Gå til innhold

Oppskrift på amerikansk fudge/smuldrete karameller?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Er det noen her som har laget amerikansk fudge eller smuldrete karameller med godt resultat?

Jeg har mislykkes to ganger :sukk: Karamellen blir bare seig, selv om jeg koker massen veldig lenge.

Har bare så utrolig lyst på dette.:sikle: Noen som vil dele en oppskrift og fremgangsmåte?

Endret av Lillerose
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt er det ikke nødvendigvis koketiden som teller. Dvs, du må koke massen til den når rett temperatur (det står antagelig i oppskriften hvor mange grader), men i tillegg må du vispe den godt mens den avkjøles. Jeg tror det er det som gir den møre konsistensen.

Litt enkelt forklart, men om du søker på nettet etter fudge burde du finne mange oppskrifter. Prøv f.eks. å søke etter "perfect fudge".

Lykke til!

(Og som en start linker jeg til en side med oppskrift på verdens beste sjokoladefudge!)

Sjokoladefudge

Skrevet (endret)

Takk for oppskriftene!

Har dere selv prøvd disse oppskriftene ut?

Hvordan regner jeg om "397 g sötad kondenserad mjölk" dette til ml eller dl? Den står i oppskrift nr 2.

Endret av Lillerose
Skrevet
Takk for oppskriftene!

Har dere selv prøvd disse oppskriftene ut?

Hvordan regner jeg om "397 g sötad kondenserad mjölk" dette til ml eller dl? Den står i oppskrift nr 2.

Jeg har testet ut oppskrift 2, og det ble noen porsjoner av den før jul... (Med cashewnøtter som variasjon) En boks kondensert melk inneholder 397 g, så du trenger ikke regne om. :)

Skrevet

Jeg la inn oppskrift nr 1, og har laget den to ganger. Overraskende enkelt, og veldig godt! Den fikk kanskje ikke den "rette" fløyelskonsistensen, men den var i alle fall ikke seig. Mer tendenser til smuldrete egentlig. :)

• 2 måneder senere...
Gjest ¨Kirsti
Skrevet

Hei!

Jeg søker på nettet for å finne ut hva "sötad kondenserad mjölk" er - kom nemlig over oppskriften på Rocky Road Fudge som dere også har funnet. Men hvor får jeg tak i det? Vikingmelk er "kondenserad" men det står at den er usøtet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...