Gå til innhold

Forkjølelse og trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke trent på 4 dager nå og det blir visst ikke idag heller.

Er så forkjølet som jeg ikke har vært på lenge. Vanligvis trener jeg samtidig som jeg er forkjølet, men nå har jeg så vondt i nakke og hodet, er tett og hoven i nese og hals, og har ingen energi. Er det greit å bare ta det med ro idag og? Får så dårlig samvittighet for det blir mye kjedespising når jeg bare sitter her og det er ikke bra, men håpløst å la være. Samtidig klarer jeg såvidt å holde øynene åpne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har ikke trent på 4 dager nå og det blir visst ikke idag heller.

Er så forkjølet som jeg ikke har vært på lenge. Vanligvis trener jeg samtidig som jeg er forkjølet, men nå har jeg så vondt i nakke og hodet, er tett og hoven i nese og hals, og har ingen energi. Er det greit å bare ta det med ro idag og? Får så dårlig samvittighet for det blir mye kjedespising når jeg bare sitter her og det er ikke bra, men håpløst å la være. Samtidig klarer jeg såvidt å holde øynene åpne..

Når du er syk skal du ta det med ro. Ikke bare er det farlig for kroppen å trene når du er syk, du risikerer også smitte andre ved å gå ut.

Trening med infeksjoner kan i verste fall føre til hjertesvikt. Og det vil du vel ikke?

Når du har virusinfeksjoner er det viktig å drikke mye - spesielt om du har feber.

Det er også viktig at du prøver å spise regelmessig. De dagene du er syk skal du ikke tenke på å ligge i kcal-underskudd. Det er viktigere at kroppen får den hjelpen den kan til å bekjempe ulumskheter.

Synes forresten du har et noe usunt forhold til trening. Det er greit nok å få litt dårlig samvittighet hvis du skulker trening, men er du syk - så er du syk.

Tolker også, utifra det du skriver, at du er på en slags slankekur. Det går jo fint å la være å kjedespise. Drikk vann når du blir sulten utenom måltidene. Får du godtesug så pusser du tennene.

Skrevet (endret)

Stjal dette fra lommelegen.no:

Trene ved sykdom?

Så er spørsmålet om man skal trene med sykdom. Her hersker det mange teorier og det er nesten opp til den enkelte å kjenne etter hvordan formen er.

Man skal ikke trene med feber og bør ha hatt minst en feberfri dag før man begynner å trene igjen. Og da bør man gå litt ned på intensitet de første øktene for å kjenne kroppens reaksjon på treningen.

Går man på medisiner som penicillin eller betennelsesdempende kan man også med fordel ta det med ro mens kuren pågår. Er man i tvil så kan man konsultere med lege.

Det er også viktig å være klar over at de reaksjonene som skjer ved trening som økt puls, svette, andpustenhet kan minne om de symptomene som skjer ved nervøsitet, angst, men man bør ikke skremmes fra trening av den grunn.

Hva gjør man så dersom man nådde målene for tidlig? For det første skal du være glad. Du har oppnådd det du ønsket. Du skal ta lærdom av det som fungerte bra og bruke dette videre. Men man bør ikke sette seg ned og være tilfreds. Da er det på tide å enten sette seg nye mål eller oppjustere de målene man har!

Endret av Lotte27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...