Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #641 Skrevet 24. oktober 2010 Slik jeg tolker dette så har jeg RETT. Nakenhet og bluferdighet er synonymer. Altså ER du sjenert for at andre menn kan se deg. Og hvorfor er du det? Du er "opplært til at nakenhet hører privatlivet til". Hva er det for et svar? Det må nødvendigvis være en grunn bak. Har bluferdighet ingenting med at du er redd for at de som ser deg kan tenne på deg? At du kan synes det er litt ekkelt? Men tanken på det er for mange ekkelt, uansett om de ikke viser det. Mens det altså ikke er ekkelt at legen kan tenne på dere så lenge du ikke vet det. Nei, det har ingenting med at de kan tenne på meg. Som jeg har skrevet før, jeg vet av egenerfaring at jeg ikke trenger å blottlegge underlivet mitt for at en mann skal ha lyst på meg (og det trenger ingen andre kvinner heller), så det er ikke et relevant argument. Det har rett og slett noe med at det er ikke normalt å fly rundt og vise frem underlivet sitt til gud og hvermann. Det normale er at de som ser underlivet til en kvinne, gjør det av en grunn. Enten fordi hun og han er i ferd med å ha sex, eller fordi hun er hos legen for en helt normal, og nødvendig, undersøkelse. Det er kun disse to omstendighetene hvor det er naturlig og forventet at trusa faller. Den ene er seksuell, den andre er ren nødvendighet for å sikre helsen. Vanskeligere er det ikke
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #642 Skrevet 24. oktober 2010 Han heter ikke tilfeldigvis Frank? JO! Neida;)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #643 Skrevet 24. oktober 2010 Ikke noe i nærheten av sex. Men dere er totalt blinde om dere ikke forstår at det ikke nødvendigvis er det kjekkeste som finnes å få høre at det er slik undersøkelsen foregår. Tror dessuten ikke det er vanlig med dildo-lignende saker på vanlig GU. Dette var i forbindelse med graviditet. Hadde det vært en sjalu type hadde jeg aldri nevnt på spøk at det var godt og at legen var hot. Han tok det på en humoristisk måte og mobbet meg for det:)
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #644 Skrevet 24. oktober 2010 Jaså? Og hvor har jeg sagt at jeg har fasiten? Jeg baserer det på hva kvinner har sagt i denne tråden, hva venninner av meg har sagt, og mine egne erfaringer med GU. I motsetning til deg, har jeg erfaring med hvordan det er for en kvinne i GU. Fordi hun i denne sammenhengen ikke kler av seg for å bedømmes utseendemessig. Legen er ikke der for å tenne på henne, og hun skal ikke være seksuelt tilfredsstillende for ham. Derfor er ikke han, for henne, mer enn "en robot uten følelser". Tror ikke det i hovedsak er for at menn ikke skal bli tent, at mange kvir seg for å kle seg naken offentlig. Det har mer med bluferdighet å gjøre. Den samme bluferdigheten som gjør at mange kvinner også kvir seg for å kle seg naken før de dusjer i et offentlig svømmebasseng, til tross for at det bare er andre kvinner der. Den bluferdigheten er vi oppvokst med. Den samme bluferdigheten kan lettere overvinnes ved å tenke på legen som en følelsesløs robot, som har sett nakne kvinner før, og dermed ikke ser på oss som annet enn en case. Og den beskrivelsen vil jo passe for en hvilken som helst lege, uavhengig av kjønn. Det forandrer dessverre ikke det at det fortsatt er ekkelt å være naken. Menn tenker på sex ca. hvert 52. sekund. Og tviler på at alle pasientene er noe å tenne på for meg. For en mann; tja, antar det gjelder ca. 50%. Så når det kommer en ung, vakker kvinne inn, antar jeg det er noe som skjer iallefall et par ganger om dagen, sett fra legens ståsted. Og ja, jeg skulle ikke bli overrasket om han i enkelte tilfeller blir tent, til en viss grad. Men, all den tid han er i stand til å holde tenningen for seg selv, og ikke på noen måte belemre sin pasient med det, er det det viktigste. Om pasienten føler seg trygg og ivaretatt, har han vist seg ytterst profesjonell, ved ikke å la sine private tanker og følelser påvirke den jobben han gjør. Og for en GU-pasient, er det det viktigste. Unntak finnes som sagt i det aller, aller meste. Men jeg tror nok leger flest vil mene at en GU ikke er en seksuell setting, uten at det er ensbetydende med at vedkommende aldri blir tent i den settingen. Men isåfall er det i langt større grad hans egne tanker som forårsaker det, enn selve undersøkelsen. Og da tror jeg faktisk den tenningen kunne skjedd selv om han bare ble konsultert for et halsonde. Og det vet du? Dersom hun, ved å innrette seg etter hans sjalusi, ikke kan gå til en lege hun føler seg komfortabel med, er det han som må jobbe med seg selv, ja. Selv om kjønnet på legen ikke har betydning for henne, er det ikke dermed sagt at hun vil bytte ut den (mannlige) legen hun føler tillit til, til en kvinnelig lege. Da kan det nemlig godt være at det er andre, langt viktigere ting som ligger til grunn for at hun vil holde på akkurat den legen. Og jeg har da virkelig aldri påstått at kvinner aldri skal ta hensyn til menns følelser. Men i denne situasjonen, mener jeg absolutt at det er mannen som skal ta hensyn, ja. Det er uansett tullete å skrive på en måte som man har en fasit, for det gjorde du. Som i alle "meningsmålinger" så svarer alltid de som er mest imot, så også i forhold til et slikt tema. Og i motsetning til deg så har jeg erfaring med hvordan det er å være tilskuer som mann under en GU. Hun er ikke der for å bedømmes utseendemessig. Er man der alltid for å vurderes utseendemessig i andre tilfeller man er sjenert? Som jeg har svart før, så ville ikke jeg synes at en sjekk av min pikk ville være seksuell. MEN jeg ville vært fullt klar over at det var et seksuelt område jeg viste fram, og derfor ville jeg vært mer sjenert for en kvinnelig lege. Jeg ville selvsagt lagt merke til kjønnet på legen uansett hvor mye helseundersøkelse det var snakk om. Det er fortsatt ekkelt å være naken, men dere ser på legen som et instrument som skal undersøke dere. Det henger nødvendigvis ikke sammen. Og bluferdighet er, som skrevet før, synonymt med sjenerthet. Og grunnen til at man er sjenert er også fordi man tenker på hva den andre kan tenke ved synet av en selv naken. Og jeg tror de aller fleste av dere er mer sjenert for at andre menn skal se dere nakne i dusjen, og hvorfor det hvis det er slik at bluferdighet er bare noe man er opplært til? Du må være klin gæren dersom du tror at en vanlig fastlege har et par vakre, unge damer til GU hver dag. Nei, jeg vet ingenting om hvor ofte mannlige leger finner GU tennende. Men du skriver som du vet det. Jeg er mann, har overvært GU, og har således bedre grunnlag enn deg for å tippe iallfall. Jeg snakket selvsagt om hensyn i akkurat denne spesielle situasjonen. og jeg mener det er grenseløst egoistisk å se det slik at det alltid er mannen som må ta hensyn i en slik situasjon. Du vet for lite om hvordan psykologien er for den enkelte til å gjøre deg til dommer over alle.
Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #645 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, den ultralyd-greia brukes ikke på vanlig rutine-GU. Den brukes kun om det er behov for ultralyd (f.eks graviditet). En vanlig GU inneholder følgende elementer: 1. Legen setter inn spekulum. Noe som ikke akkurat er koselig, og ikke forstår jeg at menn kan synes det er opphissende når en ser helt opp i livmorhalsen heller. Gir vel en ny dimensjon til uttrykket "knulle ei bøtte lunkent vann". Vi er jo ganske utvidet da, og pent er det ikke. Da er det som Kate sier, at dette hører inn under en spesiell type fetish. 2. En pinne av noe slag som skraper løs litt av livmorhalsen, for å sendes inn til celleprøve 3. Spekulum tas ut, glidemiddel på hanskebekledte fingre (for nei, du kan trygt si at vi ikke har noe naturlig smurning i denne situasjonen...). Fingerene opp i vagina, mens han klemmer hardt nederst på magen for å kjenne på størrelsen på livmor. Og så er det hele over. Dette er ikke mange minuttene, det er ikke opphissende eller behaglig, og det er ganske så pinlig å ligge der. Har prøvd å telle etter nå, og jeg har i hvert fall hatt rundt 10 forskjellige leger og gynekologer i løpet av årene som har gått, hvorav en har vært kvinnelig. Da har jeg ikke tatt med mine to fødsler, ei heller gjengen av mannlige legestudenter som var med på en av mine undersøkelser på sykehuset en gang. Alle måtte gå frem i tur og orden og titte opp i meg. De var omtrent like pinlig berørte som meg. Han ene husker jeg enda. Han hvisket "unnskyld" når han var ferdig med å se, før han gikk tilbake til stundentgjengen sin. Samtlige har vært ytterst profesjonelle, rolige og flinke. Det hjelper
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #646 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, den ultralyd-greia brukes ikke på vanlig rutine-GU. Den brukes kun om det er behov for ultralyd (f.eks graviditet). En vanlig GU inneholder følgende elementer: 1. Legen setter inn spekulum. Noe som ikke akkurat er koselig, og ikke forstår jeg at menn kan synes det er opphissende når en ser helt opp i livmorhalsen heller. Gir vel en ny dimensjon til uttrykket "knulle ei bøtte lunkent vann". Vi er jo ganske utvidet da, og pent er det ikke. Da er det som Kate sier, at dette hører inn under en spesiell type fetish. 2. En pinne av noe slag som skraper løs litt av livmorhalsen, for å sendes inn til celleprøve 3. Spekulum tas ut, glidemiddel på hanskebekledte fingre (for nei, du kan trygt si at vi ikke har noe naturlig smurning i denne situasjonen...). Fingerene opp i vagina, mens han klemmer hardt nederst på magen for å kjenne på størrelsen på livmor. Og så er det hele over. Dette er ikke mange minuttene, det er ikke opphissende eller behaglig, og det er ganske så pinlig å ligge der. Har prøvd å telle etter nå, og jeg har i hvert fall hatt rundt 10 forskjellige leger og gynekologer i løpet av årene som har gått, hvorav en har vært kvinnelig. Da har jeg ikke tatt med mine to fødsler, ei heller gjengen av mannlige legestudenter som var med på en av mine undersøkelser på sykehuset en gang. Alle måtte gå frem i tur og orden og titte opp i meg. De var omtrent like pinlig berørte som meg. Han ene husker jeg enda. Han hvisket "unnskyld" når han var ferdig med å se, før han gikk tilbake til stundentgjengen sin. Samtlige har vært ytterst profesjonelle, rolige og flinke. Det hjelper Jeg vet hvordan en vanlig GU foregår. Jeg har barn, og kjenner til hvordan det er under graviditet også. Det forteller jo litt om manglende sjenanse når du tillater en hel gjeng med studenter å kikke på deg... Herrejemini...
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2010 #647 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg vet hvordan en vanlig GU foregår. Jeg har barn, og kjenner til hvordan det er under graviditet også. Det forteller jo litt om manglende sjenanse når du tillater en hel gjeng med studenter å kikke på deg... Herrejemini... Dette er personangrep. Nå er egentlig begeret rent over for min del. Du er ikke interessert i å diskutere omkring dette, så jeg skjønner ikke hva du gjør her inne. Sett deg heller ned med dama di og snakk om hvor vanskelig det er for deg at noen damer er komfortable med at en mannlig lege ser på underlivet deres.
Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #648 Skrevet 24. oktober 2010 MEN jeg ville vært fullt klar over at det var et seksuelt område jeg viste fram, og derfor ville jeg vært mer sjenert for en kvinnelig lege. Jeg tror alle her er enige om at vår aller første gang i en GU-stol var den absolutt verste. Det kan hende at de fleste kvinner har et mer avslappet forhold til dette, enn noen menn, fordi vi utfører denne undersøkelsen jevnlig helt fra vi er seksuelt aktive. Det er vel kun i spesielle (sykdoms)tilfeller, eller ved mistanke om sykdom, at menn får sitt underliv undersøkt. Dere er ikke inne jevnlig. Du blir mer vant til det som skjer med jevne mellomrom, og som du vet at er nødvendig. Ellers skal det sies at det absolutt finnes kvinner som ikke kunne tenke seg noe annet enn kvinnelig lege under GU også. Og det respekterer jeg fullt ut. Vi er forskjellige. Men bare fordi noen av oss ikke ser problemet med, eller har noen problemer med, å få en GU utført av en mannlig lege, så skal vi ikke dømmes for det. Og til slutt. Det er tross alt vi som skal blottstille oss fullstendig ovenfor en annen person. Det er vi som ligger der og spriker i en utleverende posisjon. Dermed skal, og må, det være våre følelser,og vår trygghet, som styrer valget av lege, og ikke mannens. Til slutt. En ting jeg har nevnt noen ganger i løpet av tråden, men som ingen mann har svart på. Frank - tar du utfordringen? Har det absolutt ingen ting å si at det som regel er med en kvinnelig sykepleier/helsesøster under undersøkelsen?
Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #649 Skrevet 24. oktober 2010 Det forteller jo litt om manglende sjenanse når du tillater en hel gjeng med studenter å kikke på deg... Herrejemini... Er man på et sykehus som underviser studenter, så er man det. Jeg var 18 år, og det var min andre GU i hele mitt liv. Jeg turte rett og slett ikke si nei, det var jo forventet at studentene skal lære. Og kanskje de lærte masse av den seansen der. Håper de er flinke leger og gynekologer i dag Med fare for å avsløre hvem jeg er i virkeligheten... dette tok så hardt på meg at jeg besvimte etter undersøkelsen. Våknet litt senere med surstoffmaske og en bekymret lege som sa "nå skremte du vettet av oss alle sammen". Men, man blir jo litt herdet også, og ser at leger er utrolig gode på profesjonalitet, og ikke minst evnen til medfølelse og empati med den som ligger der. De etterstreber å gjøre det så lite ubehagelig som mulig.
Raven Emerald Skrevet 24. oktober 2010 #650 Skrevet 24. oktober 2010 Og du som snakker som inkarnasjonen på selveste sjalusimonsteret, er selvsagt den man skal høre på? =P Ja, jøss...eller...nei. Jeg velger å heller tenke kritisk, uten å overdrive i noen retninger. Jeg antar at leger ble leger fordi de ser på kropp som noe mer enn bare sex, at leger (også menn) ser en GU som det det er, til tross for at de kanskje har pasienter innimellom som setter fantasien i sving. Jeg anser det imidlertid som mer sannsynlig at fantasien blir satt i sving uavhengig av om pasienten er der for en GU eller ei, enn at det er GU som setter tankespinnet i gang. Jeg har også personlig erfaring med hvilke tanker en gjør seg i det man som pasient skal kle av seg for en GU. Og i det store og hele er det ikke legens kjønn man tenker på, men det faktum at man er i en sårbar situasjon som det er, og så skal blottstille seg ytterligere. Jeg vet også at for mange, er det ikke redsel for at menn skal tenne på en, at en vegrer seg for å kle av seg på naturist-stranda, men fordi man er blitt opplært til at "sånt gjør man ikke". Man skal liksom helst kun være naken sammen med partneren. Til nød i offentlig dusj på treningssenteret/bassenget. Og selv da er det flaut og ubehagelig for svært mange, iallefall til man har erfart at det ikke er så skummelt likevel. For svært mange kvinner, er som sagt ikke legen "kjønnet" på samme måte som andre rundt oss. Å kle av oss for legen, føles mer som om vi skulle kle av oss i dusjen på treningssenteret. Av den grunn at vi forventer at legen møter oss med profesjonalitet, og ivaretar oss, uavhengig av hvilket kjønn vedkommende har. For de aller fleste, er den tryggheten ikke basert på kjønnet til legen, for andre er det en av tingene som ligger til grunn. Og jeg synes det er langt mer egoistisk å forvente at tryggheten til dama skal forbigås, når hun er den som skal vise fram det nakne underlivet sitt.
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #651 Skrevet 24. oktober 2010 Er man på et sykehus som underviser studenter, så er man det. Jeg var 18 år, og det var min andre GU i hele mitt liv. Jeg turte rett og slett ikke si nei, det var jo forventet at studentene skal lære. Og kanskje de lærte masse av den seansen der. Håper de er flinke leger og gynekologer i dag Med fare for å avsløre hvem jeg er i virkeligheten... dette tok så hardt på meg at jeg besvimte etter undersøkelsen. Våknet litt senere med surstoffmaske og en bekymret lege som sa "nå skremte du vettet av oss alle sammen". Men, man blir jo litt herdet også, og ser at leger er utrolig gode på profesjonalitet, og ikke minst evnen til medfølelse og empati med den som ligger der. De etterstreber å gjøre det så lite ubehagelig som mulig. Den er grei, ikke vanskelig å forstå den. Beklager det jeg skrev. Men når det gjelder at leger er så utrolig gode på "profesjonalitet og ikke minst evne til medfølelse og empati" så kunne jeg ikke vært mer uenig. Med fare for å avsløre mer om mitt yrke så kan jeg si at jeg har ofte omgang med leger, og jeg vet at leger svært ofte er nerder som ikke har den minste empati. De hender de sitter ved dataen og ikke ser på pasienten engang. Vel så ofte er det at de er arrogante, mangler totalt sosial intelligens osv. Det er selvsagt ikke alle, men altfor mange.
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #652 Skrevet 24. oktober 2010 Og du som snakker som inkarnasjonen på selveste sjalusimonsteret, er selvsagt den man skal høre på? =P Ja, jøss...eller...nei. Jeg velger å heller tenke kritisk, uten å overdrive i noen retninger. Jeg antar at leger ble leger fordi de ser på kropp som noe mer enn bare sex, at leger (også menn) ser en GU som det det er, til tross for at de kanskje har pasienter innimellom som setter fantasien i sving. Jeg anser det imidlertid som mer sannsynlig at fantasien blir satt i sving uavhengig av om pasienten er der for en GU eller ei, enn at det er GU som setter tankespinnet i gang. Jeg har også personlig erfaring med hvilke tanker en gjør seg i det man som pasient skal kle av seg for en GU. Og i det store og hele er det ikke legens kjønn man tenker på, men det faktum at man er i en sårbar situasjon som det er, og så skal blottstille seg ytterligere. Jeg vet også at for mange, er det ikke redsel for at menn skal tenne på en, at en vegrer seg for å kle av seg på naturist-stranda, men fordi man er blitt opplært til at "sånt gjør man ikke". Man skal liksom helst kun være naken sammen med partneren. Til nød i offentlig dusj på treningssenteret/bassenget. Og selv da er det flaut og ubehagelig for svært mange, iallefall til man har erfart at det ikke er så skummelt likevel. For svært mange kvinner, er som sagt ikke legen "kjønnet" på samme måte som andre rundt oss. Å kle av oss for legen, føles mer som om vi skulle kle av oss i dusjen på treningssenteret. Av den grunn at vi forventer at legen møter oss med profesjonalitet, og ivaretar oss, uavhengig av hvilket kjønn vedkommende har. For de aller fleste, er den tryggheten ikke basert på kjønnet til legen, for andre er det en av tingene som ligger til grunn. Og jeg synes det er langt mer egoistisk å forvente at tryggheten til dama skal forbigås, når hun er den som skal vise fram det nakne underlivet sitt. Jeg føler vel jeg har svart på alt dette før, og jeg kan ikke svare langt på absolutt alt.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #653 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg tror alle her er enige om at vår aller første gang i en GU-stol var den absolutt verste. Det kan hende at de fleste kvinner har et mer avslappet forhold til dette, enn noen menn, fordi vi utfører denne undersøkelsen jevnlig helt fra vi er seksuelt aktive. Det er vel kun i spesielle (sykdoms)tilfeller, eller ved mistanke om sykdom, at menn får sitt underliv undersøkt. Dere er ikke inne jevnlig. Du blir mer vant til det som skjer med jevne mellomrom, og som du vet at er nødvendig. Ellers skal det sies at det absolutt finnes kvinner som ikke kunne tenke seg noe annet enn kvinnelig lege under GU også. Og det respekterer jeg fullt ut. Vi er forskjellige. Men bare fordi noen av oss ikke ser problemet med, eller har noen problemer med, å få en GU utført av en mannlig lege, så skal vi ikke dømmes for det. Og til slutt. Det er tross alt vi som skal blottstille oss fullstendig ovenfor en annen person. Det er vi som ligger der og spriker i en utleverende posisjon. Dermed skal, og må, det være våre følelser,og vår trygghet, som styrer valget av lege, og ikke mannens. Til slutt. En ting jeg har nevnt noen ganger i løpet av tråden, men som ingen mann har svart på. Frank - tar du utfordringen? Har det absolutt ingen ting å si at det som regel er med en kvinnelig sykepleier/helsesøster under undersøkelsen? Nei, du har selvsagt rett. Til utfordringen kan jeg si at det ville sikkert være noe bedre.
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #654 Skrevet 24. oktober 2010 Dette er personangrep. Nå er egentlig begeret rent over for min del. Du er ikke interessert i å diskutere omkring dette, så jeg skjønner ikke hva du gjør her inne. Sett deg heller ned med dama di og snakk om hvor vanskelig det er for deg at noen damer er komfortable med at en mannlig lege ser på underlivet deres. Begeret mitt er rent over for lenge siden. Du klager over at dette er personangrep, hva faen har ikke jeg vært utsatt for i hele dag??? Når det er sagt har jeg faktisk beklaget at jeg skrev dette. Men ikke en jævel har beklaget angrepene på meg.
Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #655 Skrevet 24. oktober 2010 Den er grei, ikke vanskelig å forstå den. Beklager det jeg skrev. jeg vet at leger svært ofte er nerder som ikke har den minste empati. De hender de sitter ved dataen og ikke ser på pasienten engang. Vel så ofte er det at de er arrogante, mangler totalt sosial intelligens osv. Det er selvsagt ikke alle, men altfor mange. Det er greit. For all del, helt enig i det med at de sitter med nesa i PCen og ikke ser på pasienten. Min første fastlege var slik. Og gynekologene jeg har vært hos på sykehuset sitter mest med nesa i papirene eller PC-skjermen de også. jeg snakket om hvordan de oppfører seg under en GU, og selv de mest ihuga "PC-glanerne" oppfører seg eksemplarisk. Jeg tror fullt og fast på at de aller fleste mannlige leger er oppegående, vettuge og kloke mennesker (legeutdanningen er ingen dans å rote seg gjennom den heller, akkurat). Og de forstår at det umulig kan føles spesielt kult å ligge slik på utstilling. Derfor er de ekstra påpasselige med hvordan de fremstår, og oppfører seg. Dessuten er vel ingen i utgangspunktet interessert i å gjøre noe som kan misforstås, og dermed risikere legelisensen og jobben. Det jeg også synes er godt, er at alle de jeg har møtt, har ikke hatt øynene festet på underlivet mitt så mye som et sekund mer enn de må. Så snart de ikke holder på der, flyttes blikket et annet sted. Jeg tror det er av respekt for den som ligger der. Du benytter liksom ikke muligheten til å glane mer enn du må, hvis du er normalt utstyrt med hjerneceller og empati. Det er i hvert fall slike jeg har møtt. Du ville ikke tro det, om jeg beskrev hvor sjenert jeg egentlig er. Men mannen min kunne nok legge ut om akkurat det i det vide og brede. Jeg sliter egentlig en del på naken-fronten. Og nettopp fordi jeg nok kan regnes som ekstremt sjenert, selv i forhold til min mann gjennom et tosifret antall år, må du bare tro meg når jeg sier at for mange av oss, så er en lege kun en lege, og intet mer. Jeg forstår at du som mann kan se dette annerledes, men da foretrekker jeg å leve lykkelig uvitende om hva gynekologen måtte tenke om underlivet mitt. Han har uansett svært begrensede fullmakter, jeg betaler for en tjeneste, og når jeg har fått den, drar jeg på meg buskene igjen, og takker stille for at det er 3 år til neste gang.
Gjest KateW Skrevet 24. oktober 2010 #656 Skrevet 24. oktober 2010 Og det var egentlig greit oppsummert. Jeg forstår at du ikke bryr deg, og jeg hadde strengt tatt ikke brydd meg så mye heller hadde jeg ikke vært med og sett hva som foregikk. Noen nevnte at de kan lettere forstå det om legen er ung og tiltrekkende. Vel, hennes lege er ganske ung og tiltrekkende. Og du har helt rett i at de siterte linjene ikke akkurat er med og gjør at man får mindre grunn til å føle sjalusi. Mange her inne skriker seg hese på at GU overhodet ikke er seksuelt, men så skriver altså mange av de samme det som du har sitert. Da henger det rett og slett ikke sammen. Herregud, jeg har ikke sagt noe om de tingene som du vise til her. Min lege er en svært kjekk mann, men hva pokker har det å gjøre med prisen på egg? Han er gift med en av de andre legene på kontoret. Og ja, vi ler og fleiper når jeg ligger det utvrengt som et slakt på en krok, og det er nettopp for å lette stemningen som er generelt pinlig og ubehagelig, og IKKE fordi den er seksuell. OG nettopp fordi den ikke er seksuell, så klarte ikke jeg å la den situasjonen jeg refererte til med min kvinnelige lege gå inn på meg, det ble så dumt og klisjeaktig og latterlig. DOG har jeg ikke noe behov for å gå til en kvinnelig lege igjen.
Gjest KateW Skrevet 24. oktober 2010 #657 Skrevet 24. oktober 2010 Tror dessuten ikke det er vanlig med dildo-lignende saker på vanlig GU. Dette var i forbindelse med graviditet. Hadde det vært en sjalu type hadde jeg aldri nevnt på spøk at det var godt og at legen var hot. Han tok det på en humoristisk måte og mobbet meg for det:) Det er vanlig med ultralyd på GU, jo. Og det er SÅ opphissende, med en engangshanske dyppet i glidemiddel på en sylinderformet sak, som legen graver rundt i eggstokkene med. 1
Gjest undrer Skrevet 24. oktober 2010 #658 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, du har selvsagt rett. Til utfordringen kan jeg si at det ville sikkert være noe bedre. Det var godt å høre. Som sagt, jeg har vært gjennom "min andel" forskjellige gynekologer/leger, og flesteparten har vært menn. Jeg har aldri gjennomgått første GU med en ny lege uten at det har vært en dame til stede. Legen har alltid tilkalt en kvinnelig sykepleier/helsesøster, og hun har stått ved hodet mitt under hele undersøkelsen. Jeg blir alltid spurt om jeg ønsker at sykepleier skal være med på undersøkelsen. Og jeg har kun blitt spurt (fremfor at hun automatisk blir tilkalt) når jeg har hatt flere GU med samme lege over tid. Altså når han kan begynne å stole på at jeg ikke er klin gal og vil beskylde han for alt mulig rart (for det kan også skje! Omtrent som falske voldtektsanmeldelser), og han kan tro at jeg også begynner å føle meg trygg på at han er profesjonell og skikkelig. Dette er en ekstra trygghet både for meg og legen, og jeg vil tro det er en trygghet for de menn som kjenner klumpen i magen når dama skal inn til celleprøve. For jeg gjentar: Jeg latterliggjør ikke følelsen deres. Jeg mener helt og fullt at vi ikke styrer følelsene våre. Jeg er bare opptatt av at de som sliter med det jeg kaller ubegrunnet, eller irrasjonell, sjalusi, skal innrømme at de trenger å jobbe med seg selv. Å få dama til å bytte lege og ta hensyn, er å dytte det egentlige problemet under teppet. For de aller fleste kvinner (og vi har tross alt førstehåndserfaringen!), føler ikke at mannen har noen som helst grunn til å føle sjalusien.
Gjest Frank Williams Skrevet 24. oktober 2010 #659 Skrevet 24. oktober 2010 Det var godt å høre. Som sagt, jeg har vært gjennom "min andel" forskjellige gynekologer/leger, og flesteparten har vært menn. Jeg har aldri gjennomgått første GU med en ny lege uten at det har vært en dame til stede. Legen har alltid tilkalt en kvinnelig sykepleier/helsesøster, og hun har stått ved hodet mitt under hele undersøkelsen. Jeg blir alltid spurt om jeg ønsker at sykepleier skal være med på undersøkelsen. Og jeg har kun blitt spurt (fremfor at hun automatisk blir tilkalt) når jeg har hatt flere GU med samme lege over tid. Altså når han kan begynne å stole på at jeg ikke er klin gal og vil beskylde han for alt mulig rart (for det kan også skje! Omtrent som falske voldtektsanmeldelser), og han kan tro at jeg også begynner å føle meg trygg på at han er profesjonell og skikkelig. Dette er en ekstra trygghet både for meg og legen, og jeg vil tro det er en trygghet for de menn som kjenner klumpen i magen når dama skal inn til celleprøve. For jeg gjentar: Jeg latterliggjør ikke følelsen deres. Jeg mener helt og fullt at vi ikke styrer følelsene våre. Jeg er bare opptatt av at de som sliter med det jeg kaller ubegrunnet, eller irrasjonell, sjalusi, skal innrømme at de trenger å jobbe med seg selv. Å få dama til å bytte lege og ta hensyn, er å dytte det egentlige problemet under teppet. For de aller fleste kvinner (og vi har tross alt førstehåndserfaringen!), føler ikke at mannen har noen som helst grunn til å føle sjalusien. Du har behandlet meg med respekt. Takk for det. Jeg har i løpet av dagen skrevet av meg det verste, det er bare vanskelig for meg å forstå at vi er så forskjellige. Men men, jeg ser jo at vi er det. Og, innimellom svarene som skulle karakterisere meg som gal og kontrollfrik, og jeg vet ikke hva, så har det kommet fram såpass at jeg forstår verden litt bedre. Det vil si, jeg forstår at vi har et helt ulikt syn, og jeg må lære meg å akseptere at verden ikke alltid er slik jeg ønsker. Men jeg har i løpet av dagen også forstått at mitt syn ikke nødvendigvis er fasit, selv om jeg har likt tenke slik innerst inne. Til dere som har anklaget meg for både det ene og andre så vil jeg si at det...nei, jeg vil egentlig ikke si noe til dere. Det kan hende at jeg kommer innom og ikke klarer å styre meg for å gi et svar fortsatt. Men for min egen del håper jeg at jeg klarer å la dette ligge nå. Størst sannsynlighet for at jeg gir svar er dersom det kommer et primalapeangrep igjen. Jeg godtar uenighet, men jeg godtar ikke å bli kalt noe jeg ikke er.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 25. oktober 2010 #660 Skrevet 25. oktober 2010 Slik jeg tolker dette så har jeg RETT. Nakenhet og bluferdighet er synonymer. Altså ER du sjenert for at andre menn kan se deg. Og hvorfor er du det? Du er "opplært til at nakenhet hører privatlivet til". Hva er det for et svar? Det må nødvendigvis være en grunn bak. Har bluferdighet ingenting med at du er redd for at de som ser deg kan tenne på deg? At du kan synes det er litt ekkelt? Men tanken på det er for mange ekkelt, uansett om de ikke viser det. Mens det altså ikke er ekkelt at legen kan tenne på dere så lenge du ikke vet det. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ hvorfor vil du ikke ta innover deg at det er annerledes med helsepersonell???? Man har ikke noe valg i en slik situasjon. jeeezees
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå