Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, slik er det altså.. Jeg føler vanlig sult, men når jeg skal til å spise så har jeg overhodet ikke lyst på mat! Jeg prøver å friste meg selv med alt mulig, men det nytter ikke. Jeg spiser jo noe selvsagt, men blir såå fort mett og vil ikke ha mer. Har hatt det slik nå noen uker. Jeg er opptatt av å spise sunt, mangler ingen vitaminer så vidt jeg vet (tar tilskudd og når jeg spiser så spiser jeg næringsrikt). Men mangler totalt matlyst! Er normalvektig og har aldri hatt noe problematisk forhold til mat før.

Noen tanker? Noen som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

Jeg er inne i en sånn periode nå. Akkurat som deg!

Har alltid vært utrolig glad i mat, og gjerne spist meg overmett hele dagen. Men nå har jeg store problemer med å få ned noe som helst. Blir kvalm av å tenke på mat.

Ingenting jeg har lyst på. Må jo spise da, så presser ned noe, men blir fort mett, som du sier. Jeg er også normalvektig. Merker at kroppen kanskje får litt for lite næring, da jeg blir fort svimmel. Håper det går over snart:)

Skrevet

Heldgvis så er min matlyst som oftest på topp, men når den er fraværende så lager jeg meg litt god mat, noe jeg e vedig glad i, men ikke spiser for ofte (da dette ofte innebærer at det ikke er det sunneste på denne jord=)) Om du ikke får matlysten tilbake så ville jeg kanskje tatt meg en tur til legen, bare for å ta en sjekk at alt er ok, men det er nomalt å ha perioder der mat ikke frister til toss for sult. Pass bare på at du spiser noe, sånn at du får næringen du trenger.

Unn deg litt god mat og drikke som friste mer enn annet nå!

Gjest Gjest TS
Skrevet

Tusen takk for svar! Godt å høre at jeg ikke er alene da. Jeg har også alltid hatt veldig god apetitt, så dette er helt uvanlig for å være meg. Jeg har hatt litt lavt stoffskifte, men har avventet behandling da de siste prøvene var litt bedre. Er det noen som vet om dårlig matlyst kan være et tegn på det? Jeg drikker heldigvis endel da, så jeg får jo i meg litt. Er i grunnen veldig tørst når jeg tenker meg om.. Får håpe det bare er en periode som går over. :)

Skrevet

jeg er også selv i en sånn periode nå! har ikke lyst på noen ting!

vanligvis er jeg veldig glad i brus og godter, og det og lage meg god mat også.

men jeg har ikke lyst på noen ting...spiser fordi jeg må.

har fått tilbake litt den lysten på brus og godter så har spist litt av det i kveld, men kjenner at den samme lysten på det ikke er der.

kan det ha noe med psyken og gjøre?

det har vært ganske mye for tiden som har skjedd, men roer seg nå og kan det være en slags "reaksjon", er også litt neffor for tiden vell og nevne.

hva med deg TS? kan det være psykisk hos deg og?

har hatt vanskelige perioder før, men aldri har matlysten vært borte sånn som nå og det har aldri vart så lenge som nå :/

Skrevet
jeg er også selv i en sånn periode nå! har ikke lyst på noen ting!

vanligvis er jeg veldig glad i brus og godter, og det og lage meg god mat også.

men jeg har ikke lyst på noen ting...spiser fordi jeg må.

har fått tilbake litt den lysten på brus og godter så har spist litt av det i kveld, men kjenner at den samme lysten på det ikke er der.

kan det ha noe med psyken og gjøre?

det har vært ganske mye for tiden som har skjedd, men roer seg nå og kan det være en slags "reaksjon", er også litt neffor for tiden vell og nevne.

hva med deg TS? kan det være psykisk hos deg og?

har hatt vanskelige perioder før, men aldri har matlysten vært borte sånn som nå og det har aldri vart så lenge som nå :/

Det kan være det altså. Jeg har hatt det tøft lenge selv. Det er bare det at som hos deg så har jeg aldri opplevd det sånn før.

Jeg har pleid å kose meg med god mat (ikke trøstespise) og det har liksom vært en glede i alt det fæle, så dette er helt nytt for meg. Helt merkelig!

Det beste jeg vet er Tropisk aroma (sjokoladekake), noe jeg spiser kun et par ganger i året, og jeg nyyyter det! For noen dager siden fikk jeg det servert, og selv om jeg t.o.m var sulten, så klarte jeg bare å få ned èn bit! Huff...

Men jeg skal ikke utelukke at det er psykisk likevel. Kan jo være det selv om det ikke har pleid å være sånn jeg reagerer før. Men men, en gang skal vel være den første. :forvirret:

Skrevet

Jeg har det sånn stadig vekk.Jeg klarer ikke alltid brødmat men tyr derfor til suppe isteden.MÅ ha npe med skikkelig smak og som jeg ikke må tygge på så mye.

Skrevet

Mmmm... Tropisk aroma... :sikle:

Jeg har alltid vært sånn. Når ting har vært vanskelige over en lang tid (for lenge), mister jeg matlysten og raser ned i vekt (som ikke er positivt i mitt tilfelle). Ingenting frister og jeg blir kvalm av alt.

Nå har jeg heldigvis blitt erfaren nok til å vite at dette skjer, og jeg løser problemet enkelt ved å spise etter klokka. Selv om jeg ikke har lyst på mat. Selv om jeg blir kvalm. Maten må ned.

Det hjelper.

:)

Skrevet

Lav stoffskifte kan føre til nedsatt apetitt. Du kan lese mer her. Ville nok tatt meg en tur til legen for å få sjekka det igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...