Gjest Frøken Frøken Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 Ja, hvilke bøker ønsker dere å eie, og hvilke er greit å låne? Og hvor mye bruker dere på bøker en typisk måned? Av ulike grunner bruker jeg lite bibiloteket her jeg bor nå, og ender blandt annet opp med å kjøpe mye romaner i pocketutgave. Av nyere romaner er det ofte impulskjøp i bokhandel når jeg er innom, og gjerne mange om gangen. Mange av disse blir etterhvert bare hyllefyll, siden jeg leser de færreste mer en en gang. Andre bøker har jeg et mer bevisst forhold til at jeg ønsker å eie. Dette er gjerne dyre fagbøker, tegneserier (grafiske romaner), romaner og diktsamlinger jeg har et forhold til, eller nye bøker jeg har et sterkt ønske om å lese, men som ikke finnes på den lokale bokhandelen. Særlig fagbøker og referanseverk kjøper jeg på amazon, siden de ofte er billigere der enn på bokklubben hvor jeg handler de fleste andre bøker. Vet ikke helt hvor mye jeg bruker på bøker, men det siste året har det vært kanskje 7-800 kroner i måneden. En del av dette er fordi jeg nå har kjøpt en del dyre fagbøker jeg ikke tok meg råd til som student (da de uansett var lett tilgjengelige på skolebiblioteket). Ellers har jeg et mål om å bli flinkere til å bruke bibliotek og bruktbokhandel for mer tilfeldige romaner blandt annet. Hva med dere andre? Hvordan prioriterer dere bokinnkjøpene?
Gjest Talula Skrevet 29. august 2009 #2 Skrevet 29. august 2009 Jeg ønsker å eie de fleste bøkene jeg leser, både skjønnlitteratur og faglitteratur. Kjøper for det meste skjønnlitteratur, er student, så faglitteratur får jeg tak i på biblioteket på studiestedet. Jeg bruker alt fra 0 til 500 kr kanskje på bøker i måneden, det varierer. Jeg foretrekker å kjøpe brukt hvis jeg kan, får mer for pengene da synes jeg, dessuten liker jeg å lete på markeder og i brukthandler og slikt. Nyere bøker kjøper jeg ofte i pocket, fordi de er vanskelig å få tak i brukt. Kjøper så godt som aldri nye norske innbundne bøker, da er det i tilfelle gaver og lignende.
Cata Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 Det jeg kjøper for tiden er stort sett pocketbøker fra flyplasser eller nærbutikk. Rett og slett fordi det er noe som er der når jeg bare må ha noe å lese. "Skikkelige" bøker blir sjelden kjøpt. Det låner jeg på biblioteket. Jeg må for ordens skyld tilføye at noe av motviljen mot å kjøpe skyldes at bokhyllene er fulle og jeg har litt begrenset med plass til å sette opp nye . Pocketbøker kan jeg alltids donere til brukthandler eller venner etter at jeg har lest dem så dem blir jeg kvitt. (Og pga. dårlig råd i oppveksten er jeg inngrodd biblioteksbruker allerede fra barnsben av )
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Jeg låner ikke bøker - jeg er manisk eiesyk når det kommer til litteratur. Jeg elsker å omgi meg med bøker som er mine, også dem jeg ikke har lest ennå. De står jo der så vakre og tålmodige og venter på at det skal bli deres tur. Før brukte jeg en del penger på bruktbøker, siden jeg følte at jeg måtte benytte meg av sjansen til å kjøpe det jeg fant fra ønskelisten som ikke lenger er i ordinært salg. Jeg har blitt litt flinkere til å slappe av på det området nå, da jeg tenker som så at dersom jeg ikke får tak i boka senere, kan jeg enten låne den eller lese den på engelsk i stedet. Manien er i ferd med å komme under kontroll, med andre ord. For man må begrense innkjøpene litt når man kun har lest halvparten av bøkene sine. Jo, jeg er en samler, men en samler med ambisjoner om å lese gjennom samlingen sin! Fiksjonsbøker (romaner, noveller, drama, lyrikk) er for øvrig i et lite overtall i samlingen min. Ønskelisten min dannes ut fra andre ting jeg leser: bøker, aviser, brukeranmeldelser på Amazon. En sjelden gang foretar jeg impulskjøp av bøker jeg ikke har hørt om før, men stort sett baserer jeg innkjøpene mine på såpass nøye vurderinger at jeg stort sett alltid treffer. Altså er jeg omgitt hovedsakelig av bøker jeg er glad i, med noen få bøker jeg misliker eller stiller meg likegyldig til. (For å få litt mer plass i de overfylte hyllene mine har jeg vurdert å kvitte meg med dem som faller inn i sistnevnte kategorier.) Nå har jeg nettopp kjøpt pensum, så da har det naturligvis gått en del penger, men på det jevne brukte jeg inntil for noen måneder siden i alle fall tusen kroner i måneden på bøker. Siden den gang har jeg blitt reformert, og nå går det kanskje tre hundre.
Anglofil Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Jeg liker best å eie bøker, da jeg gjerne leser bøkene mine om igjen flere ganger, og synes det er herlig å kunne gjøre det akkurat når det passer meg. Personlig bruker jeg en del penger på brukte bøker, noe som er både billigere og mer miljøvennlig sånn sett. Bruker mellom 0-200 kr i mnd på bøker, men kan variere kraftig pga studiene. Mvh Yvonne
Gjest Ylva Virvla Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Kjøper ekstremt sjeldent bøker. Er en VELDIG flittig bruker av biblioteket.
Gjest *Mim* Skrevet 29. august 2009 #7 Skrevet 29. august 2009 Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å bruke biblioteket, men jeg bare elsker å kjøpe bøker. Kjøper bøker i den lokale bokhandelen, som jeg synes det er ålreit å støtte. Der bestiller de også det meste til meg, bortsett fra en del pensumbøker jeg må skaffe andre steder. Jeg er veldig glad i bøkene mine, men har et oppbevaringsproblem. :/
Gjest Melchizedek Skrevet 29. august 2009 #8 Skrevet 29. august 2009 (endret) Jeg kjøper bøker innenfor stort sett alle mulige evner. Det er svært lite jeg ikke leser. Jeg leser stort set det jeg kommer over. Hvor mange bøker jeg kjøper vet jeg ikke. Men jeg antar det er mellom 10 og 50 i året. Endret 29. august 2009 av Melchizedek
Gjest virvelvind Skrevet 29. august 2009 #9 Skrevet 29. august 2009 Jeg bruker opp til tusenlappen på bøker hver mnd, men det er noe jeg har begynnt med siste halvåret. Har alltid likt å lese men pleide ikke å prioritere bøker før nå For det meste kjøper jeg skjønnlitteratur, men jeg har bøker i de fleste sjangrene:)
Gjest Bond Skrevet 29. august 2009 #10 Skrevet 29. august 2009 Liker å ha bokhyller og liker å ha favorittene tilgjengelige om jeg skulle få lyst å lese de igjen eller låne til noen andre. Kjøper en del, men mest fra loppemarkeder, Fretex men også butikkene. Smakmessig er det nok en del klassikere, men også nyere ting. I løpet av tre år (det var da jeg startet å kjøpe litt mer) har jeg klart å fylle 13 hyller med skjønnlitteratur og et par med faktabøker og kunstbøker. Men ser at siden vi fikk nye bokhyller har jeg nå endelig god plass å få flere.
petrinematilde Skrevet 29. august 2009 #11 Skrevet 29. august 2009 Bruker Amazon, nettbokhandlere generelt, men synes at engelske bøker er billigere å bestille via Amazon enn i Norge. Minst 2-3 bøker i måneden, ofte flere, men jeg venter som regel på pocketutgaven heller enn å kjøpe hardback - for det første er det mye dyrere, for det andre er de så tunge å dra med seg! Jeg liker å ha en bok med meg overalt.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #12 Skrevet 30. august 2009 Vanene har endret seg en del gjennom årene, fra stort sett utelukkende å låne på biblioteket, til nå å kjøpe det meste, både nytt og brukt. Kjøper både faglitteratur og skjønnlitteratur, og foretrekker pocket, i hvert fall når bøkene leses. Jobben min er nært knyttet til bokbransjen, i tillegg har jeg flere venner som jobber i forlag/bokhandel. Dette gjør at jeg ofte har tilgang på rimelige/gratis bøker, noe bokhyllene har fått merke de siste årene. Jeg gir imidlertid også bort en del bøker når de er lest. Ellers kjøper jeg gjerne på impuls, og da stort sett pocket, ved tilfeldige bokhandlerbesøk, på flyplasser osv.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #13 Skrevet 30. august 2009 Vanene har endret seg en del gjennom årene, fra stort sett utelukkende å låne på biblioteket, til nå å kjøpe det meste, både nytt og brukt. Kjøper både faglitteratur og skjønnlitteratur, og foretrekker pocket, i hvert fall når bøkene leses. Jobben min er nært knyttet til bokbransjen, i tillegg har jeg flere venner som jobber i forlag/bokhandel. Dette gjør at jeg ofte har tilgang på rimelige/gratis bøker, noe bokhyllene har fått merke de siste årene. Jeg gir imidlertid også bort en del bøker når de er lest. Ellers kjøper jeg gjerne på impuls, og da stort sett pocket, ved tilfeldige bokhandlerbesøk, på flyplasser osv. Og det blir nok fort en 1000-lapp i måneden, men alt fra 200 til 3000 er nok innenfor "normalen"... Litt avhengig
MissStiles Skrevet 30. august 2009 #14 Skrevet 30. august 2009 Jeg liker best å eie bøker, så jeg kan ikke huske sist jeg lånte en bok på biblioteket. Det må være flere år siden. Kanskje i forbindelse med skole, men ikke privat. Jeg kjøper som regel bøkene på nett fordi jeg er medlem flere steder. Men det hender at jeg kjøper bøker på en bokhandel og. Jeg leser alt fra krim til romaner. Hvor mange jeg kjøper, har jeg ikke noe tall på. Det varierer fra måned til måned. Siden jeg er student så er det ikke alltid jeg har tid til å lese.
Gjest Miam Skrevet 30. august 2009 #15 Skrevet 30. august 2009 Jeg er en slik person som MÅ eie bøker jeg vil lese. Når jeg var mindre elsket jeg å gå på biblioteket, mye fordi det lå bare 1 km fra huset vårt og at der var kjempemasse barne- og ungdomslitteratur Etter at biblioteket ble lagt ned, og bøkene flyttet til kommunebiblioteket har det blitt labert med biblioteksturer, helst i forbindelse med skole. Men jeg synes fortsatt det er fryktelig koselig å gå en tur på biblioteket! Der er jo SÅ mange bøker! Jeg bruker alt fra 0 kr til flere 1000 i måneden på bøker. Det kommer helt an på humøret og hvorvidt det er august/januar og semesterstart, hehe Jeg kjøper stort sett bøker på impuls, bortsett fra serier og bøker jeg har fått anbefalt eller lignende. I det siste har jeg kjøpt et lass med bøker til diverse serier jeg samler på, så da blir det jo også litt penger av det :gjeiper: Også liker jeg godt å kjøpe bøker på nettet, om jeg vet hvilken bok jeg skal ha, men å gå å traske i bokhandelen er det kjekkeste
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #16 Skrevet 30. august 2009 Jeg er også eiesyk når det gjelder bøker, og jeg nyter synet av de velfylte bokhyllene mine. Jeg har for det meste skjønnlitteratur, men også noen kunstbøker, fagbøker innen forskjellige fagfelt, og ordbøker for forskjellige språk. Etter at jeg fikk barn, har vi også fått en fin samling med god barnelitteratur. Som oftest kjøper jeg bøker fra bokklubben.no, de er både billigere enn bokhandlene her hjemme, og har bedre utvalg. Og ikke minst har de stort utvalg i bøker på engelsk (jeg misliker sterkt å lese dårlig oversatte bøker), og bokklubben.no krever ikke betalt for portoutgifter. Ellers kjøper jeg stort sett bare bøker når jeg er hjemmefra, og kommer over bokhandler med godt utvalg. Og jeg kjøper bare pocket, fordi de er billigere, enklere å lese, og tar seg minst like bra ut i bokhylla etterpå som de innbundne bøkene. Før var jeg en ivrig bruker av biblioteket, særlig da jeg gikk på skolen, for da hadde vi kommunebiblioteket i samme bygg. Det var en liten bokelskers drøm å kunne stikke innom biblioteket i friminuttene og finne nye skatter hver gang jeg var fri for lesestoff
^^Belle^^ Skrevet 31. august 2009 #17 Skrevet 31. august 2009 (endret) Jeg elsker å omgi meg med bøker som er mine, også dem jeg ikke har lest ennå. De står jo der så vakre og tålmodige og venter på at det skal bli deres tur. Synes dette var så fint beskrevet, og det er akkurat slik jeg føler det. Jeg låner noen bøker, men kjøper de fleste. Jeg leser så og si bare fantasy, så det meste blir på engelsk (er nok også derfor jeg låner så lite - det er mye gøyere å lese på engelsk enn norsk). Dere kan tenke dere hvor ekstatisk jeg var da jeg plutselig dumpet over en fantasybokhandler i min lille by, kun med bøker på engelsk. :dåne: Tror nok forbruket på bøker kommer til å gå en del opp etter at jeg fant den skatten. Jeg bruker alt fra 0 til 1000 kr i måneden på bøker, det kommer helt an på hvor mye jeg leser i det tidsrommet. På ferie går det veldig mye, mens i travle tider leser jeg bare noen kapittel til dagen, da trenger jeg ikke å kjøpe noe nytt - dersom jeg ikke finner noe gøy da . Jeg kjøper bøker over alt. I bokhandlere, bruktbokhandlere, bokklubben.no (portofritt), amazon.com, capris.no osv. Der jeg finner de bøkene jeg vil ha med andre ord. Endret 31. august 2009 av ^^Belle^^
Elbereth Skrevet 31. august 2009 #18 Skrevet 31. august 2009 Liker best å eie bøkene jeg leser, så det fyller seg da opp... Leser helst krim/spenning, fantasy eller historiske romaner, og da gjerne engelskspråklige forfattere på originalspråket. Bruker også biblioteket mye, og bøker eller serier jeg er spesielt interessert i/knyttet til, kjøper jeg. Kjøper gjerne pocketutgaver, men en del engelske bøker er ikke så dyre i innbundet form, så det varierer. Handler helst på nettet (CDON, Bokkilden, Amazon), noen ganger på flyplassbokhandler.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #19 Skrevet 31. august 2009 Låner i perioder endel på biblioteket, men kjøper også mye brukt. Mest romaner, noe poesi, essays, noe novellesamlinger og noe faglitteratur (dvs, det jeg kommer over brukt blir mest innen hobbyer/interesser). Også kjøper jeg pensumlitteratur og litt forskjellig på salg. Har mange kasser med bøker, men aldri bodd noe sted hvor jeg har hatt anledning til å få satt alle i bokhyller, så gleder meg til den dagen kommer
Primarius Skrevet 31. august 2009 #20 Skrevet 31. august 2009 Kjøper stort sett bare bøker fra Amazon. Når jeg bodde i Danmark hendte det at jeg kjøpte engelske bøker fra Politikens boghal (ved Rådhusplassen), som hadde et relativt godt utvalg av bøker. Men da jeg flyttet hjem var jeg innom flere bokhandlere for å se etter relativt populære engelske forfattere som var ute med nye bøker, men ingen av bokhandlerene hadde hverken fått de inn, eller hørt om dem. Takke meg til søkning på Amazon, og brukthandlererne der. Bøker på norsk blir det stort sett på biblioteket. Har ikke opplevd så mange norske bøker jeg bare MÅ eie...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå