Gå til innhold

Rydde rommet sitt

Jinx

Anbefalte innlegg

Snart gir jeg opp dette nyttesløse maset..

Hvordan får jeg barna til å rydde på rommet sitt ?

Jeg kan ikke gjøre det nå, så de må klare det selv

i en alder av 4 og 5 år.. Ihvertfall det meste..

(jeg har STOR mage)

De sier at de ikke vil gjøre det uten meg..

Det de mener er at de skal sitte å se på at jeg rydder :wink:

Får deres barn belønning hvis de rydder ?

Hvor ofte rydder de rommet osv ...?

Når jeg rydder og det er rent og pent der, syns de det er

kjempe flott selv også..

Men så går det ikke mange timene så er det like ille igjen..

Jeg har innsett at de har altfor mange leker, så jeg skal fjerne

de fleste = mindre rot.. (forhåpentligvis)

Noen effektive tips ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, det er akkurat som å høre om hvordan vi har det. To barn på 3 og 6 som ikke klarer å rydde alene. Vi skal gjøre det sammen = jeg må gjøre det mens de finner noe de bare må leke med........ = HÅPLØST OPPLEGG! Jeg blir så lei!! Vi har masse hylleplass, skuffer, kurver og dingser til å putte de forskjellige lekene i, men likevel.... totalt kaos til tider.

Nå sist gang var jeg så irritert at jeg bestemte meg for å rydde bort masse leker, også leker som innimellom blir brukt, men som JEG PERSONLIG er drittlei av å rydde opp....(tusenvis av SMÅDELER som man må gå å plukke opp og ta vare på,, er ikke bare å sette på støvsugeren heller nei!) Så jeg tok halvparten av alle kosedyrene, og en haug med "saker" som ikke hører sammen med noe annet, alle Betty-spagetti-millionersmådelene!, masse klosser osv. Forsvant opp på kvisten og skal ikek ryddes på leeeeeeeeenge....

Så når har barna mye mindre leker fremme. Alt hører sammen med noe, og ligger sortert i små kurver. Og så har vi innført et kjempestrengt rydderegime. Alle leker skal være ryddet på plass før noe nytt tas frem. Og alt skal ryddes tilbake før leggetid. Det har holdt i noen uker.... nå, og det går faktisk mye bedre. Vi har nok vært litt slappe før, far og jeg. Bare mast likesom.... .nå har vi hjulpet dem til å ta ansvar og gjort det litt lettere... De virker faktisk mye gladere i å leke, og trives bedre på rommene. Lykke til du gravida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine barn på 10 og 8 år får 50 kr i uken for å rydde rommet sitt, ta ut søppel, gå ned med aviser, papir ol, gå i butikken minst 2 ganger.

Om en skal belønne barna eller ikke tror jeg må bli opp til hver og en, men jeg har valgt å belønne dem med kr 50 for dette. jeg behøver ikke mase for å få det gjort, for gjør de det ikke blir det ikke ukepenger heller. Sluntrer de unna en ting blir det ikke ukepenger, for jeg vil ikke være med på at de gjør så og så så får de for eksempel 30 kr, og det kan rekke for dem, så jeg har sagt alt eller ingenting.

Min minste vil veldig gjerne at jeg skal hjelpe han med å rydde rommet, men som jeg har forklart han, gjør jeg det blir det jo ingen ukepeng på deg, og da gjør han det selv.

Barn tester hele veien, men det er opp til foreldrene hva en vil belønne og ikke belønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Det evige problem !

Vi har ingen fast rutine på hvordan vi gjør det.

Litt ; "du får is når rommet er ryddet"

Litt ; "jeg skal hjelpe deg"

Litt ; "ingen barnetvgodt før rommet er ryddet"

Litt ; "du får spille på playstation når rommet er ryddet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Tar frem en stor svart søplesekk dersom jeg får problemer. Enten så rydder de, eller så rydder jeg. Rydder jeg, så blir det på min måte: Alt oppi sekken og ut i søpla med den. (dvs den ene gangen de mukket, ryddet jeg alt uti boden og så tok vi en laaang prat. De fikk klar beskjed om at neste gang kom jeg ikke til å være like snill...)

De prøver seg ennå, men når jeg kommer med sekken, blir det fart på sakene.

Ønsker deg lykke til uansett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ..

Fant frem svartsekken i går jeg også, men så

orket jeg ikke mer ...

Tror jeg skal få sambo til å legge bort lekene deres,

mens vi er borte idag..

Så får vi vel ta en alvorlig prat og innføre et strengt

rydderegime vi også :wink:

Verdt et forsøk ihvertfall..

Takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så godt å høre at andre har samme problemet.... :P

Fikk noen gode tips her så jeg får prøve det på de håpefulle her hjemme som roter så fælt at jeg blir helt matt av det.....jeg elsker å støvsuge opp små saker fra gulvet, da vet jeg hvertfall at det skjer noe med resten.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...