Gå til innhold

Ebay - selger sender ikke til Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonyma_*
Skrevet

Søren klype, i min iver bød jeg akkurat på en vare på ebay uten å sjekke om selger sender til Norge. Og det gjør hun selvfølgelig ikke. Jeg har sendt henne melding om hvorvidt hun vil vurdere å sende akkurat denne varen til Norge likevel, eventuelt se bort i fra budet.

Er det noen som har opplevd det samme? Pleier folk å være imøtekommende? Kan jeg forvente å få negativ karakter på grunn av dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er kjempestrengt hvis hun gir deg negativt for dette når du har sendt mail og spurt. Men hvor sannsynlig er det for at du får tilslag på ditt bud? Om noen byr over deg spiller det jo ingen rolle.

Gjest Gjest_Anonyma_*
Skrevet

Det er bare fire timer igjen av auksjonstiden, så jeg regner med at det ikke kommer flere bud. Jeg er jo villig til å betale henne det det måtte koste å sende varen hit, så forhåpentligvis ordner det seg.

Ingen som har erfaringer med dette?

Gjest Gjest_eee_*
Skrevet

I og med at det er du som ikke klarte å sette deg ordentlig inn i auksjonsvilkårene så skal du i utgangspunktet få negativ karakter; selgeren betaler for å få gjenstander listet på eBay og taper derfor penger på at du byr og salget ikke blir gjennomført.

Er du heldig så vil selgeren sende til deg likevel, men noen har det som en policy at de ikke vil sende utenfor USA eller andre steder og da er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på negativ tilbakemelding. Du kan jo eventuelt tilby selgeren å betale omkostninger ved feilbudet ditt? Blir sikkert ikke mer enn et par dollar og du slipper da unna en negativ karakter :)

Skrevet

Jeg presterte for et par uker siden å by på en vare, og jeg oppdaget etterpå at selgeren ikke sendte til Norge. Jeg kunne ikke heller håpe på at noen skulle by over meg heller, for jeg hadde valgt "buy it now".

Jeg sendte en melding til selgeren og forklarte saken; jeg fikk svar tilbake nesten med en gang med hva det ville koste med porto og at han var villig til å sende til Norge. Så det ordnet seg fint for meg; jeg ga positiv karakter og fikk en tilbake :)

Skrevet

Hvordan gikk det? Endte du opp med varen? Eller negativ feedback?

Skrevet (endret)

Du får helt sikkert ikke negativ feedback av den enkle grunn at selgere ikke lenger kan gi negativ feedback til kjøpere på eBay. Jeg husker ikke akkurat når den regelen kom, men det begynner å bli en god stund siden. Følgende er hentet fra eBay's "glossary":

Feedback

For each transaction, buyers and sellers can choose to rate each other by leaving Feedback. Feedback from buyers can consist of a positive, negative or neutral rating, and a short comment. Feedback from sellers can consist of a positive rating and a short comment. These ratings are used to determine Feedback Scores.

Så lenge du tilbyr deg å betale for de ekstra kostnadene selgeren er påført enten ved å sende varen til Norge (Som langt de fleste jeg har vært i kontakt med av selgere på eBay ikke anser som noe problem selv om de vanligvis ikke sender til utlandet. Jeg pleier dog å spørre først og by siden ;) ) eller ved å legge ut varen for salg på nytt, ser jeg ikke helt problemet.

Endret av Leo
Gjest Gjest_Anonyma_*
Skrevet
Hvordan gikk det? Endte du opp med varen? Eller negativ feedback?

Jeg vant auksjonen, og selger var positiv til å sende varen til Norge. Så jeg tror det ordner seg. Karakteren får jeg vel ikke før etter jeg har gitt min karakter til henne? Og det skal jeg jo ikke gjøre før varen er mottatt.

Skrevet (endret)
Jeg vant auksjonen, og selger var positiv til å sende varen til Norge. Så jeg tror det ordner seg. Karakteren får jeg vel ikke før etter jeg har gitt min karakter til henne? Og det skal jeg jo ikke gjøre før varen er mottatt.

Så bra - da ordnet det seg. Ble det blodpris på portoen? Tror man kan gi karakter i hvilken rekkefølge man vil, men ingen vits for oss kjøpere å gjøre det før vi har fått varen. Selger gir gjerne feedback så snart pengene er overført.

Endret av Miko

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...