Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #1 Del Skrevet 8. august 2003 ganske plutselig har det dukket opp en klump på hunnkatten min. den er på brystet og er ca 6 cm i diameter og er litt hard... det ser ikke ut som om hu har smerter eller at den plager henne. jeg må nok ta henne med til dyrelegen snart men noen som har noen anelser hva det kan være? ikke en kreftsvulst vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 8. august 2003 #2 Del Skrevet 8. august 2003 Uffda, det kan det være...uten at jeg er noen ekspert, har bare hatt hankatter. Ei venninne av meg har hatt mange hukatter, og hun sa at de ofte fikk kreft pga p-pillene. Men det kan jo være puss i et sår også da, eller i beste fall kanskje bare sammenviklet hår tett inntil huden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #3 Del Skrevet 8. august 2003 hun går på p-piller æsj... stakkars lille pus.... har egentlig ikke råd til operasjon heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #4 Del Skrevet 8. august 2003 Har du først skaffet deg et dyr, må du regne med utgifter til dyrlegen også! Det går faktisk ann og forsikre katten sin også. Men det skulle du kanskje tenkt på før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atacand Skrevet 8. august 2003 #5 Del Skrevet 8. august 2003 Sjekk om det kan være skaubjørn eller Flott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 8. august 2003 #6 Del Skrevet 8. august 2003 Du bør nok ta en tur til dyrlegen, enten du ønsker å operere eller ei. Det høres ut som en jursvulst, noe som dessverre er veldig vanlig på katter som går på p-piller. Min forrige katt hadde masse jursvulster som ble operert bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 10. august 2003 #7 Del Skrevet 10. august 2003 Har du først skaffet deg et dyr, må du regne med utgifter til dyrlegen også! Det går faktisk ann og forsikre katten sin også. Men det skulle du kanskje tenkt på før. skal det liksom bare være de "rike" som skal få ha dyr? greit at folk bør regne med utgifter til dyrlegen, det går mye penger hjemme her også, men en operasjon kan koste utallige tusen kroner, og det er det ikke alle som har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 10. august 2003 #8 Del Skrevet 10. august 2003 Ta katten med til dyrelegen, så får dere vite helt sikkert hva det er. Jursvulster er dessverre veldig vanlig på katter. Det beste for å unngå dette er å sterilisere katten. Anbefales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 11. august 2003 #9 Del Skrevet 11. august 2003 Kan jo være en hårball, da. De kan bli ganske harde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 12. august 2003 #10 Del Skrevet 12. august 2003 ...eller en væskebyll! Det må ikke være farlig Håper det ikke er noe alvorlig. Skal krysse fingrene. Ang. utgifter og dyr: Når det er snakk om en operasjon av en svulst på et dyr, så er det fryktelig dyrt. Har man ikke forsikring må man bla dette opp selv. Da er det opp til hver enkelt å bestemme om det er verdt å ta operasjonen eller ikke. Har man ikke penger så har man ikke penger. Jeg tror også jeg ville sett det litt an. Ville dyret hatt en god mulighet til å overleve operasjonen, ville jeg funnet en måte å betale på. Var det derimot usansynlig at dyret ville overleve eller at det var veldig usikkert, ville jeg ikke pint dyret med en operasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vianne Skrevet 12. august 2003 #11 Del Skrevet 12. august 2003 Katten vår fikk kreft, og hadde flere svulster. Dyrlegen sa at hun ikke hadde det direkte vondt, men ettersom tiden gikk så ble allmenntilstanden hennes ganske dårlig. Og i en alder av 14 år, så ble hun avlivet. Da hadde hun det tydelig ikke noe godt lengre, og klarte nesten ikke spise. Håper det ikke er det som feiler katten, men som sagt, det er veldig vanlig. Spesielt om hun går på p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 13. august 2003 #12 Del Skrevet 13. august 2003 Det høres ut som en jursvulst ja. De er svært vanlige hos hunnkatter på p-piller. Men de er ofte godartete! Hvis det er det ønsker nok veterinæren å operere bort klumpen. Men det kommer ofte flere. Anbefaler deg å sterilisere henne. Da synker risikoen for jursvulster og jurkreft. Vår hunnkatt gikk på p-piller i 2 år før vi steriliserte henne. Jeg angrer på det nå (at vi ikke fikk det gjort tidligere), hvis de blir sterilisert rundt første løpetid er visst risikoen for jursvulster svært liten. Hvor gammel er hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 13. august 2003 #13 Del Skrevet 13. august 2003 Hvordan går det med pus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest første gjest.... Skrevet 13. august 2003 #14 Del Skrevet 13. august 2003 jeg vet ikke helt hvor gammel pus er, hun adopterte meg nemlig! men jeg regner med at hun er ca 3-4 år... klumpen er der ennå, like stor eller kanskje større? ikke mye isåfall... jeg satser på at jeg tar henne til dyrelegen innen helgen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska unplugged Skrevet 14. august 2003 #15 Del Skrevet 14. august 2003 Fint at du skal til dyrlegen med henne. Tror nok det er det beste. I mellomtiden kan du jo trøste deg med at siden hun er så ung er det ikke veldig vanlig med jurkreft. Kanskje bare en godartet jursvulst? Fortell oss hvordan det går da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2003 #16 Del Skrevet 20. august 2003 så, nå har jeg vært hos dyrelegen og det var ingen svulst! :D klumpen satt nemlig framme på brystet og ikke i nærheten av brystvortene hvor jursvulster opptrer... hun stakk hull i klumpen og det rant masse væske ut. jeg husker ikke helt hva hun mente det var men var ganske ufarlig men jeg skal tilbake neste uke i tilfelle den vokser ut igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 20. august 2003 #17 Del Skrevet 20. august 2003 Så godt å høre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 20. august 2003 #18 Del Skrevet 20. august 2003 Så deilig! Men du bør kanskje vurdere sterilisering likevel for å forebygge jursvulster/kreft når hun blir eldre? Dessuten kan katten bli gravid med p-piller. Kjempefint at det ikke var noe farlig i allefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå