Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg den siste måneden 33,5 treningstimer. Målet mitt er vel 40 timer, men var på en ukes sydenferie nå. Treningen gjør jeg fordi jeg vil komme i mye bedre form. Har også 5 kilo jeg skulle bli kvitt og har vel bare regna med att de ville forsvinne automatisk da jeg starta å trene så mye. Har trent en del i hele sommer. Jeg spiser hovedsakelig bare sunn mat. Men jeg spiser jo så mye mer, og jeg blir jo aldri mett føler jeg. Føler jeg bare må spise noe annenhver time nå, og da er jeg så sulten att magen skriker, holder ikke med bare frukt eller grønnsak da.

Så med så mye mat jeg spiser nå, selv om den er sunn så går jeg ikke ned i vekt, mister heller ingen cm.

Og jeg føler meg nesten alltid sulten.

Bare lurer på om dette er normalt?

Nå er det over 10 år siden jeg trente så mye sist, så jeg husker ikke hvordan det var da, og da var jeg jo også yngre og slank, hadde ikke behov for å gå ned da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt, ja. Forskning har gang på gang vist at de fleste faktisk ikke går ned i vekt av å trene, det er derimot ganske så vanlig at folk legger på seg. Når man trener hardt, vil kroppen ha behov for mer energi enn om man ikke trener. Det er jo ganske logisk. Ved hard trening vil kroppen også brytes ned, så man må tilføre energi for at kroppen skal klare å bygge seg selv opp igjen. Om man vil ned i vekt er det derfor minst like effektivt å heller gå en lang tur enn det er å løpe til man får blodsmak i munnen. Ved lav intentsitet vil man ikke bryte ned kroppen på samme måte, ei heller bruke opp så mye energi på så kort tid at kroppen får småpanikk og vil ha deg til å krampeete for å fylle på i en fei.

Gjest Tigress
Skrevet

Det er heilt normalt, sambuaren min et heile tida, helst annankvar time slik som du.

10t i veka er ganske mykje, ikkje rart du må ha mykje mat, i alle fall om du tek i når du trener. Og det gjør du vel, sidan du blir så svolten.

Ikkje gløym at når du byrjar trene så gjer du kroppen i stand til å ta opp og lagre meir glykogen i musklane, og for kvart glykogenmolekyl sit det tre (eller fire, no blei eg brått litt uviss!) vatnmolekyl, og desse veg jo naturleg nok litt - det er difor folk som spring maraton kan gå ned fleire kilo på ein konkurranse, dei tømmer glykogenlagra sine.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg får vel bare prøve å få ennå litt mer fokus på att den maten jeg inntar er sunn og bra for treninga og. Kanskje jeg i det minste kunne ligge i ett lite underskudd. For vekta trenger ikke å gå raskt ned, men vil jo gjerne att den skal gå ned, eller att kroppen blir mindre da. Treninga fortsetter jeg ihvertfall med, for er alt for deilig, og vil i bedre form og bli sterkere i kroppen. Får si jeg trener veldig variert, nå er det sykling, svømming, jogging, raske gåturer, styrketrening, yoga og pilates. Så noen treningsøkter er rolige, noen tar jeg meg skikkelig ut på. Og prøver å få til en lengre sykkeltur en dag i uka.

Skrevet

En ting som er fint med trening er i hvert fall at kroppen bygger muskler så forbrenningen blir høyere selv om du også spiser mer. Du kan jo prøve å finne noe som metter godt uten å gi for mye kalorier til i hvert fall noen av måltidene, samtidig er det jo viktig å spise nok når du trener mye.

Skrevet (endret)

Anbefaler deg å ikke redusere mye på matinntaket. Ta små steg. Dette sier jeg mtp. at du trener mye og trenger energi til å kunne gjennomføre alle øktene, samt at du kun hadde mål om å gå ned 5 kilo og da kan du gjøre det riktig med at det skjer rolig og ikke haster vektnedgang med for lite mat og overtrening.

Endret av Lotte27
Skrevet

Skal ikke redusere mye på matinntaket mitt nei. For vet kroppen trenger mer mat med all den treningen. Jeg starta og øke matinntaket mitt også da jeg start og trene mer. Tenkte bare jeg skulle senke det litt, og siden det bare er 5 kilo så har jeg god tid ja, så ikke noe stress her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...