Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dere på giftemål og barn?

Hva er mer bindende?

Er det slik i dag at å gifte seg er SÅ stort at det gjør man først om LENGE, men å få barn, det er helt greit?

Verre å skille seg, enn å slå opp uten å være gift, men med barn?

Jeg for min del ser barn som veldig bindende. For min del ønsker jeg å gifte meg først, fordi jeg ønsker å være sammen med barnefaren for alltid, og gifte meg skal jeg bare en gang i livet og det men han jeg skal ha barn med!

Virker på meg som at i dag er anser folk giftemål som noe man ikke gjør på LENGE, over alder 30, minst.. Men å få barn i hytt og pine, er liksom greit..

Ikke meningen å støte noen i det HELETATT her altså!! Bare ønsker deres meningen om saken :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er mer bindende?

Er det slik i dag at å gifte seg er SÅ stort at det gjør man først om LENGE, men å få barn, det er helt greit?

Både barn og giftemål er to veldig store bindelser, men mener at barn er mest bindende. Et giftemål kan alltids annulleres og man kan alltid separeres, mens et barn er med deg både på godt og vondt hele livet. Du er samtidig økonomisk ansvarlig for et barn i hele 18år og ofte noen ganger lenger enn det, samtidig er du kanskje mer følelsesmessig laddet når det kommer til barnet ditt enn en evt. ektefelle?

Jeg syns det å gifte seg er et kjempeskritt. Samtidig syns jeg ikke at folk skal vente for alltid, men jeg syns at en bør virkelig tenke på det en stund først og virkelig bli kjent med person en skal gifte seg med. Man bør også være klar over de rettighetene man har som en ektefelle, både sosialt og politisk. Jeg er en av de personene som faktisk ikke vil gifte meg, da det bare ikke er noe for meg. Ikke misforstå, jeg har en kjæreste jeg har vært sammen med lenge og som jeg elsker, men jeg er bare en sånn person som tror at man muligens kan være sammen mye lengre dersom man ikke er gift.

:)

Skrevet

Det er mest bindende å gifte seg.

Å få barn er en større forpliktelse, men der går forpliktelsen mot barnet, og det er ikke like pes å samarbeide om samvær, husregler og lekseoppfølging etter et brudd som det er å love å elske og leve sammen med en annen voksen resten av livet.

Skrevet

Hva er mer bindende?

Hva tror du selv? Selvsagt er det mest bindende å få barn sammen, fordi da har man faktisk felles ansvar for et barn som er avhengig av en.

Satyr

Skrevet (endret)

Å binde seg gjennom giftemål er akkuratt så mye forpliktelse som du selv legger i det - å få barn er full forpliktelse fram til barnet blir voksen og kan klare seg selv.

Endret av Phaedra
Skrevet
Det er mest bindende å gifte seg.

Å få barn er en større forpliktelse, men der går forpliktelsen mot barnet, og det er ikke like pes å samarbeide om samvær, husregler og lekseoppfølging etter et brudd som det er å love å elske og leve sammen med en annen voksen resten av livet.

Jeg håper virkelig du glemte ironi-flagget her?! :sjokkert:

Jeg har en jobb hvor jeg ser mye av den f***skapen som foreldre utsetter barna sine for fordi de ikke tåler trynet på hverandre! Det er så godt som et ikke-problem blant skilte, barnløse eks-par! Det er kanskje surt mens det står på, men når skilsmissen er i boks så trenger man faktisk aldri ha noe med den andre å gjøre igjen.. tenk over det!

Skrevet

Jeg har ofte lurt på det samme selv. For meg blir det å løpe før man i det heletatt har lært å krype dersom man får barn før man gifter seg (dersom man har planer om å gifte seg).

For meg er den eneste mulige og nartulige rekkefølgen å FØRST binde seg til hverandre og SÅ inngå den forpliktelsen det er å få barn sammen.

jeg forstår at det ikke er like viktig med denne rekkefølgen for andre, men for meg hadde det ikke gått på noen annen måte. Jeg inngår ikke en forpliktelse med noen som ikke allerede har forpliktet seg til meg. Ekteskap er noe vi inngår når vi en gang bestemmer oss for at vi skal starte en familie sammen. Derfor er jeg glad for at vi kan få leve mange år som samboere sammen før vi gifter oss og får barn.

Skrevet

Jeg synes barn er mest forpliktende og bindende.

Er man gift så kan man skilles og gå hver sin vei og "aldri" møtes igjen. Har man barn så er man forelder resten av livet.

Skrevet
Jeg håper virkelig du glemte ironi-flagget her?! :sjokkert:

Jeg har en jobb hvor jeg ser mye av den f***skapen som foreldre utsetter barna sine for fordi de ikke tåler trynet på hverandre! Det er så godt som et ikke-problem blant skilte, barnløse eks-par! Det er kanskje surt mens det står på, men når skilsmissen er i boks så trenger man faktisk aldri ha noe med den andre å gjøre igjen.. tenk over det!

Nei, jeg glemte det ikke.

Når jeg snakker om å binde seg, snakker jeg om at de to voksne binder seg til hverandre. Og da mener jeg at ekteskapsløftet er det mest bindende, der de lover å være partnere.

Å være foreldre til det samme barnet, er noe helt annet enn å leve med partneren.

Hvis du vil, er det ikke vanskelig å finne tråder her med damer som diskuterer rundt at de egentlig vil slå opp med mannen, mens de blir i forholdet fordi de ikke vet når neste potensielle farskandidat dukker opp, og så lager de barn. Du finner det i dagbøkene her, barn har det også blitt.

Ikke tale om at jeg tror at de føler gift med mannen når graviditeten er et faktum. Jeg tror de tenker at mannen kan de alltids kaste ut på et senere tidspunkt.

Forpliktelsen når man får barn, går til barnet. Ikke til den andre forelderen. Det ser jeg gang på gang.

Skrevet

Barn er helt klart mest bindende synes jeg. Har man fått barn sammen er man faktisk knytta sammen på en måte resten av livet samme om man vil eller ikke.

Men nå er det jo sånn att barn ofte ikke er planlagt. Mitt første barn var ikke planlagt, ble gravid på p-pillen, skulle jo gjerne venta noen år til. Men vil vel si det gikk bra, selv om vi ikke er sammen lenger nå. Men vi gikk ikke fra hverandre før hun var nesten 8 år.

Å gifte seg er ett valg man tar og man håper vel og tror det skal vare livet ut. Men desverre er det ofte sånn att det gjør det ikke.

Jeg er selv separert, men synes ikke det var det att vi var gift som gjorde det vanskelig å gå, det var barna som gjorde att det var vanskelig å gå.

Skrevet

Det finnes ingen større forpliktelse en å få barn, både ovenfor barnet og partneren.

Og hvis man går fra hverandre så MÅ man forholde seg ovenfor hverandre uansett. Så det å få barn sammen, vil binde to mennesker sammen for livet på en eller annen måte.

Skrevet

Jeg tilhører dem som ser på å få barn som den naturligste ting av verden, og noe jeg vil være lykkelig for uansett om jeg er gift, skilt, samboende eller singel. Det er et valg jeg ikke kommer til å angre, selv om innsatsen er høy, hvis du skjønner.

Å gifte seg er et større skritt å ta i så måte, fordi du gjør noe som ligger tett opptil sinnsforvirrelse i gjerningsøyeblikket og kommer til å koste deg halve huset og bilen (og krangel om ungene i all fremtid). Og det koster deg ikke noen ting å la være (i forhold til å la være å få barn) Allikevel bedriver vi voksne mennesker slikt, selv om vi burde vite bedre, så det betyr vel at håpet lever i de fleste av oss og kynismen ikke har tatt helt over. Hehe.

Skrevet

JEG for MIN del synes det virker "skumlere" å gifte seg enn å få barn. Dette kan komme av at mine foreldre ikke er gift, de bor imidlertid sammen enda. Å gifte seg har derfor ikke vært noe stort tema i min familie, og mine foreldre omtrent oppfordrer meg til å velge samme bane.

Barn derimot, det ser jeg på som den naturligste ting i verden. Mine barn skal derfor bli oppfostret i synd...

Forøvrig synes jeg mange her inne er alt for bastante i sine meninger. Hver mening er subjektiv, og jeg har ingenting i mot de som mener det motsatte av meg. Kan ikke dere andre også bare tenke sånn istede for å lange ut mot andres meninger som "feil"?

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Hvillket spørsmål!!!!

Og -ikke minst - hvilke svar!?!?!?!?! Ihvertfall en del av dem.

Hallo! Får du barn er det bindende og forpliktende resten av livet.

Et giftermål som går skeis legger man i skuffen etter at den verste skuffelsen har gitt seg, så går man videre i livet og man trenger strengt tatt ikke ofre en eks flere tanker, ei heller følelser.

Når det er sagt er det vel ingen tvil om at kvinner legger noe mer i "bryllups-potten" enn menn for å si det forsiktig. Jeg mener, har noen noengang lest/hørt om at en mann styrer, ståker, leser, studerer, forbereder, planlegger og bruker omtrent all sin energi de siste seks måneder før et bryllup? Neppe...............

Skrevet

Helt enig med Gorgonzola. Et giftemål er en ring og et ja, og kanskje et navn - og det er lett å kvitte seg med alle tre om man skulle ombestemme seg. Et barn derimot, det er virkelig binding på livstid. Et barn skal tas hensyn til, det skal unngå konflikter og bli skånet best mulig. Et barn kan man ikke kaste i søpla eller fjerne med et pennestrøk...

Skrevet
Et giftemål er en ring og et ja, og kanskje et navn - og det er lett å kvitte seg med alle tre om man skulle ombestemme seg.

Det er kun så lenge man ikke mener alvor med sitt ekteskapsløfte.

Jeg har ingen problemer med å tro at jeg vil stå ved mitt barn til det er voksent og klarer seg selv.

Men å love å stå ved en manns side til han eller jeg dør, elske og ære og i det hele tatt gjøre mitt beste uansett, er noe helt annet.

Skrevet

Hva er mer bindende?

Verre å skille seg, enn å slå opp uten å være gift, men med barn?

Jeg for min del ser barn som veldig bindende. For min del ønsker jeg å gifte meg først, fordi jeg ønsker å være sammen med barnefaren for alltid, og gifte meg skal jeg bare en gang i livet og det men han jeg skal ha barn med!

Virker på meg som at i dag er anser folk giftemål som noe man ikke gjør på LENGE, over alder 30, minst.. Men å få barn i hytt og pine, er liksom greit..

Ikke meningen å støte noen i det HELETATT her altså!! Bare ønsker deres meningen om saken :)

Barn er helt klart mest bindene. Ekteskap er i utgangspunktet bare en papirting, barn er en biologisk realitet. Hvis et forhold ikke fungerer, og man ikke har barn, så kan man skille seg og legge hele forholdet bak seg. Har man barn er man for alltid forbundet med den personen man fikk barn med, og man skylder også barna sine å prøve å holde familien sammen.

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet
Det er kun så lenge man ikke mener alvor med sitt ekteskapsløfte.

Jeg har ingen problemer med å tro at jeg vil stå ved mitt barn til det er voksent og klarer seg selv.

Men å love å stå ved en manns side til han eller jeg dør, elske og ære og i det hele tatt gjøre mitt beste uansett, er noe helt annet.

Du er klar over at alle ekteskapsløfter følger den visa der?

I det løftet som var brukt i mitt bryllup sies det "i årene som kommer" istedet for "til døden" og "ære" er byttet ut med "respektere".. Synes ikke det er så vanskelig å love. Det var hvertfall lettere å love mannen jeg har kjent i flere år dette, enn jeg tror det ville være å få en unge med en kar jeg har kjent i 2 uker...

Skrevet (endret)

Kjæresten min har stilt meg en del spørsmål om mine tanker rundt det å gifte seg og få barn, kanskje spesiellt siden jeg er et skilsmissebarn, men jeg har derfor tenkt mye på det for å prøve å svare han best mulig.

I mitt hodet foregår det slik at om man gifter seg, noe som helt klart er et stort skritt, så er det fortsatt kun deg og partneren din.. Det kan helt fint bli slutt, det er bare mer papirarbeid enn for de som ikke er gift.

Får man barn vil man uansett ha et felles ansvar, man må tåle å se trynet på hverandre, samarbeide og man vil for alltid bli i samme "familie"..

Derfor er det for meg et mye større skritt å velge og få barn sammen, og det er noe som må tenkes nøye igjennom. Helt klart må man tenke nøye igjennom om man vil gifte seg, men alt i alt er det mest bindende med barn.. Uvesentlig i hvilken rekkefølge man gjør det...

Selv kan jeg gjerne få barn før jeg gifter meg, det er da jeg føler at jeg binder meg til partneren uansett om vi ønsker å gifte oss senere eller velger å leve sammmen uten å ha det på papiret..

Så for min del kan jeg gjerne sitte å stusse over at folk får barn lett som bare det, men å gifte seg det er skumle greier det ;p

Endret av Lady Graceaga

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...