Gå til innhold

Hvor mye paracet kan ei på 45 kilo ta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pakningsvedlegget til Paracet sier 1-2 tabletter 3 ganger i døgnet. Går det også ann å ta 1 tablett 6 ganger i døgnet? Det er nå jeg er syk og jeg får ikke kontakt med lege før på mandag, men jeg vil ikke akkurat skade leveren heller. 2 tabletter 3 ganger i døgnet er derimot for lenge mellom hver gang for min del da virkningen begynner å gå ut etter fire timer.

Veier 45 kg, om det skulle ha noe å si :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Ibux-pakningen min er grensen mellom barne- og voksendose satt på 40 kilo, så du kan nok trygt ta maks antall piller. Jeg er likevel ikke så sikker på om det er det samme å ta 1 x 6 piller og 2 x 3 piller, men når det er sagt, kan umulig et så lite forbruk over to dager skade deg. Ibux kan man for øvrig ta 1-2 av inntil 4 ganger i døgnet.

Men det er alltid et men: Hvorfor poppe så mange piller, egentlig? Det er vondt å ha vondt, åpenbart, men smerter er jo noe man må tåle når man er syk. Det går ikke an å beskytte seg helt mot den fysiske delen av seg selv ...

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
Pakningsvedlegget til Paracet sier 1-2 tabletter 3 ganger i døgnet. Går det også ann å ta 1 tablett 6 ganger i døgnet? Det er nå jeg er syk og jeg får ikke kontakt med lege før på mandag, men jeg vil ikke akkurat skade leveren heller. 2 tabletter 3 ganger i døgnet er derimot for lenge mellom hver gang for min del da virkningen begynner å gå ut etter fire timer.

Veier 45 kg, om det skulle ha noe å si :)

Ja, 1 tabl. 6 ganger i døgnet går fint. Leveren får akutt skade dersom man tar oppmot 10 g paracet på kort tid. Så du trenger ikke være redd for det.

Skrevet

Takk for svar! Jeg trenger å fungere littegrann fordi jeg er alene og har en hund. Ergo må den luftes stakkars, og uten Ibux eller Paracet så kan jeg ikke bevege kroppen engang fordi det er så smertefullt. Smertestillende letter bare på smertene, de forsvinner definitivt ikke ;)

Skrevet

Ooog dessuten fikk jeg beskjed av legen om å spise Paracet for å holde feberen nede.

Skrevet
Ooog dessuten fikk jeg beskjed av legen om å spise Paracet for å holde feberen nede.

Bare ta smertestillende med god samvittighet. Det er ingen grunn til å ha mer vondt enn nødvendig, smertestillende tar både feber, muskelsmerter, hodepine og halsonde.

Du kan godt ta maksdose med din kroppsvekt. Disse dosene er satt med god margin. Bare sørg for å ha mat i magen når du tar piller.

Et tips er å kombinere ibux og paracett. Ibuprofen (eventuelt naproxen) og paracetamol er to helt ulike virkestoffer, og man kan derfor ta maksdose av begge samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...