Gå til innhold

jeg er så bekymret for...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å tenke på noe annet.. det er om min søster som er utviklingshemmet... hun er i 20-årsalderen, men ligger kanskje på nivå som en 15-åring, det er flere ting hun ikke forstår og har vanskelig å forstå mye av hvordan sosiale relasjoner fungerer grunnet lite erfaring med dette.

I det siste er hun veldig opptatt av å få seg kjæreste. Noen uker siden sendte hun en melding til en hun gikk i spesialklasse med for noen år siden. De pratet først over chat og møttes 1 gang. Etter dette møtet skrev hun til han at hun var forelsket i ham. Vi sa at hun må være veldig forsiktig, og man må bli godt kjent med en person før man får følelser og ønsker å være kjæreste. To dager etter fikk jeg mld om at de var kjærester. Hun dro tom hjem til ham (uten å si noe om det til oss) og de kysset. Det skumle er at hun kjenner ham ikke så godt etter alle disse åra (han har sannsynligvis adhd, arbeidsledig, har en unge et sted fra før), og hun ble med ham hjem (hun har vanskelig for å si nei, og kan bli et lett offer for andre). Etterpå gikk de til et kjøpesenter hvor han klarte å få med seg pinkoden hennes når hun tok ut penger, og stjal kortet hennes og tok ut flere tusen kroner... Hun benektet dette lenge (de var jo kjærester og hun var naiv). PS dette ble tatt opp av et overvåkningskamera, så det var ikke hun som hadde tatt ut de pengene.

Nå har hun begynt å chatte. mamma og pappa har lagt merke til dette (pc er ikke på rommet hennes) og de har sagt at hun må være anonym, aldri gi bort mobilnr sitt eller adresse osv). Vi er bekymret så jeg sa til pappa at han MÅ ta en titt på mobilen hennes for sikkerhets skyld. Der har hun i det siste fått meldinger fra seks forskjellige nummer (hun begynte å chatte bare for ei uke siden da hun kom fra ferie)!!. Pappa søkte de opp, og det viser seg bl a at han ene er født i 1958!!! de har sendt slibrige meldinger til henne og hun har visst sendt dem et bilde av seg (hun skriver i en melding at han må slette det). Jeg er så bekymret!!!!!

Det mest irriterende er at pappa er så "grei" og har problemer med å kjefte på henne, si ifra, vise grenser. Han ble sjokkert nå, men han er så tafatt!! Han synes synd på henne og det gjør at han aldri klarer å si nei til henne! jeg blir helt gal!!!!! Jeg prøver å forklare at nå må de sette grenser, det kan jo være forferdelige konsekvenser av dette!!! de må nekte henne data på en stund, og blokkere tlf numrene foreslår jeg! Dette er alvorlig og hun må innse at det hun gjør er skikkelig farlig. Ufff, jeg er helt knust. Hun er ei jente som ikke klarer seg helt alene, og jeg er redd hun kan bli utnyttet/misbrukt fordi hun forstår ikke hva som kan skje og er naiv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun oppfølging fra helseperonell? Kanskje de kan gi noen råd, prate med henne og veilede foreldrene deres?

Er hun umyndiggjort? Jeg går ut ifra at hun har noen rettigheter, og det er viktig å vite hvor mye foreldrene deres har lov til å blande seg inn i livet hennes.

Det kan være farlig ja, men samtidig kan hun ikke nektes å oppleve sex og kjærlighet. Jeg tror jeg ville pratet med henne om prevensjon og foreslått at hun satte inn spiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...