Gå til innhold

Barna får egen dagsrevy

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=26324

1. januar begynner NRK med egne nyhetssendinger for barn i gruppen 8-12 år.

Den britiske allmennkringkasteren BBC og Sveriges Television har i en årrekke produsert egne TV-nyheter for barn. Fra 1. januar neste år følger NRK opp med daglige nyhetssendinger mandag til torsdag på NRK Super, like før Dagsrevyen

Hva synes dere om dette? Er dette en god idè?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes ideen er god! :) Blir spennende å se hvordan de får det til i praksis.

Skrevet

En god nyhet! :)

Men det er viktig at Nrk legger sakene frem på en objektiv måte, fordi barn ikke er like kritiske som voksne. Både fordi barna ikke henter informasjon fra flere kilder og fordi de mangler livserfaring.

Skrevet

Såfremt det gjøres på en skillelig måte, som gir barna nyeter, objektivt fremstilt på et nivå som passer for dem: en kjempegod nyhet!

Men som nevnt over, barn er ikke så kritiske, de har ikke den samme erfaringen, de har ikke like mange kilder, så det krever litt av nrk for å gjøre dette rett. Også synes jeg foreldrene bør se det sammen med dem, og forklare og snakke sammen og svare på spørsmål da, selvsagt.

Skrevet

Kjempebra!! Har en datter på 9 som såvidt ar begynt å følge med litt på verdensbildet gjennom avis og tv, men det er jo ikke lett... Vi må forklare utrolig mye for at hun skal forstå sammenhenger, hva som ligger i en konflikt, hvor alvorlig/ikke alvorlig ting er o.s.v. Jeg har stor tro på NRK her, og satser på at de lager et program som kan gjøre det lettere for barn å følge med på samfunnet.

Skrevet

Hvorfor skal barn få egen nyhetsending egentlig? Jeg begynte å følge med på nyhetene da jeg var 11, og jeg skjønte alt sammen. Barn er smarte nok til å skjønne vanlige nyhetssendinger. Det var iallfall jeg.

Skrevet
Hvorfor skal barn få egen nyhetsending egentlig? Jeg begynte å følge med på nyhetene da jeg var 11, og jeg skjønte alt sammen. Barn er smarte nok til å skjønne vanlige nyhetssendinger. Det var iallfall jeg.

Jeg tror ikke det er snakk om å være smarte eller ikke, men å få frem saker som de er interesert i og som de har et forhold til.

Vi kan ikke forvente at barn på f.eks. 10 år skal ha den store interessen i saker som f.eks. at FrP ønsker mer private sykehus eller at partiene diskutere kostnadene ved et nytt nasjonalgalleri. Isteden må de være nyheter som forteller at det er forbudt å slå barn eller at barna skal få frukt på SFO.

Og hvorfor skal ikke barn ha sin egen nyhetssending ? Jeg antar at det er flere barn i dette landet enn det er samer. Hvorfor skal ikke barna som en minoritet få det samme tilbudet om de er interesert i det ?

Jeg synes det er flott at de prøver ut dette alternativet. Ikke fordi de ikke er inteligente nok til å følge de vanlige nyhetene, men fordi de må ha noe som er tilpasset barnas ønsker og behov. Da er ikke drap, branner, drukninger, flystyrt, jordskjelv, bilulykker og generell kriminalitet førstevalget.

Skrevet

Jeg tror også at de fleste 11-åringer kan se en nyhetssending og forstå hva som blir sagt. Men - hvis du ser på BBC-utgaven av dette programmet forstår du hvorfor barn trenger egen nyhetssending. I dette programmet tar de for seg aktuelle saker og forklarer bakgrunnen for ting. De fleste 8-12-åringer i dag vet ikke (alltid) bakgrunnen for konflikter, kriger o.s.v. som ofte ligger langt tilbake i tid. Dette forklares på en ordentlig og nøytral måte. Dette gir også foreldrene et gode fordi det ikke alltid er like lett å forklare slike ting, og en del foreldre vet jo kanskje heller ikke bakgrunnen for alle ting som skjer i verden selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...