Gå til innhold

trassalder eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hei,

Jeg lurer på om det er noen her inne som har/har hatt småbarn som kan forklare meg grunnen til oppførselen til niesen min.

Hun er nå 3 år og hun har lett for å bli grinete om hun ikke får det slik hun vil. Her om dagen kjøpte jeg henne en prinsessekrone og hun tok den på og plutselig kaster hun den og hylskriker om at den ikke passer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på det. Jeg tok den bare opp og la den vekk og sa at hun ikke skulle få den igjen før hun klarte å oppføre seg pent. Da ble hun lei seg og begynte å gråte.

Hun blir lett irritert og sint ved den minste småting. Uansett hva hun får av leker så er det noe feil på dem før eller senere. Virker som om hun har store humørsvinginger av og til, i ene sekundet er hun vanlig for å plutselig bli morsk og sur.

Vurderer å bare la være å kjøpe henne noe igjen til hun blir eldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ved visse steg i barn alder modnes man litt og forstår mer av verden enn hva man har lært seg og håndtere den. Man kan oppdage som 3 år at man har en vilje og en egen mening uten helt å vite hvordan man skal få det som man vil og hvor mye man egentlig kan bestemme selv. Når de voksne ikke forstår denne utviklingen kan man fort gi uttrykk for barnet at det oppfører seg dårlig, så er det man kaller "trassen" igang.

Det beste for barnet er at de voksne forstår dette trappetrinnet og klarer å håndtere barnet deretter. Når de voksne handler feil, blir barnet gjerne trassig. Kanskje foreldrene ikke helt har lært hvordan de skal håndere barnet n¨r barnet er misfornøyd med en leke, så er hun litt vant til å trasse over slikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...