m74 Skrevet 27. august 2009 #1 Skrevet 27. august 2009 Min eks-kone slutter aldri å imponere når det gjelder skandaløs opptreden ovenfor barna. Det er egentlig ikke poenget mitt her men jeg føler for å få det ut likevel. Kommer til poenget under. Sønnen min (9år) kom nyklippet i dag. jeg kommenterte det, og fikk servert følgende historie. (Bare så det er sagt - jeg vet at han ikke er interessert i å sverte moren sin ovenfor meg. Og jeg kjenner igjen tonen ås jeg vet at det han fortalte sammen med storesøster (12) er en rimelig presis gjengivelse) Mor sier: Nå skal du komme så jeg kan klippe håret ditt. Sønn: Jammen jeg vil ikke klippe håret. Mor: Jeg vil at du skal klippes nå! Sønn: Nei, jeg vil ikke. Dette gjentar seg mange ganger. Sønn vet at moren ikke gir seg for flate møkka. Og til slutt gidder han ikke mer og sier. Javel - jeg skal bare se ferdig dette først. Etter en stund: Mor: Du har lovet meg å komme for å klippe håret. Sønn: Jammen jeg vil jo egentlig ikke klippe håret. Mor: Du skuffer meg så fælt. Du har lovet meg det. Jeg kan jo aldri stole på deg Mor klipper håret Det er mye å si om dette, men det jeg først og fremst lurer på: Er det andre enn sånne langhårete fedre som meg som mener at om barna har lyst til å ha (litt) lengde på håret så kan de da få bestemme det selv?
sleazejenta Skrevet 27. august 2009 #2 Skrevet 27. august 2009 herrejesus! Ja, jeg synes at om gutten vil ha litt lengde, så burde han få ha det.. hvertfall i en alder av 9, da burde man jo få velge litt selv..syns ikke moren burde tvinge han til å klippe det hvertfall. Det er nå iaffall min mening, da. 1
Disturbed Skrevet 28. august 2009 #3 Skrevet 28. august 2009 Klippet som i endret hårfasong, og ikke ser ut som før, eller klippet som i stusset littegrann? For det siste bare gjør jeg, uansett nesten når jeg ser og mener det er på tide. Nå har jeg jenter da, med ganske så langt hår begge to, og det er vel ingen av de som er enige i at de trenger en klipp/stuss innimellom. Men det gjør de altså, og det bestemmer jeg. De er 9 og 6 år. Men hvis det er det første; at hun har klippet ham helt annerledes, så er jeg litt enig med deg i at det må han få være med å bestemme selv ja. Og uansett ikke gjøre det sånn som det er blitt gjenfortalt av dine barn da (forutsatt at dette stemmer, har hørt mine egne barn gjenfortelle meg uten å klare å få fram helheten....)
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2009 #4 Skrevet 28. august 2009 Helt personlig mening dette. Jeg synes både menn og gutter er penest med kort hår jeg. Når jeg ser godt voksne menn med hår til skuldrene eller hesthale, tenker jeg: Du er fremdeles i 80 åra! Selvfølgelig vil sønner ha langt hår hvis pappa har det. Ikke alltid da! Vet om skoler som har klaget på hjemmet fordi en gutt hadde "langt" hår. Han virket så ustelt! Forstår egentlig mamma her jeg, men valget er ditt for du er voksen.
Gjest imli Skrevet 28. august 2009 #5 Skrevet 28. august 2009 Jeg synes også at foreldrene kan bestemme når ungen trenger en stuss, men er det snakk om annen frisyre må ungen få bestemme selv.
Lunamamma Skrevet 28. august 2009 #6 Skrevet 28. august 2009 Jeg synes også at foreldrene kan bestemme når ungen trenger en stuss, men er det snakk om annen frisyre må ungen få bestemme selv. Enig i dette. Samtidig kommer det litt ann på hvor tykt håret er osv. Lillebroren min har ekstremt tykt hår, og ser ut som en sopp hvis håret blir mer enn 5 cm langt. Men da tynner mamma det ut, hun låser ham ikke fast og sier at "nå skal du skinnes". Jeg synes det er viktig at både jenter og gutter lærer seg å se litt i speilet og gjøre seg opp en mening om hvordan de vil se ut. Og det er foreldrenes oppgave å komme med kontruktive tips og rettledninger, ut fra hva barna kler, og hva som er praktisk i hverdagen. Sier IKKE at barna skal styles for å oppretteholde imaget sitt som cooole unger, men at de sammen med foreldrene må bli enige om en frisyre som er ok.
livesen Skrevet 28. august 2009 #7 Skrevet 28. august 2009 Jeg har en gutt på 8 som har bestemt seg for å ha langt hår. Da får han ha det da, men jeg har sagt at han må stryke luggen til siden ,for om han begynner å gå rett på ting må luggen klippes
Gjest Vettel Skrevet 28. august 2009 #8 Skrevet 28. august 2009 Enig med resten, barn bør få bestemme selv. Innen for rimelighetens grenser, og den går for meg når det går ut over hygiene. (stusses og vaskes er et must)
m74 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2009 Han er klippet helt kort.- Igjen. Enig i at man må kunne forlange en viss grad av orden. Og en liten stuss trenger vel alle i blant. Han har tykt hår, og det kan jo hende at mange ville sagt at han kler kort hår bedre. Men dette må han en eller annen gang få lov til å finne ut av selv. Det viktigste må være at han er fornøyd med den han er. Nå er han litt lei seg og misfornøyd. Om det er det at han ikke liker frisyren eller et grundig overtramp over hans grenser vet jeg ikke helt. På et eller annet tidspunkt blir det et overgrep å bare klippe ham kort mot hans vilje. Jeg liker det ikke. Trøsten får være at det kommer til å slå grusomt tilbake på mor på et eller annet tidspunkt.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 28. august 2009 #10 Skrevet 28. august 2009 Jeg er helt enig i at barn bør få bestemme frisyre selv, men at det bør stusses noen ganger i året. Dersom sønnen vil ha litt lengde på håret, bør han få lov til det. Mamma ble tvangsklippet, og hadde bolleklipp store deler av barndommen. Tror ikke det var så veldig kjekt. På et eller annet tidspunkt blir det et overgrep å bare klippe ham kort mot hans vilje. Jeg liker det ikke. Trøsten får være at det kommer til å slå grusomt tilbake på mor på et eller annet tidspunkt. Utenfor tema, men: det burde ikke være en "trøst" at dette vil slå tilbake på mor.
