Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Hvor forsiktig er dere med fare for at ungene kan sette fast ting i halsen, når det gjelder store drops og lignenede? Jeg føler at jeg er helt hysterisk med slike godterier, å annbefaler ofte andre typer godsaker, men ungene mine trekkes veldig mot store drops og lignende. Synes det er kjedelig å sitte med hjerte i halsen, når de koser seg med lørdags godteriet. Hvordan har dere det?
Uh-huh Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Hvor forsiktig er dere med fare for at ungene kan sette fast ting i halsen, når det gjelder store drops og lignenede? Jeg føler at jeg er helt hysterisk med slike godterier, å annbefaler ofte andre typer godsaker, men ungene mine trekkes veldig mot store drops og lignende. Synes det er kjedelig å sitte med hjerte i halsen, når de koser seg med lørdags godteriet. Hvordan har dere det? Jeg er rimelig avslappet men min samboer klager ofte på at jeg gir datteren vår ting som hun mener at hun er for liten til å spise. Tror nok at min samboer er som deg, muligens verre? Hun er i allefall redd for drops, løpe med kjærlighet på pinne, popcorn (pga kjernen) godteri som er hardt og smått ++
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Dette gjelder vel egentlig i forhold til all mat? Dersom du ikke moser alt ungen din spiser, noe man strengt tatt skal slutte med etter en viss alder, er det uansett en reell kvelningsfare ved alt man putter i munnen. Noe som i like stor grad gjelder for voksne. Kanskje du heller bør fokusere på teknikker som gjør deg i stand til å hjelpe familien din dersom uhellet ved en sjelden tilfeldighet er ute?
Noli Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Å løpe med kjærlighet på pinne blir man jo aldri gammel nok til, den kan gjøre stor skade om man faller og får den trykket ned i halsen.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Men kommer ikke den an på alder? For det er jo større sjanse med en 3-åring enn en 10-åring, men begge er jo fortsatt barn. Nå mener jeg ikke å klage da, selv om det kanskje hørtes sånn ut.
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Men kommer ikke den an på alder? For det er jo større sjanse med en 3-åring enn en 10-åring, men begge er jo fortsatt barn. En kjærlighet på pinne er mer enn stor nok til også å kvele en voksen. Det er ikke størrelsen det kommer an på. Det er hvordan den blir brukt.
Noli Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Hverken barn eller voksne skal løpe med kjærlighet på pinne i munnen. Eller noe annet i munnen for den del, til og med et sugerør kan gjøre stor skade i svelget om man faller og har litt uflaks.
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 Hverken barn eller voksne skal løpe med kjærlighet på pinne i munnen. Eller noe annet i munnen for den del, til og med et sugerør kan gjøre stor skade i svelget om man faller og har litt uflaks. På den annen side finnes ikke den dødsfallsstatistikk, enten det nå gjelder barn eller voksne, som berettiger det kritiske blikket trådstarter har på barnas slikkerier. Og i alle tilfeller er dette svært sjeldne dødsfall som langt på vei kan unngås ved omverdens kjennskap til hjelpeteknikker.
Noli Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Ja, selvsagt. Jeg synes ikke noe om å være hysterisk, det var bare det å løpe med slikkepinner i munnen jeg kommenterte. Og jeg synes heller man bør ta seg et førstehjelpskurs enn å nekte ungene å spise drops (litt avhengig av ungenes alder selvsagt, men gir jo ikke drops til en baby).
Mamma1 Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 (endret) Jeg har vært borti hvor skummelt det er med kjærlighet på pinne. Jenta mi var 3-4 år, løp med kjærligheten og tryna, skikkelig på tryne altså. Det som skjedde var selvfølgelig at kjærligheten ble trykt langt ned i halsen og hun fikk ikke puste. Fy **** så ekkelt det var. Løp bort og fikk tak i pinnen, som satt langt inni munnen og dro. Måtte ta i skikkelig for å få den opp igjen. Aldri mer kjærlighet i munnen når de løper.. Endret 29. august 2009 av Mamma1
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 Jeg har vært borti hvor skummelt det er med kjærlighet på pinne. Jenta mi var 3-4 år, løp med kjærligheten og tryna, skikkelig på tryne altså. Det som skjedde var selvfølgelig at kjærligheten ble trygt langt ned i halsen og hun fikk ikke puste. Fy **** så ekkelt det var. Jeg antar det ikke hadde vært noe mindre ekkelt dersom datteren din hadde satt kjøttbollene i halsen.
Max Motstand Skrevet 29. august 2009 #13 Skrevet 29. august 2009 (endret) I utgangspunktet er det ikke ment å bety noe negativt, dersom det er det du lurer på. Det er bare ment som at livets tilfeldigheter kan ramme oss alle, og at spesifikke foranordninger sånn sett kan virke mot sin hensikt. Selv vokste jeg opp med en autoritær mor som forlangte anerkjennelse for sin kjærlighet. Og dersom du tror, at dine bekymringer som mor automatisk vil bli anerkjent som et tegn på godhet, så tar du fullstendig feil. Endret 29. august 2009 av Max Motstand
lille katt Skrevet 29. august 2009 #14 Skrevet 29. august 2009 (endret) Det er bare ment som at livets tilfeldigheter kan ramme oss alle Enig. Jeg har gitt hele brødskalker og -skiver til babyen min fra hun var 5 mnd., og har fått noen hevede øyenbryn i forhold til det. Jeg er rimelig avslappet, jeg ser jo på henne hele tiden, og tror nok jeg skulle klart å dunke brødbiten ut av henne om det utenkelige skulle skje. Og her en dag slo det meg faktisk at det er mye farligere dersom jeg setter en brødbit, eller drops for den saks skyld, i halsen. Jeg er alene hjemme med babyen i flere timer, og det er ingen som kan hjelpe meg. Hadde babyen tilfeldigvis ligget på gulvet når jeg ble kvalt av brødbiten, kunne jo hun også ha forulykket i løpet av dagen før mannen kom hjem.... For å si det sånn, det er mye vi kan bekymre oss for... men det beste vi kan gjøre, er å la bekymringene hjelpe oss til å ta fornuftige forholdsregler, og ellers prøve å bekymre oss minst mulig. Endret 29. august 2009 av lille katt
Mamma1 Skrevet 29. august 2009 #15 Skrevet 29. august 2009 (endret) I utgangspunktet er det ikke ment å bety noe negativt, dersom det er det du lurer på. Det er bare ment som at livets tilfeldigheter kan ramme oss alle, og at spesifikke foranordninger sånn sett kan virke mot sin hensikt. Selv vokste jeg opp med en autoritær mor som forlangte anerkjennelse for sin kjærlighet. Og dersom du tror, at dine bekymringer som mor automatisk vil bli anerkjent som et tegn på godhet, så tar du fullstendig feil. Er du helt skakkjørt eller? Hvem snakker om anerkjennelse eller noe annet? Jeg er da ikke bekymret for mine barn fordi jeg vil bli anerkjent?! Jeg fortalte kun om min erfaring med barn som springer rundt med kjærlighet på pinne i munnen. Men for all del, dine barn kan gjerne springe rundt med saks i trappen for alt jeg bryr meg. "Learning by doing" burde ha en grense et sted- vår hovedoppgave som foreldre er å se til, på beste måte, at barna overlever oppveksten. Endret 29. august 2009 av Mamma1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå