Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #1 Skrevet 29. august 2009 lyst på en mobil fra usa, et merke de ikke selger her vil jeg kiunne bruke den her i norge med mitt norske sim-kort?
generalen Skrevet 29. august 2009 #3 Skrevet 29. august 2009 I norge brker vi GSM frekvensen 900/1800, som også blir brukt i USA. Men noen steder i Amerika, spesielt Nord-Amerika/Canada brukes GSM 850/1900. De operatørene som "opererer" på de forskjellige båndbreddene selger egne "branded phones" spesialtilpasset nettet deres. Operatørfrie telefoner (uten abonement) er ikke så vanlig i Amerika. De fleste amerikanske telefoner kan du trygt kjøpe, da de fleste fungerer på samme nettet, f.eks iphone og blackberry er ganske trygge kjøp. Men når du sier at det er et merke som ikke selges i Norge, da bør man være litt skeptisk...
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2009 #4 Skrevet 29. august 2009 Mener å huske at den amerikanske venninna mi som bodde i Norge et år kommenterte at hun syntes det var uvant med simkort i mobilen fordi det hadde de ikke i usa. Dersom de ville bytte abonnement så kjøpte de ny telefon. Om det vil si at de ikke bruker simkort eller om venninna mi bare ikke visste om det er en annen sak
generalen Skrevet 29. august 2009 #5 Skrevet 29. august 2009 Har du sett hvordan man putter simkort i en iPhone? Så skjønner du nok hvorfor amerikanerne ikke har sett dem før:P De er der, men blir aldri tatt ut!
feuerstein Skrevet 29. august 2009 #6 Skrevet 29. august 2009 Tja, amerikanere har tviholdt på sin forgjenger til GSM lenge etter at vi begravde NMT. Denne standarden hadde ikke sim-kort, den var i likhet med NMT basert på at serienummeret i hvert håndsett identifiserte enheten i nettet. Døde håndsettet kunne man ikke enkelt flytte nummeret over på et annet håndsett slik man kan ved å flytte sim-kort. På den annen side har de også helt andre pris/abonnementsmodeller i USA, med en operatørbinding som i Norge ville fått forbrukerrådet til å gå helt av hengslene. Der kan det veldig ofte være greiere å kjøpe ny telefon med nytt sim-kort enn å prøve å løsrive den telefonen man har. At Motorola fortsatt har mer enn en ubetydelig markedsandel på hjemmebane kan tyde på at en mer enn en ubetydelig andel amerikanere går konstant tungt ruset og utviser en blind, fanatisk patriotisme som overgår selv den mest vanvittige nord-koreaner.
generalen Skrevet 30. august 2009 #7 Skrevet 30. august 2009 Hvor lenge er det siden Amerika kuttet ut NMT? Det er jo en eldgammel skandinavisk teknologi, og jeg visste ikke at den var så utbredt en gang. Artig. Visste heller ikke at Motorola var amerikansk, hvordan er markedsandelen dems i USA? Lenge siden jeg har sett en motorola-telefon nå, hvertfall mobiltelefon!
feuerstein Skrevet 30. august 2009 #8 Skrevet 30. august 2009 USA hadde ikke NMT, jeg formulerte meg gjerne litt uklart. USA holdt på sine GSM-forgjengere lengre enn vi holdt på vår GSM-forgjenger. Vi hadde NMT, amerikanere hadde AMPS, D-AMPS og cdmaOne. NMT var i tillegg til norden utbredt i en god del av øst-europa, og verdens første kommersielle nett var av alle rare steder i Saudi-Arabia. Siste tallet jeg så for Motorola var 10 %, men de faller så fort nå at årsgammel informasjon er tilnærmet verdiløs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå