Gå til innhold

Mikrokreditt (kiva)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaring med www.kiva.org ? Synes det virker utrolig kult å kunne bidra med lån til mennesker i fattigere land, og man får jo et mye nærere forhold til dem når man ser bilde og får vite konkret hva de skal bruke pengene til.

Jeg har lest at det er den største mikrokreditt-siden, men vil gjerne høre om noen har noen erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt Kiva siden høsten 2007 og er veldig fornøyd. Av 37 lån er det så langt bare 2 som ikke har klart å betale tilbake. Dvs. en god del av de lånene er jo under tilbakebetaling enda så helt sikker kan jeg jo ikke være. Dette betyr i praksis at jeg har "tapt" $21 i løpet av den perioden. Det kan jeg tåle. Som ved alt annet utlån er det jo også her en viss risiko for at man ikke får pengene tilbake.

Om det er den beste mikrokredittsiden vet jeg ikke, men på meg virker det både seriøst og ryddig så jeg har aldri giddet prøve noen andre. Nå har jeg riktignok ikke prøvd å hente ut igjen penger jeg har fått tilbakebetalt. Jeg foretrekker å sette dem i nye lån :) . Synes dette er den beste formen man kan drive u-hjelp på, så lenge det ikke er snakk om akutt nødhjelp. De fleste oppegående mennesker uansett nasjonalitet foretrekker jo å klare seg selv og hjelper man et menneske til å utvide "businessen" så kan det jo etterhvert få positive ringvirkninger for lokalsamfunnet til den aktuelle entreprenøren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg "ladet opp" kontoen min med 50 dollar og har bidratt på to lån nå (til en kvinne i Afrika og en mann i Libanon). :)

Hvor mye penger har du lagt inn til sammen? Får nesten lyst til å legge inn litt hver måned sånn at det ikke går over et halvt år mellom hver gang jeg får tilbake et lån og kan investere i et nytt et.

Dette var utrolig tilfredsstillende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammen har jeg lånt ut $925. Men det betyr jo ikke at jeg har betalt så mye ut fra min hjemlige lønnskonto, ettersom noe er lånt ut flere ganger. Av disse har jeg pr. i dag fått tilbakebetalt $578. Dermed har jeg for øyeblikket $347 i sirkulasjon.

Første året gjorde jeg en avtale med meg selv at jeg skulle gi ett lån hver lønningsdag - altså 12 lån det første året. Deretter var planen å la dem resirkulere seg i nye lån etterhvert. (Den gang fikk vi ikke tilbakebetalt pengene før hele lånet var innfridd - nå får man jo sin andel inn på "konto" etterhvert som entreprenørene betaler tilbake.)

Har i grove trekk holdt meg til den planen, men klart...hvis jeg er i utlånsmodus og har $19 på kontoen så plusser jeg jo gjerne på med $6 så det blir et helt lån :ler: . Dermed har beløpet vokst litt etterhvert.

For egen del så prøver jeg å spre lånene litt geografisk. Alltid morsomt å plusse et nytt land til listen. Og jeg må innrømme at enkelte lån er morsommere enn andre. Min absolutte favoritt er damen på noen og seksti år i et afrikansk land som ville utvide internettkafeen sin. Kul dame ;) . (Og, ja, hun innfridde lånet sitt.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om erfaringene dine, Cava! Jeg tror jeg skal prøve å sette inn litt hver måned jeg også, så blir det litt av det etter hvert.

Tenker dette blir en fin liten mini-hobby. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre om erfaringene dine, Cava! Jeg tror jeg skal prøve å sette inn litt hver måned jeg også, så blir det litt av det etter hvert.

Tenker dette blir en fin liten mini-hobby. :)

Jeg er også på kiva og jeg satte inn flere ganger, så nå får jeg gitt et nytt lån omtrent hver måned :) Så langt har alle betalt, men regner jo med at noen ikke klarer etter hvert og at det blir ca 95% retur. Men det gjør meg ikke noe når jeg ser hvor mange det hjelper og mye folk faktisk klarer å få ut av disse beløpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...