Miko Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Min stasjonære HP reagerer over hodet ikke når jeg setter den på. Ingen lys, ingen lyd. Det samme sjedde med jobb-pc`en (også en HP) for en stund siden og da hadde jeg den på verksted og fikk byttet power supply. Er det sannsynlig at det samme har skjedd her - og er power supply greit/enkelt å bytte selv? Evt. annen måte å få ut dataene på - pc`en er 3-4 år gammel så usikker på om jeg gidder å koste på reparasjon.
Snill Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Skal ikke uttale meg om hvorvidt HP sine strømforsyninger er dårlige, men generelt er det ikke spesielt vanskelig å bytte det selv nei. Hovedutfordringen er vel egentlig å få tak i rett type, uten at det heller må være spesielt vanskelig. Det jeg mener du må få noen (som ikke tar betalt for det) til å sjekke, eventuelt kan du kanskje gjøre det selv også for den del, er å se om det bare er sikringen i maskina som er gåen. Jeg opplevde det samme som deg for noen år siden, og det tok meg 10min å ta ut strømforsyningen og finne ut at det var sikringen som var årsaken. En glassikring til 3kr + noen minutter å skru alt sammen igjen var det jeg måtte innvestere i det havariet. Til sammenligning koster vel en ny strømforsyning fort opp mot 1000,-
feuerstein Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Evt. annen måte å få ut dataene på - pc`en er 3-4 år gammel så usikker på om jeg gidder å koste på reparasjon. Snill dekket fint det som dreier seg om strømforsyning, så da tar jeg "annen måte å få ut dataene på": Plukk harddisken ut av kabinettet, ta gjerne med signalkabelen som går ned til hovedkortet. I tillegg finnes det en strømkabel, den er litt større, den plukker du bare løs fra harddisken og lar henge igjen. Sett harddisken inn i en annen stasjonær, f.eks. hos en venn, sett signalkabelen inn på hovedkortet på en ledig kontakt (normalt har man ca 4 kontakter, hvorav 2-3 vil være i bruk allerede), koble til en ledig strømkabel og du er klar til oppstart. Din disk vil vises i utforsker i tillegg til de som sto i fra før, mest sannsynlig vil din være den som er lengst uti alfabetet.
Miko Skrevet 30. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2009 Tusen takk for gode forklaringer begget to - her ser det ut til at jeg kommer i mål med begge deler. Da starter jeg med sikringer, er de hele så tror jeg at det blir ny pc - og da kan jeg flytte over dataene.
Snill Skrevet 30. august 2009 #5 Skrevet 30. august 2009 Tusen takk for gode forklaringer begget to - her ser det ut til at jeg kommer i mål med begge deler. Da starter jeg med sikringer, er de hele så tror jeg at det blir ny pc - og da kan jeg flytte over dataene. Må bare komme med et innspill på det med å flytte disken til en annen maskin. Det er lett nok å flytte den siden det stort sett dreier seg om å skru ut noen skruer, ta bort noen ledninger og koble disken opp på samme måte et annet sted. Når du kobler to disker i samme maskin MÅ den ene være master og den andre slave. Altså du må "rangere" de. Det er en viss fare for at disken i den andre maskinen er master, siden den nok er den eneste disken, og det gjelder nok din disk også. Du kan derimot ikke sette to master-disker sammen. Å endre dette er rimelig enkelt. Bak på disken er det diverse koblinger, pluss noe som kalles en jumper. Jumperen (en liten plastdings) kobler sammen to pinner etter et gitt system. Se på linken hvordan dette fungerer, men NB! Linken er bare et eksempel. Hvordan DIN disk skal kobles står på et klistremerke på den. I denne linken er jumperen satt til master. ...og i denne ser du eksempel på koblingsskjema.
generalen Skrevet 30. august 2009 #6 Skrevet 30. august 2009 Som det blir nevnt over her er både bytte av PS og HD rimelige greie oppgaver. Hvis det har vært en overspenning så kan det desverre skje at komponenter inni maskinen også er ødelagt, som f.eks hovedkort. Uten spesielle verktøy og litt innsikt kan det være vanskelig å avgjøre om det bare er power supplyet som er dødt. Dette kan skje f.eks ved lynnedslag når pcen ikke er koblet til overspenningsvern.
feuerstein Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Snill, når pcen bare er 3-4 år gammel er det ikke usannsynlig at det er SATA-disker, og da er heldigvis hele master/slave-problematikken utgått. Miko: Hvis kontakten til datakabelen er veldig bred, 4-5 cm, les og ta hensyn til det Snill skriver om master og slave. Hvis kontakten er mye mindre, 1-2 cm, se bort fra det. Hvis du har den lille kontakten trenger du ikke flytte på jumpere, men når du setter datakabelen nedi hovedkortet på neste maskin er det greit om du setter i en høyere nummerert kontakt enn de som allerede er i bruk. I gruppen med kontakter er de gjerne nummerert 0-3, da vil trolig 0 og kanskje 1 være i bruk, så kobler du inn din disk på 2 eller 3.
Miko Skrevet 30. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2009 Det var brede kabler merket slave og master. Men nå oppdaget jeg at pc`en ikke var helt død likevel - det blinker en grønn, rund lampe på baksiden - like ved siden av strømkabelen. Ikke at det hjelper på oppstart selvsagt, men siden det er "tegn til liv" kan det utelukke at det er power supply det er noe galt med? Eller er den grønne lampa helt uavhengig av den?
Snill Skrevet 30. august 2009 #9 Skrevet 30. august 2009 Det var brede kabler merket slave og master. Men nå oppdaget jeg at pc`en ikke var helt død likevel - det blinker en grønn, rund lampe på baksiden - like ved siden av strømkabelen. Ikke at det hjelper på oppstart selvsagt, men siden det er "tegn til liv" kan det utelukke at det er power supply det er noe galt med? Eller er den grønne lampa helt uavhengig av den? Mulig det bare lyset for at hovedstrømsbryteren er på, noe jeg regner med strømforsyningen har. Da min strømforsyning tok kveld (det med sikringen) var det ingenting som lyste, logisk nok, men til vanslig er det en liten grønn lampe som lyser et sted på hovedkortet - selv om maskina er slått av. Man kan vel med rimelig sikkerhet anta at det enten er strømforsyningen eller hovedkortet som er ødelagt, noe du nok kan finne ut med en prøvelampe. Uansett er det en smal sak å sjekke sikringen i strømforsyningen, så å starte med det er vel mitt beste tips akkurat nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå