Gå til innhold

Bulimi og kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_jente18_*
Skrevet

Hei!

Jeg har fått påvist bulimi.

Jeg har aldri kastet opp ALT jeg spiser. men jeg får kick.

overspiser/kaster opp. det er ikke alltid alt kommer opp, men mesteparten.

det jeg lurer på er:

kan jeg få væskeubalanse og elektrolyttforstyrrelser selv om jeg får i meg litt næring uten om bingene? om jeg ikke alltid får opp alt (får vel opp kanskje 6/8 av maten) vil jeg få ubalanse i kroppen da?

og hvordan er det med kalium?

jeg hadde visst litt forhøyet albumin, altså at jeg var dehydrert.

Av og til merker jeg et trykk i neseregionen, skjelver litt, er veldig fraværende og svingende kroppstemperatur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har selv diagnosen bulimi, fikk den for 9 år siden, har vært innom alle de forskjellige SFdiagnosene etter det, men på det "verste" i bulimi tiden min kastet jeg opp middagen hver dag, og det var stort sett bare middag jeg spiste. det foregikk i 9 måneder ca. jeg fikk ikke noen mangler/forstyrrelser i kroppen. MEN jeg har en sterk kropp, den tåler alt jeg lar den gjennomgå, jeg vet om flere med samme diagnose som får forstyrrelser i væskebalanse, kalium osv fort, så jeg vil råde deg til å sjekke deg med jevne mellomrom. og aller helst ikke kaste opp, men ja....det er ikke like lett!

Er det legen din som har satt diagnosen på deg? Får du noe form for oppfølging utover det? Det er viktig å få god hjelp, jeg har dessverre aldri blitt tatt alvorlig på maten, da jeg har flere diagnoser, men det er maten som kommer til å knekke meg først, så nå har jeg fast time hos ernæringsfysiolog en gang i uken for å få orden på SF'en, ved siden av psykolog selvfølgelig.

Håper i alle fall du vil få god hjelp og kommer deg ut av dette!

Interesse gruppa for kvinner (IKS) kan også være til hjelp=)

lykke til!

Endret av miss_pretty
Skrevet (endret)
det jeg lurer på er:

kan jeg få væskeubalanse og elektrolyttforstyrrelser selv om jeg får i meg litt næring uten om bingene? om jeg ikke alltid får opp alt (får vel opp kanskje 6/8 av maten) vil jeg få ubalanse i kroppen da?

og hvordan er det med kalium?

Ja, du får væskeubalanse og el.forstyrrelser! Og det har du jo allerde begynt å få med forhøyet albumin, og verre vil det bli! Ubalanser i kalium er også en konsekvens, som du må få bra oppfølging på, ubalanser i kaliumen har direkte konsekvenser på hjertet som kan føre til hjertestans.

I tillegg vil du få etseskader på tennene, tennene blir tynnere og flak av dem vil etterhvert falle av.

En annen konsekvens er at du kan få problemer med mellomgulvet, dvs at den "klaffen" som passer på at maten blir i magen kan bli ødelgat pga framprovosert oppkast. Hvis den blir ødelagt vil maten komme opp igjen i halsen, og du har ikke kontroll over når du kaster opp.

I tillegg vil du nok merke det i armer og bena, ja. De dovner bort, du får en prikking i dem.

Samt at du vil bli særdeles uopplagt, og rett og slettt veldig syk.

Håper du får hjelp til å snu dette av en lege eller annen profesjonell terapeut.

:)

Endret av yoga

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...