Gå til innhold

gifteringer i hvitt gull

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen andre her som angrer på ringene sine? Vi giftet oss i sommer, og valget falt på ringer i hvitt gull. Hans ring glatt, min med diamanter. Ringen til min mann ser ut som om den er brukt i 10 år allerede, den er blitt skikkelig ripete og gulaktig. På min ser man det ikke så godt pga. diamantene. Hadde jeg visst at det var så dårlig holdbarhet hadde vi valgt noe annet, men det blir kansje litt rart å kjøpe nye nå? Dyrt også, betalte 10.000,- :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg og gubben så på ringer tidligere i år, forhørte vi oss om hvitt gull. Vi fikk vite at man måtte levere dem inn til gullsmeden regelmessig for å holde dem pene, fordi de visstnok fort får belegg på seg og blir stygge. Husker ikke helt hva slags behandling det var snakk om, men der og da bestemte vi oss for gult gull.

Kanskje dere kan spørre der dere kjøpte dem om det er noe som kan gjøres så de blir finere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_prestekrage_*

Hvitt gull må årlig til vedlikehold hos gullsmed. Det er fordi de legger på ett lag med ett eller annet fancy så ringene ser hvitere ut og mere glinsende. Dette forsvinner etterhvert. Hvitt gull er visst mykere å har jeg hørt....

Du trenger nok ikke kjøpe nye, men lever de til "service" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ringer i hvitt gull. Ikke lenge siden vi tok de i bruk, så ser ikke at de har blitt stygge enda. Jeg har forlovelsesring i platina med diamant og derfor vill jeg ikke ha gult gull, og vi fant ut at det ble veldig dyrt med platina.

Poenget mitt: Jeg kjøpte en smykkerens, med merket Mestergull, som jeg brukte på forlovelsesringen min. og den ble kjempefin etterpå! Kanskje kan du også kjøpe noe du kan bruke for å rense den hjemme selv. Spør om råd der dere kjøpte de!

Etter ett år uten å rengjøre ringen min :huh: renset jeg med det jeg fikk fra gullsmeden og diamanten fikk et kjempefint skinn igjen!!

Jeg syns alltid det er lettere å få sånt gjort hvis jeg kan gjøre det hjemme... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt gull er belagt med et annet metall (gjerne palladium som er ganske likt platina) for å bli hvitt, dette belegget slites av og da blir ringen gulere, for at ringen skal beholde den hvite fargen så må det legges på et nytt lag, og dette er ikke noe man kan gjøre hjemme.

Platina er et naturlig hvitt metall slik at dette bare trenger å pusses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg hadde lest denne tråden for 2 mnd siden. Vi tok ibruk våre ringer 4. juli, glatte, enkle ringer i hvitt gull. Jeg er hjemmeværende husmor/student, og ringen blir følgelig ikke mye slitt. Men likevel er den ekstremt ripete og stygg nå, snaut 2 mnd senere. Mannen min jobber i industrien, og hans ring ser enda verre ut.

Jeg liker ikke gult gull da, men kunne kanskje valgt hvitt, matt gull istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har forlovelsesringer i glatt hvitt gull som vi skal bruke som gifteringer. Kommer til å levere de inn til roddinering slik at de blir som ny igjen til den store dagen. Har en diamantring som jeg fikk av min kjære og den er av hvitt gull, har gått med den i 2 år snart uten roddinering, men den er ikke blitt gul enda..men riper er det blitt i den.. Men det blir det vell i gult gull også, eller?

Som hun ene over her sier så kan man kjøpe "rensemiddel" hos gullsmeden som vedlikeholder ringene. De blir ikke helt ripefrie men det hjelper litt. Vi har brukt våre ringer i 4 mnd men de har holdt seg veldig bra, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ringer i hvitt gull. Ikke lenge siden vi tok de i bruk, så ser ikke at de har blitt stygge enda. Jeg har forlovelsesring i platina med diamant og derfor vill jeg ikke ha gult gull, og vi fant ut at det ble veldig dyrt med platina.

Poenget mitt: Jeg kjøpte en smykkerens, med merket Mestergull, som jeg brukte på forlovelsesringen min. og den ble kjempefin etterpå! Kanskje kan du også kjøpe noe du kan bruke for å rense den hjemme selv. Spør om råd der dere kjøpte de!

Etter ett år uten å rengjøre ringen min :huh: renset jeg med det jeg fikk fra gullsmeden og diamanten fikk et kjempefint skinn igjen!!

Jeg syns alltid det er lettere å få sånt gjort hvis jeg kan gjøre det hjemme... :)

Takk for tipset, skal kjøpe i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en alliance ring i hvitt gull. har brukt den i 7 år. mem den er fortsatt like fin... litt ripete selvfølgelig. men hvit og pen ennå.. har aldri pusset den, bare vasket den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at du ser at ringen er gul. Men den blir mattere. Sammenligner du en godt brukt ring i hvittgull mot en ny, sjer du meget godt forskjellen.

Min forlovelsesring i hvitt gull må leveres minst en gang i året for å holdes fin.

Det blir ganske mange ganger i løpet av de årene en har tenkt å ha giftreringen :fnise:

Er ikke så dyrt å få lagt nytt belegg da, ca 190 kr betalte jeg.

Men jeg er glad vi ikke har gifterunger i hvitt gull, uansett hvor fint jeg syns det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil ha ringer som man ikke trenger å rodhinere, men som er "hvite" så er alternativet feks platina eller palladium. Vi har ringer i sistnevnte, veldig fornøyd så langt, de har omtrent samme farge som platina (og de samme egenskapene ellers), men veier det samme som gull (platina er et tungt materiale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlovelsesring er i hvittgull og jeg har hatt den i 8 mnd og den er litt mattere nå enn da jeg fikk den, men siden den skal til kontroll hvert år (pga diamantene) så pusser jeg den bare da slik at den "blir som ny".

Vi tenker på å ha hvittgull på gifteringene våres siden vi synes det er penere enn gult gull...alikevel tenker vi at gultgull er den riktige "giftering fargen"...hehe.

Uansett så er det jo sjarm at ringene blir litt slitt etter noen år, men bare noen måneder med bruk synes jeg ringen bør holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min i 5 mnd. nå og ja, det er klart den er litt slitt, men ikke stygg! At den må pusses må jeg bare leve med, jeg ville ikke ha gult gull overhodet, bare synd at det ikke er så mange som tar ringen min for å være giftering :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...