Gå til innhold

BSU, spare til å flytte ut hjemmefra

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hei,

Hvor mye å man tjene i året for å kunne ta opp lån til hus/leilighet? Er masterstudent og blir ferdig med studiene innen to år, og ønsker å kjøpe meg hus eller leilighet når jeg går ut i fast jobb. Men så vet jeg ikke hva slags jobb jeg vil få og hvor mye jeg vil tjene. Jeg skulle helst flyttet hjemmefra før den tid, men kan jeg ta ta opp studielån til å kjøpe leilighet? Er det i det hele tatt mulig?

Noen gode råd til hvordan jeg kan spare i løpet av de to årene? Trenger gode sparetips. Har hørt om BSU, men hvorfor kan jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha mer enn 15.000 der i løpet av ett år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Hvor mye å man tjene i året for å kunne ta opp lån til hus/leilighet? Er masterstudent og blir ferdig med studiene innen to år, og ønsker å kjøpe meg hus eller leilighet når jeg går ut i fast jobb. Men så vet jeg ikke hva slags jobb jeg vil få og hvor mye jeg vil tjene. Jeg skulle helst flyttet hjemmefra før den tid, men kan jeg ta ta opp studielån til å kjøpe leilighet? Er det i det hele tatt mulig?

Noen gode råd til hvordan jeg kan spare i løpet av de to årene? Trenger gode sparetips. Har hørt om BSU, men hvorfor kan jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha mer enn 15.000 der i løpet av ett år?

Det spørs jo hvor stor og dyr leilighet man trenger.

Uansett, så tror jeg ikke man vil få lån til leilighet om man ikke har spart en del kapital på forhånd.

Min sønn fikk tilbud fra 2 banker om lån på mellom 1 og 1,2 mill.

Han hadde den gangen oppspart rundt 120,000 og 45,000 i BSU. Og stipulert lønn var rundt 320,000 i året på det tidspunktet.

BSU ordningen er endret fra i år. Du kan nå spare 20,000 i året og dermed få fratrekk på 4000 på skatt.

Du kan spare max 150,000 i sparetiden, eller frem til du er 34 år.

Hvorfor taket på dette ikke er høyere?

Tja...

Jeg har nevnt det mange ganger før.

BSU er en helt gullkantet spareordning. Den beste du i det hele tatt kan ha. Finnes ikke maken.

Hadde jeg vært i målgruppen (Er nok alt for gammel) så hadde jeg spart maks i dette.

Dette er bestemt av myndighetene og kunne gjerne vært, etter min mening 30,000/år, men jeg skjønner forsåvidt at den ikke er høyere.

For den er jo isolert ganske dyr for staten, med skattefordelen.

Men. den er altså ment for ungdom frem til 34 år, som en påskjønnelse for sparing til boligformål.

Tenk på dette:

Du får ofte noe høyere rente enn høyrentekonto.

Du får helt direkte 4000 rett tilbake på skatten om du sparer maks pr år.

Tenk over hvilken reell rente dette er i året. Kjempehøy. Finnes ikke bedre ordning.

Men Viktig. Det er først når man betaler nok skatt (Har nok inntekt) at man får nytte av skattefordelen. Ingen vits i å begynne med BSU før man har nok inntekt.

BSU kontoen skal kun brukes til boligformål. Derfor kjenner jeg flere som prøver å fortsette med denne (ikke bruke av den) selv etter at de kjøper sin første leilighet. Om de kan klare det da.

Rett og slett for å få nytte av skattefordelen i flere år. Så, når de ikke har det lenger. Tenker de på å betale ned på lån.

Studielån har jeg liten greie på. Men høres rart at dette kan dekke noe så dyrt som en eieleilighet/borettslag. Men betingelser og lignende på studielån får nok andre svare på.

Skrevet

Ok, takk for svar:)

Men hvor mye inntekt årlig (minst) bør jeg ha for å dra nytte av skattefradraget fra BSU?

Jeg hører at det er lurt å ta opp studielån mens man studerer og spare det for fremtidig boligkjøp. Men etter endt utdanning må jeg jo begynne å betale det ned,så hvordan tjener jeg på å ta opp studielånet? Noen som kan forklare?

Skrevet

Jeg har akkurat startet meg BSU konto selv faktisk :) Man kan velge å sette inn penger selv gjennom nettbank eller at du direkte går i banken selv. Eller, du kan ha fast trekk til den hver måned. Jeg har valgt det slik at jeg setter inn selv, for jeg er også student og har dermed ikke råd hver måned å sette inn like mye, eller noe i det hele tatt. Synes den er helt super, mye på grunn av at man ikke kan ta ut fra kontoen når man først har satt noe inn, og også på grunn av rente og skattegreier. Jeg kan ikke så veldig mye ellers rundt dette, så jeg foreslår som gjest over, og ta deg en tur i banken. Jeg gjorde det, og de ville mer enn gjerne forklare hva BSU gikk ut på, hva som var fordelene etc :) Tok ca 5 minutt så var kontoen opprettet, og det var bare å gå hjem å spare ;)

Go for it! :fnise:

Skrevet

Men hvor mye inntekt årlig (minst) bør jeg ha for å dra nytte av skattefradraget fra BSU?

Jeg hører at det er lurt å ta opp studielån mens man studerer og spare det for fremtidig boligkjøp. Men etter endt utdanning må jeg jo begynne å betale det ned,så hvordan tjener jeg på å ta opp studielånet? Noen som kan forklare?

En BSU-konto gir mange fordeler; høy rente, sikker spareform, skattefradrag på 20 prosent av det du sparer ( skattefradrag av maksimum kr 20.000,- pr år).

For å dra nytte av skattefordelen må du minst ha betalt tilsvarende beløp i skatt. I tillegg er det viktig for ungdom å huske på at de uansett har en frikortgrense, så man må tjene over dette beløpet for å få noe utbytte av denne skattefordelen.

En godt bevart BSU-konto kan også gi deg store fordeler når du skal ut på boligmarkedet.

- I flere banker gir sparing i BSU en rett til et boliglån. Man kan da få et lån til en gunstig rente, og lavt eller intet etableringsgebyr, men dette er selvsagt med forbehold om at tilbakebetalingsevne og sikkerhet er på plass.

Men kort. Ikke "sløs bort" BSU sparingen din, før du altså tjener nok til at du drar nytte av skattefordelen.

Skrevet
Hei,

Det vil nok bli vanskelig for deg å få boliglån mens du studerer. Du må ha inntekt nok til å betjene lånet. I disse tider er du heller ikke garantert jobb når du er ferdig med utdannelsen din. Hvis du hadde fått boliglån nå - hvordan skulle du betjent det under studiene? Og hva om du ikke får jobb med en gang du er ferdig? Selv om du gjerne har jobbet under studiene er det ikke sikkert at du har opparbeidet deg rettigheter til arbeidsledighetstrygd.

Med boligprisene i dag er det ikke lett for enslige å komme inn på boligmarkedet. Du bør ha over 300.000,- i året for å ha noen som helst mulighet for å kjøpe alene. Vil du unngå de aller minste boligene bør du tjene en del mer ( det er selvfølgelig mulig å få tak i rimelige boliger hvis du er villig til å kjøpe noe i mer usentrale strøk).

Du må i de aller fleste tilfelle stille med minst 10 % egenkapital ved boligkjøp + dekke omkostningene (2,5 % av kjøpesummen ved kjøp av selveierbolig).

Selv om du ikke har behov for studielån vil jeg anbefale deg å ta opp dette. Sett pengene på en sparekonto. Studielån er rente- og avdragsfritt under studiene, og ved å ha pengene på en sparekonto vil du få renteinntekter på disse. Når du har fått deg fast jobb kan du bruke pengene som egenkapital. Et studielån har mye bedre betingelser enn et boliglån. Et slikt lån vil selvfølgelig bli tatt med som eksisterende gjeld når du søker boliglån, og gjør at du får mindre lån fra banken enn om du ikke hadde lån. Siden betingelsene er bedre på studielånet enn på boliglånet vil det likevel lønne seg.

Du bør spare så mye som mulig. Banken ser på din vilje- og evne til å spare den dagen du søker lån. Opprett BSU-konto og spar så mye du kan på denne hvis du tjener nok til å dra nytte av skattefradraget. Få deg også en sparekonto. Har du mulighet er det en god ide å ha et fast trekk til denne kontoen. Sett gjerne trekkdato på samme dag som du får inn lønn (hvis du skal jobb ved siden av studiene). På den måten merker du ikke så mye til at pengene blir borte.

Ser at det har kommet flere gode svar på fordelene med BSU-konto, og ser derfor ingen grunn til å skrive mer om det.

Skrevet

Dette er ganske enkelt fordi du slipper å betale noe som helst på studielånet i løpet av studietiden. Det løper heller ingen renter på lånet. Så dersom du har nok penger og klarer deg fint uten studielån, så får du deg uansett, setter pengene på sparekonto (eller aksjefond hvis du tør) og betaler ned studielånet etter endt studium. Da har du tjent deg noen kroner i løpet av perioden:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...