LilleBille Skrevet 28. august 2009 #11 Skrevet 28. august 2009 Det er mange kamper jeg har sett det som nødvendig å ta med barna mine - men hårfason og sånt har ikke vært en av dem, så mine gutter har alltid fått bestemme (fra de var store nok til å kunne si fra selv) hvordan de ville være på håret, enten det var langt eller pinne kort, bleket, farget eller prikkete.
m74 Skrevet 28. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2009 Utenfor tema, men: det burde ikke være en "trøst" at dette vil slå tilbake på mor. Du har jo strengt tatt rett i det. Men når det er en masse ting som foregår som jeg vet kan ødelegge psyken til barna (skyld, skam, dårlig selvtillit, for mye ansvarsfølelse... - man presser ikke barn til å inngå en "avtale" for så etterpå si at man er skuffet over at de ikke overholder den, man lar ikke en 12 åring påta seg ansvar for å oppdra lillebroren sin... ) og hun ikke vil høre snakk om det men forsetter å legge all skyld for alt som er fælt i livet sitt over på meg (også selvfølgelig ovenfor barna) - så er det vanskelig å unngå en viss form for skadefryd. Selvom det er galt og jeg burde klare å ønske henne alt godt i livet sitt. </hjertesukk>
Lovis Skrevet 28. august 2009 #13 Skrevet 28. august 2009 Storesøster har bestemt seg for å ha langt hår, mens jeg sier når det skal stusses. Lillesøster har bestemt seg for kort hår, og jeg sier når det er på tide å klippe. Mine er 6,5 og 4,5 år, og gamle nok til å bestemme selv.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #14 Skrevet 30. august 2009 Stort sett får barna mine bestemme litt selv hvilken hårsveis de vil ha, men når vi skal ha brylluper/konfirmasjoner der det skal tas familiebilder som skal forevige alle for bestandig. Da vil jeg ha et ord med i laget om hvordan frisyren skal være. Men da startes bearbeidelsen i god tid så de får venne seg til tanken på at håret skal klippes og da slik at vi kan se hvem det blir tatt bilder av. Min yngst gutt ville ha svart hår, han er kvit i håret så han måtte vente til etter bryllupet med å farge håret. Da var mor fornøyd og gutten også.
Gjest Caylee Skrevet 30. august 2009 #15 Skrevet 30. august 2009 Jeg har alltid fått bestemme over håret mitt siden jeg gikk i barnehagen, og det er jeg veldig glaa for
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #16 Skrevet 30. august 2009 Mine barn har fått bestemme selv siden skolealder. Dersom det var radikale endringer så har jeg gjerne tatt en og to prater om det og utsatt klippen noen måneder. Sånn fikk datteren min kort hår da hun var 8 år. Jeg syntes det var tungt når det lange håret forsvant. Likeså da sønnen ville ha lengre hår. Han fikk det og det så ikke fint ut i det hele tatt. Håret er så tykt at det vokser mer oppover og utover enn nedover. Uansett så har det vært deres valg.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2009 #17 Skrevet 30. august 2009 Menn skal ha langt hår. Det er det eneste som er maskulint. Langt hår er så vintage .....
Vaarin Skrevet 30. august 2009 #18 Skrevet 30. august 2009 Jeg har en gutt på 8 som har bestemt seg for å ha langt hår. Da får han ha det da, men jeg har sagt at han må stryke luggen til siden ,for om han begynner å gå rett på ting må luggen klippes Jeg synes også at barn skal få bestemme selv, og spesielt siden han begynner å bli såpass stor! Måten mor brukte for å få ham til å klippe seg; uakseptabel. Mest sannsynlig er det jo bare for en periode og for å prøve det... og det blir stadig flere "små" med langt hår rundt omkring, så det er jo ikke akkurat sjokkerende uvanlig heller. Selv synes jeg det er kledelig med lengde/langt hår på gutter. - Og menn! Mine småsøsken er på samme alder og bestemmer selv. Jeg synes det er artig at de har gjort seg opp egne meninger om langt/kort, lugg/ikke lugg, og er glad for at mamma klipper (evnt. ikke klipper) sånn som de trives best med det selv. Pappa har forresten blitt kjempeflink på å lage flette i håret til kvelden etter at hun ene (som lett får floker) bestemte seg for å spare til 'veldig' langt hår
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Skrevet 15. januar Mine får bestemme selv når de har blitt så store at de har en mening om det. Men betingelsen er at det ikke skal være noen protester når det kommer til vask og å gre ut floker. Mine vil ha langt hår. Den som får veldig flokete hår, bad etter en tid, selv om å få en lengde som gjør det lettere å gre ut. Når det kommer til farging og striping, har jeg sagt nei inntil videre. Jeg synes det er altfor tidlig å bli disponert for slike sterke stoffer, spesielt da vi har mange allergier i familien. Ønsker ikke å trigge noe for tidlig. Mine er jenter i alderen 5 til 12. Anonymkode: 30dae...d6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå