Lilleba Skrevet 8. august 2003 #1 Skrevet 8. august 2003 Leste et intervju med Inger Lise Rypdal i KK (det som kommer på neste tirsdag), og der sa hun (fritt sitert etter hukommelsen): Jeg bruker ikke miniskjørt lenger, da jeg synes det ser dumt ut på voksne damer. Jeg burde selvsagt stilt disse spørsmålene til henne, men i mangel av adresse og slikt, så spør jeg heller jentene på KG: Er du enig med Inger Lise, og i såfall: Hvorfor synes du det ser dumt ut? Hvor går aldersgrensen for når det IKKE ser dumt ut? Hva menes egentlig med miniskjørt? Er alt over knærne miniskjørt? (Til orientering: Inger Lise er 53 år og på bildene i KK var alle kjolene hennes godt nede på leggen)
Gjest care Skrevet 8. august 2003 #2 Skrevet 8. august 2003 Det kommer ann på miniskjørtet da. Jeg synes damer i 50 - 60 års alderen kan gå med skjørt som ligger rett over kneskålen, noe kortere enn det, ser dumt ut ja :blunke:
Barbie Skrevet 8. august 2003 #3 Skrevet 8. august 2003 Jeg må si meg enig med Rypdal. Har man passert 35-40 år,bør det bli litt lengde på skjørtene.
Cecilie Skrevet 8. august 2003 #4 Skrevet 8. august 2003 Som de andre alt har nevnt, bør det være grenser på hvem som skal gå i miniskjørt. Det er ikke nødvendigvis alderen det kommer an på, men rett og slett kroppen. Det er oss alle vel kjent at kroppen blir berørt av alderen, og da sier det seg selv at jo eldre en er - jo mer diskret må en være i klesveien (lite lekkert å se godt synlig appelsinhud, celulitter, åreknuter m.m). Det er også mange unge jenter som ikke kler å ha miniskjørt. En må rett og slett ha formen til det. Det kan derimot være utrolig lekkert med miniskjørt til de som har kropp, hud, fasong og stil. Jeg er enig med Rypdals komentarer, eldre kvinner bør derfinitivt ha litt lengde på skjørtene! (det samme gjelder litt kraftige kvinner.)
Lilleba Skrevet 8. august 2003 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2003 Care: OK svar, men jeg skulle også likt å fått vite HVORFOR det ser dumt ut! Barbie: Din aldersgrense for å gå med miniskjørt er altså 35 år, men hva er din definisjon av miniskjørt da, og HVORFOR "bør det bli litt lengde på skjørtene"? Cecilie: I motsetning til Barbie og Care kommer du med en begrunnelse. Du sier først "Det er ikke nødvendigvis alderen det kommer an på, men rett og slett kroppen", og utdyper det litt. (Likevel avslutter du med "eldre kvinner bør definitivt ha litt lengde på skjørtene". Definitivt? Er ikke det en liten motsetning til det du skrev innledningsvis?) Du begrunner det med at kroppen på eldre kvinner "blir berørt": synlig appelsinhud, celulitter, åreknuter mm. Videre: En må rett og slett ha formen til det. (Celulitter og appelsinhud er vel forresten det samme?) Er disse begrunnelsene aldersavhengig? Altså, ser det dumt ut med miniskjørt på en hvilken som helst dame over en viss alder (en alder som man åpenbart har forskjellig oppfatning av, jf. Care og Barbie) fordi eldre damer flest har de ovennevnte plager? Og ser det tilsvarende IKKE dumt ut på yngre fordi yngre flest ikke har de samme plager? Synes dere jeg spør vanskelig? Nei, jeg prøver bare å få dere til å tenke over hva dere egentlig sier, og ikke minst, få dere til å tenke gjennom hvorfor dere mener det dere gjør!
Tusenfryd Skrevet 8. august 2003 #6 Skrevet 8. august 2003 Hvis jeg bruker et kort skjørt (jeg tror nemlig at det er det som menes, et kort skjørt over knærne, og ikke MINIskjørt hvor man er invitert rett til trusa) ... ok, hvis jeg da bruker et kort skjørt - midt på lårene fx - så gjør jeg det... - fordi jeg synes skjørtet er fint - fordi jeg synes skjørtet er fint på meg - selv om jeg måtte være over akseptabel alder i enkeltes øyne - selv om jeg måtte være over akseptabel kroppsstørrelse i enkeltes øyne - og hvis cellulitene på baksiden av lårene mine synes, så gjør det ingenting, for jeg ser dem ikke... da måtte de jo være foran... - det passer til en toppe eller bluse jeg har og sammen med dette gjør et helhetlig antrekk. - fordi denne helheten passer meg som person og mitt humør den dagen. Noen synes man ikke skal ha langt hår etter fylte 40 også. Sludder og vås.
Cita Skrevet 8. august 2003 #7 Skrevet 8. august 2003 Akkurat Olga på 97 år, bør holde seg unna miniskjørt/korte skjørt, men dersom man føler for å gå i slike skjørt, så ser jeg ikke noe galt i det. Eks dersom skjørtet er en del av ei drakt, så kan nok de over 35 år også være utrolig stilige i korte skjørt. Vil tro at anledningen er mer avgjørende en "kroppen" :blunke:
Cecilie Skrevet 8. august 2003 #8 Skrevet 8. august 2003 Kan hende jeg har uttrykt meg litt uklart. Det er klart alderen setter sitt preg på kroppen, og det må en ta til etteretning i blant annet valg av klær. Jeg ser på dette som en diskusjon på lik linje med den vi har hatt om kraftige jenter som går i korte topper og viser magen. En bør kle seg etter hvordan en er formet (gjelder unge som gamle). Og ja - selvsagt er det flere eldre kvinner som har åreknuter enn yngre, bare dette fører til at vi kan utelukke en betydelig større prosent eldre enn yngre. Jeg prøver bare å si at alderen setter sitt preg på kroppen, og en bør etter min mening ta hensyn til dette og skjule mest mulig (likt med at ei jente med "henge"mage bør ha en overdel som dekker den). Samtidig som jeg ønsker å vektlegge at dette ikke er ensbetydende med at alle unge kan gå i miniskjørt, også her stilles visse "krav".
Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2003 #9 Skrevet 8. august 2003 Det som er er at kroppen og beina til litt eldre damer ikke passer å ha miniskjørt, har dere ikke sett det? det blir ikke noe pent på, og det ser også rart ut.... Det er det samme med håret, en 50 årig dame ser jo m ye stiligere ut med kort hår, enn å ha håret ned på rumpa. det har med alderen å gjøre ja. Eldre damer ser faktisk yngre ut med en kortklippet frisyre og et lengre skjørt. en 50 årig dame gjør seg faktisk gamlere ved å ha langt hår og kort skjørt.... stemmer ikke det da?
VesleBråka Skrevet 8. august 2003 #10 Skrevet 8. august 2003 Man blir litt harry hvis man valser rundt i skjørt til knapt midt på låret hvis man er middelaldrende. Miniskjørt og lyseblå permanent, du skjønner hvor jeg vil hen? Frikete hører ungdommen til, når man blir litt eldre kan man med hell satse mer på eleganse og stil.. Har forresten stor sans for Tusenfryds argument - cellulitter på baksiden av lårene ser man jo ikke, så da er ikke de noe problem.
myagi Skrevet 8. august 2003 #11 Skrevet 8. august 2003 Litt utenfor diskusjonen,men 3/4 lange tights under miniskjørt er kjempekult og det begynner å bli veldig moderne. *sniker meg ut igjen* :oops:
Tusenfryd Skrevet 8. august 2003 #12 Skrevet 8. august 2003 Dere nører oppunder alle de fordommene man prøver å få has på. Nemlig at visse klær og frisyrer passer kun for unge, slanke og med et spesielt utseende på bena. Eller armene - "seee, de slaskete underarmene, hun burde ikke gå med ermløst... etc." - nei, det var det inge som sa nå, men det kunne det like gjerne ha vært. Dere hevder å vite hva som er pent og hva som passer seg. Dere generaliserer over "at man ser yngre ut med kortere hår". Uten tanke på at alle har vi forskjellig ansiktsfasong - vi er ulike typer... selv har jeg krøllete hår når det er langt og tar av fem år på alderen når jeg setter det opp rufsete - enn av og til når jeg er kort og nyklipt. Dere har ingen toleranse for at type menneske kan være avgjørende for hva som er stilig. Og dere har ingen toleranse for at om man føler seg vel, så er det ikke det som er avgjørende, men hva andre måtte synes om det. Jeg synes dette vitner om... nei, jeg skal gi meg nå. Men jeg er litt skuffet nå - over de synspunktene som kommer frem. Men dere er ærlige, det skal dere ha. Vi er bare kommet så mye kortere enn jeg faktisk trodde. Eller håpet kanskje. Jeg venter i spenning til dere blir 30-40-45-50... og ber dere huske å klippe håret og kassere klær - etter alderen dere selv har satt for bruken og utseende.
ragnalina Skrevet 8. august 2003 #13 Skrevet 8. august 2003 ..så viktig at det trenger å stå to ganger var det ikke, det jeg hadde tenkt å si...
ragnalina Skrevet 8. august 2003 #14 Skrevet 8. august 2003 det er nesten som man tenker at folk skifter personlighet når de fyller 40/50/60 (velg selv) - og klessmak og selvbilde i samme slengen.. Jeg ser poenget med at 'godt voksne' mennesker ikke skal ha på seg de korteste miniskjörtene pga åreknuter og andre ting som skjer med kroppen, men poenget må vel være om de föler seg vel med det eller ikke? Det blir egentlig veldig likt å diskutere hvor mange kilo du kan veie for å kunne gå med bikini på stranden syns jeg. Nå er jeg ikke *så* gammel (25) og jeg ser klesplagg i butikken som jeg föler selv at jeg er blitt for 'gammel' til å gå med (evt har feil kroppsfasong, etc), men da har det med at jeg ville fölt meg ukomfortabel i de plaggene, ikke med hvor gammel jeg er! Om kort hår, fra et ergoterapeutisk synspunkt mener jeg at det ofte er greit for eldre damer å ha kort hår, for det er lettere å stelle enn langt hår, man da snakker jeg om folk som har passert pensjonistalderen (eller folk som av andre grunner har vanskelig for å löfte hendene til hodet over lengre tid) - og ikke noe estetisk. I noen kulturer skal man jo ikke ha langt hår etter at man er gift heller..
Junebug Skrevet 8. august 2003 #15 Skrevet 8. august 2003 Tusenfryd og Lilleba - jeg bøyer meg i støvet for deres innlegg! Vi kvinner er generelt alt for kritiske til vårt eget og andre kvinners utseende. Jeg har sett flere kvinner i femtiårene som ser flotte ut i miniskjørt. Det viktigste er at man trives i klærne man går i selv og sin egen kropp, da ser man automatisk flott ut synes jeg. Selv er jeg 32 og går ikke i miniskjørt, har nesten aldri gjort det. Først fordi jeg syntes bena var for tynne og for bleke, nå har jeg kommet over de kompleksene - nå synes jeg at jeg ser litt desperat-fjortis ut i det. Jeg var fristet til å kjøpe miniskjørt i våres, men turte ikke. Skjønner av denne tråden at det kanskje var like greit :-?
Gjest Embla s Skrevet 8. august 2003 #16 Skrevet 8. august 2003 Selvfølgelig er det ikke alderen som dikterer skjørtelengden! Og, bevares - envher kan da kle seg i det h*n vil, Kikki Sørum har ikke myndighet til å arrestere, etter det jeg vet Men - jeg vil tro at de fleste syns det er penere med miniskjørt på de som har kropp til det - dvs pene ben. De fleste vil prøve å skjule cellulitter, åreknuter, stygge knær/ben, etc. veldig korte skjørt kan også komme til å se litt "horete" ut, eller det kan se litt patetisk og krampeaktig "evig 17 år" ut.
Crazee Skrevet 8. august 2003 #17 Skrevet 8. august 2003 Jaja, eg ser at ingen kjem med motforestillingar om menn over 35 går med miniskjørt, så då kan eg trygt gjera det :-) (Fine bein har eg òg - så eg må jo få visa dei fram ;-))
Lilleba Skrevet 9. august 2003 Forfatter #18 Skrevet 9. august 2003 Jeg stilte opprinnelig tre spørsmål, forkortet slik: Hvorfor ser mini dumt ut? Aldergrense for å se dum ut? Hva er miniskjørt? Jeg (og Inger Lise Rypdal) snakket om VOKSNE damer. Debatten gikk rett over til å omhandle eldre og gamle damer med diverse plager i beina. Det er bestemoren deres dere prater om, det! Hun bruker neppe mini, og har sikkert aldri brukt det heller! Voksne kvinner som alt har fått slike plager, vil vel stort sett utøve selvkritikk og kle seg i noe de føler seg vel i. Det er ikke dem dette handler om heller! Det handler om oss som har brukt mini siden tidenes morgen, og som føler oss vel med det! (Egentlig snakker vi, som Tusenfryd sier, om KORTE skjørt, da mini blant voksne knapt finnes!) Den dagen vi fyller 35 ( iflg. Barbie) eller 50 (iflg. Care) må slike klær kastes i bosset. Da er man for gammel, uten at det forklares hvorfor. Jeg føler meg som en smurf i lange skjørt, vanskelig å gå i, varmt og ekkelt, beina får ingen farge osv. Jeg kommer aldri til å gå i lange skjørt! (Alt nedenfor kneet er langt!) ”Gjest” har klar tale: ”Ser vi ikke at beina og kroppen til 50-åringer ikke passer til mini og langt hår?” Inger Lise er over 50 og har langt hår. Hun ville helt sikkert se kjempeflott ut i mini også! Og Vibeke Løkkeberg er snart 60.... Nei, jeg var overrasket over utsagnet fra Inger Lise Rypdal, og måtte lufte det på KG. I min vennekrets har dette aldri vært tema, da vi ”alltid” har gått i korte skjørt, og vært fornøyd over at moten ”tillot” alle skjørtelengder. De første svarene overrasket meg også. Som Tusenfryd sier, intoleransen og fordommene florerer dessverre fremdeles (spesielt blant unge jenter?). Heldigvis kom noen ungjenter på banen, og viste at ikke alle i generasjonen etter oss har et så konvensjonelt syn på dette. Og til alle ”middelaldrende ” kvinner (over 30 år?) på KG. La oss hegne om miniskjørtet og gå med det til vi stuper på gamlehjemmet!
Gjest Hilde Skrevet 9. august 2003 #19 Skrevet 9. august 2003 La folk gå i det de føler seg vel i. Vi er alle forskjellige og heldigvis for det. Tenkt så kjedelig om det var en regel at ingen over 35 fikk ha langt hår og gå i miniskjørt. Så var det min personlige smak: Jeg liker rett og slett ikke miniskjørt, synes ikke det er pent og tror aldri jeg har gått i miniskjørt eller minikjole andre steder enn på hytta og stranden. Jeg er lang og forholdsvis slank, men har aldri følt meg vel i slike plagg. Bruker mye skjørt og kjoler - men da er det side plagg og det er bare tull at det er klamt og varmt med side plagg nå om sommeren. Tvert imot så er det svalende med side plagg i rette stoffet ... man svetter mer om solen skinner rett på huden.
Gjest care Skrevet 9. august 2003 #20 Skrevet 9. august 2003 Jeg stilte opprinnelig tre spørsmål, forkortet slik: Hvorfor ser mini dumt ut? Aldergrense for å se dum ut? Hva er miniskjørt? Vel, ser at jeg ikke har svart tilfredstillende på spørsmålene. Med miniskjørt tenker jeg vel på et skjørt som går over knærne. Så er det jo mange nyanser innenfor dette. Så er det noen som er så diplomatisk å sier at "selvsagt skal man få gå i det man har lyst til". Ja jøss, men nå vet vi jo en gang at dette med holdninger er synepunkter og meninger som ligger i vår kultur. Moralsk og etisk sett, bør alle få gå i det de har lyst til, men nå er jo vår kultur basert på at man kler seg etter alder. Skal vi bryte dette? Kanskje? Ikke vet jeg. Men jeg synes at korte miniskjørt på mennesker over 40-50 år absolutt ikke er pent. Dette baserere seg på min smak og mine retningslinjer på hva jeg synes er passende og ikke passende. Å se en 40 eller 50 åringe som kler seg som en 14 åringe er noe av det mest patetiske jeg ser. At jeg også ser en trend med at disse menneskene også i noen tilfeller er "barnslig" kan bekrefte mine holdningre om "tapt" ungdomstid etc. :oops: Sad but tru.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå