ciba Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Hadde du /dere greid å leve som folk gjore for 200 år siden,
NoAngel Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 jeg elsker å lese om den tiden... men nei. jeg hadde ikke klart å leve sånn
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Med andre ord, et liv uten musikk, internett, filmer, spill og sånt? Nei, aldri. Tror ikke jeg hadde klart å levd på 40-tallet heller. Kunne godt vært født 10 år før, det hadde bare vært positivt, men ikke noe før det.
Miko Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Klart det. De klarte det - da hadde vi klart det. De fleste av oss tilpasser oss ganske raskt. Når man tenker på hvordan vi lever i dag kan det synes som om det er nesten umulig for oss å leve slik de gjorde for 200 år siden, men hadde vi ikke hatt noe annet valg hadde vi klart det helt fint.
Gjest brutal_mann Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Hadde du /dere greid å leve som folk gjore for 200 år siden, Ja, men jeg hadde hatet det.
Gjest Gjest_Prestekrage_* Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Med en muskedunder så ja, men felttoget mot Russland hadde jeg pent takket nei til.
Malama Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Om jeg måtte, så hadde jeg selvsagt klart det. Men jeg er nok såpass bortskjemt med dagens fasiliteter at jeg ville nok ikke akkurat stortrivdes. Sånn siden jeg er vant til dette mer behagelige livet.
Gjest Caylee Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Ja, jeg hadde greid det. Men hadde kjedet meg veldig i begynelsen men hadde sikkert blitt vant til det etterhvert.
Babyrus Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Hmmm, dette er et sånn spørsmål hvor det er vanskelig å svare fordi man må nesten være i den situasjonen for å kunne vite svaret helt sikkert. Det er jo klart at hadde vi levd for 200 år siden og var født da, ville vi nok vært vant til det og hadde klart å leve slik som de gjorde da uten problemer. Mens det er en helt annen sak hvis jeg for eksempel dro 200 år tilbake i tid. Da ville jeg nok hatt problemer med å tilpasse meg det livet. :gjeiper: Men som sagt, må vært i den situasjonen. Men det skal sies at de som levde for 200 år siden skal ha creds for å ha gjort det, var ikke enkle kår nei...
FangeLiv Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Nei! Må ha vannklosett og antibac. Og brus for kjipe dager. Internett og tv og alt det der hadde jeg garantert klart meg uten.
Gjest Melchizedek Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 Kommer ann på Som fattige så hadde jeg ikke gjort det og være fattig på den tiden, Var mye være en det er i dag. Om det hadde vært middelklasse eller rik så hadde jeg fint greid det.
Gjest Melchizedek Skrevet 29. august 2009 #12 Skrevet 29. august 2009 Med en muskedunder så ja, men felttoget mot Russland hadde jeg pent takket nei til. Det var ingen felttog mot Russland i 1809. Felttoget mot Russland var i 1812
Eplefe Skrevet 29. august 2009 #13 Skrevet 29. august 2009 Spørsmålet er ulogisk. Hadde jeg klart å leve slik de levde for 200 år siden i dag? Nei. Hadde jeg klart det om jeg var født for 200 år siden? Ja, med mindre jeg døde av tyfus, kolera, dysenteri, stivkrampe, tuberkulose eller lignende hadde jeg det, ja.
annamaria8 Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 Kommer an på Som fattige så hadde jeg ikke gjort det oå være fattig på den tiden, Var mye være en det er i dag. Om det hadde vært middelklasse eller rik så hadde jeg fint greid det. Jeg er enig i dette. Tenkte dessuten at jeg nok hadde overlevd lettere om jeg var mann og slapp å dø i barsel.
annamaria8 Skrevet 29. august 2009 #15 Skrevet 29. august 2009 Det var ingen felttog mot Russland i 1809. Felttoget mot Russland var i 1812 Siden spørsmålet var så pass diffust, så antar jeg at Prestekrage også tolka 200 år nokså rundt.
Gjest Melchizedek Skrevet 29. august 2009 #16 Skrevet 29. august 2009 Siden spørsmålet var så pass diffust, så antar jeg at Prestekrage også tolka 200 år nokså rundt. Kanskje uansett så var ikke Norge med i felttoget mot Russland. Så lenge hun ikke er Fransk og er mann så er det ikke så mye og frykte. Men nok avsporing
Colargol Skrevet 29. august 2009 #17 Skrevet 29. august 2009 (endret) Om jeg hadde blitt sendt tilbake fra 2009 til 1809? Ja, tror jeg ville kunnet tilpasse meg til en viss grad. De var jo faktisk ganske så siviliserte -hadde hermetikkmat og de første vannklosettene var jo i bruk. (så noen ikke hadde klart seg uten). De første månedene hadde det sikkert vært en følelse av å være i "eventyrland" selv om verden ikke var så ren og striglet som nå. Så hadde sikkert realiteten kommet og man bare må tilpasse seg. Hadde blitt mye tull med verdenshistorien da, siden jeg kom det året Abraham Lincoln blei født -og visste allerede da at han skulle bli president i USA. Jeg ville jo også kunne forutse 1814 og 1905. Så jeg hadde negentlig sittet på generelt mye info jeg ikke burde hatt -og som sikkert hadde ført til at jeg ble sett på som ei heks eller noe. Og som jeg kunne ødelagt mye med. Likevel hadde jeg nok forsøkt å bruke det jeg kan om radiobølger til å lage radio. Endret 29. august 2009 av Colargol
Gjest Melchizedek Skrevet 29. august 2009 #18 Skrevet 29. august 2009 Om jeg hadde blitt sendt tilbake fra 2009 til 1809? Ja, tror jeg ville kunnet tilpasse meg til en viss grad. De var jo faktisk ganske så siviliserte -hadde hermetikkmat og de første vannklosettene var jo i bruk. (så noen ikke hadde klart seg uten). De første månedene hadde det sikkert vært en følelse av å være i "eventyrland" selv om verden ikke var så ren og striglet som nå. Så hadde sikkert realiteten kommet og man bare må tilpasse seg. Hadde sikkert tullet litt for mye med verdenshistorien da, siden jeg kommet det året Abraham Lincoln blei født -og visst at han skulle bli president. Jeg hadde sittet på generelt mye info jeg ikke burde hatt -og som sikkert hadde ført til at jeg ble sett på som ei heks eller noe. Likevel hadde jeg nok forsøkt å bruke det jeg kan om radiobølger til å lage radio. Om du hadde forandret historien så kunne den blitt mye være en nå. Bare tenk en liten forandring og Tyskland kunne gått seirende ut av 2 verdenskrig.
Colargol Skrevet 29. august 2009 #19 Skrevet 29. august 2009 Om du hadde forandret historien så kunne den blitt mye være en nå. Bare tenk en liten forandring og Tyskland kunne gått seirende ut av 2 verdenskrig. Just my point -(var inne å endra innlegget mitt for å legge det til før jeg så innlegget ditt) Skumle saker det der med å sitte på for mye info!
Gjest Miam Skrevet 29. august 2009 #20 Skrevet 29. august 2009 Jeg synes det er kjempespennende å lese om "gamledager" og kunne godt tenkt meg å testa det ut. Men så er jo jeg fryktelig glad i både data og tv, mobiltelefon, musikken min etc. Men ja, jeg tror jeg hadde klart det. I allefall for en periode
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå