Gå til innhold

Mannlig gynekolog

Gjest Gutt_22

Anbefalte innlegg

Jo, men det lange svaret til gjest er jo relevant i den forstand at det avfeier alle grunner en kvinne måtte ha for å gå til mannlig gynekolog.

Denne argumentasjonen kan i sin tur brukes som et middel til å kontrollere dama: Enten er hun promiskuøs og liker å vise seg fram for en mannlig lege/gynekolog, ellers er hun normalt blyg og bør gå til en kvinnelig.

Diskusjonen har vært interessant, selv om den ikke er relevant for min del. Lærdommen får være at det finnes alle mulige slags usikre og kontrollerende menn, de ville ikke vært kjærestemateriale for min del.

Det er mye rart man skal lese. Jeg finnes ikke kontrollerende i det hele tatt. Det er fint om man kan forholde seg til det jeg skriver og ikke tillegger meg motiv jeg overhodet ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vist "jura" til både mannlig og kvinnelig lege. Like kleint og useksuelt hver gang. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Om dette var et svar til meg så treffer det dårlig. Det er mest et svar til trådstarter, og han er vel borte for et par år siden. Jeg er ikke ute etter å kontrollere noen, men jeg finner det påfallende at det er så ufattelig liten forståelse hos kvinner for at dette kan være et problem hos menn.

Hovedtemaet mitt var at jeg ikke forstår at kvinner er så lite sjenerte for dette, og her henviser jeg til første innlegg som forklarte dette.

Når det gjelder hvor seksuell en GU kan være så la jeg vel merke til at flere innlegg har tatt opp at deler av undersøkelsen kan være mer enn spennende nok. Flomlys gjør neppe stort fra eller til her. For kort tid siden var det også en reportasje på TV2 nyhetene som tok opp at flere leger hadde blitt tatt for misbruk i forbindelse med GU, og reportasjen avsluttet med at man tror det er "store mørketall". Så du kan nok være trygg på at enkelte leger kan finne dette opphissende nok.

Jeg tror det er en veldig dårlig sammenligning å vise til å vaske nedentil. Her sitter man altså i flomlys og blotter alt. Så velg rette sammenligning om man skal bruke noen.

Mange jenter er sjenerte for gu undersøkelser, men må man så må man. Og har man da en mannlig lege man er fornøyd med, og man har hatt en del gu undersøkelser så blir man jo vant med det og mindre sjenert etterhvert.

Og om jeg fikk en type som ba meg bytte ut den legen jeg var fornøyd med bare fordi han krevde jeg måtte ha en kvinnelig gynekolog, hadde jeg blitt ganske sur. Da måtte jeg føle ubehag ved å måtte få en gu undersøkelse av en ny lege jeg ikke følte meg trygg på, selv om dette faktisk var en kvinne.

Om en mann har problemer med at dama går til en mannlig gynekolog. Too bad for han for han har faktisk ingenting han skulle sagt om saken, akkurat som jeg ikke hadde krevd at om han hadde en kvinnelig fastlege måtte bytte til en mannlig. Er idioti.

Og det med misbruk. Tror du det bare er menn som kan tenne på en kvinnes underliv? Tror du det bare er menn som kan misbruke?

Tror dette dessuten ligger under sjeldenhetene. Ting som blir storoppslag på nyhetene er ofte ting som skjer sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jenter er sjenerte for gu undersøkelser, men må man så må man. Og har man da en mannlig lege man er fornøyd med, og man har hatt en del gu undersøkelser så blir man jo vant med det og mindre sjenert etterhvert.

Og om jeg fikk en type som ba meg bytte ut den legen jeg var fornøyd med bare fordi han krevde jeg måtte ha en kvinnelig gynekolog, hadde jeg blitt ganske sur. Da måtte jeg føle ubehag ved å måtte få en gu undersøkelse av en ny lege jeg ikke følte meg trygg på, selv om dette faktisk var en kvinne.

Om en mann har problemer med at dama går til en mannlig gynekolog. Too bad for han for han har faktisk ingenting han skulle sagt om saken, akkurat som jeg ikke hadde krevd at om han hadde en kvinnelig fastlege måtte bytte til en mannlig. Er idioti.

Og det med misbruk. Tror du det bare er menn som kan tenne på en kvinnes underliv? Tror du det bare er menn som kan misbruke?

Tror dette dessuten ligger under sjeldenhetene. Ting som blir storoppslag på nyhetene er ofte ting som skjer sjeldent.

Jeg har aldri skrevet at jeg krever noe som helst. Det kan ikke være så vanskelig å lese det jeg skriver. Men igjen så blir jeg nesten lamslått av den totale mangel på forståelse. Det er tydelig at mannen har ingenting han skulle ha sagt i forhold til at hans kjæreste/kone insisterer på å skreve ut og vise absolutt alt til en annen mann. Jada, jeg vet at dette høres veldig fornærmende ut. Men uansett pokker så ER det dette som skjer rent fysisk. Og jeg vet at det er en medisinsk undersøkelse, men for de fleste så er det ikke slik at denne medisinske undersøkelsen må bli utført at mannlig lege.

Det er også litt spesielt at dere skriver dersom en kjæreste hadde "krevd" at dere skulle bytte til kvinnelig lege så hadde dere dumpet han. Jeg har ikke sett ett eneste innlegg der det har vært spørsmålsstillingen. Det har derimot vært ønske fra noen, om jeg husker riktig. Det er en forskjell der, men jeg opplever det som en bevisst feiltolking fra deres side. En mann har tydeligvis ikke rett til å uttale seg engang om hvem hans kjæreste går til GU hos, og da blir det veldig rart for meg - all den tid man vet veldig godt hva en GU er, at det betyr å vise den delen av kroppen som ellers kun er forbeholdt kjæresten, at man vet at en kvinne i noen tilfeller kan bli tent av det (selv om det er sjelden) at man vet at en mannlig lege kan bli tent av å utføre undersøkelsen. Men det skal dere selvsagt ikke ha forståelse for (når jeg skriver dere så betyr ikke det alle kvinner, men det betyr dere som har skrevet slike innlegg, og det har vært noen)...

Jeg hadde hatt forståelse for om min kjæreste ønsket at jeg skulle byttet bort min kvinnelige fastlege med en mannlig lege, uansett om det ikke var fordi det var snakk om undersøkelse av underliv. En lege kommer uansett tett innpå folk, og jeg har forståelse for at det er mulig å føle ubehag ved det. Jeg ville kanskje ikke forstått at det var mulig å føle sjalusi, men jeg ville hatt så respekt for kjæresten min at jeg hadde skiftet til mannlig lege. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle tviholdt på det om det var viktig for henne. Men for dere er det så viktig å kunne få anledning til å gå til GU for en mannlig lege at dere heller skifter ut kjæresten om han ønsker at dere skal skifte til kvinnelig lege. Det forteller ganske mye...

Det er naturlig at man etterhvert blir mindre sjenert, men da har man jo allerede "gått en vei" for å komme dit. Og jeg kan love at selv om jeg hadde vært nødt til å vise "utstyret" til en kvinnelig lege eller to så hadde jeg like fullt ikke villet vise det til flere om jeg hadde kunne unngå det, så jeg forstår ikke dette helt.

Nei, jeg tror ikke det bare er menn som kan tenne på kvinners underliv. Men for det første er de fleste heterofile, så det er langt mer naturlig at det er mannlige leger som tenner. Dessuten så er iallfall jeg sjenert for de som jeg selv tenner på. Jeg er f.eks. ikke redd for å vise meg naken foran andre menn i en dusj i et badeanlegg, selv om jeg vet at noen av mennene kan være homofile. Men jeg ville vært sjenert for å vise meg naken foran kvinner. Dette er da såre lett å forstå, og burde være unødvendig å påpeke.

Det er direkte morsomt at selv når overgrepssaker blir påpekt i nyhetene, sågar med ordene at man regner med at det er store mørketall, så presterer altså kvinner å tro at dette er veldig sjeldent. Hva skal til; at mannlige leger står fram i hopetall og innrømmer at de innimellom blir tent av slike undersøkelser? Det ville jo ikke skje selvsagt, men selv om det skulle ha skjedd tror jeg kvinner ville fortsatt å gå til mannlige leger for GU i omtrent samme grad som i dag.

Som jeg skrev i første innlegg så skjer det noe helt merkelig med kvinner når det er snakk om å vise alt for en mannlig lege. Det går greit, iallfall like minst like greit som å vise det til en kvinnelig lege. Det ser ut til at minst 90 % av dere mener det er minst like greit hos mannlig lege, eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters

En mann har tydeligvis ikke rett til å uttale seg engang om hvem hans kjæreste går til GU hos, og da blir det veldig rart for meg - all den tid man vet veldig godt hva en GU er, at det betyr å vise den delen av kroppen som ellers kun er forbeholdt kjæresten, at man vet at en kvinne i noen tilfeller kan bli tent av det (selv om det er sjelden) at man vet at en mannlig lege kan bli tent av å utføre undersøkelsen.

Jeg syntes oppriktig synd på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk tråd!

Kjæresten min er en kjekk og relativt ung allmennlege. Dere menn som synes det er så ille at legen ser kjærestens kjønn hvert tredje år: Tenk på hvor ille det er for meg! Kjæresten min har fingrene sine inne i andre kvinners underliv flere ganger i uken!

Det hadde jeg ikke tenkt på før jeg leste denne tråden. Nå må jeg jaggu meg slå opp!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå til GU er noe vi må - ikke noe de fleste av oss gjør med glede. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at en mann ikke ønsker at kjæresten hans skal gå til en lege hun stoler på og føler seg konfortabel med.

Jeg har vært gjennom min del av gynekologer - og for meg er ikke kjønnet på vedkommende viktig. For meg er det viktig at det er en lege jeg føler meg trygg på. Om kjæresten min hadde problemer med mitt valg - tror jeg det er på tide at han går i seg selv og ser om hans urasjonelle følelser er viktigere enn min helse/min opplevelse av undersøkelsen.

Det er jo også veldig få kvinnlige gynekologer - så selv om man hadde ønsket det - er det ikke alltid mulig.

Ville dere som har store problemer med en mannlig lege - heller at kjæresten skulle droppe undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes oppriktig synd på deg!

Dear Mike Waters.

Dette er bare tøv, du vil drite meg ut og det kan du spare deg. Selv om du ikke synes slik så er det et faktum at mange menn har samme syn som meg. Og selvsagt er det mulig å tenke slik som det du har sitert. Det er jo slike følelser som gjør at vi er sjalu normalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også veldig få kvinnlige gynekologer - så selv om man hadde ønsket det - er det ikke alltid mulig.

Ville dere som har store problemer med en mannlig lege - heller at kjæresten skulle droppe undersøkelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk tråd!

Kjæresten min er en kjekk og relativt ung allmennlege. Dere menn som synes det er så ille at legen ser kjærestens kjønn hvert tredje år: Tenk på hvor ille det er for meg! Kjæresten min har fingrene sine inne i andre kvinners underliv flere ganger i uken!

Det hadde jeg ikke tenkt på før jeg leste denne tråden. Nå må jeg jaggu meg slå opp!

Det var jaggu et seriøst svar. Men jeg kan jo svare deg tilbake. Om kjæresten din er en normal mann så er det stor sannsynlighet for at han kan bli tent av å undersøke underlivet til vakre unge kvinner, iallfall av og til. Å tro noe annet er å benekte virkeligheten. Men det ser jo ikke ut til å bekymre dere så da er det vel greit.

Da sier jeg takk for meg, jeg ser at dere likevel ikke kommer til å svare på de punktene jeg skrev i første innlegg. JEG tror nemlig det er umulig for dere å svare på. Jeg er bombesikker på at for ethvert "svar" kan jeg bare vise tilbake til det jeg skrev der. Og nå lar jeg det innlegget stå til evig tid, i evig påvente av svar som aldri kommer. For det er umulig å svar på dette rasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters

Dette er bare tøv, du vil drite meg ut og det kan du spare deg.

Nei, seriøst - jeg syntes oppriktig synd på deg. Ikke tøv, og du trenger overhodet ikke min hjelp for å drite deg ut.

Dine følelser er legitime, men din selvinnsikt er minimal. At du tror dette er vanlig blant menn sier vel det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet at jeg krever noe som helst. Det kan ikke være så vanskelig å lese det jeg skriver.

Jo, det er faktisk veldig vanskelig å lese det du skriver, når du følger opp med følgende utsagn:

Men igjen så blir jeg nesten lamslått av den totale mangel på forståelse. Det er tydelig at mannen har ingenting han skulle ha sagt i forhold til at hans kjæreste/kone insisterer på å skreve ut og vise absolutt alt til en annen mann.

En mann har tydeligvis ikke rett til å uttale seg engang om hvem hans kjæreste går til GU hos, og da blir det veldig rart for meg -

Men det skal dere selvsagt ikke ha forståelse for

Jeg hadde hatt forståelse for om min kjæreste ønsket at jeg skulle byttet bort min kvinnelige fastlege med en mannlig lege,

men jeg ville hatt så respekt for kjæresten min at jeg hadde skiftet til mannlig lege. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle tviholdt på det om det var viktig for henne.

Men for dere er det så viktig å kunne få anledning til å gå til GU for en mannlig lege at dere heller skifter ut kjæresten om han ønsker at dere skal skifte til kvinnelig lege. Det forteller ganske mye...

Du mener altså at du ikke krever at kjæresten din bytter fra mannlig til kvinnelig gynekolog/lege. I stedet ytrer du et ønske, og så er det opp til henne om hun vil følge det. Selvsagt, hvis hun ikke retter seg etter ønsket ditt, blir du lamslått, og hun er en kjæreste med null forståelse og respekt for deg. Men for all del, det er opp til henne! :ironi:

Du gjentar og gjentar at du ikke fatter hvordan jenter kan oppleve dette som ikke- seksuelt. Vel, du får be om få få bli med på en GU en gang, eller bedre: gjør som Hallvard Leira og gå til GU selv. (Hos en kvinne, selvsagt, så får du sjekket om du blir tent)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er mere behagelig med en mannlig Gu, de gangene det har vært en mann så har han vært veldig forsiktig og flink. Det har også vært en kvinnelig sykepleier til stede.

Men sist jeg var "i stolen" var det to kvinner, en GU og en jordmorstudent.. det ble mere ubehagelig. For jeg sa ja til at studenten kunne være med under undersøkelsen og "kjenne etter". Så for hver ting Gu gjorde, prøvde studenten det etterpå.

Det var jo greit nok, helt til studenten skulle inn med fingrene og kjenne på livmor. Det ble rett og slett flaut, for hun fikla så mye inni der (rett på g-punktet) og holdt en hånd på klitten. Tror ikke hun var klar over det for det var første dagen hennes. Men jeg holdt faktisk på å komme i stolen der... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kvinne, 45 år, har født 3 barn, og ellers hatt en del GU hvert år de siste 20 årene. Har alltid gått til mannlige gynekologer/leger.Aldri til kvinnelige. Det er jo mannlige gynekologer det er mest av, har aldri fått noe valg, men er fornøyd med mannlige gynekologer, bare de er flinke og med en del kunnskap og erfaring.

Er aldri høy i hatten når jeg ligger der og skrever. Men det er nødvendig, for ikke å snakke om livsviktig for oss kvinner å følge opp med GU regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk veldig vanskelig å lese det du skriver, når du følger opp med følgende utsagn:

Du mener altså at du ikke krever at kjæresten din bytter fra mannlig til kvinnelig gynekolog/lege. I stedet ytrer du et ønske, og så er det opp til henne om hun vil følge det. Selvsagt, hvis hun ikke retter seg etter ønsket ditt, blir du lamslått, og hun er en kjæreste med null forståelse og respekt for deg. Men for all del, det er opp til henne! :ironi:

Du gjentar og gjentar at du ikke fatter hvordan jenter kan oppleve dette som ikke- seksuelt. Vel, du får be om få få bli med på en GU en gang, eller bedre: gjør som Hallvard Leira og gå til GU selv. (Hos en kvinne, selvsagt, så får du sjekket om du blir tent)

Eg likar heller ikkje at jenta mi går til mannleg lege, så det er sagt. Ein del menn er nok slik, eg trur ikkje eg treng gå meir inn på det. Eg kan ikkje gjere noko med det, men eg må ha lov til kjenne det slik. Eg og blir litt "lamslått" over at det skal vere så vanskeleg å forstå at nokre menn kan kjenne det slik, det betyr likevel ikkje at eg vil kontrollere kjærasten min.

Det blir sagt at Gu er noko av det minst seksuelle som finnast. Samstundes skriv fleire at dei gruer seg og er sjenerte for både mannlige og kvinnelige leger. Men kvifor vere sjenert for noko som ein ikkje oppfattar som seksuelt? Sjenanse og seksualitet heng saman.

Om eg skulle vise tissen min til ein lege så ville eg ikkje synest det var noko opphissande i det, men eg ville synest det var noko seksuelt i å vise tissen min til ein kvinneleg lege likevel fordi tissen min er eit seksuelt område pr definisjon. Og eg ville likevel hatt tankar om at legen kunne sett det som noko seksuelt, eg ville rett og slett ikkje klart å la vere å ha slike tankar uansett kor lite opphissande det var for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Jeg har aldri skrevet at jeg krever noe som helst. Det kan ikke være så vanskelig å lese det jeg skriver. Men igjen så blir jeg nesten lamslått av den totale mangel på forståelse. Det er tydelig at mannen har ingenting han skulle ha sagt i forhold til at hans kjæreste/kone insisterer på å skreve ut og vise absolutt alt til en annen mann. Jada, jeg vet at dette høres veldig fornærmende ut. Men uansett pokker så ER det dette som skjer rent fysisk. Og jeg vet at det er en medisinsk undersøkelse, men for de fleste så er det ikke slik at denne medisinske undersøkelsen må bli utført at mannlig lege.

Det er også litt spesielt at dere skriver dersom en kjæreste hadde "krevd" at dere skulle bytte til kvinnelig lege så hadde dere dumpet han. Jeg har ikke sett ett eneste innlegg der det har vært spørsmålsstillingen. Det har derimot vært ønske fra noen, om jeg husker riktig. Det er en forskjell der, men jeg opplever det som en bevisst feiltolking fra deres side. En mann har tydeligvis ikke rett til å uttale seg engang om hvem hans kjæreste går til GU hos, og da blir det veldig rart for meg - all den tid man vet veldig godt hva en GU er, at det betyr å vise den delen av kroppen som ellers kun er forbeholdt kjæresten, at man vet at en kvinne i noen tilfeller kan bli tent av det (selv om det er sjelden) at man vet at en mannlig lege kan bli tent av å utføre undersøkelsen. Men det skal dere selvsagt ikke ha forståelse for (når jeg skriver dere så betyr ikke det alle kvinner, men det betyr dere som har skrevet slike innlegg, og det har vært noen)...

Jeg hadde hatt forståelse for om min kjæreste ønsket at jeg skulle byttet bort min kvinnelige fastlege med en mannlig lege, uansett om det ikke var fordi det var snakk om undersøkelse av underliv. En lege kommer uansett tett innpå folk, og jeg har forståelse for at det er mulig å føle ubehag ved det. Jeg ville kanskje ikke forstått at det var mulig å føle sjalusi, men jeg ville hatt så respekt for kjæresten min at jeg hadde skiftet til mannlig lege. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle tviholdt på det om det var viktig for henne. Men for dere er det så viktig å kunne få anledning til å gå til GU for en mannlig lege at dere heller skifter ut kjæresten om han ønsker at dere skal skifte til kvinnelig lege. Det forteller ganske mye...

Det er naturlig at man etterhvert blir mindre sjenert, men da har man jo allerede "gått en vei" for å komme dit. Og jeg kan love at selv om jeg hadde vært nødt til å vise "utstyret" til en kvinnelig lege eller to så hadde jeg like fullt ikke villet vise det til flere om jeg hadde kunne unngå det, så jeg forstår ikke dette helt.

Nei, jeg tror ikke det bare er menn som kan tenne på kvinners underliv. Men for det første er de fleste heterofile, så det er langt mer naturlig at det er mannlige leger som tenner. Dessuten så er iallfall jeg sjenert for de som jeg selv tenner på. Jeg er f.eks. ikke redd for å vise meg naken foran andre menn i en dusj i et badeanlegg, selv om jeg vet at noen av mennene kan være homofile. Men jeg ville vært sjenert for å vise meg naken foran kvinner. Dette er da såre lett å forstå, og burde være unødvendig å påpeke.

Det er direkte morsomt at selv når overgrepssaker blir påpekt i nyhetene, sågar med ordene at man regner med at det er store mørketall, så presterer altså kvinner å tro at dette er veldig sjeldent. Hva skal til; at mannlige leger står fram i hopetall og innrømmer at de innimellom blir tent av slike undersøkelser? Det ville jo ikke skje selvsagt, men selv om det skulle ha skjedd tror jeg kvinner ville fortsatt å gå til mannlige leger for GU i omtrent samme grad som i dag.

Som jeg skrev i første innlegg så skjer det noe helt merkelig med kvinner når det er snakk om å vise alt for en mannlig lege. Det går greit, iallfall like minst like greit som å vise det til en kvinnelig lege. Det ser ut til at minst 90 % av dere mener det er minst like greit hos mannlig lege, eller bedre.

Jeg sier ikke at DU krever noe sånt, men dine innlegg gir sterkt uttrykk for at du har stor forståelse for menn som krever at dama skal bytte lege. Og det er faktisk ille nok. Tror du det bare er å velge å vrake i leger forresten?

Og ja det som skjer er at man skrever foran gynekologen, men det må man dessverre gjøre for å bli undersøkt der. Herreguuud. Hvor dust er man om man blir sjalu for det?

Jeg hadde ikke brydd meg katta om typen min måtte undersøke noe med sitt underliv av en kvinnelig lege liksom.

Jeg kjenner ingen jenter som blir tent av en gu undersøkelse. Det er jo ikke godt på noen slags måte. og om en mannlig lege tenner på å utføre en gu undersøkelse så burde han ikke blitt lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca28

Du gjentar og gjentar at du ikke fatter hvordan jenter kan oppleve dette som ikke- seksuelt.

Utrolig hvordan noen menn faktisk tror at bare man kommer borti underlivet til en dame så får hun orgasme. Utrolig naivt. Skal liksom litt mer til da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Jeg synes faktisk det er mere behagelig med en mannlig Gu, de gangene det har vært en mann så har han vært veldig forsiktig og flink. Det har også vært en kvinnelig sykepleier til stede.

Men sist jeg var "i stolen" var det to kvinner, en GU og en jordmorstudent.. det ble mere ubehagelig. For jeg sa ja til at studenten kunne være med under undersøkelsen og "kjenne etter". Så for hver ting Gu gjorde, prøvde studenten det etterpå.

Det var jo greit nok, helt til studenten skulle inn med fingrene og kjenne på livmor. Det ble rett og slett flaut, for hun fikla så mye inni der (rett på g-punktet) og holdt en hånd på klitten. Tror ikke hun var klar over det for det var første dagen hennes. Men jeg holdt faktisk på å komme i stolen der... :rodme:

ånei... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kunne i alle fall ikkje brydd meg mindre om gynekologen er mann eller kvinne. Etter å ha født to ungar har eg sprika for både menn og kvinner. Null problem og null seksuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...