Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags matematikk er det øk/adm har? Jeg vil så gjerne begynne å studere det, men matte er ikke min sterkeste side. Jeg slet veldig med matten på VGS, men har senere jobbet endel med regnskap, oppgjør og slike ting uten problemer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Har akkurat started på øk/ad på universitet og så vidt jeg har skjønt er det et grunnkurs i matte som tilsvarer 3mx /R2 og en endel 2. grad ligninger, derivering og intergraler.

Men de aller fleste øk/ad studier har forkurs hvis du er dårlig i matte sånn at du skal klare studiene. Når du er ferdig med de obligatoriske matte-fagene kan du jo velge fag med regnskap og sånn. Vet om flere som syns matte er vanskelig og som tenker sånn! Økonomi er jo så mye mer enn bare matte :)

Skrevet

Det anbefales hvertfall (og er flere steder et krav) å ha R1 eller S1+S2 (dvs. 2mx eller 2mz+3mz). Hvis du bare har hatt enkel vgs-matte er det jo litt vanskelig å forklare hva slags matte det er, men det er mye arbeid med funksjoner, grenseverdier, derivasjon osv.

Til tider er det vanskelig ja, men for å sette det litt i perspektiv er det ikke like vanskelig som ingeniørmatte...;)

Noen skoler tilbyr dessuten forkurs i matte, eller at de tilbyr to varianter av samme kurset (som leder til samme eksamen), en for de som kan stoffet greit og en for de som sliter.

Jeg syns du skal gå for det hvis du har lyst! Ikke la matten hindre deg, bare bruk god tid på det på skolen så går det fint! Prøv også å samarbeide med noen som kanskje er litt sterkere i faget, slik at du kan få hjelp av andre. Matten er jo heller ikke alfa og omega i absolutt alle fagene, så du bør jo greie deg med litt innsats:)

Gjest strykebrett
Skrevet

Hvis du har mulighet til det kan du jo gå på biblioteket og låne en matematikkbok for økonomisstudier, så ser du hva det går ut på. Vanskelighetsgraden varierer nok ganske mye ut i fra hvilken skole og linje du velger og. Det er stor forskjell på NHH og Høgskolen i Nord Trøndelag for eksempel når det gjelder nivået på matten de har som obligatorisk i bachelorgraden.

Dersom du har lyst å gå en linje som for eksempel regnskap/revisjon som ikke er så mattefokusert er jo den obligatoriske matematikken somregel bare 7.5sp, en bitteliten del av graden.

Skrevet

Jeg tror nok Strykebrett har rett i at vanskelighetsgraden vareiere, og så vidt meg bekjent er det nok vanskeligst ved universitetene og NHH.

Jeg gikk på HIO og matten bestod kort fortalt av 2.gradslikninger, derivasjon og noe integraler. Vårt kurs var på 5 stp.

Jeg hadde bare 1 MA fra vgs (vet ikke om det heter det nå?), og det var i tillegg nesten 15 år siden jeg hadde hatt.

Jeg fulgte forkurset og hver eneste forelesning, jobbet masse med stoffet og fikk en C. Hadde det ikke vært for en idiotisk tullefeil jeg gjorde på eksamen, hadde jeg nok kunne fått en B.

Jeg, og mange med meg, var veldig engstelige mht matten, men strykprosenten i faget er faktisk ikke spesielt høy. Så jeg er enig med de som sier at du ikke må la matteskrekken stoppe deg fra å søke på drømmestudiet ditt!

Skrevet

Hei :)

Jeg, som deg, var bekymret for matten da jeg søkte meg inn på økonomi og administrasjon. Det var like tøft som jeg hadde forventet, men jeg gikk på alle forelesninger, gjorde og forsto alle de obligatoriske oppgavene, og besto (så vidt) faget.. (hadde jeg vært flinkere til å gjøre anbefalte oppgaver mellom hver forelesning, hadde jeg nok klart meg MYE bedre!)

Matten fikk meg til å tvile på om økonomi og administrasjon virkelig var det rette for meg. Var virkelig tall noe jeg burde jobbe med?! Men i ettertid er jeg fryktelig glad for at jeg fortsatte studiene, i de kommende fagene brukte vi matten i virkelige problemstillinger som vi vil møte i fremtiden, matten fikk mening og ble langt mer forståelig.

Jeg har nå startet på master i bedriftsøkonomi, og det at jeg fikk E i matematikk første året på høyskolen har ikke hindret meg i å oppnå toppkarakterer i andre matematiske fag... :)

Men ja, som også andre har anbefalt her - gå på forkurs hvis skolen tilbyr dette!!!!!! :)

Å danne studiegrupper er også kjempe lurt, da lærer man mye av hverandre, og det er lettere å gyve løs på oppgavene.

På min skole besto siste del av forelesning av oppgaveløsning, hvor læreren gikk rundt og hjalp de som sto fast. IKKE DRA HJEM under disse øktene slik som jeg ;) Det viste seg å være veldig nyttig for flere av mine medstudenter :)

Masse lykke til :) :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...