Lunamamma Skrevet 28. august 2009 #1 Del Skrevet 28. august 2009 Har tatt opp saltkjøtt (rå svinebog), og mannen forventer nok at det er han som skal stå ved grytene når han kommer hjem fra jobb i dag. Men denne dagen vil jeg komme ham litt i forkjøpet, og diske opp med dekket bord når han kommer hjem (noe som sjelden forekommer! Jeg kan ikke lage mat!) Meeen; how to do it? Vi skal ha saltkjøtt, middagspølser, kokte poteter og kålrotstuing. Pølsene og potetene vet jeg selvsagt hvordan jeg skal lage, men ikke hvordan jeg skal koke kjøttet og lage kålrotstuingen. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EmilyLane Skrevet 28. august 2009 #2 Del Skrevet 28. august 2009 Dette vil jeg og vite, er livretten min (men kan ikke å lage den...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 28. august 2009 #3 Del Skrevet 28. august 2009 Dette kan jeg godt, en av mine favoritter også. Du legger selvsagt kjøttet i en kjele. Heller vann til det er nesten over kjøttet. Kok det til det er mørt. Lett å si, men ca 30 min pr. kilo. Er du usikker, ta det ut av kjelen og skjær i det. Det skal slippe benet lett når det er ferdigkokt. Jeg bruker en blanding av kålrot og gulrot. Sikkert fordi jeg personlig synes kålrot kan ha stram smak. Skjær kårot og gulrot (skrelt) i litt store terninger. Kok det i lettsaltet vann til det er mørt. Ta en foodprossor eller bare en moser for poteter hvis du ikke har en kjøkkenmaskin du kan mose det i. Kjør mens det er varmt i maskinen, smak til med salt, smør (margarin) og pepper. Ikke damp grønnsakene for mye. Spar på litt av kokevannet, så du kan tynne ut mosen hvis det trengs. Er denne grei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunamamma Skrevet 28. august 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 28. august 2009 Dette kan jeg godt, en av mine favoritter også. Du legger selvsagt kjøttet i en kjele. Heller vann til det er nesten over kjøttet. Kok det til det er mørt. Lett å si, men ca 30 min pr. kilo. Er du usikker, ta det ut av kjelen og skjær i det. Det skal slippe benet lett når det er ferdigkokt. Jeg bruker en blanding av kålrot og gulrot. Sikkert fordi jeg personlig synes kålrot kan ha stram smak. Skjær kårot og gulrot (skrelt) i litt store terninger. Kok det i lettsaltet vann til det er mørt. Ta en foodprossor eller bare en moser for poteter hvis du ikke har en kjøkkenmaskin du kan mose det i. Kjør mens det er varmt i maskinen, smak til med salt, smør (margarin) og pepper. Ikke damp grønnsakene for mye. Spar på litt av kokevannet, så du kan tynne ut mosen hvis det trengs. Er denne grei! Tusen takk for svar! Denne svinebogen er som en stor kotelett, skal jeg bare hive hele greia oppi kjelen da, ikke skjære i mindre biter først? Den er på ca 1 kg inkl en stort beinbit i midten. Jeeeez, jeg høres bra tilbakestående ut nå. Men norsk husmannskost er ekstremt vanskelig når en er vant til pasta-pizza-pita! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 28. august 2009 #5 Del Skrevet 28. august 2009 Ja, som du sier, bare hive den i kjelen og koke den. Den var ikke så stor den du har, sjekk etter 30 min om kjøttet slipper benet. Det er det viktigste du gjør. Koker kjøttet ferdig. Egentlig så trekker kjøttet da, ikke koker. Skru ned varmen så det bare så vidt bobler rundt kjøttet ditt. Noe mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 29. august 2009 #6 Del Skrevet 29. august 2009 Ble middagen bra da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tutta_* Skrevet 29. august 2009 #7 Del Skrevet 29. august 2009 Husk at salt kjøtt skal vannes ut før tilberedning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 29. august 2009 #8 Del Skrevet 29. august 2009 Ikke bestandig. De siste gangene jeg har kjøpt f. eks knoke, så har den ikke vært salt nok. Måtte salte vannet. Var et større problem før, men nå tror jeg at produsentene tar hensyn til hvordan vi lever. Nesten ingen hjemmeværende nå om dagen som det var før. Derfor blir ikke kjøttet saltet så hardt lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå