Gjest sexysadie Skrevet 8. august 2003 #1 Skrevet 8. august 2003 Min gravide venninne tar seg en øl el tre i ny og ne. Har jeg lov til å åpne kjeften min? Synes ikke d ligner noe å drikke alkohol når man går gravid.
Marianne Skrevet 8. august 2003 #2 Skrevet 8. august 2003 Jeg liker det ikke, vel kan de gjøre hva de vil for meg. Men hadde det vært mine venninner hadde jeg nok sagt noe. Men det er meg da. Er litt snerpete på sånt
Wit Skrevet 8. august 2003 #3 Skrevet 8. august 2003 Egentlig er det jo hennes valg da...... selv om jeg selv velger å unngå alkohol under graviditeten min. Uansett så har du lov til å si meningen din da. Kan du ikke fortelle henne det på tomannshånd hva du synes? Om hun velger å høre på deg er en annen sak.... Klem fra Wit 27+3
Gjest *nurket* Skrevet 8. august 2003 #4 Skrevet 8. august 2003 Hvis du ikke liker det syns jeg faktisk du skal si fra. Er dere gode venner så reagerer hun ikke med en sur mine hvertfall... Kanskje hun kan forklare deg hvorfor. Jeg skal faktisk innrømme at jeg unner meg et halvt/helt glass rødvin en sjelden gang nå som jeg er gravid. Men aldri noe annet enn det. Drikker ikke øl, hvitvin, sprit etc. Det var JM/lege i England som sa at det var ok med 1 glass rødvin i uken - og så overbeskyttende og redde de er for å bli saksøkt der borte, så burde det ikke skade. Og før noen begynner å kjefte på meg - så er det selvsagt bedre og holde seg unna alkoholen under graviditeten. :D 17+5
Silfen Skrevet 8. august 2003 #5 Skrevet 8. august 2003 Klart du skal si fra om du vil. Da har du hvertfall kommentert det og kan ha din egen samvittighet på det tørre.
Jinx Skrevet 9. august 2003 #6 Skrevet 9. august 2003 Alkoholen virker som syre på hjernen til fosteret, så det er klart du burde si fra.. Kanskje hun ikke er særlig opplyst
Furstina Skrevet 9. august 2003 #7 Skrevet 9. august 2003 Jag tycker du bör säga till. Inte för hennes skull utan för barnets skull. Det är bara att hoppas att hon tar det på rätt sätt. Det är inte lätt att påpeka för andra utan att de tar illa upp Man vet allt för lite om hur små mängder alkohol påverkar barnet i magen. Det är däremot klart att alkohol har påverkan på barnets hjärna och utveckling. Alkoholens molokyler är för små för att fastna i moderkakans (placentans) hinnor och går direkt till barnet. Det är också lätt att tycka att det gick bra med en öl, så varför skulle inte två gå bra, eller tre... eller en drink... Enklast är att låta bli alkohol tycker jag, det är faktiskt ett litet liv som växer i magen. Inte skulle man ge den nyfödda alkohol i nappflaskan - det är absurt, men samma princip.
Gjest sexysadie Skrevet 9. august 2003 #8 Skrevet 9. august 2003 Jeg kommer nok til å si ifra hvis jeg ser d igjen.
Eowyn Skrevet 10. august 2003 #9 Skrevet 10. august 2003 Hmmmm, en øl KANSKJE, men når det begynner å bli 3 så er det vel mye...Selv er jeg imot å drikke under svangerskapet, og jeg ble ikke særlig blid på min venninne som drakk vin i ny og ne under svangerskapet...Men noen påstår jo at et glass vin av og til faktisk er sunt...??? Jeg skal iallefall holde meg LANGT unna alkohol under svangerskapet!!!
Gjest Scampi Skrevet 10. august 2003 #10 Skrevet 10. august 2003 Nå er det jo ca 11-14% alkohol i vin, og 4,7 i øl, så ei lita øl ville jeg si er mer "ufarlig" enn et glass vin. Selv drakk jeg ingenting fordi jeg ikke fikk meg til det, men man skal tenke seg litt om før man konfronterer noen som kanskje bare unner seg ei lita øl. Når man går gravid er det mange ting som man må gi avkall på. Samtidig er kroppen i total forandring. Har hun sluttet å røyke kanskje? Eller drikker mannen hennes øl? Ikke enkelt å være den som må sitte på sidelinja og se på at alle andre lever helt som normalt mens en selv er gravid og ikke får lov til noen ting.. Hilsen Scampi
Gjest Turi Skrevet 10. august 2003 #11 Skrevet 10. august 2003 Ikke enkelt å være den som må sitte på sidelinja og se på at alle andre lever helt som normalt mens en selv er gravid og ikke får lov til noen ting.. Nei, det er faktisk HELT sant - det kan være kjempekjedelig!!! Men så er det 9 måneder i livet ditt da, kjempeviktige måneder i babyens/fosterets liv. Og så lar (de fleste?) man være allikevel. Det finnes Clausthaler og Munkholm. Det er greie ølmerker som (for meg) tilfredsstiller øltørsten. Vin har jeg ikke funnet noen erstatter for enda - har forsøkt noen alkofrie...
Gjest Embla s Skrevet 10. august 2003 #12 Skrevet 10. august 2003 Jeg aner ikke hvor mye som skal til for at barnet skal ta skade av det, dette varierer sikkert fra unge til unge, og avhenger nok av en rekke faktorer. MEN: Når vi vet at alkohol kan skade barnet så hvorfor ikke være totalt avholdende i denne perioden? Selv om et halvt glass vin sikkert ikke skader, så tenk hvis det er noe "galt" med babyen/ungen allikevel og du blir gående og tenke "kan det være mine halve glass vin som har utløst dette, tro"... SS:Jeg syns absolutt du skal si fra!! (Men jeg er sjeleglad det ikke er meg som skal "moralisere" for en gravid veninne, lykke til)!
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2003 #13 Skrevet 10. august 2003 Hei! Jeg syntes absolutt ikke du skal si ifra. Hadde samme synspunkt som det før jeg selv ble gravid. Men da jeg selv endte opp med barn i magen, endret synspunktene seg. Dette grunnet snakk med jordmor og lege. Jeg unte meg et glass rødving el. et par cider i ny og ne. Når jeg her skrive ny og ne, vil det IKKE si hver helg. Og det ble vel mest på slutten av graviditeten. Man skal ikke blande seg inn i andres liv. Tror nok hun vet best selv.
Gjest Embla s Skrevet 10. august 2003 #14 Skrevet 10. august 2003 Hei! Man skal ikke blande seg inn i andres liv. Tror nok hun vet best selv. Så man skal ikke blande seg inn i andres liv? Her er det snakk om en veninne.. JEg trodde veninner er "programforpliktet" til å passe litt på hverandre jeg? Dessuten er det snakk om et ufødt barn her. En annen ting er at jeg slett ikke tror at ale nødvendigvis "vet best selv" hadde alle gjort det, hvordan kan du da forklare alle barn som fødes med skader grunnet alkoholbruk i svangerskapet? Mener du virkelig at dette er noe som er opp til enhver???? :evil:
Gjest Scampi Skrevet 10. august 2003 #15 Skrevet 10. august 2003 Jeg mener helt klart at man skal være forsiktige med å blande seg opp i andres liv. Det er utrolig mye fokusering på dette med graviditet og røyk, alkohol og fedme akkurat nå, og du skal være rimelig med hodet i sanda om du ikke har fått med deg at det er en viss risiko forbundet med disse tre faktorene. En ting som er klinkende klart, og det fikk jeg forøvrig bevist for meg selv når jeg gikk med attpåklatten i magen i fjor. Det er utrolig lett å sitte på sidelinja og tro at man vet hvordan en som er gravid har det. Gjett om man tar feil! Du må nettopp ha vært gravid, eller være gravid for å fullstendig kunne "føle på kroppen" hvordan det er. Bare ni måneder - det er nesten et år! Deretter følger nattevåk og amming, så et og et halvt år er mere korrekt når det gjelder hvor lenge du må sette deg selv i hvertfall litt på pause.. Når det så gjelder alkohol drakk jeg som sagt ingenting selv, men gråt mine modige tårer mang en gang både når vi var på sydentur og mannen tok seg en iskald pils og tente seg en røyk, og når alle dro på fest mens jeg satt der som ei oppblåst kule.. La det være opp til enhver hvordan de vil leve, men dreier det seg om misbruk blir det en helt annen sak. Da bør man blande seg inn.
Gjest Mayamor Skrevet 11. august 2003 #16 Skrevet 11. august 2003 "Du skal ikke si alt du mener - men mene alt du sier"... Gravide har lettere for å ta opp velmente råd i værste mening: så pass på ordvalget ditt... Forøvrig synes jeg dette må være opp til enhver... Jeg har valgt å ikke drikke - men enkelte sier jo at et glass vin bare er sunt. Så hvorfor skal vi være dommer og bøddel for andres valg? Det er stor forskjell på et glass og fyll! Mayamor
Gjest Embla s Skrevet 11. august 2003 #17 Skrevet 11. august 2003 Det er vel ingen som mener at man skal lekse opp hvis en gravid veninne tar seg et glass vin en sjelden gang. Men SS har en veninne som drikker "en øl eller tre" "rett som det er" - med andre ord, veninnen drikker såpass mye/ofte at andre rundt henne reagerer. I slike tilfeller er det klart man bør si fra (hvis man tør/orker,) dette pga barnet, ikke pga den gravide!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå