekt? Effekt på hva da? På hennes ønsker og behov for å pule en annen mann? Steinar, Steinar... Du er ikke sann. Tillit bidrar til å skape et godt, sunt og trygt forhold. Et godt, sunt og trygt forhold minsker faren for utroskap betraktelig. Du kan i hvertfall ikke regne med at ditt kontrollbehov gjør særlig godt i så måte. Tvert i mot.
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #767 Skrevet 7. september 2009 Hva mener du? Hvorfor skulle din tillit til henne ha effekt? Effekt på hva da? På hennes ønsker og behov for å pule en annen mann? Steinar, Steinar... Du er ikke sann. Tillit bidrar til å skape et godt, sunt og trygt forhold. Et godt, sunt og trygt forhold minsker faren for utroskap betraktelig. Du kan i hvertfall ikke regne med at ditt kontrollbehov gjør særlig godt i så måte. Tvert i mot. Jo, det er klart, men det er en fin linje mellom tillit og det å ikke bry seg. Kvinner setter ikke akkurat stor pris på en mann som ikke bryr seg heller.
kristian82 Skrevet 7. september 2009 #768 Skrevet 7. september 2009 Det er fortsatt ingen som har overbevist meg om hvorfor det er bra for meg at dama mi har mannlige kompiser. Er det ikke helt naturlig? Kvinner jobber med andre menn osv - arbeidskollegaer, kvinner har manlige venner fra studietiden, kvinner har et godt forhold til sin manlige nevø, kvinner har en god tone med kjæresten til søstra hennes, kvinner har en manlig venn som også driver med hundeoppdrett. F.eks. Bare den setningen der "ingen som har overbevist meg om hvorfor det er bra for meg at dama mi har manlige kompiser" høres jo halveis psyko ut! Hvorfor skal dama di ha venner ut i fra hva som DU tjener på? Er jo HENNES venner! At du skal bestemme det, blir jo bare helt sykt...eller igjen halveis psyko.
Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2009 #769 Skrevet 7. september 2009 Jeg har mannlige kompiser. Det har ikke falt meg inn å spørre kjæresten om han synes det er greit.
Ella_Grey Skrevet 7. september 2009 #770 Skrevet 7. september 2009 Ja, men det høres da altså mye verre ut enn det jeg mener det. Oki? Tja, jeg hadde vel ikke helt tenkt på hvordan kvinner med dårlige erfaringer kunne reagere på disse uttrykkene jeg bruker. Det har ingenting med dårlig erfaring å gjøre, det handler om at voksne mennesker fortjener å behandles med respekt ikke som en eiendel. Jeg håper virkelig at du rett og slett har malt deg inn i et hjørne her, og at du ikke mener alt det du har skrevet. Det er greit at i et forhold kan man si at man eier hverandre, men det er i så fall to like sterke parter som eier hverandre. Du fremstiller det som om du eier henne, og lar henne få lov til å "eie" deg. En annen ting, det er greit at du har dårlige erfaringer. Men at "du" kan ikke straffe "meg" for noe en eks har gjort mot deg. Og hva om det er den andre parten i forholdet som ikke har skjønt ett og annet. Hva gjør jeg da? Du gjør det du selv sier her: Vold og tvang er i hvert fall uakseptabelt og utilgivelig. Er det umulig å løse problemer på annet vis, så må det eneste rette være å heller avslutte forholdet.
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #771 Skrevet 7. september 2009 Jeg har mannlige kompiser. Det har ikke falt meg inn å spørre kjæresten om han synes det er greit. Genialt
Gjest Hilde K S Skrevet 7. september 2009 #772 Skrevet 7. september 2009 Genialt Han vet om dem, altså. De er en naturlig del av livet mitt. Hvorfor skulle jeg spørre om det var greit?
Cullen Skrevet 7. september 2009 #773 Skrevet 7. september 2009 Han vet om dem, altså. De er en naturlig del av livet mitt. Hvorfor skulle jeg spørre om det var greit? Fordi om du ikke gjør det er du utro. Ifølge steinar.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #774 Skrevet 7. september 2009 Jo, det er klart, men det er en fin linje mellom tillit og det å ikke bry seg. Kvinner setter ikke akkurat stor pris på en mann som ikke bryr seg heller. Nei, det er virkelig ikke en "fin linje" mellom tillit og det å ikke bry seg. Det er et hav mellom tillit og det å ikke bry seg. Det er dessuten to størrelser som ikke har noe med hverandre å gjøre... Jeg vil heller si det sånn, at dersom du bryr deg (om din partner), har du tillit til ham/henne. Ingen her har sagt at kvinner setter pris på en mann som ikke bryr seg. Mener du virkelig det du skriver, eller skriver du uten å tenke? Tror du at å bry seg er det samme som å forhindre at dama treffer mannlige kompiser?
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #775 Skrevet 7. september 2009 En annen ting, det er greit at du har dårlige erfaringer. Men at "du" kan ikke straffe "meg" for noe en eks har gjort mot deg. Jo, det er vel sant det sikkert.
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #776 Skrevet 7. september 2009 Tror du at å bry seg er det samme som å forhindre at dama treffer mannlige kompiser? Nei, det tror jeg ikke. Men hvis jeg lar henne gjøre akkurat som hun selv vil til enhver tid, så kan jo det tolkes som at jeg ikke bryr meg. Altså at jeg ikke viser henne noen interesse.
Gjest Gjest_fix_* Skrevet 7. september 2009 #777 Skrevet 7. september 2009 Dont ask what your friend can do for you, but what you can do for your friend.
Gjest Alhelí Skrevet 7. september 2009 #778 Skrevet 7. september 2009 Nei, det tror jeg ikke. Men hvis jeg lar henne gjøre akkurat som hun selv vil til enhver tid, så kan jo det tolkes som at jeg ikke bryr meg. Altså at jeg ikke viser henne noen interesse. Steinar, her tar du veldig, veldig feil. Se oss KG-damer som venninner et kort øyeblikk, og ta et godt råd: Det forholder seg ikke slik! Du tar veldig og grunnleggende feil. Du vil slite med å finne deg kjæreste og få et godt forhold, med mindre du tar et oppgjør med noen av ideene dine. Begynn med å lese denne tråden én gang til. Jeg synes forøvrig du har fått mye pepper og hets her nå. Jeg tror du har kjørt deg fast, malt deg selv inn i et hjørne, ordlagt deg litt uheldig. Men jeg ser også at du står for holdninger som er temmelig utdaterte blant norske kvinner i dag, så jeg tror du gjør deg selv en tjeneste ved å jobbe litt med deg selv når det gjelder disse tingene. Godt ment.
Steinar40 Skrevet 7. september 2009 Forfatter #779 Skrevet 7. september 2009 Steinar, her tar du veldig, veldig feil. Se oss KG-damer som venninner et kort øyeblikk, og ta et godt råd: Det forholder seg ikke slik! Du tar veldig og grunnleggende feil. Du vil slite med å finne deg kjæreste og få et godt forhold, med mindre du tar et oppgjør med noen av ideene dine. Begynn med å lese denne tråden én gang til. Jeg synes forøvrig du har fått mye pepper og hets her nå. Jeg tror du har kjørt deg fast, malt deg selv inn i et hjørne, ordlagt deg litt uheldig. Men jeg ser også at du står for holdninger som er temmelig utdaterte blant norske kvinner i dag, så jeg tror du gjør deg selv en tjeneste ved å jobbe litt med deg selv når det gjelder disse tingene. Godt ment. Ja, men samtidig må vi ikke glemme at kvinner og menn er ulike av natur og ser saker og ting ulikt. Dere kan ikke forvente at jeg skal bli kvinne og se alt helt som dere heller. Begge må tilpasse seg til og etter hverandre. Det er ikke bare mannen som skal tilpasse seg kvinnen - selv om dere er kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2009 #780 Skrevet 7. september 2009 Ja, men samtidig må vi ikke glemme at kvinner og menn er ulike av natur og ser saker og ting ulikt. Dere kan ikke forvente at jeg skal bli kvinne og se alt helt som dere heller. Begge må tilpasse seg til og etter hverandre. Det er ikke bare mannen som skal tilpasse seg kvinnen - selv om dere er kvinner. Det er det ingen som har sagt her, Steinar, at du skal bli kvinne. Ingen har sagt at det ikke finnes forskjeller mellom kjønnene, heller. Det er ikke dét denne "debatten" handler om. Det er en helt annen sak. Dine holdninger er utdaterte, ingen tvil. Blant både kvinner og menn. Det vil sikkert finnes yngre menn, usikre menn, bitre menn, som vil ha slike holdninger. Men i en alder av åtteogtredve må jeg si at de aller, aller fleste menn jeg har forholdt meg til, av brødre, venner, kjærester, venners ektemenn, onkler, arbeidskolleger, you name it, de har ikke hatt noe problem med å være venn med kvinner, ei heller med at deres kvinner er venn med menn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå