Gå til innhold

hvordan vil økonomien bli om jeg ble gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men jeg prøver her.. :)

Det jeg lurer på er hva ville skjedd om jeg ble gravid nå.. økonomisk sett. Har sluttpakke fra jobben så har lønn til og med oktober. Bruker høsten på å studere, og kan jobbe igjen fra desember/januar da jeg er ferdig med studiene. La oss si jeg er blitt gravid da, så ser jeg på det som et problem å få seg jobb da. Eventuelt ville det blitt et vikariat i den perioden. Men i så tilfelle ville jeg stått uten jobb da jeg hadde gått ut i permisjon, hvordan ville jeg stått økonomisk sett da?

Bare lurer.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har et vikariat eller en fast jobb spiller ingen rolle, du får permisjonspenger så lenge du har pensjonsgivende inntekt. Du må jo da bare regne på om du får jobbet 6 av de siste 10 månedene før permisjonen (som forøvrig starter 3 uker før termin, for å ta det med i beregningen) eller ikke.

Vær obs på det er vanskelig å få seg jobb når du kommer på intervju med gravidmage. ;)

Gjest Gjest_L@dy_*
Skrevet

Dersom du er arbedisledig når du er gravid og mottar trygd, så vil det gi rett til fødselspenger. Jeg ble gravid når jeg var jobbsøker, og jeg kan si at det IKKE var lett å få jobb da. Mulig jeg kunne prøvd bedre og hardere, men jeg fikk vertfall beskjed fra Manpower at oppdragsgiver ikke ønsket å ta meg inn pga det kunne jo kanskje være at jeg kunne bli sykemeldt....Bla,bla...

Økonomisk så skulle jeg absolutt hatt en jobb, selv om jeg hadde max utbetalt av arbeidsledighetspenger, så blir jo det allikevel mindre når jeg fikk 80% i permisjon.

Men altså, jeg klager ikke, jeg tenker at det uansett ikke var så ille å få 10 000 i mnd i stønad, mange har det værre. Men guuuuu, så mye bedre det er å ha en jobb.

Lykke til! :)

Skrevet

Ja, du får selvfølgelig permisjonspenger av arbeidsledighettrygd også, glemte å nevne det. :) Men det blir jo en del lavere enn lønnen da, og permisjonspengene dermed også lavere (men man kan vel få beregnet høyere dersom man har hatt fast inntekt i tre år, det er dog veldig vanskelig å si hva vedtaket fra NAV blir på forhånd.)

Men siden du skal studere, tar du opp studielån? Hvis du fortsetter med studiene på vårparten kan du jo søke om permisjonspenger fra lånekassen også, hvis det blir helt krise i forhold til jobb.

Skrevet

jeg tar ikke opp studielån siden jeg har lønn nå.

Men etter slik jeg forstår det så vil det være best for å få "mest mulig" å vente til jeg er ferdig med studiene så jeg kommer meg i jobb i hvertfall et halvt år før jeg blir gravid eller må ut i permisjon?

Skrevet
jeg tar ikke opp studielån siden jeg har lønn nå.

Men etter slik jeg forstår det så vil det være best for å få "mest mulig" å vente til jeg er ferdig med studiene så jeg kommer meg i jobb i hvertfall et halvt år før jeg blir gravid eller må ut i permisjon?

Du trenger ikke å vente et halvt år før du blir gravid, men du bør absolutt ha hatt inntekt de siste 6 av 10 mnd. før permisjon ja.

Skrevet

Takk for svar, da får vi smøre oss med litt tålmodighet så lenge! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...